Auteur Topic: Een seinhuis.  (gelezen 7682 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Een seinhuis.
« Gepost op: 4 augustus 2016, 19:05:51 »


Een hele tijd geleden heeft Sander een bouwpakketje gekocht van een seinhuis. Dit was een pakketje van een of andere Poolse fabrikant. Een seinhuis waar ik erg van gecharmeerd was en ik ga proberen een soortgelijk projectje te starten.  Het gaat om dit seinhuis. De foto’s heb ik gepikt van Sander.



Een beetje spitten op internet leverde me wat plaatjes op die ik wat uitvergroot heb en afgedrukt. Met een Preisertje en een deurtje heb ik de ongeveer de schaal van de print gezet op 1:0,7 en de zo de maten omgerekend naar H0. Ook heb ik in de rommelbak wat raampjes en deurtjes weten te vinden die geschikt zijn voor mijn projectje.





Ik maak het seinhuis van baksteen (styreenplaat) maar over het vakwerk heb ik nog mijn twijfels. Ik heb niet zo veel met vakwerkhuisjes. Dat wil zeggen … ik vind de huisjes wel leuk maar het vakwerk niet.

Ik ga maar eens beginnen met de bovenkant. Ik heb een vloerplaatje gemaakt en daar komen de stukjes zijwand tegen aan. Alle stukjes wand daar schuur ik een schuin kantje aan zodat ik de muren in verstek tegen elkaar kan plakken. Dat is wel zo netjes met de bakstenen als ik later beslis geen vakwerk te maken. Aan de achterkant laat ik een groot deel muur zonder ramen en daar komt later zo’n rek tegen aan met van die grote hefbomen om de wissels te bedienen. 8)





Als alle delen klaar zijn kan ik ze in elkaar lijmen.






Wordt vervolgd ….
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Een seinhuis.
« Reactie #1 Gepost op: 4 augustus 2016, 19:43:59 »
zijn die witte plaatjes al zo met de baksteen er op gedrukt of zelf krea bea gedaan
wel mooi ziet het er al uit
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #2 Gepost op: 4 augustus 2016, 20:01:24 »
Nee Henk ... niks krea krassen of zo. :P De platen die ik gebruik zijn styreen platen van 40x30 cm met steentjes motief van ongeveer 3x1 mm.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een seinhuis.
« Reactie #3 Gepost op: 4 augustus 2016, 21:35:18 »
pfff, ik ga sigarenbandjes sparen.
Wat een uitdaging weer Pierre, suc7 met de bouw.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een seinhuis.
« Reactie #4 Gepost op: 4 augustus 2016, 21:50:25 »
Ik heb niet zo veel met vakwerkhuisjes. Dat wil zeggen … ik vind de huisjes wel leuk maar het vakwerk niet.
Een van je mooiere uitspraken.  ;)
Of je het nou wilt of niet; dit is wèl weer vakwerk.
Ik kom nog wel eens goedkope papieren bouwplaten tegen op Marktplaats van best aardige gebouwen. Op zich heb je dan een mooie bouwtekening die je kunt kopiëren in styreen. Ik ga dat toch een keer proberen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2016, 08:10:35 »
Ik kom nog wel eens goedkope papieren bouwplaten tegen op Marktplaats van best aardige gebouwen. Op zich heb je dan een mooie bouwtekening die je kunt kopiëren in styreen. Ik ga dat toch een keer proberen.

Ik heb daar ook wel eens naar zitten kijken Wim. Als achtergrond patroon volgens mij ook goed te gebruiken maar het is ook wel leuk om zelf een bouwtekening te maken of ... gewoon te gaan bouwen met een Preisertje en een rekenmachine er naast. Dat laatste is wat ik meestal doe. ;D Je krijgt dan weer heel unieke creaties waar geen 2e van is. Daar hou ik wel van eigenwijs als ik ben. 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Een seinhuis.
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2016, 09:06:47 »
Het gaat vast weer een topstuk worden in je collectie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #7 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:22:09 »
Het was toch geen lekker weer dus vanmiddag nog even aan het seinhuis bezig geweest. De onderste verdieping afgemaakt. Even wat aan het proberen geweest hoe ik de ramen moest maken. De raampjes die ik heb zijn wat breder dan van het voorbeeld maar het moet maar. Het seinhuis hoeft ook geen kopie te worden. Het is veel leuker om er een eigen draai aan te geven.

Zo gaan de raampjes  in de onderste verdieping er uitzien.





Het volgende muurdeel is één van de twee deuren. Aan de zijkant snij ik de voegen in zodat het lijkt of de stenen doorlopen en je tegen de kopse kanten aan zit te kijken.





