Auteur Topic: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO  (gelezen 41093 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #50 Gepost op: 19 mei 2017, 11:39:58 »
Doet mij erg sterk denken aan Commodore-Basic, de programmeertaal van mijn allereerste homecomputer: de Commodore 64.


Daar heb ik best wel wat avonden op doorgebracht. Het leven was in 1982 een stuk eenvoudiger: 64Kb en een cassettebandje om je bestanden op te slaan.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #51 Gepost op: 19 mei 2017, 21:03:03 »
Ah, Wim.
Die C-64. Dat was ook mijn eerste. En natuurlijk met de cassette recorder programma'tjes opnemen van de radio...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #52 Gepost op: 19 mei 2017, 22:13:23 »
Hobbyscoop!
Of de hele riedel overtikken uit een computerblad.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #53 Gepost op: 19 mei 2017, 23:05:15 »
Ik ben bang dat dit voor mij nog erger is dan Chinees Rob. Ik kan hier echt niets van bakken. :o

Bij mij is alles wat beweegt trafo .. schakelaar .. motortje en dat werkt gewoon.
Hoi Pierre,
Ik snap het... Tot een half jaar geleden wist ik niet hoe een stappenmotor werkte. Het liep uit de hand toen ik daarnaar op zoek ging en dat Arduino spul tegen kwam. Maar ik moet zeggen dat ik ook op zoek ben geweest naar allerlei mechanische oplossingen en die zijn nog steeds erg charmant (en ook leuk om uit te knobbelen). En dan kun je goed zien hoe het werkt. Dat is toch ook de reden dat velen van ons van stoomloks houden?
Maar ja, die programmeerbare elektronica is toch ook wel handig...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #54 Gepost op: 19 mei 2017, 23:14:10 »
Hobbyscoop!
Of de hele riedel overtikken uit een computerblad.  ::)
Ja, of cassetterecorders tegenover elkaar en dan letterlijk overnemen.
Maar de meeste tijd ging zat toch in zelf programma's schrijven ne, toen al, gamen!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #55 Gepost op: 20 mei 2017, 19:09:55 »
Wat waren wij dan rijk met een 5,25 inch floppy disk van wel 720 kb! Met een speciaal vierkant knippertje tweezijdig te gebruiken. Sommige spellen waren wel tot 10 floppy's groot!


Enfin, on-topic, leuk kraantje zo
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #56 Gepost op: 21 mei 2017, 10:50:20 »
Waar het mij aan doet denken is LOTUS van vroeger
Iff /and /
werkte heel lekker en simpel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #57 Gepost op: 22 mei 2017, 11:39:32 »
Ja, programmeertalen lijken zo veel op elkaar. Dit is echter java en daar zit als "object georiënteerde" taal wel een fundamenteel verschil met basic op de C-64, maar dat is voor een ander forum...

Terug on-topic: de bokkraan besturing.

Naast de stappenmotor met spindel, die al in de bokkraan is ingebouwd, is voor de besturing van de bokkraan nodig (van links boven naar rechts onder op de foto):
  • Een servo om te kunnen hijsen.
  • Een Arduino microcontroller. Voor de uiteindelijke inbouw gebruik deze Nano, die is kleiner, maar vooral veel goedkoper dan zijn grote broer. Tijdens testen gebruik ik de robustere grote Arduino.
  • Een gestabiliseerde gelijkstroomvoeding. Deze kan ik op de 14-16v~ aansluiten, zodat ik op de module geen extra stroomvoorziening nodig heb voor de elektronica: de wisselstroom voor wissels e.d. is genoeg. Deze voeding kun je instellen tussen de 5V en 30V output. Ik zet 'm op 7V.
  • Een L9110S Bridge om de stappenmotor aan te sturen (al eerder genoemd).
  • Een MosFET. Deze dient als schakelaar voor de elektromagneet.
  • Aansluitmaterialen: breadboard type printstekkertjes en kabeltjes.


De servo komt nog uit de bijna vergeten RC knutseldoos en heeft 35 jaar geleden nog een radiografisch bestuurde hovercraft en een boot bestuurd. Grappig dat deze techniek nog steeds werkt op de huidige technologie.
Hij  wordt voorzien van een LEGO snaar-wieltje om te hijsen. Daarmee heb ik (net) voldoende slag om het garen op te kunnen wikkelen. Ook wordt een steuntje uit een stukje MDF gemaakt om de servo onder de grondplaat bij de bokkraan te kunnen monteren.




