Auteur Topic: Digitale aansturing - overstappen?  (gelezen 8479 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GGoos

  • Gast
Digitale aansturing - overstappen?
« Gepost op: 18 september 2016, 16:13:30 »
Gegeven het feit dat ik heel vaak heel goed advies heb ontvangen via dit forum deponeer ik mijn gedachten graag hier. Momenteel stuur ik mijn modelspoorbaan aan met een IB via een PC verbonden en gebruik ik Koploper als software. Ik ben opgegroeid in het Windows-tijdperk ofwel plug & play. Zo simpel is het niet in het echt natuurlijk. Echter ben ik daardoor wel visueel ingesteld.

Wat zoek ik?
- een gebruiksvriendelijke interface
- software & hardware wat eenvoudig met zowel DCC als MFX kan omgaan

Wat mis ik nu dan? Ik vind persoonlijk Koploper bijzonder complex. Je dient enorm veel studie te doen om zaken in te stellen of werkend te krijgen. Mijn hobby is modelspoor en niet programmeren, dan was ik wel app bouwer geworden en daarmee schatrijk geworden. Daarmee stel ik niet dat ik er niets voor wil doen, maar ik zoek een gezond evenwicht tussen hobby en programmeren. Gevoelsmatig ben ik elke keer weer uren kwijt aan KL wanneer ik een nieuwe loc heb of een andere verandering in mijn baan plaats vindt.

Daarom overweeg ik het volgende. Om mijn IB de deur uit te doen en over te stappen naar de ECoS II. Qua software ben ik er nog niet over uit hoewel ik overweg om Itrain aan te schaffen. Een andere optie waar ik aan denk is Railware.

Ik heb bewust geen eis gesteld aan budget omdat ik vind dat een centrale en software het fundament vormt van de treinenloop en daarmee ook de hobby. Daarom wil ik mij in beginsel daardoor niet laten beperken.

Ben ik te simplistisch ingesteld met mijn observatie en eisen? Graag ontvang ik feedback.

Ik ben mij bewust van persoonlijke voorkeuren en ervaringen. Waarbij voor de één KL of Itrain de heilige graal is onder de software, is dit voor de ander dit weer niet om voor zijn of haar moverende redenen. Ik hoop dan ook dat dit topic gaat leiden tot inzichten zodat ik voor mij een keuze kan maken. Ik ben dus niet zozeer op zoek naar discussie waarom voor persoon 1 KL goed is en voor persoon 2 Itrain.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Digitale aansturing - overstappen?
« Reactie #1 Gepost op: 18 september 2016, 16:24:16 »
Hoi,

ik rij met iTrain in combinatie met een Ecos2. Vind eigenlijk wel dat de Ecos2 beetje zwaar is voor de combinatie.
Je IB is prima als je met iTrain gaat rijden. Neen een proeflicentie van 2 maanden, deze is gratis en ga is wat proberen met iTrain.
Wel goed de handleiding lezen voordat je begint. Dat gaat je helpen met het gebruik.

Geen idee waar je vandaan komt maar je kan al je wilt een keer bij mij komen kijken hoe e.e.a. werkt.

Groet Mies

GGoos

  • Gast
Re: Digitale aansturing - overstappen?
« Reactie #2 Gepost op: 18 september 2016, 16:29:54 »
Dank voor de snelle reactie. Ik ben woonachtig in Weert.

Wat versta je onder "de Ecos2 beetje zwaar is voor de combinatie"?

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Digitale aansturing - overstappen?
« Reactie #3 Gepost op: 18 september 2016, 16:38:09 »
Hoi,

Weert Purmerend is niet om de hoek... denk uurtje of 2 rijden!

Een Ecos2 is een zeer uitgebreide centrale die eigenlijk bedoeld is om zelfstandig, inclusief baan plan en wissel en seinbesturing te werken.
Als je kiest om een programma als koploper of iTrain je baan te laten besturen heb je eigenlijk alleen een doorgeefluik nodig.
Dat kan dus prima met je IB of de simpelste z21. Denk dus dat het voor jou zonde is van de investering in een Ecos2.

Groet Mies

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitale aansturing - overstappen?
« Reactie #4 Gepost op: 18 september 2016, 21:35:45 »
Als je met een programma als Kl of Itrain rijdt, moet je je afvragen wat je verder van de centrale verlangt. Zoals Michel al zegt, hoeft bij computerbesturing de centrale in het algemeen maar een eenvoudige rol te vervullen. Een IB is dan al gauw overkill, en een Ecos2 is dat nog veel meer, waar je dan wel flink voor betaalt. Rijd je geautomatiseerd (of dat nu KL, ITrain, Rocrail, of wat dan ook is) dan stel je nu eenmaal veel lagere eisen aan de centrale, dan wanneer je volledig handmatig rijdt.

Bij geautomatiseerd rijden stel je wel eisen aan de verbindingsmogelijkheden die de centrale biedt. Het is heel waarschijnlijk dat de IB die je al hebt aan alle voor jou relevante eisen voldoet. Heb je toch een alternatief nodig, dan is de Ecos inderdaad een voor de hand liggende maar ook kostbare keuze. De z21/Z21 en de DR5000 komen niet in aanmerking omdat je ook MFX nodig hebt. Dat is in die zin jammer dat deze centrales veel meer bieden voor veel minder geld, maar ze kunnen uitsluitend DCC. Maar waarom zou de IB tekort schieten?

Koploper wordt niet eenvoudiger als je een Ecos/Ecos2 gebruikt in plaats van een IB. Dus dat is geen aanleiding om de centrale te vervangen.

ITrain is veel toegankelijker dan KL en werkt net zo goed met de IB. Je kunt van ITRain een proeflicentie krijgen die twee maanden geldig is. Met andere woorden, je kunt gratis ITrain testen met je IB en zien of dat voor jou een antwoord is. Daarna kun je beslissen of je verder moet zoeken. Als ik jou was, zou ik eerst deze verkenning uitvoeren. Geld uitgeven kan daarna altijd nog.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Michel Bikkel

GGoos

  • Gast
Re: Digitale aansturing - overstappen?
« Reactie #5 Gepost op: 19 september 2016, 06:14:56 »
Na jullie antwoorden vraag ik mij het volgende af:

Heb/ wil ik überhaupt wel nog besturen via een PC?

Ik ga beginnen met Itrain te downloaden en daarmee te experimenteren. Dat lijkt mij een goed begin.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Digitale aansturing - overstappen?
« Reactie #6 Gepost op: 19 september 2016, 08:28:48 »
Dat lijkt me ook een goed begin.

Heb/ wil ik überhaupt wel nog besturen via een PC?

Die vraag kan ook minder zwart-wit beantwoord worden. Wat mij persoonlijk aanspreekt is om handmatig met een trein te rijden, terwijl andere treinen volgens een soort dienstregeling door de computer gereden worden. Dat geeft meer beweging op de baan dan wanneer ik alleen handmatig rijd, en het geeft mij de mogelijkheid om tegelijk zelf bezig te zijn.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

GGoos

  • Gast
Re: Digitale aansturing - overstappen?
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2016, 19:01:47 »
Installeren van Itrain gaat al vanaf moment 0 in de soep. Het draait onder Java en op mijn WinXP machine kan ik die niet geïnstalleerd krijgen omdat het OS verouderd is.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Digitale aansturing - overstappen?
« Reactie #8 Gepost op: 10 oktober 2016, 00:00:51 »
Een centrale in de met de computer geautomatiseerde baan hoeft niet meer of minder te zijn als een doorgeefluik van de opdrachten die de computer geeft.

Dat zeggen is het makkelijkste deel, het moeilijkste is dat de centrale fabrikanten nogal eens hun eigen weg gaan, wat verschillen oplevert.

Als je met MFX wilt werken dan ben je veroordeelt tot het CS of de Ecos, de Tams kan het ook (met wat omwegen) en de IB2 zou het ook moeten gaan kunnen, overigens hebben zowel Koploper als wel iTrain geen simpele "plug and play" verhouding met het CS en de Ecos.

Er komen steeds meer "doorgeefluiken" op de markt, Tams komt er met één, Digikeys is er met de DR5000 en dan is de Roco "z" serie, allemaal met hun voor- en nadelen.

Eigenlijk is het wel logisch, er is een spreekwoord: twee kapteins op een schip gaat niet, dus naarmate de centrales meer gaan "doen" luisteren ze slechter naar wat de computer beveelt.

Daarnaast is de weg om tot een goede communicatie te komen (USB, poorten drivers etc.) ook niet altijd makkelijk.

Er zijn twee centrales op de markt met ingebouwde software voor de automatisering, de Viessmann Commander (zou ook MFX gaan doen) en de Raptor (gaat absoluut geen MFX doen)

Ga eens naar Eurospoor om te praten met de mensen van de diverse geautomatiseerde banen die er ongetwijfeld zullen staan.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Digitale aansturing - overstappen?
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2017, 11:17:57 »
Het draait onder Java en op mijn WinXP machine kan ik die niet geïnstalleerd krijgen omdat het OS verouderd is.
Dat is niet nodig. Voor zover ik weet heb je voor ITrain minimaal java 1.6 nodig.
Dat is de oude java nummering, in de huidige oracle nummering is dat versie 5,  6, 7 of 8.
Als je java 5 of 6 op XP hebt staan, dan kun je 7 ook installeren, en 8 geeft wat problemen, maar werkte ook bij mijn XP SP3 systeem, destijds.

Het probleem met java is de veiligheid als je met je XP machine online gaat. Het aantal lekken is wezenloos groot, in alle java versies. Maar als je de XP gebruikt voor ITrain, en er sporadisch mee online moet, dan heb je geen probleem.

Er zijn minimaal 2 manieren om aan oudere java versies te komen:
http://www.oldapps.com/java.php?system=Windows_XP
http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/java-archive-downloads-javase6-419409.html

Versie 6 doet het prima op een oude XP-computer, weet ik uit ervaring.
Zelfs op SP2. Als je XP machine alleen Service Pack 1 heeft of zelfs dat niet, dan zou je daar nog steeds iets aan kunnen doen, want die service packs slingeren ook nog overal rond (t/m SP3 in ieder geval). Dus het OS hoeft niet je bottleneck te zijn.

De hardware in je oude PC kan wel een probleem zijn, want die bepaalt of je XP Service Packs kunt installeren. Daarbij is de grafische kaart klassiek het struikelblok (moet 32-bits zijn).
ITrain vraagt minimaal 1 Gb intern geheugen. De 32-bits XP-computers konden maximaal 4 Gb geheugen addresseren. Bij 64-bits XP's paste er meer in het OS. Dus als je moederbord de beperking vormt om meer geheugen bij te prikken, dan moet je denken aan workarounds, die bestaan ook (geheugen op een insteekkaartje).
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof