Auteur Topic: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO  (gelezen 41185 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Gepost op: 28 januari 2017, 22:41:29 »
Hierbij een verslag van de manier waarop ik modules bouw. Maar eerst even wat achtergrond van de modulaire baan.
Ik heb een vaste baan van 2,60 meter lang en 1,25 tot 1,60 meter breed. Veel meer ruimte voor een vaste baan heb ik niet. Deze baan heeft wel een spoor die over de rand van de modelbaan loopt om uit te kunnen breiden. Een gat in de muur vormt de doorgang naar mijn huiskamer.
 



In de huiskamer is eventueel ruimte voor en klein kopstation, maar een vaste modelspoorbaan dwars door de kamer is toch niet zo handig. Daarom heb ik gekozen voor een modulaire baan, die (in eerste instantie) opgebouwd wordt uit 4 modules van 45 graden, zodat er een aansluiting met het kopstation gemaakt kan worden met een boog van 180 graden.
Het is de bedoeling dat dit allemaal in een kwartiertje of zo kan worden opgebouwd en ook weer worden afgebroken en opgeborgen.

De modules bouw ik met 2 vaste kopprofielen van de FREMO norm, zodat de modules ook in andere vormen aan elkaar kunnen worden gelegd (en er natuurlijk nog meer uitbreidingsmogelijkheden zijn).
Een van de grootste uitdagingen in de modulebouw, vind ik, is het maken van nauwkeurige hoeken. Zo moeten de kopprofielen perfect verticaal zijn (haakse hoek), en de module hoek precies 45 graden zijn (of 22,5 graden aan elke kant). En dat doe ik met eenvoudig gereedschap. Dus ik maak zoveel mogelijk gebruik van de rechte hoeken van de MDF en multiplex platen, en voor de rechte stukken gebruik een handzaag. Die geeft een strakkere zaagsnede dan bijvoorbeeld een decoupeerzaag.
De FREMO profielen kan ik precies op maat printen. De knip ik uit en plak ik met een Pritt stift op de multiplex plaat. Dan kan het profiel met de decoupeerzaag worden uitgezaagd.




Om alle hoeken niet alleen goed te zagen, maar ook nauwkeurig te bouwen, bouw ik de vanaf een bodemplaat de module op. De 22,5 graden op de kop is uitgemeten na het berekenen van de zijden van de driehoek (handig, van die rekenhulpjes op internet).




Dit is de tweede module van de vier die nodig voor de 180 graden boog. Ik gebruik de eerste module om de kop goed vlak vast te zetten. De eettafel vormt een goede vlakke ondergrond voor de bouw van de module, zodat deze tijdens het bouwen niet vervormt.




Daarna is het verder opbouwen van de zijkanten en spanten. De gaten in de spanten besparen wat gewicht. De module moet straks immers makkelijk te tillen zijn voor opbouw en afbraak van de baan.




Bij het opbouwen lijm ik alleen maar. Als alle delen op hun plek zitten en de lijm gedroogd is, schroef ik de belangrijkste verbindingen ook vast.
Het geraamte is klaar. Deze module past op 2 manieren aan de eerste.







Het thema van deze module is een spooraansluiting voor bosbouw. Hoe dat verder wordt uitgewerkt volgt in een later bericht...

groeten,
Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #1 Gepost op: 28 januari 2017, 22:59:38 »
Dat ziet er goed doordacht uit.
Stabiel en toch gewicht besparend is zeker aan te raden.
Ik zal het draadje zeker blijven volgen.

Groet mark

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #2 Gepost op: 29 januari 2017, 09:00:29 »
Heel vindingrijk en goed over nagedacht. Het is toch een behoorlijke uitbreiding van je vaste baan.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #3 Gepost op: 29 januari 2017, 09:28:26 »
Dat ziet er mooi uit zeg! Ik ga dit zeker volgen :)!

