Auteur Topic: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO  (gelezen 41204 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #25 Gepost op: 30 maart 2017, 21:52:48 »
Ik had nog een "lege" hoek op de bosbouw aansluiting, en deze O-wagen met (plastic imitatie van) een lading mijnhout.




En dan zijn er deze foto's van het laden van deze wagons met mijnhout of palen.






Volgens de huidige Arbo wetgeving kan dit vast niet meer, maar in mijn wereld/tijdperk kan het nog wel.
Dus toen maar mijn restjes hele kleine takjes geknipt op de lengte van het mijnhout en aan de overzijde van het hoge perron langs het spoor gestapeld.




Misschien wordt dit wat te veel van het goede, maar ik vind het wel mooi "vol" worden op de spooraansluiting. Het zorgt allemaal ook dat er meerdere klanten van de bosbouwproducten zijn: de grote stammen voor masten en zware constructies, de kleinere stammen gaan naar de houtzagerij, de mijnbouw palen naar de mijn, en eventuele zaagresten en dergelijke naar de papierfabriek...

Ondertussen is ook een constructie gemaakt om te voorkomen dat de opgeslagen boomstammen op het doorgaande spoor kunnen rollen.




Daarmee is de indeling van de spooraansluiting voldoende uitgewerkt. Nu verder met de detaillering..

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #26 Gepost op: 30 maart 2017, 22:04:29 »
Hoi Rob,

Heel mooi project!
Te veel van het goede? Ik vind het juist heel leuk dat je op zo'n klein oppervlak zo veel details maakt. Het wordt dan zo'n diorama waar je, elke keer als je er naar kijkt, steeds weer iets nieuws kan ontdekken.

Groet, Gert-Jan 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #27 Gepost op: 30 maart 2017, 23:00:26 »
Ik had nog een "lege" hoek op de bosbouw aansluiting, en deze O-wagen met (plastic imitatie van) een lading mijnhout.


Eerlijk gezegd vind ik jouw lading vlierbessenhout er stukken beter uitzien dan die lading nephout in die wagon en vind ik dat je die wagonlading eigenlijk zou moeten vervangen voor jouw hout.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #28 Gepost op: 1 april 2017, 23:17:26 »
Dank voor de steun Gert-Jan. En Wim, ik ga inderdaad de vlierstammetjes gebruiken. Maar ik heb nu nog geen halve wagon vol en ik ben door mijn takken heen. Even wachten op het snoeiseizoen...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #29 Gepost op: 2 april 2017, 10:44:42 »
Ach Rob, het hoeft ook niet allemaal vandaag af.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #30 Gepost op: 19 april 2017, 13:12:36 »
Na een paar drukke weken nu weer even tijd voor de verdere afwerking van de module.
In een eerder bericht heb ik al iets geschreven over de verbinding tussen modules met rails en de stekkers voor de stroomvoorziening. Een andere truuk uit FREMO om de overgangen tussen modules zo onopvallend mogelijk te maken is ervoor te zorgen dat de randen altijd met gras begroeid zijn. Dat doe ik ook, en ik probeer daarbij steeds op dezelfde graskleur uit te komen.

Nu was mijn standaard "overgangsgras" zakje leeg, dus even nieuwe gehaald. Dat dacht ik tenminste: het is een ander kleur (wel een Busch "wildgras", maar niet dezelfde). Tip: schrijf het artikelnummer op voordat je het label weggooit!




Nu had ik al eens gedacht voor elk soort profiel (ik gebruik er 2) een andere kleur gras te gebruiken, voor wat meer variatie. Dat ga ik nu dus maar doen....

De module heeft geen voor-of achterkant: beide zijden kunnen "aan de voorkant" van de baan zitten, afhankelijk van de opstelling in de gehele baan. Toch wil ik met de nodige bomen aan een kant een indruk geven dat de bosbouw aansluiting in bosrijk gebied staat. Dit dient dan vanuit bepaalde standpunten als een soort van achtergrond.



Na wat puzzelen in de opstelling van de bomen ben ik uitgekomen op wat doorkijkjes: smal aan de rand en breder uitlopend naar het midden van de module. Dat geeft kijkgaten die wat lijken op de schietgaten in middeleeuwse kastelen.

Natuurlijk is de weg een doorkijkje met zicht op het verladen van hout.




Op een ander punt zijn wat bomen gerooid.



