Auteur Topic: Flirten met een andere schaal  (gelezen 1944 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Flirten met een andere schaal
« Gepost op: 29 augustus 2016, 11:30:27 »
Ik denk dat elke modelspoorder wel eens nadenkt over een andere schaal. De een laat het bij nadenken en fröbelt vrolijk verder in H0 of N, de ander maakt meer serieuze afwegingen en weer een ander begint naast zijn modelspoorbaan voorzichtig met een project(je) in een compleet andere schaal.
De meest gebruikte schaal is zonder twijfel H0 (1:87) en de meesten zijn ooit begonnen met een Märklín trein of een eerste HEMA setje en van daaruit doorgebouwd naar een complete modelspoorbaan. Dat is de meest voordehandliggende weg en zo ben ikzelf ook begonnen: een bak vol rails en een verhuisdoos vol met huisjes onder het stof, jaren weggeborgen op een zolder en vandaaruit de draad weer eens opgepakt. En laten we wel wezen, H0 en N zijn de meest beschikbare schalen en ook de meest betaalbare. Het is dus geen moeilijke keuze om vanuit je bestaande verzameling treinspullen door te bouwen in dezelfde schaal.
Maar ja op internet zijn natuurlijk de meest waanzinnigmooie voorbeelden te vinden van modelspoorbanen in een andere schaal. En ook op ons forum zijn die voorbeelden te vinden van forumleden die geflirt hebben met een andere schaal.


Zo heeft @Pierre nog niet eens zo waanzinnig lang geleden een diorama gebouwd in 1:22,5, de schaal van het zogenaamde tuinspoor.


Opvallend onderdeel van dit diorama vond ik wel zijn meer dan realistische bakstenen, waarbij je écht twee keer moet kijken: is dit echt of is dit piepschuim.

Als je de uiterste grenzen van detaillering opzoekt, dan kan werken in een andere schaal zeker een uitdaging zijn. Maar aan de andere kant heeft deze zelfde modelspoorder bewezen dat detailleren in H0 voor geen millimeter onder doet voor de grotere schalen.
Ikzelf ben ook een keer aan de gang geweest in een andere schaal: Spoor 0 (1:45) is de helft groter dan H0, maar ik heb al uitgevonden dat Preisertjes in deze schaal moeilijk verkrijgbaar zijn. Ook de spoorbreedte zou me in de kosten jagen en dan heb ik het nog niet eens over het rollend materieel. De Amerikaanse smalspoorversie heet 0n30 en is in 1:48, maar heeft dezelfde spoorbreedte als H0. Net als N-materieel dat ik ombouw naar H0e, zou ik H0 materieel ook kunnen ombouwen naar On30 en op die manier zou ik een diorama kunnen bouwen. Ook in deze schaal liggen de Preisertjes niet voor het oprapen, maar met een beetje zaag-en snijwerk zou ik een militair wel kunnen ombouwen.
Ook heb ik nog even gekeken naar 1:35. Dat is een schaal waar niet alleen tanks en soldaten te koop zijn, maar ook hele mooie Preisertjes als burgers. Bovendien kun je in deze schaal bouwdozen kopen van bijvoorbeeld de Trumpeter BR-86 Dampflokomotive 1:35. De spoorbreedte zou dan 0 moeten worden en daar heb ik vanaf gezien omdat ik zo’n plastic model nooit rijdend zou krijgen.
Volgens mij zijn er vast wel meer forumleden die geflirt hebben met een andere schaal. Deel je overwegingen, je bezwaren en waarom je er wel of toch maar niet mee aan de slag gaat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Flirten met een andere schaal
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2016, 12:10:49 »
Jaren geleden (2001-2007) heb ik serieus werk gemaakt van spoor 5. Spoorbreedte 127 mm, schaal 1 op 11 en je bent zelf je eigen Preissertje.
Fantastisch mooi spul om mee te werken, super gedetailleerd natuurlijk, heel vaak Live Steam. Bijna alles wordt zelf gebouwd, hoewel er ook enige handel in errug duur fabrieksspul bestaat. Ik had een hele grote tuin, >3000 m2, en daar kon je nog wel in keren. Mijn mooiste ervaring was de jaarlijkse beurs in Sinnsheim (D), waar ze in een aantal hallen een super grote baan opbouwen en en er daarna 3 dagen rondjes rijden met alles wat je maar kan bedenken. Stoom op kolen of elektrisch, dat was allemaal toegestaan.
Laat ik nu net het plan hebben om een benzinemotor als generator in mijn "Diesel" trein in te bouwen. Verboden in Sinnsheim vanwege de stank.  :o
Veel onderdelen in 3D getekend en een boel materiaal en machines (draaibank, freesmachine, plaatschaar, zetbank en metaallintzaag) gekocht. Wij haalden bijvoorbeeld 900 meter aluminium railprofiel in Engeland en een half afgebouwde stoomlocomotief, een Pansy zadeltank locomotief.
Uiteindelijk strandde mijn project op de moeilijkheidsgraad van het metaal bewerken. Ik kon niet nauwkeurig genoeg werken en voor veel zwaardere machines had ik geen budget. Tenslotte alles weer verkocht en met een behoorlijk verlies natuurlijk.
Het was te veel en te groot voor een man.
Maar goed, ik heb het geprobeerd. Vorig jaar heb ik de laatste van de honderden gezaagde houten bielsjes in de kachel weggestookt als aanmaakhout.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Flirten met een andere schaal
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2016, 21:50:19 »
Mooi verhaal. In Wales ben ik ook zo’n miniatuurspoorbaan tegen gekomen. Ik geloof dat die matrieel aan het bouwen waren op een kwart van de normale schaal. Om een beetje uit de enorme koste te raken hebben ze er een -overigens weinig succesvolle- toeristische attractie van gemaakt.
Persoonlijk vind ik LGB al te groot. Maar ik heb niet zo’n grote tuin.
En hoe zit het met @Jack ben jij er al een beetje uit?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Flirten met een andere schaal
« Reactie #3 Gepost op: 17 september 2016, 09:37:11 »
Hey Wim, ik ben daar momenteel nog niet mee bezig, te druk met andere zaken.

Als ik al een uurtje tijd heb dan werk ik aan mijn schip in schaal 1:50 en ik vind dat een mooie schaal.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Raages

  • Gast
Re: Flirten met een andere schaal
« Reactie #4 Gepost op: 17 september 2016, 11:07:21 »

En hoe zit het met @Jack ben jij er al een beetje uit?

Jack en Falon zijn momenteel op vakantie, maar de lijnploeg werkt zich een natte rug om het railplan rond te krijgen.  :D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Flirten met een andere schaal
« Reactie #5 Gepost op: 17 september 2016, 16:13:35 »
Als ik al een uurtje tijd heb dan werk ik aan mijn schip in schaal 1:50 en ik vind dat een mooie schaal.
Dat ben ik wel met je eens.
Ik heb om het gevoel weer een beetje op te pikken, mijn 1:48-project uit de doos gehaald.


Eens zien of ik op de zijgevel een Frans reclame-opschrift kan maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)