Auteur Topic: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)  (gelezen 3083 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stafmarklin

  • Gast
Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Gepost op: 7 september 2016, 17:19:23 »
Afgelopen Weekend (2->5 Sep 2016) gestationeerd in Zelhem voor een bezoek aan VSM op Zaterdag.
Eerst inkopen gedaan in Zelhem City bij de Jumbo en wat is daar in de omgeving: Een modelbouwwinkel.
De D-Day zelf was eigenlijk veeel te kort (in 1944 waarschijnlijk te lang)
Foto zeggen meer dan woorden dus....
Ps: sommige foto's zijn van goede kwaliteit, anderen zijn precies een beetje wazig. Hoe het komt weet ik niet. Misschien ligt het aan de UV fliter (Hoya)
      Foto's zijn getrokken met een Nikon D90 - Zoom 18-140
      Kan iemand mij verbeteren? of ligt het aan "Mijn Album", waar mijn foto's verkleind zijn?
http://myalbum.com/album/pBZ5nsuE1MzV

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #1 Gepost op: 7 september 2016, 18:01:58 »
Mooie foto´s Staf ... dankjewel.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #2 Gepost op: 7 september 2016, 18:24:49 »
Mooie reportage en genomen met je nikon ,,,
Die waas komt niet door de hoya maar de tegenlicht van de zon die erzo te zien af en toe was,,let op de scherpte punten waar je op scherp stel  en de licht inval ,,zonne kapje of even je hand boven je lens en die schaduw op je lens laten vallen werkt heel effectief  8) ,
Canon 600d en een tas vol lensen met filters  ???
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #3 Gepost op: 7 september 2016, 18:25:29 »
Hoi,

lijkt er op dat de autofocus van slag is door mogelijk een polaroid filter? Heb ook zo'n ding op mn camera gehad en deze lens moest je altijd met de hand draaien om scherpe foto's te krijgen.
Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #4 Gepost op: 7 september 2016, 21:25:58 »
@Stafmarklin eerlijk gezegd denk ik dat MyAlbum iets met je foto’s doet. Om daar achter te komen, zou je een originele foto moeten vergelijken met de foto op MyAlbum. Eigenlijk kun je dan pas beoordelen wat er aan je foto’s schort. Tsja, en dan is er natuurlijk nog de nabewerking van je foto’s met bijvoorbeeld Adobe Photoshop.

Ik lees dat je een D90 hebt? Dan heb ik hier een boek voor je liggen: “Bewuster en beter fotograferen met de Nikon D90 & D80”. Ik heb zelf een Nikon D3 en een D800 en ik heb ’m al jaren ongelezen op de plank liggen. Als je wilt is-ie voor jou.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Stafmarklin

  • Gast
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #5 Gepost op: 8 september 2016, 09:52:14 »
@Pierre : Bedankt voor de waardering.
@henkiehenk : Met het tegenlicht hou ik rekening en ik gebruik altijd de zonnekap.
@Michel Bikkel : Dat ga ik zeker eens uitproberen. Dus de filter gaat er voorlopig een tijdje af.
@Wim Corduwener : Volgens mij is er wel verlies van kwaliteit in MyAlbum, maar op de originele foto's hangt er toch ook nog zo'n zweem,  zelfs in Nef. (Raw)
                                 Wim, zou de oorzaak misschien ook bij de sensor kunnen liggen?
                                 Wim, bedankt voor het aanbod maar ik heb het boek voor de D80 en de verschillen met de D90 zijn klein.  Andere koek zijn de  D3 en D800, de Full frames.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #6 Gepost op: 8 september 2016, 10:48:37 »
Een UV-filter beschermt je lens, maar een vuil filter kan ook nog wel eens een waas geven door stof, vuil of verkeerd schoonmaken.
Het enige wat je kunt doen is dezelfde foto een paar keer maken, elke keer vanuit een ietwat andere hoek, met een andere lichtinval, met andere instellingen qua diafragmering, sluitertijd, gevoeligheid en lichtmeting. En dan elke keer de scherpte controleren op je schermpje. Op die manier kun je ook zien of die sensor 100% is.
Om dit soort experimenten uit te voeren hoef je niet per se een stoomtrein op te zoeken, maar kan ook op een zonnige dag in je tuin als je bijvoorbeeld op zoek gaat naar een spinnenweb.
Zelf fotografeer ik gewoon in jpg en doe ik het donkerekamerwerk met Photoshop om eventueel de kleuren, het contrast en de uitsnede bij te werken.
Ik zag ook dat je op een redelijk bewolkte dag je ISO op 200 hebt staan. ISO op een analoge camera en op een digitale camera werkt heel anders. Ik zou op zo’n dag m’n ISO zeker naar 800 opschroeven; je kunt dan een wat hogere sluitertijd gebruiken met een kleiner diafragma, waardoor je scherptegebied veel groter wordt.
Op MyAlbum zag ik een bestandsgrootte van 239 Kb. Is dat het formaat waarop je je foto’s maakt? Ikzelf gebruik de grootste bestandsgrootte en kom ik uit op foto’s van 2 Mb en die verklein ik dan naar 1,2 Mb. Maar zekere niet kleiner.
Laat maar eens weten wat eruit komt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Stafmarklin

  • Gast
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #7 Gepost op: 8 september 2016, 16:41:08 »
Wim, ik heb uw raad opgevolgd en.... het zal wel aan het ventje liggen zeker. Met of zonder UV filter, zelfde resultaat. Enkel met de filter is er een Stop verschil.
Ik heb dan gespeeld met de Iso, tijd en diafragma en dat werkt voortreffelijk.
De foto's bij VSM had ik genomen op AUTO en op 12MP. Voor MyAlbum had ik ze dan gereduceerd tot iets onder de 350Kb om ruimte te besparen en dat zal dan, denk ik, tot ruis geleid hebben op MyAlbum (bij de grotere foto's). Ik denk dus dat mijn toestel ok is en dat ik moet afstappen van de AUTO instelling, behalve bij sportevenementen.
Bedankt voor de tips

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2016, 17:40:50 »
Mooi dat het werkt.
Je hoeft niet per se van je A af te stappen; je kunt ook op P of S fotograferen.

De P-stand (Program) op je camera is een automatische stand waarbij je zelf nog steeds veel controle houdt. Je camera meet de belichting voor een te fotograferen onderwerp en kiest daar een passend diafragma en sluitertijd bij. Deze keuze wordt gemaakt op basis van de hoeveelheid beschikbaar licht, de ingestelde lichtgevoeligheid en het gebruikte objectief.
De camera probeert er in eerste instantie voor te zorgen dat je een voldoende snelle sluitertijd hebt om bewogen foto's te voorkomen. Is er voldoende licht voor een onbewogen foto dan wordt het diafragma verder dicht gedraaid zodat er meer scherptediepte in je foto zal komen.
Het voordeel van de P-stand is dat je weinig hoeft na te denken over de gebruikte instellingen om toch scherpe foto's te krijgen. Daarbij heb je wel controle over wat er gebeurt, mocht je dit willen. Zo kun je aan het wieltje draaien om de gekozen sluitertijd en diafragma aan te passen.

In de S-stand (shutter-priority) ligt de focus op de sluitertijd. Deze stel je zelf in door aan het wieltje te draaien. Het diafragma past zich automatisch aan op basis van de gemeten belichting.

In die A-stand (Aperture-priority) is het juist het diafragma dat je zelf handmatig kiest middels het draaiwieltje. De camera zoekt de bijpassende sluitertijd op aan de hand van de door de camera gemeten belichting.
Deze stand is handig wanneer je bijvoorbeeld een kleine scherptediepte in je foto wilt hebben. Stel het diafragma bijvoorbeeld in op f/2.8 en je weet vrijwel zeker dat je achtergrond onscherp zal worden. Handig bijvoorbeeld als je een spin in de tuin wilt fotograferen; natuurlijk is het omgekeerde ook mogelijk.
Probeer maar eens op deze standen, kijk door de zoeker en draai aan het wieltje, dan zie je wat er gebeurt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Stafmarklin

  • Gast
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2016, 11:51:41 »
@Wim Corduwener : Bedankt voor de nuttige info. In de A-stand kan je inderdaad met de scherpte-diepte spelen maar ik denk dat bij mij de fout ligt in de compressie via Win10. Deze zijn te klein en ik denk dat ik daardoor ook de "Waas" krijg. Ik had dit gedaan om ruimte te besparen. Ik heb nu de help-functie van MyAlbum eens grondig doorgenomen en het blijkt dat je ook maar 5 albums kan aanmaken en dat je dan genoodzaakt bent om naar de Premium versie te gaan.
Ik overweeg ook om een nieuw toestel aan te schaffen, alhoewel deze D90 maar een 4000 klicks heeft gedaan. Ik denk aan een D7100 omdat ik dan mijn DX lenzen kan houden. Natuurlijk had ik liever een Full-frame maar je moet in het leven altijd compromissen maken. (Niet alleen met fototoestellen hé :D).
PS: Is dit topic hier op zijn plaats of... naar het klapkot?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #10 Gepost op: 10 september 2016, 13:13:03 »
Inderdaad Staf. Ik had het nog niet eens gezien dat je van een evenement overwaait naar een verhaal over fotografie. Zal ik deze hele meuk naar een beter zichtbare plek verhuizen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Stafmarklin

  • Gast
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #11 Gepost op: 10 september 2016, 13:44:29 »
Ja Wim, je mag "De hele meuk" verplaatsen.  :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #12 Gepost op: 10 september 2016, 14:20:08 »
Verplaatst!
Het onderwerp heb ik ook iets aangepast.
Die Nikon D7100 is volgens mij helemaal geen verkeerde keuze en ik denk dat je er ook mooie HD-films mee kunt maken. Die D90 kun je dan als tweede set gebruiken, dan hoef je niet steeds van objectief te wisselen. Als je ergens rondloopt om bijvoorbeeld locomotieven te fotograferen, dan werken twee camera’s heel praktisch.
Overigens merk ik dat ik zelf steeds meer met m’n iPhone 6 fotografeer.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Stafmarklin

  • Gast
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2016, 16:24:22 »
Bedankt Wim. Ik neem ook geregeld mijn IPhone SE om foto,s te maken. Ik vind het heel gemakkelijk en voor zo'n heel klein objectief en dito sensor, zijn de kiekjes nog goed ook. Bovendien passen die dingen in de broekzak. Enfin, tijd brengt raad en we zien wel. Misschien een nieuwe S7 ipv Nikon 7100 :) :)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2016, 16:59:16 »
Tsja, een camera heeft natuurlijk wel wat meer mogelijkheden qua instellingen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2016, 17:42:51 »
Misschien aan een canon denken  ;D
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #16 Gepost op: 10 september 2016, 20:02:36 »
Canon?  :o
Ik heb een Nikon FM, een Nikon D100, een Nikon D3 en een Nikon D800 met alle denkbare objectieven en acessoires. Waarom zou ik overstappen op Canon?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Stafmarklin

  • Gast
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #17 Gepost op: 11 september 2016, 18:58:14 »
Dat is ook de reden waarom ik niet wil overstappen. Ik heb vroeger wel een Canon AE1 en een A1 gehad. Dat waren destijds ook top camera's. Nadien, onder invloed van een vriend ben ik overgestapt naar Nikon en had ik een F3 met enkele lenzen. Ik denk dat de A1 niet moest onderdoen voor de F3. Maar het zijn ook de objectieven die het moeten doen en vooral ook het manneke achter de camera. De negatieven ontwikkelen was ook één van mijn bezigheden. Zowel zwart-wit als kleur (Vergroter van durst en een Jobodrum)
Na een 10tal-jaren non-aktief in de fotografie => herstart maar digitaal. Een hele omschakeling want instellingen tov analoog zijn niet hetzelfde. (Bv Iso-waarde)
@Wim Corduwener :- Kan je mij zeggen wat het verschil is tussen een 60mm Macro/Micro en een gewone 60mm? Kan ik bv met die macro ook aan portretfotografie doen of hem als eens soort standaardlens gebruiken? Die 60mm Macro heeft een F2,8.
 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #18 Gepost op: 11 september 2016, 21:43:03 »
Met macro-fotografie heb ik niet zo gek veel ervaring. Als portret-lens gebruik ik vaak een 50 mm objectief. Deze is bijzonder lichtsterk en kun je ook mooi gebruiken bij zaalsporten. Als je wat meer licht tot je beschikking hebt kun je met een telelens ook mooie portretfoto’s maken. In de telestand krijg je een mooie scherptediepte, alsof je met een groothoeklens het diafragma helemaal open hebt.

Als ik iets kleins wil fotograferen, gebruik ik ook vaak m’n iPhone.

Een slak op een aardbei. Maar, zoals je ziet is maar een beperkt deel scherp omdat het scherpstelvlakje op het scherm veel groter is dan het deel dat ik scherp wil hebben.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Stafmarklin

  • Gast
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #19 Gepost op: 12 september 2016, 12:05:05 »
Wat je met een "jerrebees" (=Aarbei) allemaal niet kan doen. Variatie met een slak. Toch een mooie foto met de Iphone Wim :).
Ik heb ondertussen nog wat geëxperimenteerd en hoop nu een duidelijke foto op het forum te krijgen. Ik heb mijn mok als object genomen en de voorkeur van mijn camera gezet op A (Aperture - LES 2 van Wim). Nu het resultaat ???? Tevens bedankt aan Gert-Jan voor de mooie beschrijving: "Plaatsen van een foto".

Zo, ik denk dat het gelukt is.  :)
Maar kan je nu die foto in het topic nog uitvergroten, om eventueel details te inspecteren?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2016, 12:23:54 »
Op het forum geplaatste foto’s worden automatisch terug gebracht naar een standaard afmeting. Maar je kunt ook een fragment van de foto uitsnijden. Je moet dat dan wel met het originele bestand doen om de resolutie zo hoog mogelijk te houden.
Overigens een prima resultaat. Kun je ook de instellingen van deze foto plaatsen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Stafmarklin

  • Gast
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #21 Gepost op: 12 september 2016, 14:39:19 »
Bedankt Wim. De foto heb ik al verwijderd van mijn Pc maar in MyAlbum kan ik de eigenschappen niet overbrengen. Daar lees ik enkel de bestandsgrootte 1604K - Focuslengte 112mm - Iso 500.
Verder heb ik geen flits gebruikt, geen belichtingscompensatie en Diafragma op F11 gezet en als ik mij goed herinner was de Shuttertijd 1/50.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Terug naar Toen - VSM (én fotografie)
« Reactie #22 Gepost op: 12 september 2016, 14:52:51 »
Dit is een mooie manier om je camera te leren kennen en op die manier kun je er nog een heleboel uithalen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)