Auteur Topic: Bad Ahrbach im Ahrtal. Pas op !!! Schokkende beelden  (gelezen 178895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Bad Ahrbach im Ahrtal. Pas op !!! Schokkende beelden
« Gepost op: 7 februari 2017, 21:47:08 »
Zo ongeveer 6 jaar geleden begonnen aan wat ik dacht mijn laatste modelbaan St. Barbara in Allgäu zou worden.
Ik zag mezelf al op mijn ouwe dag genieten van de treintjes en mijn landschap maar door LO (lichamelijk ongemak)heb ik die baan uiteindelijk afgebroken.

Er was nog wel zin om wat nieuws te bouwen, deze moest wel overal makkelijk te bereiken zijn dus de diepte niet meer dan 60cm.
Tevens was het idee om met een soort modules te gaan werken zodat bij een eventuele verhuizing het geheel in losse delen meegenomen kan worden.

Het idee en tijdperk was wel even wat anders dan ik voorheen altijd had gebouwd, de scenery mag wel uit tijdperk III zijn, dus romantische vakwerkhuisjes maar het rijdend materiaal voor het grootste gedeelte tijdperk VI.
De scenery zal ergens in het Ahrdal zijn, daar kwam ik in mijn jeugd dikwijls op vakantie en heb daar nog leuke herinneringen aan.

Het begint met de bakken maken.
Ik gebruik hiervoor 9mm populieren-multiplex. Werkt lekker o.a. met het zagen, licht van gewicht en betaalbaar.
De eerste bak van 150x57cm zit zo in elkaar.



De modules komen op een ondergrond van een raamwerk waarvoor ik vuren latten heb gebruikt van 22x48 (ongeschaafd)



Na wat dagen arbeid staan er nu rondom modules, deze worden later met slotbouten aan elkaar gekoppeld.

De Westkant



en de Oostkant



Overzicht van beide kanten.



Inmiddels is ook al te zien dat er een achterwand gaat komen, de hoeken heb ik afgeschuind, afronden was ook een idee maar ik was niet van plan om een hele plaat buigtriplex te kopen voor 3 strookjes van 60x20cm.
Styreen was ook mogelijk geweest maar dan had ik weer een of andere primer nodig omdat anders de fotowand niet geplakt kan worden.





Ik heb er weer zin in.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #1 Gepost op: 7 februari 2017, 21:55:59 »
Mooie basis.
Afgeschuinde hoeken moet goed kunnen.
Er zijn genoeg banen met scherpe hoeken.
Ik weet er alles van.  :-[

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #2 Gepost op: 7 februari 2017, 21:59:42 »
Tom, een mooi en prettig leesbaar verhaal.
Wèl één vraagje: waarom heb je geen ronde hoeken gebruikt? Met ronde hoeken zie je geen geen schaduw en loopt je achtergrond als één panorama mooi door over je hele baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2017, 22:11:51 »
Tom,

Ziet er robuust en stabiel uit. goed te lezen dat je er weer zin in krijgt om te bouwen.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat worden,

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #4 Gepost op: 7 februari 2017, 22:54:53 »

Wèl één vraagje: waarom heb je geen ronde hoeken gebruikt? Met ronde hoeken zie je geen geen schaduw en loopt je achtergrond als één panorama mooi door over je hele baan.

@Wim Corduwener , dacht het een beetje te hebben uitgelegd, buigtriplex was in mijn regio alleen te koop in de maat 122x244 en ik heb maar 3 stukjes nodig van 60x20cm. Er komen straks vast wel bomen en rotsen die de boel een beetje verbergen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Raages

  • Gast
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #5 Gepost op: 8 februari 2017, 07:41:24 »
Dit is een goed begin Tom en met jouw ervaring zal het ook wel iets moois gaan worden.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #6 Gepost op: 8 februari 2017, 08:54:18 »
Lekker bezig @iTom ! zoals je misschien gelezen hebt ga ik ook beginnen aan een nieuwe baan. Gelukkig niet door de reden die jij ondervind, maar ook mijn bouwwerk heb ik toch een jaar of 8 aan gewerkt. Mooi dat je voorloopt op mij, dan kan ik wat oplossingen afkijken :D. Ik zal beginnen met de rondehoeken.

Succes!

Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #7 Gepost op: 8 februari 2017, 09:44:47 »
...dacht het een beetje te hebben uitgelegd, buigtriplex was in mijn regio alleen te koop in de maat 122x244...
Buigtriplex, dat had ik waarschijnlijk niet helemaal begrepen of ik heb er domweg overheen gelezen.  :D
Ikzelf had nog aardig wat Lundia-triplex liggen en dat heb ik gebruikt voor mijn module. Dat triplex is wat dunner dan het triplex dat jij hebt gebruikt. Het voordeel van dunner triplex is dat het in beperkte mate buigzaam is, maar een nadeel is dat ik meer ondersteuning heb moeten gebruiken tegen het doorbuigen. Het spijkeren van rails op dat dunne triplex werkt ook niet zo prettig, dus heb ik dubbelzijdig tape gebruikt om de rails vast te zetten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #8 Gepost op: 8 februari 2017, 09:59:24 »
@Wim Corduwener, ik heb zelfs geprobeert om het met 4mm MDF te maken, insnijden aan de achterkant maar helaas dat ging toch op de insnijdingen knikken.
Natuurlijk had ik nog meer kunnen insnijden maar op een gegeven moment was ik er wel klaar mee.





De centrale unit is inmiddels ook klaar en kan zo aan de slag om de baan te gaan besturen, zelfs een printje kan gemaakt worden want laptop en printer zitten nu in een netwerk.





Er is ook nog ruimte voor een werkplank van 80x50cm, deze kan d.m.v. scharnierende steunen neer geklapt worden.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #9 Gepost op: 8 februari 2017, 10:28:03 »
Een boel gedoe Tom,
Bovendien moet je die naad van het gebogen MDF dan weer weg zien te poetsen. Ikzelf zat nog te denken aan hardboard, maar ook als je dat teveel buigt dan breekt het. Bovendien neemt zo’n curve in de hoeken van je baan behoorlijk wat ruimte in.
Mijn Lundia-triplex is ook niet ideaal, maar ik had het in ruime mate op voorraad plus nog een portie ongeschaafd hout dat was overgebleven van mijn verbouwing op zolder. Dus dan ga ik niet  naar de bouwmarkt om nieuw te kopen.
Je hebt een paar nette bakken in elkaar gezet en daar gaat het om.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #10 Gepost op: 8 februari 2017, 10:46:43 »
@Wim Corduwener het is altijd weer zoeken naar een oplossing en wat ik daar van geleerd heb is dat de oplossing altijd bij jezelf ligt.

Inmiddels de eerste voorbereidingen voor het landschap wat zich gaat ontwikkelen, de inspiratie heb ik uit het volgende plaatje gehaald.
Aan de kant van het dorp een hoge oever en aan de andere kant daar waar het landschap een beetje geaccidenteerd terrein gaat worden.
Ben ook van plan om in de rivier wat van die stukken groen aan te brengen.



Zit er ook aan te denken om de rivier een beetje schuin naar achter op te laten lopen om wat diepte werking te krijgen of zou dat een gek gezicht worden.



Genoeg zaken om over na te denken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #11 Gepost op: 8 februari 2017, 10:56:47 »
Je schiet al weer lekker op met je nieuwe baan Tom. Alleen die hoeken is nu wel een beetje zonde dat je daar geen mooie ronde hoeken van gemaakt hebt. Bovendien moet je nu in plaats van één hoek twee hoeken wegwerken. Je blijft ze altijd zien. Ik heb de hoeken op mijn baan rond gemaakt met een soort plexiglas plaatjes. Vraag me niet hoe ik er aan kom want dat weet ik niet (sommige mensen kunnen alles gebruiken ::) ) Nou heb ik daar nog een plaatje van over van 80 x 60 en dat zou net genoeg zijn voor jouw drie hoeken. Als je het ziet zitten om het op te komen halen mag je het hebben. Het is dun genoeg om zo de randen weg te plamuren. Als je er zin in hebt stuur dan maar even een PB. ;)



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #12 Gepost op: 8 februari 2017, 11:05:38 »
@Pierre ik heb ook nog gedacht om de hoeken van styreen of acryl te maken maar behanglijm gaat daar niet op houden (getest) en dan moet er weer een primer op.
Ik snap dat het niet de meest ideale manier is waar ik nu voor heb gekozen maar ik heb er vrede mee.
Denk ook dat het later niet erg zal opvallen, i.i.g. minder dan een haakse hoek.

Bedankt voor je aanbod ik ga het echter nu niet meer veranderen, het is wel goed zo.
Overigens ziet het er bij jou schitterend uit, zeker daar bij die draaischijf.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #13 Gepost op: 8 februari 2017, 11:25:47 »
Ik snap het Tom ;) Overigens kan je de achtergrond ook lijmen met verdunde houtlijm en dat pakt wel direct op styreen. Ik heb de hele handel bij mij in de latex staan en dat gaat prima (ook als onderlaag voor behangplaksel).

Door de rivier schuin naar achteren te laten lopen krijg je zeker diepte werking. Wil je dan de rivier in de achterwand laten doorlopen of laat je hem net als op je foto verdwijnen achter wat bomen of bosjes.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #14 Gepost op: 8 februari 2017, 12:11:12 »
De rivier dacht ik ook naar achter toe iets omhoog te laten lopen, dat zie je ook weleens op het toneel, dan lijkt het geheel verder/dieper door te lopen dan in werkelijkheid.
En inderdaad zal het verdwijnen achter bomen en eventueel een stuk rots.
Ga dat eens proberen met een proefstuk.

Nu ook als proef de hele baan provisorisch uitgelegd. Merk hier wel bij op dat de slechte railstukken vervangen gaan worden.

Hier komt een grote berg met wijnranken, deze zal rechts aan het einde (daar waar je nu de bocht ziet)ook als berg worden afgewerkt maar dan als een stukje wintersport gebied. Dat is ook te zien op de Mijnbaan bij Hobby In Praktijk, dus goed gejat is beter dan slecht bedacht.
Ook zal er later nog een pendelspoor zo'n 15cm boven het geheel komen wat als eindstation het wintersportgebied heeft.
Het beging zal ergens vanuit een tunnel zijn. Tenminste, dat zit nu allemaal in mijn hoofd.





Verder verloopt het naar de andere kant.





En uiteindelijk komt het dan uit in dit kopstation.



Uiteindelijk is het idee, meer scenery en  minder spoor laten zien.
Hoop dat het ook zo overkomt.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2017, 14:49:03 »
De rivier dacht ik ook naar achter toe iets omhoog te laten lopen, dat zie je ook weleens op het toneel, dan lijkt het geheel verder/dieper door te lopen dan in werkelijkheid.
Dat wat jij schetst is een beproefde manier om met relatief weinig ruimte meer diepte te creëeren. En niet alleen op het toneel, maar ook bij 3D-schilderijen en diorama’s.


Een 3D-schilderij waarbij een schilderij van Hollandse kunstschilder Koekkoek als inspiratie werd gebruikt.


Zonnig stadsgrachtje in IJsselstein door Willem Koekoek.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2017, 15:44:39 »
Jeetje Tom! Je gaat echt als een speer :o! Wel leuk om een beeld te krijgen hoe het spoor gaat lopen!

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2017, 20:05:48 »
Ziet er goed uit Tom! en goed om te horen dat het lichamelijk ook weer beter met je gaat.

Hoe ga je die lus aan de modules bouwen? Want ik neem aan dat die krukjes niet definitief zijn.  ;)
Je zou dat op een verrijdbare module kunnen bouwen die je tegen de vaste modules aan kan rijden.

Ik ga je in ieder geval weer volgen.

Groeten,

Gert-Jan 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #18 Gepost op: 15 februari 2017, 23:24:17 »
Voorlopig alleen bezig met de bedrading.
Het is wel lekker werken met die bakken, op zijn kant, stoeltje er bij en solderen maar.



Deze bak komt later geheel uit het zicht, de keerlus zal er voor komen te staan, hoe, dat zie ik nog wel.
Nu de boel aan de voorkant laten samen komen en de bedrading van de wissels netjes wegwerken.



Dan de boel beetje strak tegen de voorkant vast zetten.



Deze sporen zijn inmiddels voorzien van bezetmelddraden.



De volgende stap is de bak die haaks op het schaduwstationnetje komt.
Hier komt een wat glooiend landschap en dat moet dan weer aansluiten op de volgende bak, is het nog te volgen  :P







Dan een gedeelte K-rail aanluiten op de C-rail middels een verlooprail.



Dan het verkanten eens uitproberen, is wel heel erg verkant denk ik zo te zien.





Tot slot het laatste gedeelte van de achterwand (zonder ronde hoeken  ::)) wit geverfd.



Afgelopen weken lekker gewerkt, komende dagen beetje bij komen, vrijdag Rail.




ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Romavami

  • Gast
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2017, 00:19:59 »
Goed bezig Tom. Alsof het dagelijks werk is.

Groet Rob
The following users thanked this post: iTom

Raages

  • Gast
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2017, 06:56:19 »
Je schiet lekker op Tom. Een vraag. Waarvoor dienen die kroonsteentjes tussen die dozen?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2017, 09:31:12 »
Je schiet toch ook lekker op Tom zo ;) En je werkt verdraaid netjes man ... top.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2017, 21:59:46 »
Ziet er goed uit Tom.
Mooi om te zien dat er toch weer slimmigheden worden toegepast als men een nieuwe baan start.

Bereikbaarheid van gevoelige delen, diepte, gewichtbesparing, enz.
Juist dat zijn leermomenten voor iedereen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2017, 15:26:23 »
Je schiet lekker op Tom. Een vraag. Waarvoor dienen die kroonsteentjes tussen die dozen?

Frits, die kroonsteentjes houden de draden strak en daar kunnen eventueel ook aftakkingen gemaakt worden als dat nodig mocht zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bad Ahrbach im Ahrtal
« Reactie #24 Gepost op: 20 februari 2017, 15:59:33 »
Op de momenten dat ik niets bouw blijven de raderen wel draaien bovenin.
Ik dacht misschien nog een aftakking te maken met een kopspoortje naar een steiger in een meer.
Zoiets wat Pierre had op zijn vorige baan waar ik altijd van heb genoten.

Voorheen werden ideetjes vaak hier besproken en kwamen we tot een mooi resultaat, daarom mijn vraag wat vinden jullie van dit idee.
Het meer zou dan het uitgezaagde gedeelte zijn wat eventueel nog iets dieper gemaakt kan worden.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0