Modelbaanbesturing > Vraagbaak voor beginners en herintreders

Digitaal rijden

(1/5) > >>

André:
Hallo Forum Leden , En andere lezers

Allereerst beste wensen voor 2017.

Ik heb redelijk wat uitzoek werk gedaan de laatste maanden , en ik ben tot het volgende gekomen:

Trein(en) Digitaal maken door een Loc decoder <- analoog (0 - 18V) naar een pwm signaal en dat met een protocol er overheen.       V <- Check
Vervolgens komt de aansturing : Een basis station , merk is nu niet relevant , En die weer gekoppeld aan een Pc                                V <- Check

De Pc : Er is een programmeer track  <- de cv's zijn die wel of niet via de pc op zo'n traject te wijzigen ??
            En er is een treinbaan wat voor melders worden in zo'n baan verwerkt dat de software weet waar trein X is .

Aanvulling : loc decoder is een uhlenbrock  763201
                   Basis station : Dcc++ 
                   Software : Koploper , JMRI   

Groet André

Dirk T:

--- Citaat van: André op  1 januari 2017, 21:57:51 ---De Pc : Er is een programmeer track  <- de cv's zijn die wel of niet via de pc op zo'n traject te wijzigen ??
--- Einde van citaat ---

JMRI kan dat.


--- Citaat van: André op  1 januari 2017, 21:57:51 ---En er is een treinbaan wat voor melders worden in zo'n baan verwerkt dat de software weet waar trein X is .

--- Einde van citaat ---

Bij DCC wordt dat gewoonlijk gedaan door bezetmelders met stroomdetectie. Bijvoorbeeld de DR4088CS - als je centrale S88 ondersteunt.

Belangrijk is wel wat voor aansluiting je centrale heeft. S88? Loconet? Xpressnet? ...   Zonder nadere informatie over je keuze voor een centrale is daar niets over te zeggen.

André:
Ja ik begin het een beetje te snappen.

Ik neem een module  (S88) die je moet aan melden met een uniek nummer , die kan in mijn geval 7 items aan kan die zet ik om de 30cm in de treinbaan ,op het moment dat de trein er overheen rijd word er stroom gemeten en dan dus door gemeld naar de hoofd unit.

is om de 30 cm een melder reëel of is dat baan afhankelijk ? , en ook ervaring.

Groet André 

Dirk T:
Detectie vindt plaats per blok. Daarom deel je eerst de baan in blokken in.

Een blok kan altijd een gehele trein bevatten. In principe moet het kortste blok lang genoeg zijn voor de langste trein. In sommige programma's kun je aangeven dat een heel lange trein twee blokken vereist. Wissels en wisselstraten blijven buiten de blokken en hoeven niet gedetecteerd te worden.

Nadat je de minimale lengte van een blok hebt vastgesteld kun je de baan in blokken verdelen. Een methode daarvoor is om elk stuk tussen twee wissels te bekijken. Elk stuk tussen twee wissels wordt tenminste 1 blok, tenzij het daarvoor te kort is. Een te kort stuk tussen wissels wordt deel van de wisselstraat. Zodra een stuk langer is dan 2x de minimale bloklengte verdeel je dat in meerdere stukken van ongeveer gelijke lengte. Daarbij houd je de minimale lengte van een blok in de gaten. Is een stuk bijvoorbeeld 5x de minimale bloklengte, dan kun je dat stuk in maximaal 5 blokken verdelen. Heb je veel rijlengte, dan kies je voor minder blokken in een dergelijk stuk.

Vervolgens moet je vaststellen hoeveel melders je per blok gebruikt. Dat ligt ook aan de software waar je mee gaat werken. In het algemeen werkt Koploper uitstekend met twee melders per blok: een gedetecteerde sectie aan het begin, en een aan het eind. Daartussen mag ongedetecteerd zijn. Maar als je vaak wagons verliest, kan het verstandig zijn het tussenliggende stuk ook te detecteren.

Michel Bikkel:
Andre,

je moet je baan in delen knippen. Zelf gebruik ik iTrain om te rijden. Ik gebruik 1 melder per blok. Dat kan o.a. met itrain omdat het programma berekend hoever de trein in het blok is.
Je dient vooraf snelheid metingen te doen, per loc. zo kan het programma berekenen waar de loc zich bevind.

Het lijkt me verstandig dat je eerst gaat bepalen met welk programma je gaat rijden. Afhankelijk hiervan je baan elektrisch aanpassen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie