Auteur Topic: De containerfabriek van Raages  (gelezen 59333 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #50 Gepost op: 8 augustus 2016, 17:52:53 »
Zo te zien een beter bed in een peeskamertje?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #51 Gepost op: 8 augustus 2016, 20:25:45 »
Die ouwe Raages zit toch iedere keer heimelijk naar de half blote borsten van de serveerster te kijken. De oude snoepert.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #52 Gepost op: 8 augustus 2016, 21:05:15 »
Nou, daar was niks heimelijkst aan.  ::)
Tsja, we blijven natuurlijk kerels... zelfs als het 1 op 87 is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #53 Gepost op: 11 augustus 2016, 11:21:03 »
Feestje vandaag.

Ze schoten al lekker op met de verbouwing van de containers en al snel kwam de dag dat Jack het team bij elkaar trommelde en ze trots hun nieuwe accomodatie kon tonen. Jason bedacht meteen dat de zaak nu officieel geopend moest worden, compleet met een lint doorknippen ceremonie en veel foto's maken natuurlijk. Ze hadden wat te vieren. Toch?
Het feestje werd gepland voor de volgende woensdag. Hotel Evers zou de catering en de muziek verzorgen. Er werden uitnodigingen verstuurd naar verschillende relaties zoals het uitzendburo en de gemeente. Het zou ook een mooie gelegenheid zijn om enkele nieuwe teamleden voor te stellen.



Terwijl Jack en de Polenbaas Jan iets bespreken wacht Falon op Jack. Twee Polen schuiven nog wat met de tafels. Onderin is nog iemand van de lijnploeg bezig met de rijplaten.




“Hé Jack? Wat doet Jason daar boven op die vorkheftruck?
“Foto's maken, denk ik zo. Hij zoekt altijd het beste standpunt.”




De Polen sjouwden nog een tweede spoorbiels aan voor de afscheiding van het terras.
Jack keek even of het goed ging en verdween daarna in zijn kantoor om iemand te bellen.

Vandaag is het dan zo ver. Het is feest op het complex. Alle gasten, genodigden en belangstellende buren zijn gekomen.
Jack is op een tafeltje geklommen en heet iedereen welkom en vertelt in een korte redevoering wat ze hier allemaal willen gaan doen.
De twee nieuwkomers Carla Tiggelaar, de assistent van Falon, staat naast de nieuwe chef werkplaats Pierre Hilman. Zij worden nu aan de anderen voorgesteld.



Er zijn zelfs een paar kinderen op het kantoor van Jack geklauterd. En ook de Poolse kokkin, die ook nieuw is en erg verlegen, komt even kijken.
Er staat champagne klaar en een paar dozen met iets lekkers voor de gasten. Natuurlijk kunnen ze binnen in de kantine koffie en thee krijgen.
Als Jack is uitgesproken zal Falon het lint doorknippen en kan iedereen gaan rondkijken en een drankje halen.
Het is een geroezemoes van stemmen. Ook de ouders van Carla zijn er, de chef van het uitzendburo en meneer en mevrouw Evers die het hotel runnen. Er is zelfs iemand van de Groninger Post, die graag zijn verhaal wil schrijven en een goede foto in de krant wil plaatsen.
Vandaag zijn ze allemaal welkom. Morgen geldt weer het “Verboden toegang voor onbevoegden”.

Door de wat vijfhoekige vorm van de behuizing kreeg het complexje in het dorp al snel de bijnaam “het Pentagon”. Jack kon er wel om lachen. Hij zou het allemaal vanuit zijn kantoor als een militaire operatie in strakke banen leiden.

"Land meten."

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #54 Gepost op: 11 augustus 2016, 16:12:27 »
Lekker bezig Frits ... je bent volgens mij zo'n beetje de enige die op het ogenblik nog wat doet aan zijn treinbaan. Het ziet er goed uit die aangepaste  containers en natuurlijk het vervolg verhaaltje. Leuk gedaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #55 Gepost op: 13 augustus 2016, 11:09:21 »
Landmeten.

Falon had toegezegd te willen landmeten, omdat ze dat leuk werk vond. Ze had een hulp gevonden in Carla, de vrouw die in het weekend in het hotel bediende. De meiden hadden allebei een strakke spijkerbroek en een warm truitje aangetrokken, want ondanks het mooie warme weer, kon er soms een fris briesje waaien.
De dames hadden eerst in de kantine even nader kennis gemaakt en het klikte wel tussen hen. Carla zag wat op tegen de kennis die Falon leek te bezitten, maar had zelf erg veel zin in het werk omdat het weer heel wat anders was dan wat ze gewend was en ze wilde graag meer verdienen.
Falon vond het prettig om nu eens met een vrouw te kunnen werken. Normaal waren het overwegend mannen die ze als collega had.