Tot zover...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #31 Gepost op: 19 april 2017, 16:34:53 »
Het ziet er erg leuk uit. Mooi zijn die doorkijkjes.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2017, 23:12:19 »
Weer een stukje verder gebouwd. Nu is het spoor naast het perron verder gelegd en aangekleed.
Eerst maar eens het spoor vastgelijmd en meteen met DAS klei de ruimte tussen de bielzen opgevuld. Een lik bruine verf geeft de ondergrond voor het zand, zaagsel en gras dat hier later overheen komt.




Als dat allemaal een beetje aangedroogd is kan er gestrooid worden. Maar eerst nog een hekwerk van de bekende vlier stammetjes gemaakt om te voorkomen dat het personeel onder de trein op het doorgaande spoor komt.




Ik was door mijn vlierbes stammetjes heen, maar hier in de buurt is een vlier gesnoeid, dus het snoeisel heb ik meegenomen.




En daarmee kon het hekwerkje worden afgemaakt... En het geeft meteen weer wat materiaal voor laadgoed op deze spooraansluiting.

Verder begon de ontkoppelrail er wel erg zwart-plastic uit te zien, dus die is enigszins gecamoufleerd als soort van oversteekpunt.




De stand van zaken zover.



groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2017, 07:19:43 »
Wat een fraaie houten perronrand. Heel romantisch. Je leeft je wel uit in de kleine details. Super Rob.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2017, 11:29:46 »
Ziet er allemaal prachtig uit.
Omdat alles er zo natuurlijk uitziet, vind ik alleen dat die strak geknipte sparren een beetje uit de toon vallen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #35 Gepost op: 21 april 2017, 20:34:08 »
Dank Raages en Wim.

Hmm misschien ga ik die sparren nog wel eens verknippen... In het totaalbeeld valt de mooie kegelvorm van de sparren niet zo op, maar op de foto wel.
Eerst maar eens het laadgoed maken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #36 Gepost op: 21 april 2017, 21:28:00 »
Hmm misschien ga ik die sparren nog wel eens verknippen...
Je kunt ze ook lekker laten staan er een paar meer natuurlijke sparren voor zetten. Op die manier krijg je een mooie volle bosrand.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #37 Gepost op: 21 april 2017, 23:12:20 »
Even een klusje tussendoor. De palen met mijnhout hanteerbaar maken.
De bekende vlier stammetjes wil ik makkelijk langs het spoor kunnen leggen en snel in een open wagon kunnen laden. Dat gaat niet als ze allemaal los liggen, dus ik plak ze in blokken aan elkaar.

Eerst maar even een stuk tape met de plakkerige kant naar boven vastgeplakt. Hier leg ik de onderste laag stammetjes op, zodat ze niet steeds wegrollen.




De breedte van de onderste laag is net iets meer dan een halve wagonlengte. Dan passen 2 blokjes straks mooi in de wagon. Deze en de volgende laag worden aan elkaar vastgeplakt met een streepje houtlijm.




En zo doorbouwen tot de hoogte van de stapel ongeveer de helft van de breedte van de wagon is.



Het eerste 'blokje' mijnhout is klaar. Ik maak er nog een in dezelfde maat. Met de schuine kanten naar elkaar toe passen deze blokjes precies in de wagon.




En met de ruggen naar elkaar toe is het een mooi stapeltje langs het spoor.



Ik ben weer door m'n vliertakjes heen. Dus de andere helft van de wagonlading moet nog even wachten....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #38 Gepost op: 15 mei 2017, 13:07:20 »
Ondertussen heb ik zitten pielen met het mechaniseren van de bokkraan op deze module. In de Faller bokkraan is een lineair stappenmotortje ingebouwd (spindelmotor), die de bok heen en weer beweegt. Het is een aardig werkje met pielen en prutsen geweest, voordat de motor en bok voldoende soepel liepen, maar het lijkt nu toch gelukt te zijn.

Een filmpje van de test van bokkraan staat hier:

<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">KLIKKIE DOEN</a>



Nu hangt het hout nog direct aan een haakje. Ik probeer hier nog een klein elektromagneetje te maken om het hout (met een nietje er in) op te kunnen pakken en laten vallen. Verder komt er nog een servo onder de bodem van de kraan om met de draad extra verticale beweging te kunnen maken.

Nog een paar details toevoegen en dan kan de kraan op de module worden vastgezet.




groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #39 Gepost op: 15 mei 2017, 17:02:04 »
Ik vind dat je kraantje best keurig beweegt Rob. Dat heb je knap gedaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #40 Gepost op: 15 mei 2017, 17:03:37 »
Het ziet er vel belovend uit in die film. Leuk project Rob.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #41 Gepost op: 15 mei 2017, 17:53:28 »
Heel mooi kraantje. Ik had daar wel graag een werkverslag van willen lezen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #42 Gepost op: 15 mei 2017, 22:21:30 »
Wat een mooie bokkraan!