De boel gemonteerd en het garen vastgezet aan het wieltje (ook met lego). Met de voorlopige besturing door de grote Arduino ziet het er onder de vloer zo uit.




Dan de software aanpassen om zowel de stappenmotor als de servo te testen. Het is nog even een eenvoudig hijsen, zijwaarts bewegen, zakken, hijsen, terug en weer zakken. Later wordt in de software nog een beveiliging ingebouwd tegen te hoog hijsen en compensatie voor de diagonale beweging als de bok loopt.
Van de test is een filmpje gemaakt.

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"><strong><span style="color: red;" class="bbc_color">!</span></strong> No longer available</a>



Tot zover gaat het goed.
Nu wordt het tijd om lakdraad te scoren en de magneet werkend te krijgen. En natuurlijk de software verder uitwerken...

Daarover later meer.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #58 Gepost op: 22 mei 2017, 13:08:52 »
Dat is een mooi stukje werk Rob. De bewegingen gaan prima. Maar zoals het er nu uitziet gaat de magneet en zeker het boomstammetje niet over de rongen van de wagon heen. Maak je de stapel hoger of gaan straks alle rongen er af? Maar nogmaals ... het ziet er top uit. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #59 Gepost op: 22 mei 2017, 15:28:01 »
Hoi Pierre,
Dank voor de complimenten. Ik heb nog wat hoogte over met hijsen, maar dat zat nog niet in het test programma'tje. In dit filmpje gaat de magneet nog een stuk lager over de rand van de wagon dan wat mogelijk is.
Ondertussen heb ik de software al iets verder en kom ik wel over de rongen heen, maar het wordt sowieso vrij krap. Al is er ook nog iets te winnen door het haakje en de ophanging van de magneet korter te maken.
En mocht het toch niet gaan, kunnen inderdaad de rongen er nog af.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #60 Gepost op: 23 mei 2017, 07:29:04 »
Of gewoon de hele kraan wat hoger plaatsen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #61 Gepost op: 14 juni 2017, 21:55:08 »
Drukke tijden met werk en andere bezigheden dan de modelbaan. Maar zo tussen de bedrijven toch een en ander gedaan, al is het meeste daarvan niet zichtbaar: onder de "grond" of de software van de Arduino. Altijd weer verrassend hoeveel tijd gaat zitten in het onzichtbare... Toch even een verslag.

Om de opbouw van de modulebaan eenvoudig te houden gebruik ik voor elke module, naast de stroomvoorziening van de rails, alleen een "standaard" wisselstroom aansluiting van 16V~.  Met deze wisselstroom aansluiting wordt alles "ter plekke" bediend en bestuurd.
Dit houdt de aansluitingen bij het opbouwen van de modulebaan vrij simpel.

Dus eerst maar eens het bedieningspaneeltje in deze module inbouwen. Er zijn totaal vijf knoppen nodig, 2 om de wissel te bedienen, een voor de ontkoppelrail en voor de bokkraan een 'start' knop en een 'stop/reset' knop.
Het paneeltje komt iets verdiept aan de zijkant van de module, zodat de knopjes niet uitsteken.




Na het aftekenen het gat gezaagd en een plankje er achter. Meteen maar even de zijkant van de module mat zwart geverfd. Dan de knoppen er in: blauw voor de bediening van het spoor (wissel, ontkoppelaar) groen voor start en wit voor stop/reset van de kraan.




Onder de grond de hele boel aangesloten. De wissel en ontkoppelaar gaan direct op de 16V~, de bokkraan krijgt zijn eigen 7V= gestabiliseerde voeding uit de 16V~. Dit ging niet meteen goed: zodra de stappenmotor ging draaien, gaf de Arduino en reset en begon het programma meteen weer van voren af aan.
Een flinke Elco (500uF) op de uitgang van de voeding geeft soelaas, dat blijkt voldoende om de piekstroom van het inschakelen van de stappenmotor op te vangen.




Tsja, en toen het programma'tje afmaken om de kraan ook met de knoppen te kunnen bedienen. Nou ja: de geprogrammeerde bewegingen te starten en te onderbreken. Maar ook een mogelijkheid om de bok handmatig naar "0" positie te bewegen voor als de stroom is uitgevallen tijdens de beweging.

Maar dit is allemaal klaar nu. Ik kan er niet meer omheen. Ik moet nu echt de magneet aansluiten.
De puzzel is nog hoe de weerstand/veerkracht die de lakdraad gaat geven in goede banen te leiden. Misschien eerst maar eens domweg aansluiten...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #62 Gepost op: 14 juni 2017, 23:01:02 »
Zeer indrukwekkend.  :o
Nu de magneet en dan de hoogte nog.