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2017, 20:46:31 »
Het is even stil geweest rondom de modulebouw, maar afgelopen dagen heb ik weer wat uurtjes kunnen vinden om verder te gaan.
Tijd om het landschap in ruwbouw neer te gaan zetten. Bij het landschap probeer ik me voor te stellen hoe het spoor is aangelegd in het bestaande terrein. Een van de aspecten is een duidelijk talud langs het spoor, waar ook een bospad (voor de bosbouw) langs loopt.
Eerst maar eens met horrengaas de vorm maken. Gereedschap: een huishoudschaar om het gaas te knippen en een niettang om een en ander vast te zetten.




Het gaas zit er goeddeels op. Hier en daar was een extra spant nodig om het gaas voldoende te ondersteunen.




Het gaas wordt nu met modelgips bedekt. Ik doe meteen wat plakkaatverf door het gips. Dan is het niet meer knal-wit en valt een stukje dat later afbreekt niet zo erg op.




Ook tijdens bestrijken met gips wordt hier en daar al wat gemodelleerd. Hier komt zo'n typisch talud in bosbouw paden: bovenkant met humus en wortels steekt uit boven het ge-erodeerde zand. Met wat meer kleur enzo wordt het later duidelijker, hoop ik.




Na het gipsen, tijd voor de railbedding van kurk. De boog is uitgemeten, maar het is ook een kwestie van kijken met een timmermansoog om te beoordelen of de boog soepel verloopt.




Er zit nog een groot 'gat' in het landschap. Hier komt de spooraansluiting met laadperron en een bokkraan. De bokkraan wil ik laten functioneren om hout te kunnen verladen. Dat is nog een puzzel op zich en hoe dat precies gaat uitpakken is nog even afwachten. Dus de precieze vorm van dit deel komt later. Eerst moeten de spindelmotortjes en zo nog worden geleverd.
Ondertussen gaan we alvast verder met het landschap aan de andere kant.




De module is nu zover dat het hoofdspoor kan worden gelegd en worden aangesloten. Maar dat is voor een volgende keer.

groeten,
Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2017, 22:28:49 »
Lekker bezig Rob. Het begint al ergens op te lijken. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2017, 14:29:25 »
Een modulebaan opbouwen en afbreken moet vrij makkelijk zijn. Daar heeft FREMO al wat op gevonden.
Bij het aansluiten van de modules wordt geen gebruik gemaakt van raillassen, die zijn kwetsbaar en lastig bij het uitlijnen van de verschillende modules. Daarom wordt het spoor precies tot aan de kop gelegd, zodat de spoorstaven van 2 modules tegen elkaar aan liggen. De elektrische verbinding wordt met stekkers en bussen gemaakt.

Het hoofdspoor van deze module is gelegd. Volgens FREMO aanwijzingen worden de spoorstaven aan de koppen met koperen schroeven vast gezet. Dit zorgt voor een stevige verbinding die bij het opbouwen en afbreken van een module baan tegen een stootje kan.
Ik gebruik de schroeven meteen om aan beide zijden van de module de stroomtoevoer naar de spoorstaven te maken.




De (flex)rail wordt vastgelijmd op de kurkbedding en meteen op de kop op de schroeven gesoldeerd. De flexrail steekt hierbij zo'n 5 centimeter buiten de module. De spoorstaven laat ik altijd iets oversteken, zodat deze precies op lengte kunnen worden gezaagd en gevijld. De spoorstaven moeten immers precies tot aan de kop van de module lopen en in ieder geval niet te kort zijn.




Na het solderen en zagen/vijlen is het spoor mechanisch in orde, maar visueel schort er nog wat aan... De ontbrekende bielzen worden ingepast: stukken op maat snijden, en ook het soldeerwerk nog wat in vorm vijlen.




Een paar likjes zwarte verf en deze overgang valt nog nauwelijks op.




Nu de overgang van het spoor op de module mechanisch en visueel in orde is, moet ook de elektrische aansluiting nog gemaakt worden. Onder de module loopt versterkerdraad van (minstens) 1 mm2 doorsnede. Deze draad verzorgt de stroomvoorziening van module naar module. Op beide uiteinden worden de draden van het spoor op de doorlopende draad aangesloten.




De versterkerdraad steekt  aan beide zijden 15cm uit en hier komen bananenstekkers en -bussen aan. Vanaf de module gezien krijgt de rechter spoorstaaf een stekker, de linker een bus. Zo kun je modules in elke configuratie aan elkaar koppelen,




De kleuren van de stekkers maken niet uit, als de stekker maar altijd rechts zit, en de bus links. De verbinding is snel gemaakt en weer verbroken...




Bovengronds ziet een verbinding tussen modules er zo uit (rails is vooralsnog zonder ballast, dat komt nog).




Tot zover weer.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2017, 20:36:15 »
Dat heb je heel duidelijk uitgelegd. Je brengt mij op een idee om ook in modules te gaan denken.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2017, 21:02:08 »
Ja, zo gaandeweg wordt ik ook steeds enthousiaster van de modulaire bouw. Je hebt in ieder geval overzichtelijke deelprojecten en verhuizen is geen probleem meer.
Een nadeel is wel dat het even kan duren voor je kunt rijden met je modulebaan. Dus het is goed te beginnen met de uiteinden (een keerlus module of eindstation oid). Gelukkig kan ik de modulebaan nu vanaf de vaste baan tot aan de eettafel leggen. Ik heb ook even een klein en eenvoudig verloopstukje gemaakt. Daaraan leg ik zo met losse rails een keerlus of eindstationnetje op de tafel (geeft ook weer een mooi retro gevoel). Nu is de module-uitbreiding al in gebruik te nemen.



groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2017, 23:26:36 »
Weer wat aan de module gewerkt. Met name het bosbouw pad dat parallel aan het spoor loopt en dan het spoor oversteekt.
Maar eerst het deel dat al klaar is in wat basiskleuren geverfd. Dat geeft een aardige indruk en daarmee doe ik vaak ook nog ideeën op voor extra landschapselementen zoals rotspartijen of al een idee waar struiken en bomen moeten komen (maar dit keer nog niet).




Dan de overweg van het bosbouw pad. Het idee is dat hier aarde tot tegen en tussen het spoor wordt gebruikt voor de oversteek (dus geen balken o.i.d.). Een paar afgedankte spoorstaven zorgen ervoor dat er niets ontspoort...
Ik verf de bedding en bielzen bij de overweg in dezelfde donkere kleur (zwart). Het ziet er anders straks raar uit als er tussen de weg en de rails het patroon van bielzen en bedding te zien is (dat is al eens op een eerdere baan gebeurd met een industriebaan door een weg).




Met deco klei van de actie winkel wordt de "aarde" tot aan en tussen het spoor gelegd. Ik hou dat tot een kleine mm onder de bovenkant van het spoor, zodat er nog strooimateriaal op kan, zonder dat boven de rails uit komt. Dat zorgt voor een goede loop van de treinen en makkelijk schoonmaken van de rails (met de hand of met een railreinigingswagon).




De klei krijgt nog een bruine basiskleur, daarna kan er gestrooid worden.
Ik gebruik gemalen kurk en gezeefd zand uit het plantsoen hier in de straat. Eerst dik in de witte houtlijm




Dan dun bestrooien met kurkmaalsel (ik gebruik hier een theezeefje voor). Met een tractor worden vervolgens flinke sporen gereden.




En dan de sporen dunnetjes vullen met fijn gezeefd zand. Dat doe ik door het zand tussen de vingers te strooien




En zo is het bospad verder gemaakt.




Zo wordt het langzamerhand tijd om bomen te planten en te begrassen. Maar daarover later meer....

