Auteur Topic: Noodstop  (gelezen 15346 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Noodstop
« Reactie #25 Gepost op: 21 december 2016, 14:15:02 »
Beste @Ruud, waar ik nieuwsgierig naar ben: als Koploper uit staat, werkt de noodstop dan ook?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Ruud

  • Gast
Re: Noodstop
« Reactie #26 Gepost op: 24 december 2016, 18:04:10 »

Beste Dirk
Ik ben nu in het buitenland met vakantie, maar zodra ik terug ben, zal ik het uitproberen en je terug mailen
Vriendelijke groet
Ruud

Ruud

  • Gast
Re: Noodstop
« Reactie #27 Gepost op: 30 december 2016, 14:37:50 »
Hoi Dirk

Ik heb het uitgeprobeerd. Als ik Koploper uitzet werkt de noodstopknop nog steeds. Prima oplossing dus.
Heel erg bedankt

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Noodstop
« Reactie #28 Gepost op: 30 december 2016, 21:14:28 »
Dat ligt er maar aan wat je prima vindt. Wat je nu hebt is een schakelaar die kortsluiting maakt, waarop de beveiliging van de booster alles uitschakelt. De 4088 speelt nu geen enkele rol. Wat je eigenlijk hebt gebouwd staat in het plaatje hieronder.


Als je daar tevreden mee bent, is dat in orde. Zolang de kortsluitbeveiliging van de booster zijn werk doet gaat dat wel goed.

Als je de weerstand plaatst, moet je in Koploper, Onderhouden Speciale Acties, aangeven dat de betreffende bezetmelder tot een algemene noodstop moet leiden. Dus niet tot de noodstop van een enkele loc in een bepaald blok. Het lijkt erop dat je die actie niet goed in Koploper hebt staan en dat je daarom de weerstand moest verwijderen. Staat dat er wel goed in, dan is er iets mis met de gevoeligheid van de 4088 en moet je de status van de bezetmelders eens rustig bekijken. Dat kan in Koploper maar ook op de meeste centrales.

Je hebt nu echt iets heel anders gebouwd hoewel dat op het eerste gezicht het gewenste resultaat heeft. Techneuten gruwen echter van een opzettelijke kortsluiting...

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Ruud

  • Gast
Re: Noodstop
« Reactie #29 Gepost op: 16 januari 2017, 14:31:40 »
Dag Dirk.
Sorry, ik zag nu pas jouw laatste reactie
In Koploper heb ik hem ingesteld bij Onderhouden, speciale acties (onder acties krijg je dan een keuzemenu) op Externe knop: 'Noodstop'
De noodstopknop geeft een korte pulse en is dus geen aan en uitknop.

Is het dan toch verkeerd aangesloten?
Het werkt goed.
Vriendelijke groet
Ruud

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Noodstop
« Reactie #30 Gepost op: 16 januari 2017, 16:54:33 »
@Ruud, het lijkt goed te werken, omdat de kortsluitbeveiliging van de centrale alles uitschakelt. Daarom werkt het ook wanneer de PC uitstaat! Het betekent echter wel dat èn je schakelaartje èn je centrale bij elke noodstop een flinke opdoffer krijgen. Of ze daar op de lange duur ook goed tegen kunnen, is nog maar de vraag.

Als je de weerstand er tussen laat moet Koploper een bezetmelding detecteren. Dat gebeurt nu blijkbaar niet. Als ik jou was zou ik eerst de weerstand terugplaatsen, en dan kijken of de betreffende bezetmelder zelf wel actief wordt wanneer de schakelaar is ingedrukt. Gebruik eventueel een kleinere weerstand, bijvoorbeeld 470 ohm.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Ruud

  • Gast
Re: Noodstop
« Reactie #31 Gepost op: 12 februari 2017, 13:58:32 »
Ga ik doen. Ik zal een lichtere weerstand gaan gebruiken.
Wel bedankt
Ruud