Auteur Topic: Bikkelstein 2.0  (gelezen 90207 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #225 Gepost op: 9 februari 2019, 11:39:49 »
Wauww ... wat een prachtige loc Mies! Ik ben jaloers man. Het is altijd weer een behoorlijk gepruts met die antislipbandjes maar het gaat je zeker lukken. Veel plezier met deze prachtige aankoop.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #226 Gepost op: 9 februari 2019, 11:56:37 »
Bij moet die ook nog omgebouwd worden naar nem schacht of zo.
Volgens mij heeft Fleischmann complete NEM-schachten gemonteerd op een kort-gekoppeld plaatje dat je wellicht als vervanging kunt gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #227 Gepost op: 9 februari 2019, 13:08:25 »
Citaat
Volgens mij heeft Fleischmann complete NEM-schachten gemonteerd op een kort-gekoppeld plaatje dat je wellicht als vervanging kunt gebruiken.
Ik had hier naar gekeken @Wim Corduwener , helaas zo goed als geen ruimte onder de tender.
Volgende probleem is dat de loc wat moeilijk door een boog van R360 loopt en de voorloop as ontspoort.....
Terwijl in de handleiding staat min boogstraal R360. das dus een tegenvaller en is kijken wat een oplossing kan zijn.
Stellen aan het drukveertje heeft niet mogen helpen.

#anderskaniealsnogweeropmarktplaats  :D loc's moeten rijden en niet in de vitrine staan.
Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #228 Gepost op: 9 februari 2019, 13:20:49 »
#anderskaniealsnogweeropmarktplaats  :D loc's moeten rijden en niet in de vitrine staan.
Dat is natuurlijk wel lullig. Maar ja, geld dat staat te verstoffen is veel lulliger.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #229 Gepost op: 9 februari 2019, 15:21:54 »
Mooie Lok, Mies.

Jammer dat-ie ontspoort in de krappe bogen. Ik heb dat ontsporen gehad met een BR57 van Roco. Daar was de oplossing om koppelstangen iets (terug) te buigen, zodat de drijfwielen wat meer speling kregen. Ook bleken de stangen in een krappe boog op de contragewichten in de middelste wielen vast te lopen. Daar heb ik voorzichtig een laagje van het contragewicht af gehaald.
Het zijn soms maar fracties van millimeters...
Misschien kun je hier iets mee.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #230 Gepost op: 9 februari 2019, 21:00:57 »
Dat niet goed rijden in krappe bochten is heel herkenbaar.
Die van mij heeft ook problemen in krappe bochten.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #231 Gepost op: 23 februari 2019, 08:32:40 »
Gister toch even naar Houten geweest met mn broer. Baantjes bekeken en toch weer een treinstel gekocht.... Een Piko Benelux in Belgen uitvoering. Zo een had ik er al dus bij Aritec 2 koppelingen er bij om ze te koppelen. Vanmiddag maar is gaan klooien met de CV waardes zodat ook de max snelheid en de eigenschappen van beide een beetje overeen komen. Anders wordt het gekoppeld samen rijden niets.
ondertussen nog 1 min met Pierre gesproken en Tom even een handje geschut. Xander van iTrain was zo druk dat ik die ook niet heb gesproken. om 13 uur zijn we weer naar huis gegaan.

Verder heb ik nog wat verf gekocht voor mn andere project waar ik mee bezig ben, mn Landingsboot (https://www.modelbouwforum.nl/threads/deans-marine-lsm-751-bouwverslag.261370/)

Toen ik thuis kwam lag er een pakketje van iemand die ik via Facebook heb ontmoet. Langverhaal kort: de beste man red het door zn gezondheid niet een messing model af te bouwen en zocht iemand die dat wil doen en hem daarna te spuiten. Dus dat ga ik doen :-)





Groet Mies

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #232 Gepost op: 23 februari 2019, 09:07:42 »
Mooi treinstel, zeker zo samen op de brug.
Top dat je iemand helpt met deze mooie hobby.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #233 Gepost op: 23 februari 2019, 10:17:41 »
Zo Mies, dat is een mooi treinstel geworden.
Jullie waren wel net op het drukste moment van de dag maar wel leuk om je weer eens te zien.

Ja Xander kwam bijna niet toe om andere een handje te geven, er word een beetje te veel beslag op hem gelegd door bestaande iTrain gebruikers die hun vragen ook via het forum zouden kunnen stellen. Jeroen en ik hebben het ook behoorlijk druk gehad, veel vragen over wat iTrain nu precies is en hoe wat men er voor nodig heeft.
Alles bij elkaar super leuke dag, zondag ben ik er ook weer bij, kan ik in de ochtend lekker op mijn gemak een beetje de banen gaan bekijken want de meeste bezoekers slapen dan wat uit of zijn inmiddels al naar de wintersport, schoonmoeder of de ochtend mis.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #234 Gepost op: 23 februari 2019, 11:45:31 »
Prachtig treinstel zo Mies. Een toppertje. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #235 Gepost op: 23 februari 2019, 14:36:08 »
Vanmiddag de decoders van beide treinstellen geprogrammeerd met decoder Pro en mn Sprog3. Blijft een fantastisch ding voor een redelijke prijs.
hier een flimpje van het geheel. Zag dat ik vergeten had het licht aan te doen  :-[

Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #236 Gepost op: 23 februari 2019, 14:46:39 »
Je kan de trein toch in tractie samenstellen, dan heb je geen verschillen, de een volgt de ander als een soort van Slave.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #237 Gepost op: 23 februari 2019, 14:54:32 »
Ja dat klopt Tom. Ik heb er ook een trein van gemaakt met 2 locomotieven. Als je echter zorgt dat de CV instellingen goed zijn dan lopen ze echt mooi synchroon zonder dat de ene toch iets meer trekt of duwt. Als ze nu als trein, ongekoppelt, achter elkaar rijden dan blijven ze ook echt op gelijke afstand uit elkaar. Betekend dat ze bij de zelfde rijstap ook echt even hard rijden.
Vooral bij optrekken en afremmen is dat wel lekker.

krijg overigens nog steeds het filmpje niet als beeld op het forum.... :-[

Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #238 Gepost op: 23 februari 2019, 17:39:27 »
Hoi mies. Mooi hoor, zo'n koppel (roedel?) hondekoppen (zonder "n",want dat was toen niet de spelling)

krijg overigens nog steeds het filmpje niet als beeld op het forum.... :-[
Dat is een kwestie van de "s" in https weghalen. Dan zie je'm direct op het forum. Zo dus:

Vanmiddag de decoders van beide treinstellen geprogrammeerd met decoder Pro en mn Sprog3. Blijft een fantastisch ding voor een redelijke prijs.
hier een flimpje van het geheel. Zag dat ik vergeten had het licht aan te doen  :-[



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #239 Gepost op: 4 april 2020, 17:05:05 »
Vandaag 2 locs (OBB 1020 010-1 en OBB 1020 011-3) ontvangen die ik heb gekocht via Marktplaats.
Decoders er ingebouwd en tijd voor een proefritje


Groet Mies

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #240 Gepost op: 4 april 2020, 20:04:01 »
Mooi setje zo met die zelflossers. Wat is dat voor stoomloc op de boekenplank lijkt schaal 0? Die ziet er geweldig uit!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #241 Gepost op: 4 april 2020, 21:07:38 »
Prachtige locs Mies ... en ze lopen ook mooi. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #242 Gepost op: 5 april 2020, 17:46:01 »
Mooi setje zo met die zelflossers. Wat is dat voor stoomloc op de boekenplank lijkt schaal 0? Die ziet er geweldig uit!

Die loc is een 52er, bouwpakket van Trumpetter. Moet ik nog eens een diorama voor maken. ;D
Groet Mies

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #243 Gepost op: 5 april 2020, 20:27:17 »
Ah, dan is die waarschijnlijk in 1/35. Wel een mooi exemplaar!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #244 Gepost op: 6 april 2020, 09:14:28 »
Ik zat nog eens even naar de rest van je baan te kijken op dat filmpje Mies maar ... ik mis een heel stuk achterwand in de hoek. Die zat er toch eerder wel?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #245 Gepost op: 6 april 2020, 10:21:01 »
Een prachtige baan, prachtige gebouwen en prachtig materieel!
Ah, dan is die waarschijnlijk in 1/35. Wel een mooi exemplaar!
@SuperSylvester die kit van Trumpeter BR-52 is inderdaad 1:35. Ze hebben nog meer materieel in het programma en MiniArt levert ook spoormaterieel en materiaal om en rond de spoorweg in dezelfde schaal. Hoe groter de schaal, hoe meer exact en daarom kun je een wagon van MiniArt in 1:35 eigenlijk niet combineren met Spoor 1 dat in schaal 1:32 is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #246 Gepost op: 6 april 2020, 13:38:53 »
Ik zat nog eens even naar de rest van je baan te kijken op dat filmpje Mies maar ... ik mis een heel stuk achterwand in de hoek. Die zat er toch eerder wel?

Ja klopt @Pierre, ik wacht nog steeds op die gast uit Den Haag dat ie zn fiat vol laad met ideeen en dan hier met wat kwasten en verf zich gaat uitleven op de achterwand.
De oude is naar de stort....
Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #247 Gepost op: 20 april 2020, 18:54:30 »
Tijd om weer is wat te posten. Ik heb ondertussen het berg station verbouwd, kasteel weg en een ander plekje gegeven.
ik zal straks nog eens wat foto's posten.

Vandaag een miniled van Ali ingebouwd in mn bakkie als zwaailicht. Beetje priegelwerk maar ik ben tevreden.
Heb met een 0,5 mm boortje het zwaailicht uitgeboord en de mini led er ingelijmd met seconden lijm.
uitgang aux 2 op knipperen en klaar, oja nog een beetje prutsen om alles weer in de behuizing te krijgen..



Groet Mies

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #248 Gepost op: 20 april 2020, 18:57:28 »
Filmpje geeft een fout melding
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #249 Gepost op: 20 april 2020, 19:16:57 »
Hoi Mies,

Ik heb het filmpje even zichtbaar gemaakt.
Tegenwoordig gebruiken we de "youtube" knoppen om filmpjes te plaatsen. Dat is anders dan vgoegâh.

Is verder leuk zo'n knipperlicht. Is dat ook nog zo in te stellen dat-ie kort aan is en lang uit?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...