Eenmaal buiten aan het werk zagen ze die kerels wel naar hen kijken, maar dat wende snel en de baas van de Polen had het ook gezien en maande zijn mensen tot doorwerken.
Om goed te kunnen meten hadden ze een theodoliet nodig. Jack wist zo gauw er geen leverancier voor, maar Pierre wist raad en haalde uit zijn rommelbakje wat spullen bij elkaar. Van groen bloembinddraad boog hij de poten en een geschikt afknipsel van spuitwerk kon dienst doen als meetkop. Hij zette de poten in een stukje klei om ze te richten en deed er wat lijm tussen. Na drogen kon de kop er op en Voila!



De chef van de lijnploeg vertelde de dames de fijne kneepjes even. Carla kende het apparaat helemaal niet en stelde toch een paar vragen. Ingewikkeld was het niet en ze begreep al snel hoe het werkte. Ze konden weer verder met hun meetwerk.
Nu was het mogelijk om alles op de juiste hoogte te houden, al gaf dat eigenlijk niet zo veel. Tenslotte reden hier geen sneltreinen over het spoor en was ook geen enkele wet of voorschrift in het sporenplan. Maar het treinverkeer moest wel zonder storingen kunnen plaatsvinden. Aan trammelant heeft zelfs een modelspoorman een broertje dood.



De meiden hadden een tekening gekregen en controleerden nu of de rails wel op de juiste afstand van elkaar lagen. Zo niet, dan kon de lijnploeg met de zware vorkheftruck het wissel eventueel nog wat verschuiven. Wanneer het dan allemaal goed lag kwamen de mannen in actie om de rails op de ondergrond vast te leggen.

“Hé zeg Jason, wat moet je met die camera? Ik ben aan het werk.”
“Oh joh Carla, laat hem maar, dat kan hij nu eenmaal niet laten.”
“Hij lijkt wel zo'n paparazzo. Komen we nu in een blad?”
“Nee hoor, dat zou hij wel willen.”
“Niet doen Jason, ga weg. Ik ben geen fotomodel.”
Maar Jason kennende keek hij nog eens goed, wisselde toen zijn objectief en kwam nog wat dichterbij.
“Wie zegt dat jij geen model bent? Ik vind van wel hoor. Laat het mij je bewijzen. Nog één foto? Maar dan niet zo boos kijken.”
“Dat zegt hij altijd tegen bijna elke leuke vrouw Carla.”
Carla moest er even om glimlachen en aan dat moment had Jason genoeg. Flash!!!



“Zie je nu wel. Jij mag door voor Miss Preisser.”

"Revanche."


Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #56 Gepost op: 21 augustus 2016, 19:55:00 »
Revanche.

De mooie zomer nadert zijn einde. Omdat het nu eerder donker wordt, kunnen ze minder lang doorwerken en willen daarom 's avonds in de kantine graag naar de televisie kijken of wat kletsen. Voor de ontvangst hebben ze echter een schotelantenne nodig en Pierre zegt toe die wel te kunnen bouwen.
Na een middag in zijn werkplaats te hebben lopen rommelen en lassen komt er een antenne tot stand uit tindraad en een parelmoer paillette.
Zo moeilijk was dat niet voor hem.



Met de vorkheftruck zetten Pierre, Jack en een lijnman het ding op het dak van de bovenste container. Daarna gaan de twee mannen naar beneden.
Jack blijft boven om hem “even” in te regelen, terwijl Pierre beneden door het raam kijkt of het ontvangen signaal goed is.



Het blijkt nog een lastig klusje en ze raken wat geïrriteerd. Hoger, lager en dan weer opnieuw vastdraaien.

Op het vlakbij gelegen spoor is Falon met het onderhoud van haar “Hippel” bezig is in de cabine.
Ze ziet vanuit haar locomotief Jack op de dakrand het moeilijke klusje doen.
Ze herinnert zich meteen de dag dat zij even in slaap was gevallen in het zand naast haar kraantrein.
Die bewuste dag was Jack onverwacht terug gekomen en had haar een poets gebakken door zijn auto een stukje over haar heen te zetten. Toen ze wakker schrok, stootte ze haar hoofd natuurlijk en had Jack gelachen.
Ze keek even wat ze aan het doen waren en wachtte op een geschikt moment om Jack zijn verdiende loon te geven.
Met haar was het nu eenmaal slecht kersen eten. Dat hadden al meer grapjassen gemerkt.