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #63 Gepost op: 15 juni 2017, 09:10:49 »
Leuk om te volgen.


Jij zegt blauwe knopjes ik geloof je, maar op de foto lijken ze meer grijs. Zal aan de kwaliteit van de foto liggen denk ik.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #64 Gepost op: 16 juni 2017, 14:00:55 »
Jij zegt blauwe knopjes ik geloof je, maar op de foto lijken ze meer grijs. Zal aan de kwaliteit van de foto liggen denk ik.
Die knopjes zijn babykamer-blauw.  :)
Retina-display
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #65 Gepost op: 16 juni 2017, 22:09:01 »
Het ligt niet aan de kwaliteit van de foto, maar aan de kwaliteit van de knopjes.... 20 jaar oud en een beetje richting paars/grijs aan het verschieten. Maar ik vond "blauw" makkelijker schrijven dan "oorspronkelijk blauw maar nu door de tand des tijds wat paarsig grijs-blauw geworden"
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #66 Gepost op: 16 juni 2017, 22:40:48 »
20 jaar oud of niet, zolang het maar werkt toch?
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #67 Gepost op: 17 juni 2017, 21:15:13 »
Haha, het werkt!

2 lakdraadjes van 0,1 mm met de boormachine in elkaar gedraaid en aan de magneet gesoldeerd. Aan de onderkant op de Mosfet aangesloten. Beetje pielen met de 'lus' van lakdraad en het werkt al heel aardig.

Even hijsen met 2 proefstammen...












Er is nog ruimte voor verbetering, maar zover gaat het nog niet zo slecht....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #68 Gepost op: 17 juni 2017, 21:32:22 »
Mooi werk Rob. Je komt steeds een stap verder. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #69 Gepost op: 18 juni 2017, 07:05:28 »
Goed gedaan Rob. Misschien kun je die losse gekleurde draden in een stukje krimpkous tot paal verwerken.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #70 Gepost op: 18 juni 2017, 12:59:41 »
Goed gedaan Rob. Misschien kun je die losse gekleurde draden in een stukje krimpkous tot paal verwerken.
Dan moet Rob die hele dradenzooi weer loshalen. Je kunt ook die draden ook aan een van die staanders vastbinden met een dun koperdraadje en dan meeschilderen met de rest.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #71 Gepost op: 18 juni 2017, 13:51:45 »
Goed gedaan Rob. Misschien kun je die losse gekleurde draden in een stukje krimpkous tot paal verwerken.
Dan moet Rob die hele dradenzooi weer loshalen. Je kunt ook die draden ook aan een van die staanders vastbinden met een dun koperdraadje en dan meeschilderen met de rest.

Of een rietje opensnijden en er omheen klemmen. Na een kwastje verf is dit heel acceptabel.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #72 Gepost op: 18 juni 2017, 20:53:14 »
Die gekleurde draden bind ik nog vast aan een van de palen. Beetje bruin er over en een ladder ervoor en je ziet er niet zoveel meer van. Maar eerst wil ik de boel nog mechanisch in orde hebben. Nu ik wat meer hijsbewegingen aan het programmeren ben zorgen die lakdraadjes vaak voor een ongewenste draaiing en liggen de boomstammen dwars op de wagon....
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #73 Gepost op: 19 juni 2017, 12:02:22 »
Priegelen en prutsen, afstellen en tweaken... Zo'n bokkraan vreet tijd!

De lakdraadjes zijn over de bok geleid, en dat verminderd het ongewenste draaien van de stammetjes aanzienlijk.
Het 'hoogste punt' van de haak kon nog iets verder richting spoor worden geprogrammeerd, en ook de hijsdraad is een mm'tje of2 ingekort. Daarmee gaan de stammen net over de rongen heen.

Maar even goed is het nog een hele puzzel om de eerste 3 stammetjes van het perron goed op de wagon te krijgen. Ik heb verschillende variaties van mislukte belading gehad, zoals deze bijvoorbeeld:




Maar uiteindelijk begint het laden wat te worden.



Nu wordt het tijd om de gekleurde draadjes langs de paal te binden en bruin te verven  :D
En dan het laddertje erbij en het dakje er nog op.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #74 Gepost op: 19 juni 2017, 13:37:14 »
Ik vind het geweldig Rob. De kraan werkt nu top!  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/