Laat zeker even zien hoe je daar een elektro magneet aan vast maakt.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #43 Gepost op: 16 mei 2017, 21:41:04 »
Op verzoek van Wim een bouwverslag van de bokkraan.

De basis is dit bouwpakketje van Faller




Uit China komt dit spindelmotortje, besteld via banggood.com




De metalen beugel en geleiders zijn veel te massief voor de kraan, dus die worden er af gezaagd (Dat geeft later wel de nodige problemen bij het inbouwen en uitlijnen, maar dat wist ik nog niet). Verder is in aan een kant van de "brug" van de bokkraan het dek een stuk weggenomen om ruimte te maken voor de motor.




Het motortje wordt gestuurd met een Arduino en motorcontroller (L9110S Bridge). Daarmee is de snelheid en de afstand nauwkeurig te regelen, mits de spindel soepel draait. Dat was nog wel puzzelen. Uiteindelijk is het eindlager van de spindel weer in de bokkraan gemonteerd en de motor klemt in een beugeltje gemaakt uit een stukje messingstrip.
Ook de schuif van de spindelmotor is aangepast, zodat deze precies tussen de dek-delen van de brug past. Een stukje messingdraad dient als geleider over de plastic rail en is aanknooppunt en "rol" voor de draad waar de haak aan komt. De draad loopt tussen de pijlers naar beneden om te kunnen hijsen.






Ik heb tussendoor al wat zitten experimenteren met elektromagneetjes om de stammetjes te kunnen oppakken. Een spoel van een micro-relais is sterk genoeg, maar nog wel vrij groot. Een eerder idee om de stroom via kettinkjes te laten lopen bleek niet uitvoerbaar (te veel elektrische weerstand). Na tips bij de buren (Het modelrail & modelbouw vrienden forum) ga ik nu lakdraad proberen om de magneet te voeden.

Wordt vervolgd...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #44 Gepost op: 17 mei 2017, 11:17:55 »
Dankjewel, Rob.
Heb je ook een directe link naar dat motortje?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #45 Gepost op: 17 mei 2017, 21:36:52 »
Wim vraagt wat ik dacht.  ;)

Kun je ook het programma van de arduino plaatsen?
En eventueel een linkje naar die motorcontroller?
Ik ga alvast op zoek bij Ali.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #47 Gepost op: 17 mei 2017, 23:16:47 »
Da Ardiuno sketch (programma) is nog vrij simpel en alleen bedoeld voor het testen van de stappenmotor.
De spindel/schuif gaat 1 kant op, stopt, zet de motor uit, wacht 10 seconden en gaat dan weer terug. Enzovoorts.
Voor de sturing van de stappenmotor maak ik gebruik van de AccelStepper library, die ik heb gedownload. Daarmee kun je de stappenmotor mooi langzaam laten versnellen en vertragen en is de snelheid goed instelbaar.

Later wordt de beweging precies op het oppakken van stammetjes geprogrammeerd. Verder komt er dan nog de bediening van de servo en het aan/uit zetten van de magneet erbij.

Maar goed, hier is het testprogramma'tje.


// Make a single stepper bounce from one limit to another


#include <AccelStepper.h>

// Define a stepper and the pins it will use
AccelStepper stepper; // Defaults to AccelStepper::FULL4WIRE (4 pins) on 2, 4, 3, 5

#define defaultSteps 2100
bool forward;

void setup()

  // Change these to suit your stepper if you want
  stepper.setMaxSpeed(180);
  stepper.setAcceleration(50);
  stepper.moveTo(defaultSteps);
  forward=true;
}

void loop()
{
    // If at the end of travel go to the beginning and so forth
    if (stepper.distanceToGo() == 0) {  //end of one move
      stepper.disableOutputs();         // Turn off stepper motor power: prevent overheating
      delay (10000);                    //Wait 10 seconds at each end to cool down stepper
      if (forward) {
        forward=false;
        stepper.moveTo(0);
      } else {
        forward=true;
        stepper.moveTo(defaultSteps);
      }
    }
    stepper.run();
}



groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #48 Gepost op: 18 mei 2017, 17:56:26 »
Rob bedankt, hij gaat in de bibliotheek.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bouw van een module - geïnspireerd op FREMO
« Reactie #49 Gepost op: 18 mei 2017, 23:21:51 »
Ik ben bang dat dit voor mij nog erger is dan Chinees Rob. Ik kan hier echt niets van bakken. :o

Bij mij is alles wat beweegt trafo .. schakelaar .. motortje en dat werkt gewoon.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/