Auteur Topic: Een seinhuis.  (gelezen 7676 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #25 Gepost op: 12 augustus 2016, 12:18:41 »
De verf maak ik gewoon zo dun met terpentine dat bij het aanraken met de kwast van de muur het in de voegen loopt. De stenen moet ik een paar keer mee schilderen om daar de de grijze waas overheen te krijgen. En op de plaatsen waar te veel verf op de muur komt dep je dat gewoon weer een beetje weg met een stukje keukenrol. Dit soort dingen is gewoon proberen en dan kijken hoe het uitpakt. Net zolang tot het naar je zin is. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Een seinhuis.
« Reactie #26 Gepost op: 12 augustus 2016, 13:53:35 »
Het jou in elk geval goed af gegaan. ;)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #27 Gepost op: 12 augustus 2016, 15:32:39 »
Ik heb nog even in mijn rommeldoos gekeken en ...... voor een simpel interieur moet dit voldoende zijn. ;D

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een seinhuis.
« Reactie #28 Gepost op: 12 augustus 2016, 15:33:46 »
Mooi werk Pierre!
Mooi dat baksteen.
Mooie voegen.
Mooi dak ook.
Mooie belettering ook.
En dat interieur past er mooi in.  :)

@Raages Er zijn verschillende manieren om baksteen in te voegen:
• Zoals Pierre het deed: eerste bakstenen rood maken en dan met verdunde verf de voegen laten vollopen. Voorwaarde is wel dat de rode baksteenverf voldoende gedroogd is anders loopt je baksteen ook weg.
• Eerst de bakstenen grijs schilderen. Niet te dikke verf anders lopen de voegen niet mooi vol. Als dat droog is met baksteenrood drybrushen.
• Eerst de bakstenen rood schilderen en dan met voegmiddel (brasso of echt voegmiddel van de bouwmarkt) de bakstenen inwassen en weer schoonwassen.
Bovenstaande manieren werken (bij mij) het best met baksteenplaat met een diepe voeg en met verf van Humbrol.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #29 Gepost op: 21 augustus 2016, 17:22:39 »
dankjewel Wim. :)




Vanmiddag maar even mijn seinhuisje helemaal af gemaakt en op de baan gezet. Omdat de raampjes in de muur geplakt moesten worden en niet aan de achterkant tegen de muur krijg je al snel wat heel kleine kiertjes waar je door heen kijkt. Zeker met de verlichting aan. Ik heb dus aan de binnenkant een stukje blisterverpakking tegen de muur geplakt en daar van buitenaf de raampjes met een klein drupje lijm vastgezet. Nu schilder ik de kleine kiertjes op de blisterverpakking aan de binnenkant dezelfde kleur als de bakstenen en daardoor vallen ze niet meer op. Daar overheen schilder ik de hele muur zwart om doorschijnen te voorkomen. Persoonlijk vind ik dit een stuk makkelijker en minder arbeidsintensief dan folie of zwart papier plakken. Maar hiervoor heeft iedereen denk ik wel zijn eigen maniertje die hij prettig vind. Bovendien moet de binnenkant toch een kleurtje krijgen omdat er een inrichting in komt.





De vloer is iets aan de lage kant dus ik maak een los vloertje van schuimkarton en deze bekleed ik met een printje van houten plakjes.



Een afgeknotte torenspits uit de rommella kan mooi doorgaan als potkachel met een stukje ijzerdraad als schoorsteenpijp.



De inrichting hou ik vrij simpel omdat het seinhuis helemaal achter op de baan komt te staan en je er  nauwelijks iets van ziet.





Als de verlichting er in zit zet ik het seinhuisje met twee kleine dunne stukjes dubbelzijdig plakband op z’n plek.

 

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een seinhuis.
« Reactie #30 Gepost op: 21 augustus 2016, 18:33:02 »
Ondanks dat het achteraan  staat is het toch een pronkstuk geworden.
Die inrichting doet het goed, zo iets noemt Pierre vrij simpel, menig seinhuis mag hier een voorbeeld aan nemen want meestal zit er of geen inrichting in of ziet het er niet uit.
Dat potkacheltje is ook weer zo'n Pierre vondst, van een torenspits en een stukje ijzerdraad maakt hij een potkacheltje en ziet het er weer helemaal geweldig uit, wel jammer dat er geen ledje in zit  ;) als vuur in het kacheltje, gewoon zo'n ledje uit een el.theelichtje.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Een seinhuis.
« Reactie #31 Gepost op: 21 augustus 2016, 18:53:25 »
Is mooi geworden Pierre
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #32 Gepost op: 21 augustus 2016, 19:06:41 »
Bedankt Sander, Tom.

wel jammer dat er geen ledje in zit  ;) als vuur in het kacheltje, gewoon zo'n ledje uit een el.theelichtje.

Op zich helemaal niet zo'n klus om er een ledje in te frommelen Tom. Een twee gaatjes boren en klaar maar als je het interieur al bijna niet ziet wat moet er dan van zo'n ledje overblijven?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een seinhuis.
« Reactie #33 Gepost op: 21 augustus 2016, 19:44:17 »
De gloed van het brandende potkacheltje, hahahahaha.
Nee hoor, snap best dat je op zo'n afstand er niets van zal zien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een seinhuis.
« Reactie #34 Gepost op: 21 augustus 2016, 19:51:42 »
Tis maar wat je simpel noemt. Mooi werk!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Raages

  • Gast
Re: Een seinhuis.
« Reactie #35 Gepost op: 21 augustus 2016, 20:12:36 »
Schitterend Pierre. Het is een leuk interieur geworden. Dit is met recht een potkachel te noemen. Ze zullen hem wel roodheet stoken met dat raam dag en nacht open, maar schaal energie is super goedkoop.  :P

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #36 Gepost op: 21 augustus 2016, 20:36:45 »
Dank  Jack en Frits. Tijd niets van je gehoord (gelezen) en gezien Jack. Leuk dat je er weer bent. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een seinhuis.
« Reactie #37 Gepost op: 22 augustus 2016, 09:44:37 »
Ik heb wel eens vaker iemand gelezen die vond dat omdat het achteraan staat, het niet zo gedetailleerd hoeft. Nou, daar ben ik het niet zo mee eens: juist omdat het achteraan staat breng je het veel meer naar de voorgrond als je er een kunstwerk van maakt.
En een kunstwerk dat is het!
Misschien zou ik zelf overwegen om de verlichting op de begane grond ietwat te dimmen met een stukje gele folie ofzo. Doordat het licht onder en boven even sterk is, gaat ook de aandacht evenveel naar beide verdiepingen. Terwijl de blikvanger juist op de eerste etage is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een seinhuis.
« Reactie #38 Gepost op: 22 augustus 2016, 12:52:12 »
Voor mij maakt het niet uit of iets nog wel of niet zichtbaar is, tis gewoon leuk om te doen en ook om iemand anders met details in de weer te zien.

En Pierre, tijdje geen tijd gehad, gene goesting, geen puf geen.... maar ik heb jullie wel gevolgd :-) alhoewel het momenteel op alle fora redelijk rustig is.
Modelspoor staat even op een laag pitje, moet enkele dilemma's overwinnen maar ik ben wel alweer een tijdje met mijn bootje aan de gang.



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een seinhuis.
« Reactie #39 Gepost op: 22 augustus 2016, 13:03:43 »
Ik ga geen interieur ergens aan de achterkant maken waar niemand het kan zien. Een huis met gesloten gordijnen achter de ramen, wordt bij mij dus geen interieur. Ik ben gekke Henkie niet.

Modelspoor staat even op een laag pitje, moet enkele dilemma's overwinnen maar ik ben wel alweer een tijdje met mijn bootje aan de gang.
Dilemma’s?
Daar zijn wij toch voor.
Ik zag dat je je draaischijf van de hand hebt gedaan en ik dacht nog: ”Die Jack zal toch niet het bijltje erbij neergooien?”
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #40 Gepost op: 22 augustus 2016, 19:29:39 »
Voor mij maakt het niet uit of iets nog wel of niet zichtbaar is, tis gewoon leuk om te doen en ook om iemand anders met details in de weer te zien.

Soms denk ik er ook zo over Jack maar als er een volgend project in mijn hoofd opkomt wijk ik daar ook zomaar van af. ;D

En Pierre, tijdje geen tijd gehad, gene goesting, geen puf geen.... maar ik heb jullie wel gevolgd :-) alhoewel het momenteel op alle fora redelijk rustig is.
Modelspoor staat even op een laag pitje, moet enkele dilemma's overwinnen maar ik ben wel alweer een tijdje met mijn bootje aan de gang.

Je hoeft je ook niet te verantwoorden hoor Jack ;D .... ik had je gewoon een tijdje gemist hier op het forum.

Ik zag dat je je draaischijf van de hand hebt gedaan en ik dacht nog: ”Die Jack zal toch niet het bijltje erbij neergooien?”

Die gedachte kwam ook heel even bij mij op Wim maar ... gelukkig is dit dus niet zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een seinhuis.
« Reactie #41 Gepost op: 22 augustus 2016, 19:45:37 »
Ik ben gekke Henkie niet.

Gekke Wimpie dan?? :))

Mijn dilemma zit 'm met name in de schaal H0. Zit met 2 scheve ogen naar 0 [nul] te kijken, voors en tegens af te wegen, maar dat hoort niet in dit draadje thuis.
Die draaischijf stond al een tijdje op de wip, is niet echt mijn ding en toevallig dat Henk erom vroeg. Och, en als ik ooit alsnog een draaischijf wil inbouwen dan is die zo weer aangeschaft.

[/vervuiling uit]
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een seinhuis.
« Reactie #42 Gepost op: 22 augustus 2016, 21:23:17 »
Beste Jack,
Begin een nieuw draadje: ”Flirten met een andere schaal”. Dan kom je er al snel achter dat jij niet de enige bent die flirt met een andere schaal. Even wat namen: Pierre deed een project in 1:24, Gekke Wimpy heeft nog een 1:48 project liggen en er zijn er vast meer die flirten met een andere schaal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)