En de eerste delen aan elkaar geplakt. De raampjes lijm ik er nog niet in omdat ik eerst de muur wil schilderen. Dat is zonder raampjes een stuk makkelijker.



De andere kant is ook klaar en plak ik ook in elkaar.



Als laatste maak ik de zijwandjes.







En als ik de zijwanden er ook in gelijmd heb is de onder etage ook klaar.



Ik zet ze even op elkaar om te zien hoe dat staat. Omdat ik heb besloten er geen vakwerk op te maken ziet het er wel een beetje raar uit met de ramen die gelijk komen te liggen met de gevel. Als alternatief heb ik onder en boven de ramen een baksteen randje gemetseld. ;D




Wordt vervolgd …..

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Een seinhuis.
« Reactie #8 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:28:09 »
Slim idee dat randje. Komt dat ook nog op de onderste verdieping?
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #9 Gepost op: 7 augustus 2016, 21:33:44 »
Slim idee dat randje. Komt dat ook nog op de onderste verdieping?

Nee Yentl ... daar heb ik een rol boven het raam gemaakt en komt er een vensterbank.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Een seinhuis.
« Reactie #10 Gepost op: 7 augustus 2016, 22:50:14 »
Jij denkt ook aan alles.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een seinhuis.
« Reactie #11 Gepost op: 7 augustus 2016, 23:12:13 »
Die rollagen doen het mooi. Maar ja, ik hou wel van bakstenen en ik ben ook niet zo dol op vakwerk. Ben natuurlijk wel benieuwd hoe je dit zaakje gaat invoegen: het hele zaakje grijs schilderen en dan met een drybrush van baksteenrode verf er overheen of het hele zaakje in de baksteenrode verf zetten en dan met grijs voegmiddel de boel inwassen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #12 Gepost op: 7 augustus 2016, 23:26:13 »
Tja Wim ... dat weet ik zelf ook nog niet. Ik zal als ik zo ver ben wel eens wat proefstukjes maken om te zien wat voor dit projectje het beste uit de bus komt. Ik probeer altijd maar wat en dan komt er vanzelf een oplossing boven drijven die me wel aanstaat. ;D voorlopig eerst maar eens een afneembaar dak ik elkaar draaien van een beetje schuurpapier. Misschien heb ik morgen even tijd (en zin 8)).
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een seinhuis.
« Reactie #13 Gepost op: 8 augustus 2016, 00:40:43 »
Ik ben benieuwd. Van jouw teststukjes kunnen anderen (en ik) weer veel opsteken. De baksteenplaat die je hebt gebruikt ziet er fraai uit: mooie diepe voeg en die beetje bollende bakstenen.
Heel mooi en je werkt ook mooi strak.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #14 Gepost op: 8 augustus 2016, 00:47:07 »
Dankjewel Wim.

Vanavond toch nog even verder gegaan aan het seinhuis en het dakje gemaakt. Verder vind ik dat er wel veel ramen in het onderste gedeelte zitten. Ik kies er denk ik voor om de achterkant te gebruiken. Hier zitten aanmerkelijk minder ramen in en dat vind ik eigenlijk een stuk mooier.











Wordt vervolgd …..

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Een seinhuis.
« Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2016, 09:26:20 »
Gaaf Pierre. Nu ik zelf ook aan het bouwen ben, bekijk ik het werk van anderen opeens met andere ogen. Het is gewoon hartstikke leuk om te doen, ook al gaat er wel eens iets verkeerd. Er is zoveel materiaal dat je kunt gebruiken te vinden in huis en de afvalbak. Maar een doosje gekochte raampjes van Auenhagen doet ook wonderen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #16 Gepost op: 8 augustus 2016, 10:10:48 »
Klopt Frits. Als je er een beetje oog voor hebt is er ontzettend veel "afval" om je heen te gebruiken. Ik spaar en hergebruik ook ontzettend veel. Ik werk heel veel met karton en dat is overal te vinden.
Succes met bouwen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een seinhuis.
« Reactie #17 Gepost op: 8 augustus 2016, 14:38:13 »
Pierre kan alles gebruiken, als hij wat weggooit dan haalt hij het toch weer terug uit de prullenbak om er zeker van te zijn of het niet nog ergens voor is te gebruiken. Achterkant van oude kalenders zijn dikwijls ook van karton, maar ook het papier van een kalender is wat steviger en soms bruikbaar.

teveel ramen in het onderste gedeelte, dan plak je er toch 1 of 2 dicht met metselwerk, dat zie je wel meer, of met houten panelen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2016, 22:33:49 »
Dat ziet er knap uit Sander. Ik ben bang dat mijn seinhuis een beetje eigen look gaat krijgen. Geen vakwerk en alleen baksteen. ;D




Nu ik er uit ben dat ik de achterkant voor het onderstuk gebruik is het tijd om wat proefstukjes te gaan maken voor de kleur van de stenen. Ik gebruik hiervoor Humbrol verf. De kleur is natuurlijk veel te helder en zal wat grijzer moeten. Dit kan ik mooi combineren met de voegen. De kleur moet/zal ergens in het midden van de proefstrook uitkomen.







Ik speel een beetje met de kleuren zodat het niet een egaal rood vlak gaat worden maar een beetje vlekkerig.



Het dak ga ik bekleden met stukjes schuurpapier (korrel 180).







Het dak gaat ook in de verf.



Van wat restjes maak ik een schoorsteen.





Alle raampjes worden er in gelijmd. De onderramen daar plak ik dunne strookjes (0,5mm) aan de zijkanten zodat het raampje een halve mm binnen de muren valt. Dit ziet er gewoon beter uit.









Daarna maak voeg ik de stenen door er sterk verdunde grijze verf tussen te laten lopen en dat maakt ze gelijk wat grijzer zoals ik het hebben wil.



Nu rest alleen nog de stations naam op de gevel van het seinhuis.







Om het er wat verweerder uit te laten zien haal ik de glasvezel pen er voorzichtig overheen.



En dan kan het seinhuis op z,n plek. Hij staat helemaal achteraan op mijn baan dus ik ga er nog een even diep over nadenken of er wel een inrichting in hoeft te komen. Misschien later als ik niets meer te doen heb aan mijn baan. ::)




Weer een klusje af. T.z.t. moet ik hem nog vat vervuilen maar daar is de verf nu te vers voor. ;)







Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een seinhuis.
« Reactie #19 Gepost op: 11 augustus 2016, 23:56:58 »
Weer een diepe buiging voor dit project.
Kleuren doen het perfect, zeker als het straks nog een beetje geweatherd wordt dan heb je weer een pronkstuk op je baan ook al staat het achteraan.
Wel jammer dat er voorlopig geen interieur in komt, denk dat je het wel zal zien als er wat van die trekkasten in staan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Raages

  • Gast
Re: Een seinhuis.
« Reactie #20 Gepost op: 12 augustus 2016, 07:51:15 »
Het is een schitterend mooi seinhuis geworden. Echt te gek, zo als jij papier/karton tot iets waardevollers kunt verheffen.
Ik vroeg mij af of het niet beter is om eerst de voegen grijs te maken voor je de ramen er in lijmt om vervuiling ervan te voorkomen.
Of krijg je dan een ander probleem?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een seinhuis.
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2016, 09:30:38 »
Dank jullie wel.

Wel jammer dat er voorlopig geen interieur in komt, denk dat je het wel zal zien als er wat van die trekkasten in staan.

Het is ook nog niet van de baan Tom. Het seinhuis is ook nog niet echt helemaal klaar. Binnen moet nog zwart geverfd worden om licht doorschijnen tegen te gaan en daar overheen heel lichtgroen (bijna wit) tegen de muren. De verlichting moet worden aangebracht dus dikke kans dat ik toch gelijk de inrichting meeneem. Maar dan wel vrij simpel. Trekstangen, bureau en een potkacheltje of zo.

Ik vroeg mij af of het niet beter is om eerst de voegen grijs te maken voor je de ramen er in lijmt om vervuiling ervan te voorkomen.
Of krijg je dan een ander probleem?

Nee dat is niet beter Frits. Nu voeg je de naden tussen de ramen en de muur ook mee. Bovendien is het niet zo heel erg als de raamstijlen er ook wat vervuild uitzien.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Een seinhuis.
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2016, 10:30:27 »
Mooi Pierre.
Met vriendelijke groet,

Sander

Raages

  • Gast
Re: Een seinhuis.
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2016, 10:34:05 »
Ik snap het.
Maar je schrijft, dat je voegt door er verdunde verf tussen te laten lopen. Hoe moet ik mij dat voorstellen? Per voeg? Nee, want ook je stenen worden grijzer. Maar hoe houd je die ramen dan schoon Pierre? Of schilder je met die dunne verf met een kwast? En poets je daarna de stenen weer schoon of bijna schoon?

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Een seinhuis.
« Reactie #24 Gepost op: 12 augustus 2016, 11:34:37 »
Respect Pierre. In een paar dagen tijd doet ie dat gewoon...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol