Auteur Topic: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?  (gelezen 8326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Gepost op: 21 januari 2017, 14:09:54 »
Heren  ... zoals jullie weten ben ik zo digitaal als een baksteen en dat gaat ook niet veranderen maar ... nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om in een analoge loc wel een beetje rij geluid te krijgen met b.v. een Loc Sound zonder de trein gelijk helemaal digitaal om te bouwen. Mijn treinen lopen maar één kant op en het geluid hoeft niet te werken als de trein stil staat ('t zijn bijna allemaal stoomtreinen). Is dit mogelijk? En zo ja ... wat heb ik daarvoor nodig en hoe sluit ik dat aan.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2017, 17:18:14 »
Volgens mijn bescheiden kennis zou dat in principe moeten kunnen. Het hangt er denk ik wel vanaf welke decoder je inbouwt en welke versie. Als de tender leeg is dan heb je in elk geval zat ruimte om het spul in te bouwen.
Eén ding is zeker: veel analoge spoorders zullen je experiment met belangstelling volgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2017, 18:17:42 »
het is mogelijk er zijn zelfs digitale loc,s die op analoog kunnen en geluid geven
het na deel is dat als je stop de spanning er af is dus ook geen geluid ,,ga je rijden dan start het geluid weer opnieuw met diesel is dat lastig
die gaat dan starten en warm draaien terwijl je al rij ,(de tee onder andere)
Wel weet ik van iemand die de voeding via een oplaatbare batterij doet en alleen zelf even een keer aan zetten als je ga rijden  daarna niet meer
je hou geluid maar vergt wel wat soldeer frees en knutsel werk  :o
je kan dan een sound decoder van een N schaal in bouwen die is kleiner en simpeler met minder functies en kan met minder spanning toe 
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2017, 19:15:36 »
Ha Pierre,

Ik ga dit eens volgen want ook ik ben (wat treinen betreft )volledig analoog en ook ik heb wel eens met dit idee gespeeld.
Over de stroom onderbreking bij een stop heb ik ook wel eens nagedacht, al had dat met de rijtuig verlichting en niet met het geluid te maken. Ik heb met het idee gespeeld om bij de stations een derde rail aan te leggen waar de rijtuig verlichting zijn stroom af kan halen. Weet alleen nog niet hoe precies en aangezien Henk er over begon, gooi ik het maar eens in dit draadje. Misschien zijn er mensen die daar ideeën over hebben.

Groeten,

Gert-Jan

Raages

  • Gast
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2017, 20:13:31 »
Om je vraag te beantwoorden Pierre, denk ik dat het volgende mogelijk zou moeten zijn. (Nooit geprobeerd hoor, gewoon een idee.)
Je moet eens aan een doedelzak principe denken.
Wat je nodig hebt is een onafhankelijke voedingbron. Bijvoorbeeld een kleine oplaadbare accu/batterij in de locomotief. Die wordt tijdens het rijden op spanning gebracht en voedt de soundmodule.
Als je nu kans ziet om de beweging van de wielen te gebruiken als regelaar, dan kan het geluid ook bij stilstaan nog langzaam doorpuffen, gaat de trein rijden dan moet het tempo van de "auspuff" sneller en harder worden. Dat hoeft geen elektronica te zijn, met een ronddraaiend veertje kun je telkens die sound module starten of een beetje lading geven.
En als hij lang stilstaat houdt het geluid van zelf op. ;D

Je zult wel denken dat het godsonmogelijk is, maar dat was het laten branden van een taxi bordje op een H0 auto ook.  :o

Tsjoek, tsjoek, enz, enz.

Maar een echte Pierre gaat volgens mij voor een zuiver mechanische oplossing.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2017, 22:06:22 »
Is dat geluid niet zodanig te regelen dat bij minder of meer volt het stoomgeluid ook langzamer of sneller loopt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2017, 22:30:14 »
Is dat geluid niet zodanig te regelen dat bij minder of meer volt het stoomgeluid ook langzamer of sneller loopt?

Daar zat ik eigenlijk ook aan te denken Wim. Ik heb bijna alleen maar stoomloc's  dus hoeft hij van mij niet perse op te starten zoals een diesel. Rijden is geluid ... en sneller rijden is sneller geluid ... en stoppen is stil. Daar gaat het mij om.