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #10 Gepost op: 8 maart 2017, 21:33:00 »
Geen bosbouw zonder sparren. Op deze module komen wat kleine bosjes met sparren, de echte bosbouwpercelen komen op de volgende module.
Ik maak een stukje bos met bosbodem en takken op de grond. Benodigdheden:
- Voordeelpak sparren van Noch (via Conrad)
- Gemalen kurk
- Takjes van een vlierbes struik (als stam)
- Takjes van uitgebloeide groenten oid. Ik heb hier takjes van palmkool met zaaddozen, maar ook andere groenten heb ik wel gebruikt.




De sparren van Noch worden mooier als ze op lange stammen staan. Dus het voetje haal ik er af (maar laat wel het ijzerdraad over). Een stuk van de vlierbes tak, de dikte en lengte naar believen, wordt de nieuwe stam van de spar. Vlierhout is licht en er zit een merg in het midden. Dat maakt het heel makkelijk om het ijzerdraad van de spar in het takje te draaien.




Vervolgens worden de bomen in het gips geplant. Met een schroevendraaier maak ik een gat in het gips waar de stam in wordt gestoken.




Eerst maar eens het bos "los" neerzetten. Ook wat struikjes er bij




Het is naar de zin. Nu worden de bomen eerst weg gehaald. De bosbodem wordt in de houtlijm gezet, dan worden de stammetjes vastgelijmd. Vervolgens alvast de takken op de grond gestrooid. Dit zijn de palmkool takjes die in kleine stukjes zijn gebroken.




Dan het andere strooimateriaal. Ik heb eerst nog wat loofvlokken gestrooid, en dan het kurkmaalsel.




Alles even een paar uurtjes laten drogen, en dan het overschot opzuigen, zodat er geen los spul meer ligt.

.


Dan kunnen de sparren weer op de stammen worden gezet. Dit keer worden ze meteen ook vastgelijmd. Dan nog gras en struiken er omheen en het sparrenbosje is klaar.




Tot zover.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #11 Gepost op: 8 maart 2017, 21:37:09 »
Mooi stukje scenery zo, ziet er prachtig uit!

Daarnaast vind ik dat pad en vooral de bocht nabij de spoorwegovergang erg mooi gelukt :)!

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2017, 22:18:52 »
Dat ziet er netjes uit! Mooi gedaan.

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #13 Gepost op: 8 maart 2017, 22:24:01 »
Dat is een mooi sfeervol hoekje geworden.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #14 Gepost op: 8 maart 2017, 23:13:45 »
Ziet er leuk uit Rob. Goed bezig. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2017, 17:50:00 »
Heren, dank voor de lof. Tijd om weer verder te gaan.

Langzamerhand maar eens begonnen met het uitwerken van de spooraansluiting op deze module.
Hier komt een laadperron langs het spoor. Ik had nog een barak liggen en de bokkraan is speciaal hiervoor aangeschaft.




Hier is vooral met lokale materialen gewerkt, dus houten palen voor de kant van het perron, en een geïmproviseerd stootblok uit boomstammen en keien.






Het perron heeft 2 hoogtes, het hoge deel ligt gelijk met de vloer van rongenwagens, op het lagere perron is de laadvloer van een vrachtwagen ongeveer even hoog als de vloer in de wagons.




Het beladen van hout wil ik niet te veel mechaniseren. In het grootbedrijf was het vaak handwerk of het werd gedaan met eenvoudige middelen. De taferelen op deze module ben ik nog aan het uitwerken. Maar inspiratie vind ik in dergelijke foto's.




Tot zover voor nu...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #16 Gepost op: 25 maart 2017, 19:22:45 »
Leuk gedaan joh. Vooral dat "milieu-vriendelijke" stootblok is een prachtige uitwerking van een goed idee.  :D

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #17 Gepost op: 29 maart 2017, 11:52:47 »
Voor het uitwerken van de infrastructuur bij de bosbouwaansluiting eerst maar eens de belading gemaakt. Ik wil ruimte hebben om (minstens) 3 rongenwagens met boomstammen en stammetjes te kunnen beladen. Dus als 3 lege wagons op de spooraansluiting aankomen, dan ligt er voldoende om deze helemaal te kunnen beladen.