De mannen hadden haar nog niet opgemerkt, omdat ze druk met hun eigen werk bezig waren. Kennelijk ging het niet gemakkelijk bedacht Falon.
Toen ze Jack met een ringsleutel zag zwaaien, wist ze wanneer ze moest toeslaan. Jack en Pierre roepen nu naar elkaar om de antenne in de juiste stand te krijgen.
“Hoe is het nu Pierre?”
“Nog altijd veel ruis, probeer nog eens wat naar links te draaien?”
“Is dat beter zo?”
“Nee, toch maar meer naar rechts.”
“Is dit genoeg of nog meer?
“Ja, ja. Stop. Nu is er helder beeld. Zet hem zo maar vast Jack.”

Net als Jack zich uitrekt om de ringsleutel op de moer te zetten en de zo zorgvuldig afgestelde antenne te borgen, drukt Falon “toevallig” even goed op de luchthoorn van de “Hippel”.

PPPÈÈÈÈÈÈPPPP!!!!!

Jack schrikt zich de beroerte en duvelt haast van het dak af. De ringsleutel klettert wel uit zijn handen naar beneden.



Vloekend gaat hij naar beneden om het ding op te halen. Hij schut zijn vuist naar Falon, die heel ontspannen uit het raam van haar machine leunt en hem grijnzend aankijkt.
“Oh sorry Jack, ik wilde je niet laten schrikken hoor. Het ging per ongeluk met afstoffen.”



“Ja, dat zal best. Ik krijg jou nog wel meisje.”
“Hi, hi, hi.”
“Je staat me toch niet uit te lachen hè?”
“Nee hoor, ik zou niet durven. Maar je deed het wel verkeerd Jack.”
“Hoezo verkeerd?”
“Dat moet je een ander laten doen.”  ;D

"Werk aan de winkel."

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #57 Gepost op: 22 augustus 2016, 09:46:59 »
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar een containerfabriek fabriceren ze daar containers of wordt het een soort overlaadpunt voor containers?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #58 Gepost op: 22 augustus 2016, 10:39:41 »
In het openingsbericht van dit draadje, Wim

...

Vanuit het "achterland" worden rollen staal en profielen aangevoerd door een elektrische loc, die binnenloopt langs het perron. ... enzovoort



Dat lijkt me een container-productie-bedrijf toe.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #59 Gepost op: 22 augustus 2016, 11:12:12 »
Ach, dat wordt dus een hele fabriek... heb ik overheen gelezen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #60 Gepost op: 24 augustus 2016, 15:34:49 »
Werk aan de winkel.

Onlangs had Jack nog een partij Tillig flextrack kunnen kopen en wat Pilz H0 wissels. Die Pilzen bleken erg gunstig te zijn, omdat ze enigszins verbogen kunnen worden, waardoor het railplan nog vloeiender verloopt.
Nu hadden ze voldoende rail om hun plan te kunnen uitvoeren. Alle materiaal was nu op het terrein aangevoerd en nu was het zaak om alles op zijn plaats te leggen en te verbinden. Van sommige wissels werden de bedieningskasten verwijderd, omdat alles ondergronds met servo's zou worden aangestuurd. Enkele wissels moesten eerst grondig worden schoongemaakt voordat ze weer inzetbaar waren.



Het luisterde erg nauwkeurig omdat er veel rails op weinig plaats moesten worden gelegd. Als de rails naast elkaar passen, wil dat nog niet zeggen dat de treinen dat ook doen. Sommige wagons vereisen meer vrije ruimte dan anderen. Het was de bedoeling met zo min mogelijk raillassen te werken, omdat die nu eenmaal storing gevoelig zijn. Zowel mechanisch als elektrisch kunnen er onderbrekingen zijn.
Het is krap aan de maat, maar het gaat zeker lukken om de boel op zijn plaats te krijgen.



Jason en Jack liepen het terrein nog eens rond om te kijken en hun plannen verder bij te stellen.
“Zeg Jack, daar ontbreekt een schroef in die railklem. En daar nog een. Je mag ze wel goed nakijken.”
“Ja, dat is bij gebruikte spullen vaak noodzakelijk.”
“Die Duitse verkoper beweerde anders dat het pas nog gecontroleerd was. Niet dus of toch niet zo goed gekeken.”

