De keuze voor een centrale is in dit draadje hoe dan ook aan Fred. Maar er valt best wat algemeens over centrales te zeggen.
1. Voor geautomatiseerd rijden met bijvoorbeeld KL heb je in twee richtingen digitaal verkeer. Het ene is wat Jerry al noemt: KL instructies omzetten in DCC commando's. Het andere is het digitale verkeer van de baan naar KL, bijvoorbeeld voor de bezetmelders. Dat kun je met losse interfaces doen, dat kun je via de centrale doen. En hier is er groot onderscheid tussen de verschillende centrales. Er is nogal wat keuze uit interfaces en bussen. Wil je een bus of interface gebruiken die op de centrale niet aanwezig is, dan kost je dat weer een extra interface en extra geld om het alsnog op de KL PC aan te kunnen sluiten.
2. Het is vaak prettig om een handregelaar aan te kunnen sluiten. Daarvoor is de aanwezigheid van bussen op de centrale bepalend wat voor regelaars er aangesloten kunnen worden. Zo kun je op de zwarte Z21 draadloze regelaars via Wifi aansluiten, maar ook Multimuizen. Veel andere handregelaars zijn òf helemaal niet aan te sluiten, òf via een aparte interface. Die dus weer extra geld kost. Bij de Raptor, de IB en de ECoS kun je ook zonder handregelaar werken, omdat die zelf een bedieningspaneel hebben. Maar vaak zie je dat de eigenaar na verloop van tijd toch ook een losse rijregelaar wil hebben. Wifi handregelaars (smartphones of tablets) die alleen via de PC werken zijn voor sommigen ook een oplossing, maar anderen willen ook de baan kunnen bedienen terwijl de PC uit staat. Wifi handregelaars bij de zZ21 en de DR5000 communiceren zelf met de centrale, zonder tussenkomst van een PC.
3. Je moet op de een of andere manier ook decoders kunnen programmeren. Bij de IB en de ECoS kan dat vanaf het bedieningspaneel. Bij o.a. de DR5000 en de Z21 kan het met meegeleverde of te downloaden software. Bij sommige centrales moet je een handregelaar zoals een Roco Multimuis bijkopen waarmee je het kunt doen, of je moet een losse programmer kopen. Wat overigens soms is aan te raden. Zo ben ik erg content met een SprogIII die ik met JMRI Decoderpro gebruik.
Conclusie: een centrale is al gauw iets meer dan alleen een doorgeefluik om KL instructies omzetten in DCC commando's.
Wat "gisteren" een goede keuze of goed advies was, is in het digitale wereldje vandaag volkomen achterhaald. Dat zie je eigenlijk overal. Smartphone's zijn na twee jaar verouderd en achterhaald (ik zit er overigens niet mee om een "verouderd" toestel te gebruiken). Voor tablets, PC's, digitale camera's, etc. geldt in iets mindere mate hetzelfde. In de digitale treinenwereld is dat helaas niet anders. Toen de IB uitkwam, was dat voor velen het summum. Later kwam de ECoS, en dat was me toch een apparaat! Het zette de IB flink op achterstand. Daarna kwamen de z/Z21 uit en de gedachte was, nu kunnen IB en ECoS allebei inpakken. De Z21 was goedkoper en kon meer. Tussendoor zijn nog allerlei andere merken en modellen verschenen (o.a. Lenz, Roco MM, Tams, Piko, Hornby, Digitrax, Bachman) die elk hun charme hebben of hebben gehad. En nu is pakweg een half jaar geleden de DR5000 uitgekomen, die opnieuw alles op z'n kop zet.
Daarom laat ik me voor wat ik zelf heb niet gek maken door wat er nu allemaal is. Maar als ik vandaag iets moet kopen, maar ik een andere keuze dan ik eerder gedaan heb. De wereld verandert, het aanbod verandert, en mijn keuze verandert.
Dat je tevreden bent met je Tams begrijp ik,
@Jerry Als ik jou was zou ik ook lekker blijven genieten van wat je hebt! Dat doe ik ook. Ik heb thuis dan ook geen DR5000. Bij het clubje waar ik ook kom, hebben we wel een DR5000. En een paar IB's, een ECoS, Multimuizen, Daisy's, Dinamo, en nog wat spul.
Maar als advies voor een ander met het aanbod dat er nu is, adviseer ik voor mensen die wat technischer bezig zijn toch echt de DR5000. Die is op dit moment niet alleen de goedkoopste grote centrale (€160 inclusief voeding), maar ook de enige die alles op dat vlak al aan boord heeft. De Tams heeft maar een paar bussen (alleen het Tams eigen Easynet, en van de meer algemene bussen alleen Xpressnet en S88). Nog duurdere centrales hebben vaak wel meer bussen of een bedieningspaneel, zo heeft bijvoorbeeld de IB Lnet.
Een Tams Easy Control Redbox met 2,5 A interne booster maar zonder voeding kost €220. Toen hij moest concurreren met de Roco Multimaus kon de Tams meer, en ten opzichte van IB en ECoS was en is hij voordeliger. Maar nu moet hij concurreren met de DR5000 en voor de €60 die je vandaag meer betaalt voor de Tams krijg je 0,5A minder, geen voeding, geen LNet.T, geen LNet.B, geen R-bus, geen B-bus, geen RS-bus, geen LAN, geen Wifi. En dan kan ik alleen maar herhalen dat de Tams voor een aantal mensen ooit een goed keuze is geweest, net als de IB, de ECoS, de Lenz of wat dan ook dat voor anderen was en in een aantal gevallen nog zal zijn. Maar dat ik in de digitale modelspoorwereld van vandaag voor een vraagsteller als Fred de DR5000 de voordeligste keuze met de meeste mogelijkheden vind. En over een paar jaar waarschijnlijk weer wat anders, want ook de DR5000 zal op een dag achterhaald zijn.
Tenslotte, zie de allereerste zin van deze reactie.