Auteur Topic: Bikkelstein 2.0  (gelezen 90223 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #100 Gepost op: 2 april 2017, 11:44:53 »
Dit ziet er weer zeer goed uit Mies enuh ... een heel mooie mijnschacht heb je daar staan. Alleen dat tempo hè ... dat is echt niet bij te houden.  ;D

Klasse Mies ... doorgaan zo! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #101 Gepost op: 19 april 2017, 19:35:57 »
Ondertussen ben ik weer wat verder met bouwen. Toch nog wat ruimte gevonden voor een klein loc depot :D
Er was echter geen plaats voor de draaischijf en de grote locloods. Draaischijf heeft een plekje gevonden bij iemand anders op zn baan.
De loc loods heb ik uit elkaar getrokken. Beetje geestelijke steun van @Pierre om gewoon is wat te proberen.
Ik moet zeggen over de ruwbouw zoals het nu geworden is ben ik best tevreden!

Als eerste moet ik een nieuwe achtergevel maken. Hiervoor maak ik een deel van de oude achterkant wat langer.



Vervolgens de voorkant iets verbreden zodat de loods goed pas op het dubbele spoor.



Als het geheel droog is de oude zijwanden monteren aan de voor en achtergevel



Als laatste heb ik de segment vormige daken aangepast zodat deze nu op de rechthoekige loods passen.



Als laatste het dak in de primer gezet zodat de oude lijmresten niet meer zichtbaar zijn. Op het scheurtje in het dak plaats ik nog iets van een ventilator kast om dit te maskeren.

Groet Mies

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #102 Gepost op: 19 april 2017, 19:38:12 »
als laatste nog ff een overzichtje van het gebied van het loc depot



Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #103 Gepost op: 19 april 2017, 23:05:23 »
Hee Mies,
Dat ziet er helemaal niet slecht uit. Van iets ronds een rechthoek maken gaat best goed hoor.
Een wat grotere lokloods  past ook wel bij het stedelijke/industriële karakter van dit deel van je baan.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Raages

  • Gast
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #104 Gepost op: 20 april 2017, 08:01:54 »
Dat is een knappe loods geworden. Mooi werk, zulke verbouwingen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #105 Gepost op: 20 april 2017, 08:59:38 »
Knap werk Mies. Je ziet het ... gewoon doen en dan gaat de rest (bijna) vanzelf. Top.

Je had niet een hoekje op je baan over maar ... hebt er gewoon een hoekje bijgebouwd. Je gaat snel man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #106 Gepost op: 21 april 2017, 12:00:41 »
Ondertussen aan de andere kant van de baan begint het Camping terrein vorm te krijgen.



Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #107 Gepost op: 21 april 2017, 13:52:13 »
Gezellige camping. Ooit heb ik in Groot Brittannië op een camping gestaan waar een spoorbaan vlak langs onze plek reed. Maar daar is goed aan te wennen; op het laatst hoor je 'm niet meer.
Dat huis op die camping, daar komt natuurlijk nog gras omheen?  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #108 Gepost op: 21 april 2017, 14:18:24 »
Dat huis op die camping, daar komt natuurlijk nog gras omheen?  ;)

Het is nog wat koud, dus het groeit slecht  :P
Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #109 Gepost op: 21 april 2017, 20:29:44 »
Hoi Mies,
Die camping ziet er lekker rustiek uit. Echt een plek voor treinliefhebbers, lijkt me zo.
Misschien is het een idee het huis ietsje te draaien, zodat die niet precies dwars op de naar boven lopende weg staat?

groet,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #110 Gepost op: 22 april 2017, 08:38:35 »
Gisteravond nog even aan het Loc depot gewerkt. Ook hier begint e.e.a. vorm te krijgen.
Nu afwerken met kleine attributen en her en der wat onkruid planten.





Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #111 Gepost op: 22 april 2017, 13:57:49 »
Ah, je hebt de opstelling van de locloods veranderd, zie ik. En de kleine loods weg. Ziet er veel beter uit zo. Top! Misschien nog een idee om de stootblokken onder de kraan weg te halen, zodat het lijkt alsof het depot nog verder doorloopt (naar de denkbeeldige bezanding en slakkenput, bijvoorbeeld)? Dan is er wel iets anders (onopvallend) nodig om te voorkomen dat de locs per ongeluk over de rand van je baan verdwijnen. Misschien een tijdelijk (maar stevig verankerd) stop bord o.i.d.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #112 Gepost op: 22 april 2017, 19:47:58 »
Mooi ... mooi .. Michel je bent niet te stuiten man. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #113 Gepost op: 5 augustus 2017, 08:33:11 »
Van de week maar weer is bezig geweest met wat aankleding. Ik heb nog steeds geen goed idee voor de ruimte rond de mijn schacht.
Het moet wel een beetje bedrijvigheid gaan uitstralen maar kan niet op de juiste ideeën komen.
ik heb nu wel 1 kant de rotsen van het stuwmeer aangekleed

Groet Mies

Raages

  • Gast
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #114 Gepost op: 5 augustus 2017, 11:27:46 »
Wellicht moet je juist de andere kant op denken en die "gesloten" mijnschacht helemaal laten overwoekeren met planten en spinnenwebben.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #115 Gepost op: 5 augustus 2017, 13:18:04 »
Nog twee vraagjes: maak je die stuwdam nog wat hoger? En in het water zie ik een naad lopen in de vorm van een winkelhaak, ga je dat nog wegplamuren?
Misschien kun je met de plaats van die mijnschacht (mooi ding trouwens) nog wat schuiven naar een andere plek zodat je er wat minder scènery omheen hoeft te bouwen. Bijvoorbeeld naast die locloods?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #116 Gepost op: 5 augustus 2017, 14:24:24 »
Van de week maar weer is bezig geweest met wat aankleding. Ik heb nog steeds geen goed idee voor de ruimte rond de mijn schacht.
Het moet wel een beetje bedrijvigheid gaan uitstralen maar kan niet op de juiste ideeën komen.
Ik heb geen concrete ideeën, maar wel hoe je ideeën op doet. Beetje onderzoek naar mijnbouw en wat er zoal rond de schachten gebeurde.
Wat ik me zo kan voorstellen (zonder enig onderzoek):
Het erts ov de kolen zal vast wel ergens worden opgeslagen. Wat bijgebouwen, barakken voor de kompels om zich om te kleden, een werkplaats voor het repareren van materieel. Een hek.
Misschien is er wel een staking gaande, en zijn de hekken dichtgekend, vakbondsmensen op een kistje met megafoon, spandoeken en zo.
Of is er ondergronds een incident/ongeluk en staan de hulpdiensten paraat.
Of er is net een shift wissel gaande: bevuilde kompels komen naar buiten en schone weer naar binnen de mijn in.
Etc...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #117 Gepost op: 5 augustus 2017, 15:01:17 »
Of er is een mijn ingestort  :o :o politie, brandweer en de hele klimbim erbij....


Ik heb je draadje nog eens nagelopen en zie nu pas die driemaster op de plank staan. Is die van hout?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #118 Gepost op: 5 augustus 2017, 16:19:37 »
Ideeën opdoen?
Als het over steenkolenmijnen gaat dan is op ons eigen forum nog best wel wat te vinden:
http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=1516.0
http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=2448.0

Of er is een mijn ingestort  :o :o politie, brandweer en de hele klimbim erbij....
Jack komt wel vaker met dit soort rampscenario's.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #119 Gepost op: 5 augustus 2017, 16:55:52 »
Mooie begroeiing Mies. Ziet er lekker uit.

In het water zie ik een naad lopen in de vorm van een winkelhaak.

Dat viel mij ook op en is zeker storend in het geheel. Zonde want het water ziet er verder best goed uit.


Op de stuw zou ik kijken of er nog plaats is voor een weg met hekwerkje of desnoods een voetpad.

Naast de schacht is nog plaats genoeg voor één of twee fabriekjes of een loods. Ook kan je misschien denken aan een kolenberg met een lopende band over het spoor. Aan de andere kant dan een laadplaats/kraan voor het laden van de kolen. Misschien wel een combinatie met de kraan die er al staat om de locs van kolen te voorzien. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #120 Gepost op: 5 augustus 2017, 17:04:19 »
Ja dat water ga ik nog aanpassen. ben wel tevreden hoe de kleur is en hoe de Modpodge werkt.

Vandaag besloten dat waar nu de mijnschacht staat een berg met het kasteel komt. Mijn schacht gaat naar de andere zijde (midden stuk van de U), ik denk op een stuk waar ik nog een klein beetje kan uitbreiden of in de hoek waar hij nu tijdelijk staat.



Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #121 Gepost op: 5 augustus 2017, 17:49:21 »
Wauww Mies ... dat is een imposant bouwwerk zeg. Mooi hoor. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #122 Gepost op: 5 augustus 2017, 18:13:49 »
Hoi Mies,

Wauw, dat is nog eens een burcht.
Ik vind de berg wel iets te mooi om de burcht en tussen het spoor passen. Misschien Kan de berg nog niet ergens een uitloper hebben waar dan het spoor doorheen gehakt is, met steunmuren of zo...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Raages

  • Gast
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #123 Gepost op: 5 augustus 2017, 21:42:36 »
Ik ben het met Rob eens. Deze berg is te mooi om waar te zijn zo gezegd. :D

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bikkelstein 2.0
« Reactie #124 Gepost op: 5 augustus 2017, 23:01:38 »
Ik ben het met Rob eens. Deze berg is te mooi om waar te zijn zo gezegd. :D
Hoe bedoel je? te mooi om waar te zijn?
Nee, je kan beter eerst een berg bouwen en dan het spoor er weer uit hakken!  ::)


Mies,
Mooie berg en geweldige burcht!