Auteur Topic: Digitaal rijden  (gelezen 12518 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Digitaal rijden
« Gepost op: 1 januari 2017, 21:57:51 »
Hallo Forum Leden , En andere lezers

Allereerst beste wensen voor 2017.

Ik heb redelijk wat uitzoek werk gedaan de laatste maanden , en ik ben tot het volgende gekomen:

Trein(en) Digitaal maken door een Loc decoder <- analoog (0 - 18V) naar een pwm signaal en dat met een protocol er overheen.       V <- Check
Vervolgens komt de aansturing : Een basis station , merk is nu niet relevant , En die weer gekoppeld aan een Pc                                V <- Check

De Pc : Er is een programmeer track  <- de cv's zijn die wel of niet via de pc op zo'n traject te wijzigen ??
            En er is een treinbaan wat voor melders worden in zo'n baan verwerkt dat de software weet waar trein X is .

Aanvulling : loc decoder is een uhlenbrock  763201
                   Basis station : Dcc++ 
                   Software : Koploper , JMRI   

Groet André
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal rijden
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2017, 09:13:18 »
De Pc : Er is een programmeer track  <- de cv's zijn die wel of niet via de pc op zo'n traject te wijzigen ??

JMRI kan dat.

En er is een treinbaan wat voor melders worden in zo'n baan verwerkt dat de software weet waar trein X is .

Bij DCC wordt dat gewoonlijk gedaan door bezetmelders met stroomdetectie. Bijvoorbeeld de DR4088CS - als je centrale S88 ondersteunt.

Belangrijk is wel wat voor aansluiting je centrale heeft. S88? Loconet? Xpressnet? ...   Zonder nadere informatie over je keuze voor een centrale is daar niets over te zeggen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2017, 16:22:33 »
Ja ik begin het een beetje te snappen.

Ik neem een module  (S88) die je moet aan melden met een uniek nummer , die kan in mijn geval 7 items aan kan die zet ik om de 30cm in de treinbaan ,op het moment dat de trein er overheen rijd word er stroom gemeten en dan dus door gemeld naar de hoofd unit.

is om de 30 cm een melder reëel of is dat baan afhankelijk ? , en ook ervaring.

Groet André 
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal rijden
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2017, 17:03:06 »
Detectie vindt plaats per blok. Daarom deel je eerst de baan in blokken in.

Een blok kan altijd een gehele trein bevatten. In principe moet het kortste blok lang genoeg zijn voor de langste trein. In sommige programma's kun je aangeven dat een heel lange trein twee blokken vereist. Wissels en wisselstraten blijven buiten de blokken en hoeven niet gedetecteerd te worden.

Nadat je de minimale lengte van een blok hebt vastgesteld kun je de baan in blokken verdelen. Een methode daarvoor is om elk stuk tussen twee wissels te bekijken. Elk stuk tussen twee wissels wordt tenminste 1 blok, tenzij het daarvoor te kort is. Een te kort stuk tussen wissels wordt deel van de wisselstraat. Zodra een stuk langer is dan 2x de minimale bloklengte verdeel je dat in meerdere stukken van ongeveer gelijke lengte. Daarbij houd je de minimale lengte van een blok in de gaten. Is een stuk bijvoorbeeld 5x de minimale bloklengte, dan kun je dat stuk in maximaal 5 blokken verdelen. Heb je veel rijlengte, dan kies je voor minder blokken in een dergelijk stuk.

Vervolgens moet je vaststellen hoeveel melders je per blok gebruikt. Dat ligt ook aan de software waar je mee gaat werken. In het algemeen werkt Koploper uitstekend met twee melders per blok: een gedetecteerde sectie aan het begin, en een aan het eind. Daartussen mag ongedetecteerd zijn. Maar als je vaak wagons verliest, kan het verstandig zijn het tussenliggende stuk ook te detecteren.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #4 Gepost op: 2 januari 2017, 17:04:34 »
Andre,

je moet je baan in delen knippen. Zelf gebruik ik iTrain om te rijden. Ik gebruik 1 melder per blok. Dat kan o.a. met itrain omdat het programma berekend hoever de trein in het blok is.
Je dient vooraf snelheid metingen te doen, per loc. zo kan het programma berekenen waar de loc zich bevind.

Het lijkt me verstandig dat je eerst gaat bepalen met welk programma je gaat rijden. Afhankelijk hiervan je baan elektrisch aanpassen.

Groet Mies

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2017, 20:58:04 »
Ik wil een simpel baantje maken om te kijken of ik alles werkend krijg.
Een Ovaal'tje met daar naast een zij spoor.

6 melders dan is denk ik wel voldoende , voor een test / proef

Ik heb helaas nog niet al mijn onderdelen binnen , dus ik kan nog niet beginnen met testen.

welke baan opnemers gebruiken jullie ?

Groet André
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal rijden
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2017, 22:57:20 »
Dat betekent dat je drie blokken wilt maken, in de meest gebruikelijke werkwijze.  De DR4088CS zijn goede en relatief voordelige bezetmelders met stroomdetectie.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2017, 19:11:11 »
Hallo Lezers

Zo ik heb eindelijk wat spullen binnen , Om digitaal mee te gaan rijden .
dan heb ik het niet over treintjes ,maar aansturing er van.

Ik heb een Dcc++ module voor verbinding met een pc , ook heb ik een booster module (helaas nog niet de juiste).
En ik heb mijn Flieschmann diesel locje om gebouwd met een motor schild en een Ulenbrock loc decoder.



Als software JRMI 

Die uhlenbrock locdecoder 763201 was lastig oranje is niet echt aanwezig ,wel licht en donker rood.

Nu meet ik op mij progameer track 7V en op de baan 12V ,op het progameer track wil de trein gaan rijden.
en op de baan rijd hij ,zonder dat ik de trotle bedien.
lijkt mij niet helemaal goed , zou ik een instelling verkeerd hebben ? of zou ik toch licht rood en donker rood hebben verwisseld op de loc decoder.
Groet André

Edit  : Ik denk dat ik weer geduld moet hebben ,En moet wachten op de juiste booster volgens mij heb ik geen goed pwm (Dcc++) signaal.
           mocht ik tijd over hebben (vrees van niet) zet ik mijn  ossiloscoop er op
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #8 Gepost op: 29 januari 2017, 17:15:39 »
Vandaag wat aan de handbediening gewerkt. Dit is een 3,2inch Touch screen
het gaat er ongeveer zo uit zien.

2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal rijden
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2017, 17:38:19 »
Nu meet ik op mij progammeer track 7V en op de baan 12V
...
volgens mij heb ik geen goed pwm (Dcc++) signaal
...

Een DCC signaal is géén PWM signaal, maar een "constante spanning met wisselende polariteit ter codering van digitale informatie" en dus een bepaald soort wisselspanning. Dat kun je met een gewone multimeter niet zonder meer meten. Dat leidt tot de vraag, hoe heb je de 7 en de 12V gemeten?

op de baan rijd hij ,zonder dat ik de trotle bedien.

Dat kan gebeuren wanneer er een gelijkspanning op de baan staat. De decoder kan dat herkennen als "analoog" en dan in analoge modus gaan rijden.

zou ik toch licht rood en donker rood hebben verwisseld op de loc decoder.

Uhlenbrock decoders zijn bij sommigen geliefd, en worden door anderen verfoeid. Maar er zouden toch echt een rode en een oranje draad aan moeten zitten. Als je die twee verwisselt, is het maar de vraag of de decoder dat overleeft...  Maar goed, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden dus:



De meest linker draad is de oranje, de middelste is de rode. (Bron: Uhlenbrock)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #10 Gepost op: 29 januari 2017, 19:11:37 »
Citaat
Een DCC signaal is géén PWM signaal, maar een "constante spanning met wisselende polariteit ter codering van digitale informatie" en dus een bepaald soort wisselspanning. Dat kun je met een gewone multimeter niet zonder meer meten. Dat leidt tot de vraag, hoe heb je de 7 en de 12V gemeten?

Je heb gelijk Dirk , In eerdere proeven had ik ook al geconstateerd dat er geen spanning gemeten kan worden met een dcc signaal. (behalve met een osilosscoop).
Aangezien ik wel degelijk 7 en 12V gemeten heb kan ik niet anders concluderen dat er toen geen dcc signaal was.

Duidelijk dat mijn booster module niet goed is geconfigureerd.

Ik ben wel blij met jouw Uhelbrock uitleg , En ik ben blij dat ik die wel goed heb aangesloten.

Groet André
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Digitaal rijden
« Reactie #11 Gepost op: 29 januari 2017, 23:48:57 »
Beste André,

Als de positieve en de negatieve spanning van een DCC signaal goed zijn, dan meet je met de multimeter in DC stand inderdaad niets, dit in tegenstelling tot Motorola, daar heb je altijd een grotere negatieve spanning.

Wil je de digitale spanning meten, dan moet je tussen de baan en de meter even een gelijkrichtbrugje plaatsen, dan meet je een gelijkspanning, een gelijkgerichte wisselende spanning dus, omdat de digitale spanning in principe een blokspanning is zonder pauze's op 0, meet je echt een mooie gelijkspanning.

De digitale spanning doet twee dingen:

hij transporteert adressen en instructies

hij levert de spanning/stroom waar de loks op rijden, overigens maakt de decoder elektronica van de wisselende blokspanning een PWM signaal.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #12 Gepost op: 30 januari 2017, 20:26:48 »
Bedankt voor de mooie uitleg Anne W

Hoewel mijn booster niet goed geconfigureerd was viel mij al direct op dat het loc'je veel mooier liep.

Citaat
de baan en de meter even een gelijkrichtbrugje plaatsen
Dat is een goede tip , Bedankt.

Groet André
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #13 Gepost op: 5 februari 2017, 18:22:53 »
Kleine update hoe mijn baan 2017 er ongeveer uit ga zien



genoeg wissels voor nu , en het container los punt is een leuk automatiseringsproject .

3 nieuwe treintjes erbij 1x een piko rangeer loc (bandjes motor)
en 2 lima locs , 1 stoom loc en 1 diesel rood (Foto midden) die defect is.
Draadje -> http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=2849.0

2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #14 Gepost op: 29 april 2017, 22:26:42 »
Hallo Iedereen

Ik heb een tijdje niets van mij laten horen , Maar ik heb niet stil gezeten met modeltreinen.
Deze Loc heb ik Engeland op de kop getikt , Dcc ready ( een ESU LokPilot Standart zit er nu in).



Ik ben op het internet nog geen 2e tegen gekomen ,Het verschil zit hem in de tender

Groet André
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #15 Gepost op: 28 december 2017, 13:18:01 »
Goedendag iedereen.

Vraagje ik ben een baan aan het neerleggen om de hoeveel cm is het wenselijk om dcc power aan de rail te koppelen ?
deze vraag is ,vanwege dat ik op proef rail een slecht optrekkende trein heb ook heeft hij soms moet ik een zetje nodig.
bij de proef opstelling heb ik een multimaus en een roco 10764 ,lengte proef baan 110 cm.

Groet André
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal rijden
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2017, 14:01:53 »
Dat ligt aan het materiaal van je rails (messing geleidt beter dan nikkelzilver), aan de lengte van de railstukken tussen de raillassen (elke las betekent extra weerstand), en aan de elektrische kwaliteit van de raillassen (doorgesoldeerde lassen geleiden beter dan niet gesoldeerde, en goed klemmende raillassen geleiden beter dan ruim zittende raillassen).

Kun je daarom iets meer vertellen over je proefstukje?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #17 Gepost op: 28 december 2017, 16:53:28 »
het proefstukje baan was : zilver nikkel flex rail (nieuw) van 1 mtr en 1 zilver nikkel (oud) met aansluit punten.

Ik heb nu een U vormige baan neer gelegd simpel geschreven : 5 mtr van A -> B , En 5 mtr van B -> A.
Even uit gaan alsof het 2 losse lange rails zijn.
Om de hoeveel meter een stroom bron aanbrengen ? , En welke diameter kabel gebruiken jullie hiervoor ?

2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal rijden
« Reactie #18 Gepost op: 28 december 2017, 17:39:29 »
Bij flex rails is het maximale aantal aansluitpunten dat nuttig kan zijn simpel: op elke flex een. Dan weet je zeker dat de elektrische kwaliteit van de raillassen er niet toe doet. Minder kan ook, bijvoorbeeld per twee flexen een aansluitpunt. Dan moeten de raillassen tussen die twee flexen elektrisch goed zijn, bijvoorbeeld doorgesoldeerd.

Als je langere stukken maakt, is het theoretisch het best om de aansluitingen zoveel mogelijk in het midden van elk stuk te doen. Dus als je een aansluitpunt per twee flexen maakt, dan bij voorkeur vlak bij de doorgesoldeerde raillas. En als je elke flex zijn eigen aansluitpunt geeft, dan bij voorkeur in het midden van de flex.

Oh ja, onder "aansluitpunt" versta ik dan eigenlijk twee punten: voor elke spoorstaaf één.

Als ringleiding gebruik ik standaard 2,5mm2 massief installatiedraad, in elke bouwmarkt verkrijgbaar in de kleuren geel/groen, bruin en blauw. Gebruik altijd twee kleuren, voor elke pool een, want anders ga je vroeg of laat een spoorstaaf op de verkeerde installatiedraad aansluiten en heb je kortsluiting.

De verbinding tussen de rails en de ringleiding maak ik met dun, soepel draad in dezelfde kleuren als de ringleiding.

Tenslotte zal er ongetwijfeld iemand (al dan niet hardop) opmerken dat hij nog nooit een ringleiding nodig heeft gehad en dat één aansluitpunt voor de hele baan altijd volstond. En soms is dat ook zo. Maar heel vaak loop je dan toch tegen problemen aan. De boven omschreven methode geeft wat dat betreft de meeste zekerheid.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Digitaal rijden
« Reactie #19 Gepost op: 28 december 2017, 18:29:44 »
ja de raillassen doe (ga) ik door solderen , Ik moet alleen even een flux opnieuw regelen , (geen S39)

wow 2,5 mm zo zwaar , Ik zag op youtube iemand 0,75mm gebruiken dat vond ik al zwaar.

Ring leiding ben ik een voorstander voor , Maak ik die 1,5mm ( :) Daar mag 16 amp over)
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal rijden
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2017, 20:49:49 »
Door 1,5 mag soms ook 30A. Daar gaat het hier niet om. Het gaat namelijk om spanningsverliezen. Spanningsverlies over een draad of kabel is weerstand maal stroom. Dus: hoe dikker de draad, hoe kleiner de weerstand, hoe kleiner het spanningsverlies. Maar ook: hoe groter de stroom, hoe groter het spanningsverlies.

Dan is het zo dat een verlies van bijvoorbeeld 6V op 230V maar een klein verlies is, volledig binnen de normen. Maar een verlies van dezelfde 6V op 18V (digitale spanning) is een heel groot verlies, namelijk een derde! Daarom: hoe lager de spanning, hoe dikker de draad.

Bovendien is het prettig om verschillende kleuren te hebben. En laat de bouwmarkt installatiedraad 1,5mm2 nu alleen in het zwart verkopen...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Digitaal rijden
« Reactie #21 Gepost op: 29 december 2017, 13:10:40 »
Persoonlijk ben ik er wel voor om alles een eigen kleur te geven: 2,5 mm2 bruin en blauw is in mijn beleving altijd 230 volt. Er bestaat ook 2,5 mm2 luidsprekerkabel en die is wèl beschikbaar in zwart en rood.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitaal rijden
« Reactie #22 Gepost op: 29 december 2017, 15:02:29 »
Wat kleuren betreft is dat natuurlijk jouw uitgangspunt, en aangezien je je daar prettig bij zult voelen moet je dat gewoon doen, Wim.

In de wereld van 230V kom ik naast bruin, geel/groen en blauw ook volop zwart en grijs tegen. En rood, geel, wit, ..., kortom alle kleuren van de regenboog. Dezelfde kleuren kom ik ook tegen in installaties op 48, 24 en 12V, en in auto's. Kleur zegt mij dus helemaal niets over de gevoerde spanning. Een kabel met zwart en rood kan wat dat betreft voor mij van alles zijn. Ik schroef dan ook rustig installatiedraad onder de baan ten behoeve van een 18V DCC ringleiding.

Vergeleken met installatiedraad is luidsprekersnoer in die zin anders dat het niet massief is maar uit samengeslagen draadjes bestaat. Dat betekent dat verwijderen van een stukje isolatie om daar een aftakking naar de rails aan te solderen, het risico in zich heeft van breuk van een aantal draadjes. En aangezien dat mijn voorkeursmanier is om de aftakkingen te maken geef ik de voorkeur aan massief installatiedraad.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.