Jack hief zijn handen ten hemel: “Waar ben ik aan begonnen?”
“Ach joh, het valt best mee. Gewoon wat achterstallig onderhoud.”
“Maar zolang de fabriek niet draait, verdienen we niks. En het geld vliegt mijn zak uit.”
“Met jou heb ik nog geen medelijden Jack. Echt niet.”
Jack had er een hard hoofd in, geloof ik, toen hij met Jason nog eens de hoeveelheid werk overzag.



Toch zal het wel goed komen. Gewoon een kwestie van tijd.

"Het laatste wissel."

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #61 Gepost op: 7 september 2016, 13:43:23 »
Nu even geen verhaal, want er moet ook gewerkt worden. De wisselstraat begint vorm te krijgen.






Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #62 Gepost op: 7 september 2016, 15:54:06 »
Dat is een flinke wisselstraat, ben alleen bang dat de nogal heftige kronkels voor ontsporing gaan zorgen en eventuele reizigers zullen er ook niet happy worden. :o
Misschien dat je het wat beter kan aanpassen en strakker leggen, dat voorkomt vast later een hoop ellende.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #63 Gepost op: 7 september 2016, 16:30:25 »
Tom
Dit is een fabrieks terrein
Gesloten voor onbevoegden(reizigers)
Daar mag een kronkel inzitten

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #64 Gepost op: 7 september 2016, 17:31:56 »
Jullie worden een beetje misleid door het telelens effect, waardoor het allemaal veel dichter op elkaar lijkt dan de werkelijkheid. Het zijn normale bochten en wissels en inderdaad uitsluitend bedoeld voor goederenvervoer met lage rijsnelheden. Ik vond het fototechnisch wel een leuk standpunt. Binnenkort maak ik nog wel een foto met een grotere beeldhoek en dan zien die zelfde rails er opeens heel anders uit.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #65 Gepost op: 7 september 2016, 17:56:24 »
Nou Frits ... telelens of niet. Ik moet Tom echt gelijk geven dat er best een paar rare kronkels in zitten. Ik zou er maar eens een lat langs leggen. Bovendien moeten de afslaande uiteinden van al de wissels al volkomen evenwijdig lopen. Als je verschillende wissel met verschillende hoeken door elkaar gebruikt en je corrigeert dit met een flexrail dan krijg je de vreemdste kronkels voordat de rails evenwijdig loopt. Dit is volgens mij bij jou het geval. Je had het ook al over het buigen van een wissel  ... dat zou helemaal niet nodig moeten zijn lijkt mij. Als je straks alles vast hebt liggen is het bijna niet meer te corrigeren.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #66 Gepost op: 7 september 2016, 19:13:18 »
Ik heb zelf ook nog wat afwijkingen gezien en inmiddels gecorrigeerd. Het blijft toch een beetje kronkelig, maar dat vind ik zelf wel leuk. Ik ben niet zo'n liefhebber van die strakke fabrieksrails. Het moet natuurlijk wel functioneren. Voordat het vast gelegd wordt, wordt er natuurlijk eerst een aantal rijproeven gedaan met verschillende wagons en locomotieven.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #67 Gepost op: 7 september 2016, 20:44:16 »
Een bocht veranderen is niet zo'n ramp ... als het maar geen S-bocht wordt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #68 Gepost op: 7 september 2016, 21:08:05 »
Als je een aluminium profiel koopt dat precies tussen beide railstaven past, dan kijg je flexibele rails akelig strak. Als je een beetje rommelig effect wilt krijgen zou ik dat zelf niet doen met je rails, maar met de omgeving.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #69 Gepost op: 8 september 2016, 11:42:12 »
Nog een opname van de zelfde wisselstraat.
Voor de duidelijkheid  heb ik deze foto gemaakt met een groothoeklens. Van het einde van het kruiswissel tot de stootblokken is maar 1,15 meter.


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #70 Gepost op: 8 september 2016, 11:52:28 »
Ik moet eerlijk zeggen dat ik die knikken, waar die flauwe bochten op de wissels zitten aangesloten, niet erg charmant vind.
Eigenlijk zou je de lens op de rails moeten leggen en dan zie je duidelijker dat de sporen via het kruiswissel niet in één rechte lijn doorlopen.


