Auteur Topic: De containerfabriek van Raages  (gelezen 59442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #75 Gepost op: 20 september 2016, 20:46:32 »
De draairails.

In het “Achterland” zijn veel railverbindingen met de beide draairails. Tijd om eens aan een oplossing daarvoor te gaan denken. 
Tijdens een bespreking tussen Jack, Falon en Pierre was wel duidelijk geworden dat de lege rails misschien gemakkelijk over de ondergrond wilde schuiven, maar beladen met een zware locomotief zou het een stuk moeilijker draaien zijn en vreselijk storing gevoelig natuurlijk, omdat elk korreltje zand of vuil voor problemen zou gaan zorgen.
En dan was er nog het probleem van de ontkoppelrail die in het draaiende deel moest komen. Als we niet de boel uitgraven, zoals we eerst van plan waren, dan kan er niets onder de rails komen. Pierre en Falon hadden al eens met de kraan een oude ontkoppelrail en een stuk rails er heen gezeuld en geprobeerd of er wat mee te doen was.



Eenvoudig leek het weer niet, maar dat komt vaker voor.
Pierre liet de Polen een paar flinke kogellagers er heen rollen om wat te kunnen bekijken.
Hij voelde wel dat het een deugdelijk stuk rail moest zijn, omdat er veel gebruik van gemaakt ging worden.



Die Polen begrepen er nog niet veel van en Pierre wist ook nog niet waar het op uit zou draaien. Dat het zou draaien stond vast, maar hoe.
Die mannen kunnen trouwens wel eens een opknapbeurt gebruiken anders moet ik telkens de foto gaan zitten bijwerken. Mooi karwei voor een verloren avond.

Omdat de rail ook wat op zou lopen bij de aansluiting was er toch een probleem met de slappe rail, het zou gaan doorbuigen. Dat oplopen was nodig om:
1. Te voorkomen dat de wagons er vanzelf af reden.
2. Te zorgen dat de wagons die ontkoppelden ook uit elkaar rolden. De ene de draairail op en de andere er juist vanaf.
3. Te voorkomen dat er wagons onbedoeld de draairail op kwamen.
Pierre begreep al snel dat het een soort brug moest worden voor de stijfheid en de elektrische aansluiting die ook nog moest wisselen van bron naar de aansluiting met bepaalde sporen.
Hij troonde Jack en Falon mee om ter plaatse de situatie nog eens te bekijken en hen te laten zien wat hij had bedacht. Hij had profielen laten zagen en er heen gebracht.
Jack zag er nog weinig brood in zo te zien.



“Pierre vertel, “ zei Falon, hem afwachtend aankijkend.
“Nu, ik had bedacht dat het op rolletjes moet lopen. Toch? Vandaar die lagers en die profielen.
Dat is voor de stijfheid en om de ontkoppelaar en later een meetpunt te kunnen opbouwen.”
Jack schudde vol onbegrip zijn hoofd.
“Maar hoe had je dat dan in vredesnaam gedacht? Die lagers krijg je er niet onder zonder graafwerk.”
“Luister, ik wil een halve flexrail in de straal van de brug opstellen en daar met deze lagers overheen rijden. Lichter dan dat kan niet.
In die rail maak ik op de afstanden van de sporen inkepingen zodat er een stoppunt is voor de brug, in het verlengde van een opstelspoor. Een soort vergrendeling dus. De speling in de aandrijvende motor laat de brug altijd in die inkeping stoppen. Door een stuk rond 6, of een bout M6, door die lagers te steken en ze wat in te laten in de brug denk ik de juiste positie te kunnen vinden aan de zijkanten van de brug. Een beetje afschuinen helpt ook. Gewoon vastlijmen die bout.
De lagers staan dan nagenoeg haaks op de boogstraal en lopen voortreffelijk op de rail.”



“Ik denk dat Pierre een goed idee heeft Jack. Vind je ook niet?”
“Jezus, jij weet ook overal wel een oplossing voor.”
“Nu ja, als iemand iets beters weet, hoor ik het graag.
Kijk, de opstelrails liggen 30 mm naast elkaar op de cirkel. De rolrail ligt wat dichterbij het draaipunt en dan is de afstand nog 29 mm. Door nu de lagers 58 mm uit elkaar te plaatsen, vallen ze beiden in een inkeping. Aan de brug moeten ze 2 x 3 mm uitsteken, dus blijft er 52 mm voor de brug over. Daar kunnen we mooi mee uit de voeten voor die ontkoppelaar. Alleen ik vind die servo veel te groot. Een simpele spoel van een wissel is beter en fraaier hier.
Als we eerst een kant vast zetten en de brugdelen voorlopig schroeven in plaats van lijmen, kunnen we met de breedte van de brug de lagers goed afregelen op die inkepingen. Daar moet ik nog een nachtje over slapen.”

Falon sprong van de brug af en keek nog even naar de grote lagers. Dit ging vast helemaal goed komen, dacht ze.
“Jongens, ik heb honger, zullen we ergens gaan eten, ik betaal?”
Daar hadden de heren wel oren naar.

"De draaibrug."

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #76 Gepost op: 20 september 2016, 22:53:05 »
Een genot om weer wat te lezen!
Creatieve oplossing.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #77 Gepost op: 21 september 2016, 10:11:15 »
Dat is weer een mooi verhaal Frits. ;D
Vraagje: Kan je niet een (half) draaistel van een wagon gebruiken in plaats van de wat lompe lagers? Dat kan mooi over een (halve) rails laten lopen. Persoonlijk zou ik de rails waar de wagons op komen te lopen ook nog het laatste stukje op laten lopen om niet zo'n grote "knik" te krijgen. Ik vind het idee van die goot super. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #78 Gepost op: 21 september 2016, 11:28:28 »
Een half draaistel?  ::)
Ik heb nu zo'n draaistel voor mij staan, maar ik snap nog niet hoe je dat kunt gebruiken. Hoe half? 1 as ipv. 2 neem ik aan. Maar dan draait er een wiel loos in de lucht. Het draaistel mag er niet onder komen, het moet er dus naast zitten. Kun je nog iets duidelijker zeggen wat je bedoelt?
Een spoorwiel is natuurlijk mooier dan een kogellager om te zien.
Overigens heb ik ook wel kogellagers die veel kleiner zijn (zie foto 1), maar daar heb ik maar 8 van. Van de grotere zijn er nog wel 40. Ook ik probeer uit eigen voorraad te knutselen, maar misschien zijn de kleinere toch beter. Ik moet overigens nog zo'n draairail bouwen.

Voordat iemand roept waarom ik geen gewone rolbrug gebruik. Dat zou hier nog eventueel gekund hebben, maar op de andere plaats zeker niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #79 Gepost op: 21 september 2016, 11:46:00 »
Is een draaistel er onder en dan de rail waar hij op loopt verzonken in de plaat niets? Een beetje zoals bij een draaischijf.
Ook zijn de asjes uit de wieltjes te drukken en los te monteren met een boutje of zo... dat is ook mooier dan een rollager.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #80 Gepost op: 21 september 2016, 11:55:21 »
Met wieltjes moet de rail heel goed in de boog liggen(ivm ontsporen)
met een rollager kan je iets minder secuur leggen

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #81 Gepost op: 21 september 2016, 12:25:31 »
Jerry heeft een goed argument.
Bij zo'n "zware" rol-installatie vind ik zelf die lagers niet zo grof. De kleinere lagers heb ik ook nog even overwogen, maar daarvan is het loopvlak al vreselijk smal om op de rails te houden. Een spoorwiel heeft weer als nadeel dat het vast op de as zit en dan moet die dus weer ergens in kunnen draaien (rollen).
Ik ga er eerst nog maar eens een nauwkeurigere tekening van maken. Zagen kan altijd nog.  ;D

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #82 Gepost op: 21 september 2016, 17:54:57 »
Vanmiddag een tekening gemaakt in 1 op 1.



