Auteur Topic: Geknutsel met Magnorail  (gelezen 12696 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Geknutsel met Magnorail
« Gepost op: 21 oktober 2016, 00:07:21 »
Ik heb mezelf eens verwend met een setje van Magnorail.  ;D Dat stond al vanaf het begin op mijn verlanglijstje. Eerst maar eens de handel uitpakken op de plaats waar de fietsertjes moeten gaan rondtrappen.  Ik heb ook nog al wat eisen en ik weet niet of die te verwezenlijken zijn maar ik ga maar eens wat proberen. Zo wil ik een riviertje met twee bruggetjes waar de fietsers overheen moeten. Daarna afdalen naar de haven en door de iets verhoogde stad weer terug naar de eerste brug. Ik weet niet of je het nog kan volgen maar het wordt vanzelf wel wat duidelijker naarmate de route zichtbaar gaat worden. De route is verlengt tot 2 meter lang en ik weet ook niet of één motor dat gaat trekken. We zullen zien.











De set bevat een fietsertje en ik heb ook een los 2e exemplaar mee besteld. Tijdens het in elkaar zetten van het eerste fietsje … wat nogal een bevalling is met mijn reumahanden …  heb ik het doorzichtige wieltje (zeg maar de trappers) van de tafel af laten vallen. Op zich geen probleem maar ik rij achteruit met mijn bureaustoel om hem op te zoeken en ik ben er dus overheen gereden. Gewoon lomp dus. Dat kon het wieltje niet zo erg waarderen en het was gelijk einde oefening voor het dingetje.  :( Gelukkig is dit onderdeel los te bestellen. Ik ben maar aan het 2e fietsertje begonnen en heb goed opgelet geen onderdelen van de tafel te laten vallen. De onderdeeltjes (vooral de beentjes) zijn super klein en springen zo weg. Maar het is gelukt. Bij de eerste fiets had ik het hele frame geschilderd maar dat liep een beetje zwaar bij de bewegende delen. De 2e fiets heb ik het gedeelte waar het wieltje in het frame loopt gewoon met een zwarte viltstift gedaan. Dat werkt prima. De rest van het verfwerk heb ik gedaan toen alles in elkaar zat.



Tijdens het schilderen heb ik het fietsertje gewoon op een magneetje geplakt. :)



Nog een stukje verder met de ondergrond en rivier.








Wordt vervolgd …..
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #1 Gepost op: 21 oktober 2016, 09:03:57 »
Voordat je dat in elkaar hebt, zul je nog wel een paar nieuwe woorden uitvinden, die niet in van Dalen staan en er ook niet in gaan komen.
Maar beweging op de baan doet het altijd erg goed. Veel succes Pierre. Fiets 'm er in.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #2 Gepost op: 21 oktober 2016, 11:30:24 »
Begrijp ik nou dat er een soort geleiderail onder het wegdek wordt vastgemaakt, die een soort ketting voortbeweegt en op de schakels van die ketting zitten magneetjes die de fietser, boven het wegdek laten fietsen? Je zou dan dus eigenlijk een plaat bovenop je baan moeten maken waaronder die geleiderail zit vastgemaakt, inclusief bruggen die over het riviertje lopen?
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar zitten er op elke schakel magneetjes of kun je die magneetjes er later bijplaatsen, voor als er meer fietsers komen? In dat geval moet ergens op je baan die ketting met geleiderail bereikbaar moeten zijn.
En in het midden van die Magnorail, wordt dat natuur of bebouwing?
Pfff... ik vind het een heel bijzonder project. Maar het is niet je eerste project waar dingen bewegen en ik ga dit natuurlijk volgen.
Oh ja, nog één vraag: hoe is de verhouding Preisertje en Magno-fietser?

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #3 Gepost op: 21 oktober 2016, 14:01:49 »
Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat verlopen.
Hopelijk dat we snel resultaat kunnen zien.
Succes!!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #4 Gepost op: 21 oktober 2016, 15:27:34 »
Je kan de magneetjes zelf monteren waar je maar wilt in de ketting. Ik heb er verschillende extra die ik allemaal in de ketting zet zodat ik de fietsertjes of andere vervoermiddelen op verschillende plaatsen kan inzetten. Ik denk dat het alleen bij deze twee fietsers en een bakfiets blijft maar je kan er van alles op laten bewegen. Ook autootjes.

Ondertussen zijn er weer twee fietsertjes bijgekomen. Een madammeke en een bakfietser. De bakfietser moet een olieboer worden maar dat is een later project. Beide fietsertjes heb ik compleet gekocht maar er moet nog wel hoognodig  wat aan geverfd worden.

De maat t.o.v. een Preisertje valt ook niet tegen. Alleen het mannetje met dat petje heeft een beetje grote kop. Maar als hij daar mee kan leven kan ik het ook. ;D







Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2016, 15:31:48 »
Het wordt bijna een baan in een baan. Lekker bezig Pierre.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2016, 16:58:05 »
Dat valt inderdaad helemaal niet tegen. En laten we wel wezen: een foto is natuurlijk als een vergrootglas en vergroot elk detail buiten proporties. Ik vind het er heel acceptabel uitzien.
En in het midden van je fietsparcours, wat gaat daar komen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2016, 17:00:17 »
En in het midden van je fietsparcours, wat gaat daar komen?

Huizen Wim.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2016, 17:17:10 »
Leuk!
Dan zie je af en toe zo’n fietser achter de huizen langsrijden. En nu ik toch bezig ben met vragen: een combinatie van Magnorail en FCS leidt zeker tot hele smerige ongelukken?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #9 Gepost op: 21 oktober 2016, 19:58:55 »
Als het goed is rijden ze een heel klein stukje langs de haven naast elkaar maar kruizen ze nergens dus dat moet goed gaan. FCS draait linksom de stad door en Magnorail fietsers gaan rechtsom. Dit alles even zoals ik het in mijn hoofd heb dan hè. Er staat niets op papier. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #10 Gepost op: 21 oktober 2016, 20:03:58 »
Leuk dat die twee samen komen. Top!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #11 Gepost op: 30 oktober 2016, 22:33:48 »
Weer een stapje verder. De baan ligt er in en draait. Helemaal verlijmd en geschroefd. Een probeersel van een wegdek van dun styreen (0,5 mm) werkt niet dus nu op zoek naar etalage karton van 0,5 mm. Ik heb al een beetje op internet zitten spitten maar dan moet je minimaal 10 vellen afnemen. Niet dus :( ... ik ga dinsdag wel eens op zoek in de betere boekwinkels/hobbyzaken.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #12 Gepost op: 30 oktober 2016, 23:04:20 »
En bladen uit een schets boek
actie on heeft ze voor weing
of tab bladen voor een ring map

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #13 Gepost op: 30 oktober 2016, 23:42:42 »
@Pierre, als 0,5 mm styreen niet werkt, waarom zou 0,5 mm etalagekarton dan wel werken? Ze zijn toch even dik? Voor die lichtbak heb ik denk ik dunner styreen gebruikt. Maar dat zou ik moeten nameten.
Dat straatpapier dat je bij Magnorail kunt downloaden vind je zeker niks?

Heel vroeger, toen er nog geen Faller Car System bestond, heb ik wel eens bedacht om een N-spoortje onder mijn baan te laten rijden. Op dat N-spoortje zou dan een locje rijden met een wagon waarop een magneet zat. Die magneet zou dan bovengronds dingen kunnen laten rijden. Maar ja, het is er nooit van gekomen.Misschien dat zoiets beter zou kunnen werken met de ketting van een fiets.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #14 Gepost op: 31 oktober 2016, 09:47:47 »
@Pierre, als 0,5 mm styreen niet werkt, waarom zou 0,5 mm etalagekarton dan wel werken? Ze zijn toch even dik? Voor die lichtbak heb ik denk ik dunner styreen gebruikt. Maar dat zou ik moeten nameten.
Dat straatpapier dat je bij Magnorail kunt downloaden vind je zeker niks?

Volgens mij is styreen er niet veel dunner in grote platen Wim. Maar ik ga op zoek. Tja die straatjes van Magnorail ... ik zal niet zeggen dat het niets is maar als ik iets anders kan vinden. ::)

Vandaag zijn veel winkels gesloten dus ik denk dat ik morgen op stap ga. Ga ik ook gelijk eens even langs de Action Jerry. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #15 Gepost op: 31 oktober 2016, 12:02:04 »
Niet veel dunner, maar wel wát dunner:


Deze is 0,27 -0,28mm en volgens mij zijn ze ook in 0,25mm beschikbaar en zelfs met een dikte van 0,13 mm van Ever Green, maar ik vind ze tamelijk aan de prijs.
Mijn treinenwinkel in Enschede heeft regelmatig styreen op voorraad in verschillende diktes én voor een zachte prijs.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #16 Gepost op: 31 oktober 2016, 19:13:19 »
Mooi spul dat Magnorail, ik heb ook nog ergens zo'n fietsertje liggen (verjaardagskadootje geweest).

Is het een optie om sterkere magneten te gebruiken? Of kun je in het styreen niet een gleuf frezen zodat daar de rail in valt?
En je wegdek mag natuurlijk ook niet te ruw zijn.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #17 Gepost op: 31 oktober 2016, 19:21:03 »
Dank voor de moeite Wim maar ik heb bij de Action al iets gevonden vandaag wat goed werkt. ;) Een onderlegger voor kinderen als ze aan tafel gaan knutselen. Wat testjes gedaan en HET WERKT. ;D

Mooi spul dat Magnorail, ik heb ook nog ergens zo'n fietsertje liggen (verjaardagskadootje geweest).

Is het een optie om sterkere magneten te gebruiken? Of kun je in het styreen niet een gleuf frezen zodat daar de rail in valt?
En je wegdek mag natuurlijk ook niet te ruw zijn.


De magneten zijn best sterk Jack. Ik ga het daar gewoon mee doen.
Met een ruwer wegdek (heb ik geprobeerd) gaan de fietsertjes over de kop. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #18 Gepost op: 31 oktober 2016, 19:44:34 »
Gefeliciteerd @Pierre!
Ben natuurlijk wel nieuwsgierig hoe of zo’n onderleger eruit gaat zien en hoe dik dat spul is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #19 Gepost op: 31 oktober 2016, 22:54:20 »



De magneten zijn best sterk Jack. Ik ga het daar gewoon mee doen.
Met een ruwer wegdek (heb ik geprobeerd) gaan de fietsertjes over de kop. :o
stukje op een kruising geeft dus realistische beelden over de motor kap

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #20 Gepost op: 8 november 2016, 22:47:09 »
Hallo Pierre,

Hoe staat het met de Magnorail?
Is het mogelijk om dit ook voor roeibootjes te gebruiken?
Is het systeem ook zelf te maken? Bijvoorbeeld mbv een v-snaar.
Waar zou ik op moeten letten?

Sorry voor de vele vragen.

Mvg mark

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #21 Gepost op: 9 november 2016, 11:00:26 »
Is het mogelijk om dit ook voor roeibootjes te gebruiken?

Ja. De mensen van Magnorail hebben een demobaantje waarop ze dat ook doen. Het oppervlak waarover "gevaren" wordt moet echter wel spiegelglad zijn. "Golfjes" maken zit er niet in.

Is het systeem ook zelf te maken? Bijvoorbeeld mbv een v-snaar.

Ongetwijfeld. Maar ik heb de ontwikkeling van Magnorail op enige afstand gevolgd, en het lijkt me een enorme klus met grote kans op teleurstelling. Wat ik voor bootjes vaker heb zien werken, is iets minder fraai maar wel heel betrouwbaar: een kettingaandrijving onder de baan. In de baan moet dan een sleuf gemaakt worden door de baan heen, die het parcours volgt van de boot. Precies onder de sleuf draait een ketting. Die trekt de boot met behulp van een touwtje of ijzerdaadje. Probleem is dan wel dat je iets moet verzinnen om het binnenste op zijn plek te houden (het water binnen de lus), daarvoor moet je iets onder de baan construeren. Je ziet dan natuurlijk wel de sleuf, en dat is waarom ik het minder fraai vind.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #22 Gepost op: 9 november 2016, 14:57:02 »
Ik sluit me helemaal bij het antwoord van Dirk aan ... had het niet beter kunnen uitleggen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #23 Gepost op: 9 november 2016, 15:15:02 »
Het oppervlak waarover "gevaren" wordt moet echter wel spiegelglad zijn. "Golfjes" maken zit er niet in.
In Madurodam doen ze het ook met een ketting èn met echte golfjes.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Geknutsel met Magnorail
« Reactie #24 Gepost op: 9 november 2016, 15:45:05 »
... en echt drijvende bootjes in echt water!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.