Frits, jouw redenering is heel logisch vanuit veiligheidsbeginselen als Arbo, energietechniek, enzovoort. En bij jouw handbediende baan met alleen een Multimuis is het ook zeker toepasbaar.
Het doel van een noodstop bij een (deels) geautomatiseerde treinbaan is echter heel anders. Daar zijn geen personen in gevaar, er is geen risico op brand, er is geen direct dreigend gevaar in die zin.
Het doel van een noodstop bij een (deels) geautomatiseerde treinbaan is het treinverkeer plat te leggen en de baan spanningsloos te maken in het geval er schade aan een trein of andere delen van de baan dreigt. Bijvoorbeeld door een haperende wissel, een ontsporing, enzovoort. Wat je dan wilt is even alles stil zetten zodat je de gewenste situatie kunt herstellen, en daarna doorrijden. Je wilt dat Koploper even stopt met het aansturen van treinen. Je wilt ook dat Koploper (of Rocrail, iTrain, ...) daarna gewoon verder kan gaan waar het gebleven was. Het is daarvoor niet nodig om meer af te schakelen, dan alleen de spanning op de baan.
Zou je de bekende veiligheden uit de energietechniek of uit de arbo toepassen, dan wordt een kleine verstoring meteen een ramp op hobbyniveau. Als je alleen de boosters en de centrale plat legt, raakt Koploper de weg kwijt. Schakel je ook de PC uit door hem spanningsloos te maken, dan wordt het Windows/Koploper drama alleen maar groter. En als je PC een laptop is, dan draait hij gewoon door op z'n accu en heb je dus nog geen noodstop wat dat betreft.
Je wordt bovendien met zo'n noodknop die de 230V (deels) afschakelt heel huiverig om die noodknop te gebruiken, want daarna ben je een hele tijd bezig om alles weer in orde te krijgen. Een dergelijke noodknop schiet zijn doel daarmee geheel voorbij.
De noodstop in de vorm van een hoofdschakelaar die alle 230V ineens afschakelt is wat mij betreft een prettig ding om te hebben indien er spontaan rook ontstaat zonder dat er een product van de firma Seuthe aan te pas is gekomen. Bijvoorbeeld omdat je PC plotsklaps besluit in rook op te gaan. Maar voor de gewone, normaal in het modelspoorgebeuren voorkomende ongevalletjes is de noodstop van de centrale, in dit geval bediend via Koploper, de juiste en passende oplossing. Bovendien kun je bij een grotere baan een veelheid noodstopknoppen plaatsen, zodat je er altijd een onder handbereik hebt. Sneller ingrijpen is gewoon niet mogelijk.