Auteur Topic: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)  (gelezen 7533 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Gepost op: 28 augustus 2016, 21:38:54 »
Ik wil op mijn baan nog een seinhuis hebben maar die moet twee sporen overbruggen. Bovendien liggen daar ook twee wissels dus de sporen liggen ver uit elkaar. Nou wil ik graag een beetje dezelfde baksteen look als het andere seinhuis. Op internet aan het zoeken geweest maar niets kunnen vinden wat ik leuk vind dus dat wordt zelf maken. Nou had ik al een seinhuis van mijn vorige baan en die gaat als donor gesloopt worden. Wie heeft of kent hem niet de Faller 120125.



Maar de onderdoorgang is veel te smal en tja … ook weer veel vakwerk wat ik niet zo mooi vind.



Ik ben afgelopen zaterdag naar de beurs in Houten geweest en daar op zoek gegaan naar een 2e betaalbaar exemplaar. Gelukkig zijn er van deze seinhuizen zat te vinden. Er waren op de beurs drie van deze seinhuizen te vinden en de goedkoopste zat voor 6 euries in de tas. Vandaag maar eens begonnen met de seinhuizen netjes te slopen.



Tja … als alles dan gesloopt op tafel ligt kan ik me niet bedwingen er gelijk ook wat mee te doen dus … 
Ik begin maar met bouwen bij het lastigste gedeelte en dat is de bovenbouw.  Ik heb gemeten dat de overspanning 6 cm langer moet worden dus maar gelijk de zaag in de vloerplaat.







Omdat de ramen met de wanden één geheel vormen heb ik even een klein probleempje. Ik heb geen zin om al de ramen uit de muren te zagen. Bovendien is het een hondenbaan om dan alle ramen precies pas te maken in de nieuwe muren. Ik besluit om de steentjes plaat gewoon over de oude muren heen te plakken. Het volgende probleem komt gelijk om de hoek kijken. Ik heb geprobeerd het vakwerk uit de muren te halen omdat het boven de muren uitsteekt maar dat is geen haalbare kaart dus het enige wat overblijft is het vakwerk gelijk schuren met de muur.





Dan kan ik met wat passen en meten en natuurlijk zagen wat zijmuren gaan verlengen en pasmaken zodat ik ze kan bekleden met baksteentjes. Hierna kunnen de eerste muren op de grondplaat gelijmd worden.






Wordt vervolgd …….
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2016, 22:49:50 »
Gelukkig zit je niet stil Pierre, Ik heb het gevoel dat dit weer een meesterwerk gaat worden, ik zit op het puntje van mijn stoel. ;)
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2016, 00:13:13 »
Vakwerk vind ik eigenlijk alleen maar mooi bij stalen bruggen. Misschien ga ik daarom wel niet op vakantie naar Tirol omdat er allemaal van die vakwerk-modelspoorbaanhuizen staan.
Dat werkt heel mooi zo: een inelkaar geplakt bouwwerk uit elkaar trekken zodat het weer een bouwdoos wordt met losse onderdelen. En het resultaat wordt een verbeterd seinhuis waarbij alles klopt. Het effect van die wat meer verzonken ramen geeft ook een meer reëel beeld. Mooi werk. En omdat dit seinhuis wat meer op de voorgrond staat, kun je qua interieur helemaal los gaan.


Ik gebruik bijna overal de baksteenplaten van Wills voor... enfin, dat heb ik geloof ik wel eens vaker laten zien.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2016, 00:42:26 »
Dit interieur zal een stuk beter te zien zijn Wim. Ik heb ook al de ruitjes er uit gesloopt omdat die altijd een beetje wazig zijn. Ze worden vervangen door een stukje heldere blisterverpakking.

De styreen platen die ik gebruik zijn ook prima Wim. Ik vind ze alleen wat dik (1 mm) maar er is perfect mee te werken en makkelijk te snijden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2016, 10:03:27 »
Doe ik ook: ruiten eruit en overheadsheets erachter met secondenlijm. Die standaard bouwpakketramen zijn veel te dik en zijn eigenlijk alleen geschikt om er gordijntjes op te plakken. Ik heb het nog niet gedaan, maar overheadsheets kun je ook door de printer halen om bijvoorbeeld glas-lood te imiteren. Maar dat is wel een gedoe omdat een halve millimeter op je computer anders uitpakt op een printer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2016, 10:16:11 »
Juist, heb ik op het schip ook geprint op overhead, werkt erg goed. Kun je zelfs barsten mee maken al zal dat in H0 schaal nauwelijks te zien zijn.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Raages

  • Gast
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2016, 10:32:38 »
Wel, wel, Pierre, je laat er weer geen gras over groeien. Waar een wil is, is een weg, zei mijn oma vroeger.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2016, 14:51:27 »


Vanmorgen nog even wat doorgegaan aan mijn seinhuis.



Ook voor het dak moet ik van twee stukken één maken om aan genoeg lengte te komen.



Het dakje past. Alleen nog de lelijke naad en de beschadigingen van het vijlen wegwerken. :)




Wordt vervolgd …….

 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2016, 15:09:12 »
Hoe ga je die naad behandelen? Plamuren en schilderen? Of weet je iets om het te camoufleren? Een koperen bliksembeveiliging misschien.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2016, 15:25:01 »
Ik denk dat Pierre daar perforatiegaatjes overheen plakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2016, 16:38:24 »
Ik zal nog wel zien wat ik er in smeer. 'T zal idd wel plamuur worden Frits en dan de pannen weer uitkrassen. Als dat niets gaat worden kunnen die perforatie gaatjes altijd nog Wim. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2016, 17:18:32 »
Ik denk dat je er wel uitkomt.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2016, 15:36:06 »

Kleine update:

 Dak is acceptabel geworden. Geplamuurd en in de basiskleur grijs. Het lijkt zo wel op een vrijstaande bungalow.  ;D



De dakgoten en muren geschilderd. Nu kan ik met de onderbouw gaan beginnen



Wordt vervolgd …….
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #13 Gepost op: 1 september 2016, 16:02:57 »
Het lijkt zo wel op een vrijstaande bungalow.
Ik dacht eigenlijk meer aan een schoolgebouw.  :D
Heb je ook een detailfoto van die naad in het dak? Dan kunnen we namelijk beter zien of het er inderdaad een beetje acceptabel uitziet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #14 Gepost op: 1 september 2016, 18:15:25 »
Niet doen Pierre. Op de baan gaan ze ook niet met een vergrootglas lopen kijken. En die naad zal echt wel te zien zijn.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #15 Gepost op: 1 september 2016, 21:53:07 »
Iedereen mag het zien hoor. ;D Het gaat er tenslotte om wat ik zelf acceptabel vind ... toch? De dakpannen sluiten niet mooi aan en aan de nok en dakgoot zitten wat hiaatjes maar ach ... ik doe het er voor.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #16 Gepost op: 2 september 2016, 00:42:01 »
Ik weet niet hoe je het flikt... maar je hebt het weer geflikt.
Er valt niks aan te zien. Missíe geslaagd.

Niet doen Pierre. Op de baan gaan ze ook niet met een vergrootglas lopen kijken. En die naad zal echt wel te zien zijn.
Ze? Nou ik wèl! Als ik bij Pierre op bezoek ben is een vergrootglas het eerst wat ik meeneem! Op zoek naar elk klein detail waar ik gelukkig van word. En geloof me: bij die gast zijn het alleen maar details!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #17 Gepost op: 2 september 2016, 13:21:13 »
ff wat vuil over dat dak heen en je vind die naad niet meer :)
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #18 Gepost op: 2 september 2016, 14:17:31 »
Zo is dat Johnny ... als hij straks klaar is gaat de vuilkwast over over het hele pand. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #19 Gepost op: 4 september 2016, 16:40:24 »
Het is gewoon weer een net stukje werk Pierre en natuurlijk weer uniek. 8)
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #20 Gepost op: 26 september 2016, 02:08:30 »
Vandaag nog even wat gefröbeld aan mijn seinhuis en hier weer een update:

De bestaande wandjes waren niet meer te redden en bovendien had de vorige eigenaar de ruitjes aan de verkeerde kant geplakt dus ik heb maar gelijk hele nieuwe wandjes gemaakt. De raampjes uit de rommeldoos waren wel iets kleiner maar dat maakt niet uit. Ook heb ik aan de kant die langs het spoor komt geen bovenraam gemaakt zodat ik genoeg ruimte heb om daar  de stationsnaam op te zetten.





Even passen.



Dan de uitbouw er tegen aan maken. Deze onderetage daar komt geen verlichting in. Als ik er later alsnog verlichting in wil zetten kan dat omdat ik het oude binnenwerk met de gordijntjes nog prima kan gebruiken.



De onderverdieping in de verf. Beginnen met de lastige randjes.



Mijn jongste kleindochter (volgende week 5jaar) neemt haar eigen knip en plakwerkje mee en komt gezellig bij opa knutselen in z’n treinkamertje. Dat doet ze regelmatig en dat is reuze gezellig. ;D Tussen het harde werken door is er natuurlijk wel tijd voor een doosje Smarties. Dat moet gewoon even gebeuren. ;)



Ondertussen is het hele stuk geschilderd. En ik moet natuurlijk  kijken hoe dat staat dus ik zet even snel de delen los op elkaar.






Wordt vervolgd …….
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #21 Gepost op: 26 september 2016, 08:21:06 »
Heerlijk om zo samen met je kleindochter bezig te zijn Pierre, en het resultaat is prachtig.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Raages

  • Gast
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #22 Gepost op: 26 september 2016, 09:17:39 »
Het ziet er weer bijzonder inspirerend uit. Dus je doet dat gezellig met z'n tweetjes.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #23 Gepost op: 26 september 2016, 09:23:12 »
Fraai werk @Pierre
Alleen even een klein vraagje: je vorige metselwerken heb je ingevoegd, hoe ga je dat bij dit bouwwerk doen: andersom? Voegmiddel inwassen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: En nog een seinhuis (Faller 120125.1)
« Reactie #24 Gepost op: 26 september 2016, 09:46:24 »
je vorige metselwerken heb je ingevoegd, hoe ga je dat bij dit bouwwerk doen: andersom? Voegmiddel inwassen?

Ik laat het altijd een beetje afhangen van de steentjes Wim. Verschillende steentjes vragen een verschillende oplossing. Een ondiepe voeg is haast niet netjes " in te wassen" maar deze steentjes hebben een mooie diepe voeg en daarom laat ik net als bij het vorige seinhuis sterk verdunde grijze verf in de voegen lopen. Dat "voegen" moet vaak een keer of 3 gebeuren voor een voor mij acceptabel resultaat. De eerste keer neem ik ook meestal gelijk de stenen mee om er een iets grijze waas op te krijgen die de harde oranje kleur of rode kleur wat af te vlakken. Maar ja ... zo doe ik het maar ieder heeft zo zijn eigen manieren. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/