Auteur Topic: Bezetmelders met Marklin centraal station 2  (gelezen 8419 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ton

  • Gast
Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Gepost op: 17 oktober 2016, 20:32:35 »
Hallo,
Mijn Marklin treinen stuur ik aan met het Centraal station 2.
Uiteraard wil ik ook bezetmelders in mijn baan hebben, hiervoor heb ik de L88 aangesloten op het centraal station en vervolgens een s88 aangesloten op de l88.
Ik hen contact rails gemaakt en van serails tussen de contact rails de spoorbanen gescheiden door aan de onderkant de verbinding door te knippen.
Ik hen aan de contact rails een draad gemaakt aan de 0 en deze op de massa van de l88 vastgemaakt, een andere draad vast gemaakt aan de andere contact rail en aan adres 1 van de S88 gemaakt. Daarnaasthen ik de L88 geprogrammeerd in het centraal station en in het centraal station adressen gemaakt.
Maar tocht werkt het niet, wie kan mij helpen

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2016, 23:10:54 »
Beste Ton,

Ik heb geen ervaring met de L88, ik ben even door de handleiding heen gelopen en lees dat je de L88 ook moet programmeren....

Probeer het eerst eens met een S88 rechtstreeks op het CS, waarbij je waarschijnlijk een verbinding moet maken tussen de S88 massa en de railmassa.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Ton

  • Gast
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2016, 08:42:34 »
Dank voor je bericht, maar de S88 kan niet rechtstreeks aangeslotenworden op het CS, daarom zit de L88 er tussen.

Gr Ton

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #3 Gepost op: 18 oktober 2016, 13:10:03 »
Beste Ton, op mijn baan werk ik ook met CS2 en al mijn s88 zijn direct daarop aangesloten.
Ik heb trouwens nooit van L88 gehoord.
Dus s88 kan rechtstreeks op jouw CS2 worden aangesloten met de bij de s88 meegeleverde kabel.


Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Ton

  • Gast
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #4 Gepost op: 18 oktober 2016, 13:24:16 »
Dank voor je berichtje maar de nieuwe S88 is anders en kan niet direct worden aangesloten op mijn centraal station 2.
Heb jij ook c rails en zo ja werk je ook met contact rails, hoe heb jij de S88 aangesloten op de rails.
Alvastbedankt Ton

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2016, 14:10:47 »
Ik ken dan de nieuwe s88 niet. Die van mij zijn toch niet zo oud, hoor.
Heb jij dan niet de bijgeleverde kabel op onderstaande foto:



Deze kabel verbindt de s88 met CS2.

Verder rij ik met massadetectie, dus ook met contactrails.
Ja, ik rij met C-rails
De s88 heb ik via een draad van 0,16 mm2 gesoldeerd op de 0 van de rails.

Succes verder.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Ton

  • Gast
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #6 Gepost op: 18 oktober 2016, 17:28:28 »
Hallo, needezekabel heb ik niet, ik had de S 88 gekocht en kon deze dus niet aansluiten, vandaar de L 88.
Doe jij de draad aan de contact rails voor of na de doorgezaagde spoorstaaf en gebruik je tevens insolatie schoentjes.
Misschien vraag ik een beetje veel maar ik wil zo graag mijn spoorbaan in orde krijgen.

Alvast bedankt,

Ton

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #7 Gepost op: 18 oktober 2016, 18:04:55 »
Ton, hebben jouw S88 toevallig dezelfde stekker aansluitingen als die op deze afbeelding?



Dat is namelijk de S88N, elektrisch een S88, maar met een aansluiting voor zogenaamde netwerkkabels (RJ45). Het enige verschil tussen de S88 en de S88N is de stekker. Met een verloopje kun je de S88N aansluiten als een gewone S88.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Ton

  • Gast
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #8 Gepost op: 18 oktober 2016, 18:50:58 »
Oké dat wist ik niet en is mij in de winkel ook niet verteld, Maarheeze de L88 gaat het prima.
Gebruik jij ook isolatie schoentjes en waar sluit je de draden op de contact rails, natuurlijk op de 0 maar voor ofna de door geslepen spoorstaaf.

Dank en groet Ton

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #9 Gepost op: 18 oktober 2016, 19:56:28 »
Uiteraard moet je isolatieschoentjes gebruiken.
In een blok ( =stuk rails tussen de wissels) maak ik meestal 3 secties. De inrij-sectie, de afrem-sectie en de stop-sectie.
Die secties moeten dmv de isolatieschoentjes van elkaar gescheiden worden. En in elke sectie soldeer ik een terugmeldcontact.
Waar je die soldeert maak niet zoveel uit. Aan het begin van de sectie, op het eind of ergens middenin.
Ik soldeer de draad in principe achter het schoentje.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #10 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:43:24 »
Beste Ton,

Inderdaad, de huidige 60881 S88-ers van Märklin zijn bedoeld om via de L88 aangesloten te worden op het CS2, echter ik vermoed dat dat is om het massa gebeuren in het CS2 op te lossen en ik vermoed dat ze ook rechtstreeks aangesloten op het CS2 ook werken.

Echter dan zal er waarschijnlijk wel een verbinding tussen de S88 massa en de Railmassa gemaakt moeten worden.

Tot zover mijn "wijsheid", er zijn nu CS2 gebruikers die antwoord geven/ervaringen delen en dat is veel beter als mijn algemene "wijsheid"

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #11 Gepost op: 19 oktober 2016, 11:52:05 »
Ik moet even een foutje rechtzetten. Ik heb geen CS2, maar CS1. Misschien is dus de koppeling van s88 met een CS2 anders dan met een CS1  ::).
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Ton

  • Gast
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2018, 15:47:08 »
Het is alweer enige tijd geleden dat ik de vraag stelde op dit forum over de bezetmelders maar door omstandigheden en een verhuizing geen gelegenheid om verder te gaan met mijn baan, maar ik heb nog steeds dezelfde problemen dat ik niet weet hoe ik de bezetmelders moet maken op mijn baan M.b.v. Het centraal station 2, l88 en de S88.
Ik ben eigenlijk op zoek nadat een stap voor bstap handleiding met documentatie, heeft iemand die, want de huidige handleidingen zijn voor mij onduidelijk, o ja ik gebruik contact rails.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2018, 23:35:19 »
Beste Ton,

Ik ben nog steeds geen CS gebruiker (zal het ook wel niet meer worden), dus ik kan je niet helpen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Bezetmelders met Marklin centraal station 2
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2018, 08:57:38 »
Heb je het plaatje gezien op bladzijde 36 van de handleiding?

Als je het gezien hebt en het is je niet duidelijk, wat is dan het stukje dat niet duidelijk is?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.