 :'( Dit plan gaat niet goed komen. Waarom niet?
Ondanks dat slechts de gebogen looprail onder de brug zit komt het spoor toch minimaal 7-8 mm omhoog.
Dat geeft problemen op de opstelsporen, omdat de wagons daar te veel naar de wisselstraat aan de andere kant zullen gaan rollen. Een rangeerterrein hoort vlak te zijn, behalve bij "heuvelen" natuurlijk.
Een alternatief is de bodemplaat van de brug in te korten tot voor de rolrail. Nu kan de hele brug 2 mm zakken. Het draaipunt ligt dan nog 1 mm boven de vloer.
Door de bielzen onder het gebogen rolspoor te verwijderen kan nog verder verlaagd worden. Dat scheelt nog eens 2 mm. Niet echt mooi en de helling van de brug wordt kleiner. Tenzij ik de achterste helft van de brug verbindt met latoenkoper ipv. de 2 mm dikke aluminium strip. Zou kunnen, want de stijfheid zit al in het voorste deel.

Hiermee bespaar ik dus 4 mm en dat lijkt mij te behappen op die opstelsporen. Eventueel kan ik daar een tegen hellinkje bouwen van 1 of 2 mm.
Ik slaap er nog een nachtje over.  ;D


Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #83 Gepost op: 21 september 2016, 19:21:51 »
Nog een aanvullende hoogte verlaging kan behaald worden door ook de bielsen van het spoor op de brug te verwijderen en de rail er gewoon op te lijmen. Op bruggen zie ze zelden houten bielsen.  :P

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #84 Gepost op: 21 september 2016, 20:13:35 »
Is het niet veel makkelijker om dat deel waar die brug draait eruit te zagen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #85 Gepost op: 22 september 2016, 08:18:05 »
Dat was ik ook eerst van plan Wim en had de ene locatie ook al uitgezaagd. Daarna kwam ik op het idee om dat juist niet te doen, omdat ik de rail gemakkelijk heen en weer kon schuiven. Nu blijken de bijkomende zaken waarschijnlijk zo complex te worden dat uitzagen toch wellicht het eenvoudigst is.
Dat bekijken van de mogelijkheden is juist het interessante aan modelbouw en soms ontdek je al tekenend of pratend hele nieuwe mogelijkheden. Maar ook regelmatig kom je weer terug bij af en blijkt het oorspronkelijke idee zo slecht nog niet te zijn geweest.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #86 Gepost op: 22 september 2016, 13:51:42 »
Misschien heb ik het beeld niet helemaal scherp, maar het moet uiteindelijk zoiets worden?


Dit is natuurlijk een handbediende smalspoorversie.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #87 Gepost op: 22 september 2016, 13:59:10 »
Ja, dat is het eigenlijk helemaal.  ;D
Mooi dat je die foto even laat zien, dat helpt bij het visualiseren van mijn idee.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #88 Gepost op: 22 september 2016, 16:29:10 »
Ik ben nogal visueel ingesteld.  8)
Je kunt ook een stuk rails met dezelfde curve (straal) als de cirkelvormige rand op de bodem van die put leggen. Ik denk dat wat @Pierre bedoelde is om een twee-assig wielstel in de breedte door te zagen en die halve wielstellen plaats je aan de buitenkanten van je zwenkbrug. Die wielstellen dragen de brug en lopen dan soepel over de rails in de put. Eigenlijk hetzelfde systeem als een draaischijf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #89 Gepost op: 22 september 2016, 16:57:59 »
Ik meen dat er op Benelux spoor eens iemand zoiets gebouwd heeft
of in een miba heeft een beschrijving gestaan
via google misschien terug te vinden

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #90 Gepost op: 22 september 2016, 17:40:31 »
Ik ben nogal visueel ingesteld.  8)
Je kunt ook een stuk rails met dezelfde curve (straal) als de cirkelvormige rand op de bodem van die put leggen. Ik denk dat wat @Pierre bedoelde is om een twee-assig wielstel in de breedte door te zagen en die halve wielstellen plaats je aan de buitenkanten van je zwenkbrug. Die wielstellen dragen de brug en lopen dan soepel over de rails in de put. Eigenlijk hetzelfde systeem als een draaischijf.

