Auteur Topic: welke centrale / aansturing ?  (gelezen 13167 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
welke centrale / aansturing ?
« Gepost op: 7 november 2016, 08:26:28 »
plan:  5 treinen gelijktijdig rijden
liefst volledig geautomatiseerd

welke centrale aansturing is hier het beste voor geschikt ?
ik zie nl door de bomen het bos niet meer

Fred

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2016, 09:24:50 »
Volledig automatiseren betekent dat je een computer de besturing laat doen. Welke centrale je daarbij gebruikt, is van veel minder belang. De meeste programma's kunnen met de meeste centrales werken. Voor je tot aanschaf overgaat, moet je dat natuurlijk wel controleren voor de combinatie waar je voor gaat.

Twee mogelijkheden.
1) Je koopt een centrale, en zoekt daar een programma bij zoals Koploper, iTrain, Rocrail, ...  Voordeel: je hebt alle vrije keuze tussen (soms gratis) software en centrales die er maar is, en je kunt altijd besluiten een deel te vervangen als daar aanleiding toe is. Nadeel: je hebt er een losse computer nodig.

2) Er is een centrale die een ingebouwd besturingsprogramma heeft, de Raptor. Voordeel: je hebt geen losse computer nodig. Nadeel: je zit vast aan wat de bouwers van Raptor aanbieden. Bijzonder is dat de Raptor ook bedienbaar is door een blinde, maar een gangbaar apparaat is het zeker niet. Ik heb ook de niet door cijfers onderbouwde indruk dat de meeste Raptor gebruikers met Märklin rijden. Forumgenoot @Anne W is gebruiker van de Raptor en behulpzaam bij de ontwikkeling ervan.

In het algemeen geldt dat optie 1 flexibeler is en goedkoper kan dan optie 2, en de massa kiest dan ook voor 1. Over optie 1 valt dan ook veel meer te zeggen.

Programma's heb ik al een paar genoemd. De bekendsten in Nederland zijn denk ik Koploper (gratis, veel mogelijk, steile leercurve, van een soms wat moeizaam benaderbare ontwikkelaar), en iTrain (niet gratis, kan veel en wordt verder ontwikkeld, goed benaderbare ontwikkelaar). Maar ook andere zoals Rocrail en Windigipet zie ik voorbijkomen.

Bij de keuze voor een centrale is vooral de digitale taal die je treinen gaan spreken van belang. Aangezien je een tweerailer bent (Fleischmann, Roco, Piko, enzovoort maar geen Märklin) is de keuze voor DCC voor de hand liggend, aangezien dat de min of meer standaard taal in tweerail land is. Als je geautomatiseerd wilt rijden is de Digikeijs DR5000 een zeer voordelige alleskunner in DCC land, met goede Nederlandse ondersteuning. Maar het is wel een nogal technisch apparaat. Aanzienlijk duurder maar wat minder technisch zijn bijvoorbeeld de Intellibox en de ESU ECoS.

Denk er bij prijsvergelijkingen om, dat niet alles 1:1 vergelijkbaar is. Zo heb je bij de Intellibox nog een losse en ook niet heel goedkope transformator nodig, bij de Raptor nog een booster en een transformator, bij de DR5000 een handregelaar of een smartphone als je ook zonder computer met de hand wilt kunnen rijden, enzovoort.

Je eis dat vijf treinen tegelijk moeten kunnen rijden zorgt dat wat andere kleinere centrales afvallen, zoals bijvoorbeeld de witte z21.

Als je Werkendam niet te ver weg vindt, zou je eens kunnen kijken bij Hobby in Praktijk voor gratis onafhankelijke voorlichting en demonstratie. Forumgenoot @iTom is er regelmatig te vinden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2016, 10:44:09 »
Even ter aanvulling
Als je met meerdere treinen(5) wilt rijden,moet je de baan vaak in meerdere secties delen
Dit komt eenvoudig doordat de boosters een beperkt vermogen hebben
Een loc met sleep en verlichting gebruikt al snel 2 amp
De gemiddelde booster levert 3 Amp
Met grotere boosters is de kans op kortsluit schade ook groter

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2016, 11:29:23 »
dank voor de uitleg

heb de verschillende centrales eens bekeken en de Digikeijs DR5000 ziet er wel goed uit (en toch nog betaalbaar)
het technische is juist prima, ga toch al veel met arduino's afregelen dus een prima combinatie

boosters
secties ed snap ik, de hoeveelheid boosters zal groeien als de baan groeit
vraag... heb ik dan meteen al 1 booster nodig of levert de Digikeijs DR5000 al een bepaalde hoeveelheid A ?

Fred


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2016, 11:32:26 »
Dat zou kunnen, Jerry. Maar dan moet Fred even vertellen wat hij precies op de baan wil zetten.

Een loc met een beetje normale motor en een sleep goederenwagens gebruikt enkele honderden mA's. Een loc met een stroomvreter van een motor en een lange sleep met gloeilampjes verlichte rijtuigen pakt gauw meer dan 1A. Maar ik heb ook een 9-delig (!) treinstel met LED interieurverlichting, dat onder de 400mA blijft.

De vraag of Fred een extra booster nodig heeft, ligt dus aan het materieel waarmee hij wil gaan rijden. Je kunt natuurlijk bij voorbaat op safe spelen, en dan is het handig om de baan in twee delen te voeden. In secties verdelen van de baan zal sowieso nodig zijn (wel of geen booster) want anders kun je niet automatisch rijden. De baan wordt daarom hoe dan ook in blokken opgedeeld. Verwacht Fred stroomvreters op de baan, dan is het inderdaad raadzaam de helft van de blokken uit een booster te voeden. Het is vrij eenvoudig de baan zo aan te leggen dat een extra booster later bijgeplaatst kan worden, en te beginnen zonder booster. Je merkt snel genoeg of die extra uitgave echt nodig is.

Bovendien kan ik Fred aanraden om eerst een testbaantje te leggen. Iets als een ovaal met twee wissels en een inhaalspoor. Dat is een mooie oefening om kennis te maken met de facetten van de digitale besturing. Koop dan alleen wat daarvoor nodig is. Gewapend met de ervaring van de testovaal kan Fred dan verder bepalen wat hij nodig heeft voor wat hij van plan is.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2016, 11:36:46 »
heb ik dan meteen al 1 booster nodig of levert de Digikeijs DR5000 al een bepaalde hoeveelheid A ?

De DR5000 levert 3A. Als je treinen gemiddeld maximaal 600mA gebruiken is dat in principe voldoende voor 5 treinen.

Bij digitaal hangt de noodzaak van een booster niet af van de grootte van de baan, maar van het aantal gelijktijdig stroomverbruikende treinen. En een stilstaande personentrein met ingeschakelde verlichting telt wel een beetje mee: de motor gebruikt geen stroom, maar de verlichting wel. Treinen waarvan verlichting èn motor uitgeschakeld zijn, gebruiken vanzelfsprekend geen stroom en hoef je niet mee te tellen voor het verbruik op dat moment.

Het is sowieso aan te bevelen om rijtuigverlichting met LED uit te voeren. Je hebt minder boosters nodig en je loopt geen risico op smeltende kappen. Want als het isolatieplaatje dat soms boven het lampje zit loslaat, krijg je deuken in het dak. Ik heb er teveel van gezien...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2016, 11:46:48 »
allemaal duidelijke antwoorden waarvoor dank

ik gaan rijden met hoofdzakelijk stoomlocs en diesellocs   geen al te lange slepen (max 6-8 wagons)
uiteraard ga ik beginnen met een kleine versie track (ovaal met  1 of 2 wissels en een afzetspoor) puur om eerst goed met de centrale en de software te leren werken (plan is btw om koploper in te gaan zetten)
de baan zoals die zich nu langzaam ontwikkeld in anyrail is zwz een meerjarenplan
de baan zal groeien maar niet in 1 x worden gebouwd

tja stroom gebruik, uiteindelijk is het de bedoeling om gebouwen van leds te voorzien, seinen, effecten enz enz,
maar gebouwen worden (kunnen) dan toch apart gevoed worden want deze worden weer aangestuurd door arduino's (die dan weer een seintje krijgen van de centrale)  ... of mis ik iets..?   

nogmaals dank, ik kom hier nu al een heel stuk verder mee


Fred

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2016, 12:03:03 »
maar gebouwen worden (kunnen) dan toch apart gevoed worden want deze worden weer aangestuurd door arduino's (die dan weer een seintje krijgen van de centrale)  ... ?

Jazeker. En ook hebben de meeste wissel- en seindecoders een eigen voeding of de mogelijkheid daarvoor, zodat ook die alleen maar een signaal van de centrale hoeven te krijgen. Ik vind het ook altijd wat jammer om "dure" digitale spanning te gebruiken voor ander werk dan het daadwerkelijk rijden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2016, 12:15:06 »
Nog even voor de duidelijkheid
een baan is in secties verdeeld met elk een booster
Deze secties worden dan weer in blokken verdeeld
Hoop dat dit voor ieder duidelijk is

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #9 Gepost op: 7 november 2016, 12:54:57 »
jerry
dat was me al duidelijk
maar hoeveel "verbruikt" en sectie dan in totaal ?

ok afhankelijk wat men rijdt, maar ervan uitgaande dat een loc incl een 7 rijtuigen (max) ong 800 mA verbruikt, en er een aantal locs zijn zonder verlichte rijtuigen (onzin om goederen wagons te verlichten), kom ik bij 5 treinen op ong 2 x 800 mA en 3 x 400 mA (2 passagiers treinen, verlicht, 3 goederentreinen, onverlicht)

dat zou dan toch voldoende moeten zijn of niet ?

of is de lengte van een sectie ook bepalend bij stroomverbruik ?  zo ja, hoeveel mtr rails zou dan maximaal gevoed kunnen worden ?/hoeveel "verbruikt" een lege sectie ? (of eigenlijk hoeveel verbruikt een leeg blok waar geen treinen rijden) ?

ik ga de baan zwz verdelen dat is logisch, maar zou het aantal boosters (indien nodig) ook graag vooraf willen weten (schatten)

Fred

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #10 Gepost op: 7 november 2016, 14:05:42 »
De lengte van een blok of een sectie doet er voor het stroomverbruik niet toe. Rails gebruikt geen stroom!

Wat wel belangrijk is: maak voldoende aansluitpunten. De bekende metalen raillasjes zijn helemaal niet zulke beste elektrische verbinders. Ook is rails helemaal niet zo'n geweldige geleider, koperdraad is veel beter. Daarom wordt er vaak een ringleiding onder de baan toegepast, met voldoende aansluitingen naar de rails.

... kom ik bij 5 treinen op ong 2 x 800 mA en 3 x 400 mA ...

Dat is 2,8A wat minder is dan de 3A die de DR5000 levert. Dat zou geen probleem mogen zijn. Daarbij is het ook zo dat als treinen op een realistische snelheid rijden, het verbruik wat minder is.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #11 Gepost op: 7 november 2016, 16:59:39 »
Ik zou dan toch 2 secties met elk een eigen booster maken
In het verleden met de vorige baan heeft het continu tegen het max aan zitten toch een booster gesloopt
de printbanen werden zodanig warm dat er een wegsmolt
continu op 2/3 van de max is goed te doen,en dat overleven ze wel

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #12 Gepost op: 8 november 2016, 08:23:59 »
Jerry, ik ben toch wel een beetje benieuwd wat voor booster dat was. Een booster hoort zo ontworpen te zijn dat hij dat wel kan, en dat bij te zwaar belasten beveiligingen het apparaat uitzetten. Dus wat jou overkomen is wijst op een slecht ontwerp!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #13 Gepost op: 8 november 2016, 10:54:18 »
Voor het goede begrip: het maakt de Raptor helemaal niets uit of je 2-rail (DCC) of 3-rail (Märklin rijdt), ik rij nu met DCC en Märklin door elkaar, geen probleem, beide data-formaten worden gewoon min of meer tegelijk aan de booster aangeboden.

Ook het terugmeldsysteem is voor de Raptor hetzelfde, want hij krijgt een S88 datasignaal en dat is identiek voor stroomdetectie (2-rail en Märklin M-rails) en voor massa detectie (Märklin C- en K-rails).

Het project met mijn blinde MSG-Collega rijdt 2-rail, DCC, het T4T decoder/ontkoppel systeem en S88-stroomdetectie, afgelopen zaterdag was het de 3-Rail Forum Gastendag bij de MSG/Den Bosch en reden er een Fyra stam met twee loks de trekkende lok kopppelt na binnenkomst af, rijdt naar het opstelspoor, de andere lok koppelt vanaf het opstelspoor aan de Fyra en de trein vertrekt weer de andere kant op, er reden ook twee treinstellen die steeds aan- en afkoppelden en tussendoor beiden rangeerden.

Dit project zal te zien zijn op Houten-Digitaal in december.

Waarom is dit project zo'n succes, simpel omdat mijn modelspoorcollega een zeer logisch denkend mens is, komt veel voor bij blinde mensen denk ik, met creativiteit kunnen ze niet zo veel lijkt mij en de Raptor is het allerbeste op zijn plaats bij logisch denkende mensen, die kunnen er alles mee.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #14 Gepost op: 8 november 2016, 18:01:21 »
pffff  bomen en bos.........

die raptor. ziet er ook niet verkeerd uit  en de multifunctionaliteit spreekt ook wel voor zich

maar als ik de site bekijk en het verhaal over alle losse modules lees....... gaat mijn snappert weer kapot.

hoeveel modules heb je dan nodig ? waarvoor zijn ze exact (sommige zijn duidelijk sommige minder) ? om een geautomatiseerd baan (volledig) te laten lopen heb je aan de basis voldoende of moet men dan toch een (zeer?) uitgebreide versie hebben ???

tot zover staat het plan als volgt:  RasberryPI waar koploper op gaat draaien (al opgezocht = mogelijk), arduinos voor diverse schakelingen die ik wil gaan gebruiken (o.a. wissels, seinen, huizen verlichting, effecten, geluiden, bewegende scenery enz enz enz), centrale (hier loop ik dus nog steeds te dubben)

en dat alles indien mogelijk op fleischmann 2 rails (profi wss) met (tot nu toe) 5 locs+sleep

scenery, huizen enz krijgen hun eigen aparte voeding  ook de wissels (servo's) zullen apart gevoed gaan worden (de servo's dus niet de wisselrail)

tot de tijd om knopen te gaan doorhakken puzzel ik nog ff verder met anyrail (al vele ontwerpen verder maar nog geen definitief)

alle tips blijven welkom

Fred

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #15 Gepost op: 8 november 2016, 19:12:27 »
De Raptor is bedoeld om zonder computer automatisch te kunnen rijden. De Raptor is daar absoluut uniek in, en als je dat gewild had een absolute aanrader. Maar jij wilt Koploper (KL) op een PI draaien. De combinatie KL en Raptor is echter niet logisch. Waarom een intelligente centrale, als je KL gebruikt? Bovendien wordt de Raptor financieel alleen interessant als je daardoor kunt besparen op een PC. Maar die heb jij toch wel nodig, anders kun je met de Arduino's niet veel beginnen. En voor KL had je al een PI bedacht. Ik kan ook nergens vinden dat je vanuit KL de Raptor kunt aansturen.

Vergelijk je de DR5000 met de andere centrales die op de markt zijn, dan is het nadeel van de DR5000 dat het de enige niet-multiprotocol centrale is. Maar aangezien jij geen hardware met Motorola, FMZ, MFX of Selectrix hebt, is dat geen enkel bezwaar.
De voordelen van de DR5000 zijn enerzijds de lage prijs, en anderzijds de connectiviteit. Elk soort bus dat er binnen de DCC wereld gebruikt wordt, wordt namelijk ondersteund. En dat is erg handig als je met van alles en nog wat aan de gang wilt. Met elke andere serieuze centrale koop je in jouw geval (veel) minder functionaliteit voor (beduidend) meer geld. De complete Intellibox (dus inclusief trafo), de ESU ECoS, de zwarte Roco Z21 en de Raptor zijn allen beduidend duurder en minder uitgebreid dan de DR5000. Behalve de automatisering van de Raptor dan, maar daar heb je zoals gezegd KL al voor.

Mijn conclusie: met wat jij beschrijft, is in mijn opinie de DR5000 vandaag de dag de enige logische keuze. Maar als je de Raptor of de ECoS ofzo gewoon mooi vindt, ga ervoor. Uiteindelijk is de hobby meer emotie dan ratio.

Het is overigens interessant te onderzoeken hoe veel of hoe weinig beleidsbeslissingen in grote ondernemingen rationeel gemaakt worden. Ook daar speelt in mijn ervaring emotie de hoofdrol, maar vinden we rationele argumenten om de emotionele keuze te onderbouwen. Het lijkt wel de modelspoorhobby... ;)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #16 Gepost op: 8 november 2016, 19:53:50 »
Misschien ook eens naar TAMS EASY CONTROL kijken
de centrale is enkel je doorgeef luik
zeker icm koploper is dat met elke centrale zo

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #17 Gepost op: 8 november 2016, 21:06:29 »
De Tams was ik inderdaad vergeten, maar kan ik toevoegen aan het rijtje duurdere centrales met minder mogelijkheden. Hij kan een kwart van wat de DR5000 kan, en de versie met 2,5A booster kost de helft meer.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #18 Gepost op: 8 november 2016, 22:27:24 »
easy control  € 219
booster 4 Amp €89
En kan de helft ?
Wat moet de centrale doen als je met KL rijdt
signalen van de computer omzetten naar de baan
DCC,Motorolla
met een telefoon te bedienen
met een hand held
diverse systemen te combineren
TAMS is de laatste jaren erg opgeklommen naar de andere centrales met even zovele mogelijk heden
rail com
hoofdspoor programeren (zelfs tijdens het rijden)
Ik stel cv s in onder het rijden
min en max snelheid
verlichting
optrek en afrem vertraging

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #19 Gepost op: 9 november 2016, 10:33:14 »
Beste Fred,

Het software module systeem van Raptor is om de "automatisering" langzaam "aan te kleden" al naar gelang de behoefte, en die behoeft bepaalt het aantal modules wat je "koopt", twee voorbeelden:

als je een Duitse baan hebt en je hebt geen situaties met zichtbare voorseinen in de stand VR2, dan heb je die module niet nodig

als je geen Märklin loks meer hebt met C80 decoders, dan heb je de "module rijrichting administratie" niet nodig.

Ik rijd nu 10 jaar met de Raptor en ik heb zo'n 35 modules in gebruik.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #20 Gepost op: 9 november 2016, 10:36:20 »
De keuze voor een centrale is in dit draadje hoe dan ook aan Fred. Maar er valt best wat algemeens over centrales te zeggen.

1. Voor geautomatiseerd rijden met bijvoorbeeld KL heb je in twee richtingen digitaal verkeer. Het ene is wat Jerry al noemt: KL instructies omzetten in DCC commando's. Het andere is het digitale verkeer van de baan naar KL, bijvoorbeeld voor de bezetmelders. Dat kun je met losse interfaces doen, dat kun je via de centrale doen. En hier is er groot onderscheid tussen de verschillende centrales. Er is nogal wat keuze uit interfaces en bussen. Wil je een bus of interface gebruiken die op de centrale niet aanwezig is, dan kost je dat weer een extra interface en extra geld om het alsnog op de KL PC aan te kunnen sluiten.

2. Het is vaak prettig om een handregelaar aan te kunnen sluiten. Daarvoor is de aanwezigheid van bussen op de centrale bepalend wat voor regelaars er aangesloten kunnen worden. Zo kun je op de zwarte Z21 draadloze regelaars via Wifi aansluiten, maar ook Multimuizen. Veel andere handregelaars zijn òf helemaal niet aan te sluiten, òf via een aparte interface. Die dus weer extra geld kost.  Bij de Raptor, de IB en de ECoS kun je ook zonder handregelaar werken, omdat die zelf een bedieningspaneel hebben. Maar vaak zie je dat de eigenaar na verloop van tijd toch ook een losse rijregelaar wil hebben. Wifi handregelaars (smartphones of tablets) die alleen via de PC werken zijn voor sommigen ook een oplossing, maar anderen willen ook de baan kunnen bedienen terwijl de PC uit staat. Wifi handregelaars bij de zZ21 en de DR5000 communiceren zelf met de centrale, zonder tussenkomst van een PC.

3. Je moet op de een of andere manier ook decoders kunnen programmeren. Bij de IB en de ECoS kan dat vanaf het bedieningspaneel. Bij o.a. de DR5000 en de Z21 kan het met meegeleverde of te downloaden software. Bij sommige centrales moet je een handregelaar zoals een Roco Multimuis bijkopen waarmee je het kunt doen, of je moet een losse programmer kopen. Wat overigens soms is aan te raden. Zo ben ik erg content met een SprogIII die ik met JMRI Decoderpro gebruik.

Conclusie: een centrale is al gauw iets meer dan alleen een doorgeefluik om KL instructies omzetten in DCC commando's.

Wat "gisteren" een goede keuze of goed advies was, is in het digitale wereldje vandaag volkomen achterhaald. Dat zie je eigenlijk overal. Smartphone's zijn na twee jaar verouderd en achterhaald (ik zit er overigens niet mee om een "verouderd" toestel te gebruiken). Voor tablets, PC's, digitale camera's, etc.  geldt in iets mindere mate hetzelfde. In de digitale treinenwereld is dat helaas niet anders. Toen de IB uitkwam, was dat voor velen het summum. Later kwam de ECoS, en dat was me toch een apparaat! Het zette de IB flink op achterstand. Daarna kwamen de z/Z21 uit en de gedachte was, nu kunnen IB en ECoS allebei inpakken. De Z21 was goedkoper en kon meer. Tussendoor zijn nog allerlei andere merken en modellen verschenen (o.a. Lenz, Roco MM, Tams, Piko, Hornby, Digitrax, Bachman) die elk hun charme hebben of hebben gehad. En nu is pakweg een half jaar geleden de DR5000 uitgekomen, die opnieuw alles op z'n kop zet.

Daarom laat ik me voor wat ik zelf heb niet gek maken door wat er nu allemaal is. Maar als ik vandaag iets moet kopen, maar ik een andere keuze dan ik eerder gedaan heb. De wereld verandert, het aanbod verandert, en mijn keuze verandert.

Dat je tevreden bent met je Tams begrijp ik, @Jerry  Als ik jou was zou ik ook lekker blijven genieten van wat je hebt! Dat doe ik ook. Ik heb thuis dan ook geen DR5000. Bij het clubje waar ik ook kom, hebben we wel een DR5000. En een paar IB's, een ECoS, Multimuizen, Daisy's, Dinamo, en nog wat spul.

Maar als advies voor een ander met het aanbod dat er nu is, adviseer ik voor mensen die wat technischer bezig zijn toch echt de DR5000. Die is op dit moment niet alleen de goedkoopste grote centrale (€160 inclusief voeding), maar ook de enige die alles op dat vlak al aan boord heeft. De Tams heeft maar een paar bussen (alleen het Tams eigen Easynet, en van de meer algemene bussen alleen Xpressnet en S88). Nog duurdere centrales hebben vaak wel meer bussen of een bedieningspaneel, zo heeft bijvoorbeeld de IB Lnet.

Een Tams Easy Control Redbox met 2,5 A interne booster maar zonder voeding kost €220. Toen hij moest concurreren met de Roco Multimaus kon de Tams meer, en ten opzichte van IB en ECoS was en is hij voordeliger. Maar nu moet hij concurreren met de DR5000 en voor de €60 die je vandaag meer betaalt voor de Tams krijg je 0,5A minder, geen voeding, geen LNet.T, geen LNet.B, geen R-bus, geen B-bus, geen RS-bus, geen LAN, geen Wifi. En dan kan ik alleen maar herhalen dat de Tams voor een aantal mensen ooit een goed keuze is geweest, net als de IB, de ECoS, de Lenz of wat dan ook dat voor anderen was en in een aantal gevallen nog zal zijn. Maar dat ik in de digitale modelspoorwereld van vandaag voor een vraagsteller als Fred de DR5000 de voordeligste keuze met de meeste mogelijkheden vind. En over een paar jaar waarschijnlijk weer wat anders, want ook de DR5000 zal op een dag achterhaald zijn.

Tenslotte, zie de allereerste zin van deze reactie.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #21 Gepost op: 9 november 2016, 10:51:40 »
Dus Fred
maak een lijstje met je verlangens
Kijk bij de sites welke centrale dat bied
en ga dan vergelijken met extra mogelijkheden en de prijs

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: welke centrale / aansturing ?
« Reactie #22 Gepost op: 12 november 2016, 10:35:46 »
excuses   ff druk met werk geweest

zal alles eens rustig doorlezen
lijst heb ik in principe al, alleen de invulling nog, komt goed

ik begin zwz rustig aan, programmeren zal het probleem niet zijn daar ben ik niet bang voor

kom nog wel terug met meer vragen verwacht ik

bedankt voor alle uitleg en tips, hier kom ik wel verder mee

Fred