Auteur Topic: seinen en stoppen  (gelezen 1337 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
seinen en stoppen
« Gepost op: 25 december 2016, 12:12:36 »
Nu wil ik langzamerhand seinen gaan plaatsen en dat de loc vanzelf stopt bij een rood sein ,,dat schijnt zo te horen  ;D
Nu is mijn onwetende vraag ,, hoe gaat dit in zijn werk ??zonder dat de loc in een keer met een klap stil staat ..
gaat dit met een voor sein dat de loc afremt en voor het rode sein stil staat tot deze groen word  en dan weer zijn weg vervolgt ..
Ik wil met viessmann seinen en de daar bij behorende elektra kastjes gaan werken of zijn er makkelijker dingen in de handel  :o
Zijn er ideen of uitleg hier over zodat ik er wat wegwijs in worden kan  >:(

twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: seinen en stoppen
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2016, 17:29:54 »
Mijn seinen stuur ik aan met de OC32 in samenwerking met m'n centrale, die regelt ook het afremmen en stoppen.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: seinen en stoppen
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2016, 23:07:27 »
Henk, dat kan op twee manieren.

Bij geautomatiseerd rijden wordt het gewoonlijk gedaan door de besturingscomputer. (De Raptor centrale van Arend heeft een ingebouwd besturingsprogramma en treedt dus ook op als besturingscomputer.)

De andere mogelijkheid werkt bij handmatig en bij geautomatiseerd rijden, mits je decoders asymmetrisch remmen ondersteunen. Dat heet ABC en doen bijvoorbeeld Lenz Gold en Silver, de nieuwere Zimo en Umelec, ESU Lokpilot V4, Kühn T65. In dat geval zet je bij een rood sein enkele diodes in serie met de voeding van een railstaaf, die je met een schakelaar overbrugt bij groen sein.
Is de schakelaar geopend, dan remt een trein met ABC decoder netjes af tot stilstand, om na sluiten van de schakelaar netjes op te trekken naar de oude snelheid. Oude seinen hebben zo'n schakelaar ingebouwd, met nieuwe seinen gebruik je een klein relais dat inschakelt bij groen sein.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: seinen en stoppen
« Reactie #3 Gepost op: 25 december 2016, 23:37:49 »
Ja, beste Henk, dat gaat niet zo één, twee, drie, je moet er wat voor doen, wat neer komt op automatiseren of afremmodules kopen en/of  installeren.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"