Precies ... dat is wat ik bedoel Wim ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #91 Gepost op: 22 september 2016, 19:39:05 »
Precies ... dat is wat ik bedoel Wim ;D
Wij gaan gewoon zitten kijken hoe hij dit gaat oplossen.
Jij regelt de cola en ik de chips?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #92 Gepost op: 22 september 2016, 19:59:16 »
Doen we .....  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #93 Gepost op: 22 september 2016, 20:05:34 »
Het volgende, ik heb een oude fleischman draaischijf gedeeltelijk is hij gesloopt/geplukt, maar ik ga voor zoeken en misschien heb je er wat, je zal hem uiteraard dan wel moeten aanpassen en het is een Ho model. Ik hoor het wel.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #94 Gepost op: 22 september 2016, 20:46:30 »
Nico bedankt, maar ik houd het op zelf bouwen.
Inmiddels heb ik nog een aantal varianten getekend en ben nog eens gaan opschrijven wat de belangrijkste criteria zijn en in welke volgorde. Behalve mechanische moeilijkheden heb hier ook nog een paar elektronica problemen, voor later wel eens waar, maar toch even het uitzoeken waard om te voorkomen dat ik straks een nieuwe brug kan gaan bouwen. En dan is er nog de ontkoppelaar aan het begin van de brug.
Maar het wordt mij steeds duidelijker en eenvoudiger, want aan veel zagen en vijlen heb ik een broertje dood. ;D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #95 Gepost op: 23 september 2016, 17:02:15 »
Die ontkoppelrail komt op de brug?
Naar alle waarschijnlijkheid heb je dat natuurlijk allang uitgevogeld, maar is het niet gebruikelijk om te ontkoppelen vóór de brug; dus ontkoppelrails op de rails die aansluiten op de brug?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #96 Gepost op: 23 september 2016, 17:39:42 »
Wim wat er gebruikelijk is maakt mij niet uit.  :P
Op de brug ontkoppelen vergt 1 ontkoppelaar. Als ik voor de brug wil ontkoppelen heb ik er 11 nodig en het resultaat is het zelfde. De lok duwt een wagon de brug op en laat hem daar achter. Nu, kan ik ook meten dat de wagon achterblijft. Als ik voor de brug zou afkoppelen moet ik maar raden of de wagon wel helemaal op de brug staat.
Het wordt nog gekker. Ik zit te puzzelen op een manier, die met slechts 1 opto coupler mij vertelt dat de brug in de juiste stand staat en daarna ook dat de wagon afgekoppeld is. Je voelt hem al aankomen natuurlijk dat die ene optocoupler wel op de brug zit en voor alle 11 sporen gebruikt gaat worden. Gemak dient de mens, zeg ik altijd en waarom zou je iets moeilijk doen als het ook makkelijk kan. ;D
Maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #97 Gepost op: 26 september 2016, 11:56:09 »
Inmiddels is er een brug tot stand gekomen, zijn de lagers op de bouten gelijmd, de sleuven er voor gevijld en is nu het wachten op de rails voor de brug.
Die moeten er namelijk geïsoleerd op bevestigd worden en de brug is van aluminium.



Langs de kanten is een styreen voetpad gelijmd voor de sterkte van de lijmnaad er onder, net als de strippen latoenkoper aan de onderzijde.




Jack en Pierre kwamen even kijken of de boel wel goed gelijmd was en hadden terecht opmerkingen over de tweede strip latoenkoper die bovenaan wat los gelaten leek.
Inmiddels heb ik hem kunnen corrigeren.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #98 Gepost op: 26 september 2016, 13:05:53 »
Dat zijn hele forse bouten die je daar hebt liggen. Dat moeten in 1:87 behoorlijke steeksleutels worden.  ::)
Is het niet een idee om daar inbusboutjes voor te gebruiken? Qua schaalverhouding, zou je de openingen van die boutjes dan later kunnen dichtsmeren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #99 Gepost op: 26 september 2016, 16:21:49 »
Die lagers heb ik nu eenmaal liggen en dan is een M6 bout nodig. Overigens komt de draaibrug in het "Achterland" (schaduwstation) dus het hoeft niet helemaal model en op schaal te zijn. Bij deze zeskant uitvoering gebruik ik ook een zijvlak als lijmvlak, dat is dan weer beter voor de plaatsbepaling dan een ronde inbuskop. Allemaal geven en nemen Wim.
Inmiddels blijkt uit proeven met de voorlopige brug, dat er toch echt een beetje helling noodzakelijk is, anders rollen de afgekoppelde wagons niet vanzelf weg.
De trein op het opstelspoor blijft toch wel staan vanwege de daar aan gekoppelde locomotief. ;D