Auteur Topic: IC  (gelezen 3338 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
IC
« Gepost op: 5 november 2016, 03:03:12 »
Ik zoek een IC type.
4 keer Input  met 1 output
Als alle 4 input waar is moet de output ook waar zijn ( 4:1)

Wie o Wie kan mij helpen


Raages

  • Gast
Re: IC
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2016, 07:22:41 »
Je kunt een 74HC21 gebruiken.
Als je een IC zoekt kijk dan even in deze lijst IC lijst
The following users thanked this post: Ben

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: IC
« Reactie #2 Gepost op: 5 november 2016, 09:04:54 »
Das een handig lijstje @Raages ! hoewel ik veel lees op Wiki (ook veel onzin)nog niet eerder gezien, maar komt dit vast nog wel eens van pas.  :D

 
Groet Mies
The following users thanked this post: Ben

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: IC
« Reactie #3 Gepost op: 5 november 2016, 11:00:43 »
Als alle 4 input waar is moet de output ook waar zijn ( 4:1)

Dat heet een AND (geen afkorting, gewoon Engels voor "en"). In min of meer gewoon Nederlands: als ingang 1 èn ingang 2 èn ingang 3 èn ingang 4 allemaal waar zijn, alleen dan is ook de uitgang waar. Vandaar de naam.

En Frits heeft gelijk, dat is de 7421. Die heeft er zelfs twee van in een behuizing.

Soms is het handig als de uitgang precies omgekeerd reageert. Dat heet een NAND. En ook die staan in de lijst op Wikipedia.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: IC
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2016, 11:44:18 »
Ik weet niet meer wat de verschillen zijn, wellicht iets met de spanningen, maar je hebt dit soort IC-s in twee series de 40XX en de 74XX

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: IC
« Reactie #5 Gepost op: 6 november 2016, 12:00:13 »
De 40xx zijn de oorspronkelijke CMOS series die ontworpen zijn voor voedingsspanningen van 5V tot 15V en tot 18V kunnen hebben, maar ze leveren maximaal enkele mA's.

De 74HCxx zijn (al heel lang) de opvolgers van de oude TTL series (74xx, zonder HC). Ze zijn ontworpen voor een voedingsspanning van 5V, maar kunnen dan wel weer 20mA leveren.

Een 40xx is overigens gewoonlijk iets heel anders dan een 74xx. Zo is de 74(HC)21 een dubbele 4 input AND, en de 4021 een 8 bit schuifregister. Je kunt dus niet de "74" vervangen door "40" en verwachten dat je iets soortgelijks krijgt. Wil je een CMOS 4 input AND, dan heb je het over de 4082, die net als de 7421 een dubbele is. Maar die 4082 heeft een totaal andere pinbezetting dan de 7421! Ze zijn dus niet alleen elektrisch verschillend, maar ook de uitvoering is anders.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.