Auteur Topic: Lima Diesel Loc  (gelezen 4785 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Lima Diesel Loc
« Gepost op: 5 februari 2017, 20:09:56 »
Net "Nieuw" nu al stuk



Dit betreft een lima loc , Fout diagnose : Doet niets.

na enig speurwerk op het internet staan lima locs niet zo goed te boek als betrouwbaar.
slecht soldeer werk en matige bedrading.

persoonlijk vindt ik dat wel meevallen (wel heb ik 1 losse soldering gevonden van een lampje).

De lampjes heb ik al los gemaakt ,Ik meet geen sluiting in de loc (trekt dus ook geen stroom).

De bedrading is heel .kool borstels zitten netjes. (maar nog niet er uit gehad).
morgen maar eens spanning direct op de koolborstel aansluitingen zetten.

Plaats hier onder uw reactie waarom deze spaghetti Loc nog geen 1 euro waard is ,Of juist wel. of als u een idee heeft wat het defect kan verhelpen.

Groet André
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Raages

  • Gast
Re: Lima Diesel Loc
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2017, 21:05:50 »
Ik zelf was eens zo dom om met een batterij van 9 Volt tegen de wielen van een Lima 1200 loc te denken dat ding zo te kunnen testen.
Laten ze bij Lima nu op het ene draaistel de spanning van de linker rail afnemen en op het andere draaistel de spanning van de tweede rail.
Resultaat 0,0 activiteit in de loc.
Maar, als je hem op de rails zette en dan die batterij test tegen de rails houdt, dan rijdt hij gewoon weg.  ::)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima Diesel Loc
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2017, 21:39:53 »
slecht soldeer werk en matige bedrading

Dat vind ik wel meevallen. De meeste "slechte" Lima loks die ik gezien heb, waren vakkundig naar de gallemiezen geholpen door een vorige eigenaar. Juist omdat het zulke makkelijke loks zijn, rommelen sommigen eraan terwijl ze van duurdere spullen netjes afblijven. Ik heb hier Lima spul uit de jaren 70 rondrijden dat weinig onderhoud gehad heeft en nooit gerepareerd is. Maar ik heb er ook ooit eens een in handen gehad met de status "doet het niet" - en daar had iemand kans gezien (ik vond het knap) om de stroomafname geheel naar één zijde van de lok te krijgen. Draaistellen in orde brengen en het probleem was opgelost.

Algemene motorproblemen: versleten koolborstels. Wat betreft de lampjes: kapotte lampjes en kapotte diodes. Allemaal eenvoudig en goedkoop op te lossen. En als er veel mee gedaan is soms een losse draad, die je weer vastsoldeert.

Om te testen: houdt twee draadjes van de rails eens tegen de motorpolen (met de trafo opengedraaid, anders heeft het natuurlijk weinig zin) en kijk eens wat er gebeurt. Let zowel op de lampjes als op de motor. Als je hier terugkomt met het resultaat kunnen we verder schieten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima Diesel Loc
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2017, 22:04:41 »
Wat ook vaak helpt, is het motoranker eens schoon maken.
Deze hebben vaak nog meer aanslag dan de wielen.
Let wel op dat je de Wikkeldekens niet beschadigd.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Lima Diesel Loc
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2017, 15:40:00 »
zo even een update .

Ik heb 9v blok batterij met 2 draadjes , Op de kool borstel aansluitingen gezet ,En het motortje loopt als een zonnetje.
dus of de bedrading is defect , denk ik niet. of links onder op de foto linker wielen staat een beetje open ,Is een keer gevallen denk ik.
Ik wil de lok maar gelijk goed aan pakken en dcc in bouwen.
goede simpele Dcc decoder's iemand een sugestie ? , of zelfbouw zit ik ook nog aan te denken.

Groet André
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Lima Diesel Loc
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2017, 15:55:55 »
Andre,

ik heb zelf een aantal lima loc's rijden met goedkope decoders van

http://shop.decoders.es/en/decoders/locomotive-decoders/low%20cost/decoder-laisdcc-0-5-amp-2-function-wires.html

Werken prima voor een simpele loc met alleen verlichting. En zeker de prijs is interessant  :D
Groet Mies

Raages

  • Gast
Re: Lima Diesel Loc
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2017, 16:36:20 »
Mijn Lima 1200 project is nog niet klaar, maar ik heb er een decoder van Tams voor klaar liggen LD-G-32.2. Die past er ruim in.