Eerst maar eens begonnen om de bekende vlierbes takjes in de juiste maat te knippen en de wagons vol te leggen. Voor vertrek met belading ziet het er dan zo uit.




Bosbouw levert stammen en stammetjes in verschillende diktes en lengtes. De "kleine" stammetjes worden op het verhoogde perron opgeslagen. Daar is voldoende ruimte voor een wagonlading. Hier wordt met de hand geladen, ongeveer zoals op de grootbedrijf foto uit het vorige bericht.

.


De grootste stammen gaan direct vanaf de trucks met de bokkraan in de wagon. Een trekker/oplegger combinatie heb ik al. De oplegger moet echter nog op bosbouw aangepast worden met een laadvloer en rongen (dit was een container oplegger).




De dunnere stammen worden geladen met een kabel. Dit kan een lier zijn (zoals op onderstaande foto), maar paardenkracht (levende of mechanische paarden) kan ook.




Dat gaat hier ongeveer gebeuren. Maar de stammen liggen nog wat laag en rollen nu te makkelijk op het doorgaande spoor...




Kortom, er is voldoende opslagruimte bij de spooraansluiting, maar er is nog wat te bouwen voor de opslag van de middelgrote stammen...
Gelukkig, maar.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #18 Gepost op: 29 maart 2017, 16:51:53 »
Wauw ... mooi gemaakt man. Dat begint er op te lijken. Vooral de stammetjes lijken behoorlijk echt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #19 Gepost op: 29 maart 2017, 19:51:57 »
Wauw ... mooi gemaakt man. Dat begint er op te lijken. Vooral de stammetjes lijken behoorlijk echt.
Eh... @Pierre, volgens mij zijn die stammetjes behoorlijk echt.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #20 Gepost op: 29 maart 2017, 19:57:13 »
Van hout krijg je het 3 keer warm. Van het zagen, het kloven en het verbranden. Maar hier van krijg ik ook een heel warm gevoel. Leuk  en levendig gemaakt zeg.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #21 Gepost op: 30 maart 2017, 08:42:34 »
Wauw ... mooi gemaakt man. Dat begint er op te lijken. Vooral de stammetjes lijken behoorlijk echt.
Eh... @Pierre, volgens mij zijn die stammetjes behoorlijk echt.  ::)

Dat begrijp ik Wim maar wat ik bedoel is dat deze echte "takjes" lijken op echte "boomstammen". ;D  De meeste takjes lijken helemaal niet op boomstammen omdat de structuur niet klopt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #22 Gepost op: 30 maart 2017, 20:02:25 »
@Pierre ik weet wat je bedoelde en je hebt gelijk: niet elk takje ziet er in 1:87 ook uit als een boomstam.
Een beetje flauw, maar het balletje rolde er eigenlijk vanzelf in.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #23 Gepost op: 30 maart 2017, 20:15:21 »
En ik tuinde er ook in  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #24 Gepost op: 30 maart 2017, 21:00:22 »
Leuk, zo'n gesprek aan de stamtafel... Dank voor de reacties.

Vlierbes takjes dus. Vlierbes groeit als een tierelier en verspreid zich snel. Daarom wordt dit behoorlijk gesnoeid in plantsoenen en bosranden en is daarmee een flinke bron van boomstammen in 1:87... Het spul is ook heel licht, zeker als het droog is. Dus met een paar wagonladingen kom je ook de helling nog op.
Overigens kun je van de geurige vlierbloesem makkelijk limonade of siroop van te maken, het sap van de bessen is lekker en goed tegen griep. Dus zet zo'n gesnoeid takje in je eigen tuin (het wortelt heel makkelijk) en je kunt de (klein)kinderen van limonade voorzien, de griep tegen gaan en je eigen bosbouw bedrijf in 1:87 beginnen :)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...