In de echte wereld zie je dat de rails strak in het verlengde van elkaar doorlopen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #71 Gepost op: 9 september 2016, 15:51:41 »
Naar aanleiding van jullie opmerkingen heb ik mijn wisselstraat nog eens goed bekeken en kwam prompt tot de conclusie dat het beter kon. Zoals "meester" Wim terecht liet zien horen de wissels in elkaars verlengde te liggen.
Dus de hele wisselstraat weer losgehaald en nog eens opnieuw met veel minder knikken en onverantwoorde slingers opnieuw gelegd. Dat betekende wel dat het gedachte perron nu een stuk korter moet worden. Slechts geschikt voor 2 rijtuigen ipv. de 3 die ik heb klaar staan. Maar vannacht heb ik daar ook weer een aardige oplossing voor bedacht.

Hier de resultaten van mijn verbeteringen.




Het is een strakker geheel geworden in vergelijking met de eerdere foto's.



Maar een foto kan soms een hele andere indruk geven dan de werkelijkheid. Van de zelfde rails gemaakt.


Dus al doende leert men. Toch?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #72 Gepost op: 9 september 2016, 20:52:58 »
Nog even een paar vraagjes:


Het achterste wissel binnen de gele cirkel moet je me even uitleggen. Volgens mij kun je via het kruiswissel en het wissel dat daarop zit aangesloten op dezelfde sporen komen. Is het laatste wissel dan niet overbodig?
En dan nog één dingetje: als je het meest rechtse spoor dat langs de rand van je baan loopt, evenwijdig laat lopen met die rand, ligt dat spoor dan niet nóg strakker? De sporen die naast dat spoor lopen kun je dan weer evenwijdig laten lopen met het spoor langs de rand ligt... en zo verder.
Enfin, ik roep ook maar wat. ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #73 Gepost op: 9 september 2016, 21:30:55 »
Wim, dat omloopspoor achteraan links, want dat is het, is nodig om wagons naar de sloperij en de plaatwerkerij te kunnen duwen. Het meest linkse opstelspoor is de locatie waar wasstraatwagons (speciale wagons die niet van het terrein mogen) verzameld worden tot ze weer via de plaatwerkerij naar binnen kunnen.

Voor wat betreft het meest rechtse spoor. Dat loopt bewust schuin en daarmee alle opstelsporen omdat ik nu juist een bloedhekel heb aan die fabrieksbaan ontwerpen.
Bij mij moet het allemaal wat vloeiender en speelser. Dat vind ik nu eenmaal sierlijker. Ik houd ook meer van Jugendstil dan van Art Deco.
Langs dat spoor rechts komt een perron wat dus enigszins driehoekig van vorm wordt. Het liefst had ik die sporen licht gebogen gemaakt, maar ook ik weet dat in bogen minder goed gekoppeld kan worden. Dat het hoofdspoor geen stootblok heeft, komt omdat die rail tijdelijk verbonden kan worden met de achterste rail in het achterland. Daarmee kan ik dan een rondje rijden om iets te duurproeven bijvoorbeeld. Normaal eindigen alle sporen tegen de rand die nog om de baan gemaakt gaat worden.

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #74 Gepost op: 19 september 2016, 16:41:32 »
Het laatste wissel.

Falon en Jack zijn ieder op vakantie geweest en Jason had een opdracht in het buitenland die langer duurde dan hij verwachtte. Nu zijn ze weer aanwezig en vinden dat de lijnploeg stevig doorgewerkt heeft. Het voorterrein is helemaal klaar en men is druk doende om het “Achterland” van rails te voorzien.
Tijdelijk had men een mobiele kraan ingehuurd, maar die voldeed minder goed dan de spoorwegkraan. Ze zijn daarom blij dat Falon er weer is.



Terwijl Jason het moment van plaatsen van dit laatste wissel nog snel vastlegd voor het nageslacht en de Polen de boel in de gaten houden, controleert Jack of alles goed gaat. Dan klimt hij snel weer op de wagen om de Pool daar te helpen.
“Laat maar gaan Jack. Hij gaat helemaal goed zo.”



Jack heeft het er warm van gekregen en heeft zijn shirt uit gegooid. Ze zijn bijna klaar en na een laatste overleg in het Duits en veel gebarentaal, kan mevrouw de kraandrijver het ding laten zakken.



Nu heeft de lijnploeg een paar weken vrij.

"De draairails."