Auteur Topic: Hulp bij advies digitaal  (gelezen 2728 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Hulp bij advies digitaal
« Gepost op: 18 oktober 2016, 20:51:33 »
Wie kan mij heel beknopt uitleggen hoe digitale besturing werkt?

Mijn neefjes willen gaan starten met een ROCO 51286 Startset.
Vraag 1: kan men oude fleischmann en roco rails hierop aansluiten?
Vraag 2: moet men delen van het spoorplan isoleren?
Vraag 3: wat behoor ik nog meer te weten?

Ik hoor graag wat advies aangezien mijn kennis bij analoog is blijven steken.  :-[

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Hulp bij advies digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 18 oktober 2016, 21:19:58 »
1) Ja, maar je hebt wel verloopjes nodig omdat de hoogte van de bedding niet overeenkomt.

2) Zolang je de multimuis die erbij zit als handregelaar gebruikt en geen computer voor automatische besturing van de baan gebruikt, hoef je niets te isoleren.

3) In beginsel heb je aan deze startset genoeg, en valt daar weinig over te vertellen.

  3a) De set is geschikt om meerdere digitale treinen die op DCC werken (niet te verwarren met DC want dat is analoog) te laten rijden.
  3b) Zolang je zonder PC rijdt, kun je de wissels "ouderwets" analoog bedienen. Dat is dan makkelijker en goedkoper dan ze digitaal maken.
  3c) Daarnaast zijn er allerlei andere uitbreidingen mogelijk. En als je andere dingen wilt, kun je dat gerust hier vragen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Hulp bij advies digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2016, 21:51:17 »
Bedankt Dirk voor de snelle reactie.

Het is mij duidelijk dat als ze zo'n Startset kopen in principe voldoende hebben.
Ik zal alleen even met ze moeten kijken welk spoorplan ze willen en hoeveel en welke rail verloopstukken ze nodig hebben.
Maar ja dat is natuurlijk geen straf.  :D
Ik denk dat ze de wissels eerst eens analoog laten.

Is het rouwend mogelijk om bij een digitale besturing de wissels mbv servo's aan te sturen of moet dit originele aandrijvingen van de wissel zijn?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Hulp bij advies digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2016, 22:34:53 »
De wissels mag je aandrijven zoals je zelf wilt.

Digitaal kan het met de oorspronkelijke spoelenaandrijvingen, maar ook met motoraandrijvingen en met servo's. Je hebt altijd een decoder nodig, en je kiest het type decoder dat past bij het type aandrijving. Voor motoraandrijvingen een schakeldecoder, voor spoelenaandrijvingen een magneetartikeldecoder, en voor servoaandrijvingen een servodecoder. Sommige decoders zijn programmeerbaar en kunnen meerdere rollen vervullen.

Analoog heb je dezelfde keuze in aandrijvingen. Motoraandrijvingen en spoelenaandrijvingen bedien je met schakelaartjes. Servo's bedien je ook met schakelaartjes, maar daarbij heb je ook nog een aparte hulpschakeling nodig.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.