* Nou weet ik niet bij hoeveel spanning zo'n sound decoder begint te werken? Ik schat in dat als ik aan die grote knop draai ik zeker tot een 3 volt kan gaan zonder dat de loc van zijn plaats komt. Zou dat niet genoeg zijn voor een beetje opstartende diesel?

* Welke sound decoder raden jullie mij aan? Hoe kleiner en eenvoudiger hoe beter. Er hoeft alleen maar geluid uit te komen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2017, 22:39:54 »
* Nou weet ik niet bij hoeveel spanning zo'n sound decoder begint te werken? Ik schat in dat als ik aan die grote knop draai ik zeker tot een 3 volt kan gaan zonder dat de loc van zijn plaats komt. Zou dat niet genoeg zijn voor een beetje opstartende diesel?
4 volt.

Citaat
* Welke sound decoder raden jullie mij aan? Hoe kleiner en eenvoudiger hoe beter. Er hoeft alleen maar geluid uit te komen. ;D
Esu versie 3.5
Bij de versie 3 decoder moet je de analoge regelaar opregelen tot ongeveer 4 volt. Dan schakelt de decoder het geluid in. Als je de spanning verder opregelt gaat de lok rijden, en neemt het motorgeluid toe met de snelheid.

Analog operation
As of LokSound V3.5 load control also functions in analog mode, where you can pre-determine startingand top speed. Also the sound-sequences are there: LokSound V3.5 offers model railroaders even without a digital system the chance to enjoy LokSound.
Bron: Esu


Hoe gaat het trouwens met je?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2017, 23:00:40 »
Pierre er zijn ook stoomlok geluid modules te koop voor analoog.
Zoals die van Conrad en Velleman.
Rijspanning geeft dan de snelheid van het stoomgeluid aan.
Werkt veelal met een LED en LDR.
Het geluid vind ik zelf wat tegenvallen.
Printjes zijn groot en deze kun je beter gebruiken met losse speakers onder de baan.

Wat wel echt goed geluid geeft is SoundStation II van Noch, dit is er een die uit losse speaker(s) komt. Dus niet uit de lok of wagon.
Let erop er zijn meerdere versies, maar er is ook een welke mbv de rijspanning te regelen is.
Deze heeft heel veel functies en geluiden.
Naar tevredenheid in gebruik bij mijzelf.
Deze is niet makkelijk meer te krijgen.

Welke ook best goed geluid geeft is de soundmodule van Busch H0 5782.
Deze is exact bedoeld voor jouw doel.
Hij is klein genoeg om in een grote lok in te bouwen.
Echter een groot nadeel, deze is al jaren uit de handel.  :(
Zelf zoek ik deze ook al jaren. Gelukkig heb ik er een kunnen bemachtigen.

Wat betreft digitale soundmodule heb ik geen ervaring.
Net zo analoog als een baksteen.  :-[
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de andere reacties.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2017, 23:07:39 »
Hoe gaat het trouwens met je?

Houdt niet echt over Wim. De koorts blijft hangen zo rond de 38 graden en ik hoest de longen uit mijn lijf. Morgen toch maar lekker thuis blijven en verder uitzieken. Ik heb ook niet echt zin om wat te doen en hang een beetje achter de computer of kruip even me bed in. Maar dat geeft je wel even de tijd om verschillende zaken te overdenken. Zo heb ik nu ineens ook een stukje rails in gedachte voor mijn H0e. Maar dat hoor je later wel

Tja mark ... van dat soort geluidsprinten zijn er hier ook al veschillende in de kliko verdwenen. Ik wil wel echt het geluid uit de loc laten komen. Maar ik zoek rustig verder. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2017, 16:12:41 »
met een locsound ESU is dat perfect mogelijk.Kan je gewoon programmeren welk geluid en functies je aan wil tijdens analoog rijden.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Is Loc Soud in een analoge loc mogelijk?
« Reactie #11 Gepost op: 17 januari 2019, 12:31:06 »
En dan is er nog een mogelijkheid. Bachmann brengt die Hornby Thomas de trein locjes uit. Deze zijn ook analoog sound te verkrijgen.  :-\ Maar het werkt wel uitstekend! Die kun je ev. overplanten op een andere loc. Maar echt realistisch is het geluid natuurlijk niet! Hier staat er bijvoorbeeld één te koop: https://www.agelesshobbies.com/index.php?main_page=product_info&products_id=4585
(Ik bezit van deze winkel uiteraard geen aandelen.)