Auteur Topic: De containerfabriek van Raages  (gelezen 59831 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
De containerfabriek van Raages
« Gepost op: 26 juli 2016, 11:28:10 »
Nadat ik begin dit jaar een plan gemaakt had voor een modelspoorbaan ben ik op beurzen gaan kijken en op fora gaan lezen. Een eerste start werd in de planfase alweer afgekapt. Reden: Te groot, te duur en onvervoerbaar.
Op On-Trax kreeg ik het idee van een vervoerbare module. Dat is kleiner, overzichtelijker en betaalbaar. Twee modules op elkaar kan net in de auto.
Maar wat wil je dan uitbeelden? Ik ben geen man voor het rondjes om de kerk rijden, er moet iets interessant, iets verrassends, te zien zijn.

Na veel puzzelen en nadenken heb ik gekozen voor een containerfabriek.



Enige toelichting:
De baan bestaat uit twee modules en is totaal 250 x 96 cm. Het geheel staat op erg hoge poten (130 cm). Waarom zo hoog?
De bebouwing in het lengte midden moet de rails er achter verbergen voor het oog. Op de tekening zijn die rails geblokt weergegeven. Het opklapbare stukje testbaan rechts is niet permanent aanwezig. Het leek mij wel handig om eens een loc te kunnen duurproeven en de baan zelf is een pendelbaan.
Alle verkeer lijkt in en uit te gaan over het meest linkerspoor.
Bebouwing: Op de voorgrond vinden we links een sloperij met een grote kraan. Daarnaast een werkplaats waar de containers gemaakt gaan worden. Via de wasstraat in het midden gaan de grijze containers naar de spuiterij aan de rechterkant.

Vanuit het "achterland" worden rollen staal en profielen aangevoerd door een elektrische loc, die binnenloopt langs het perron. Deze trein wordt door een dieselloc 1 per wagon uitgerangeerd tot naast de werkplaats en een volle wagon gaat de fabriek in. Even later komt er weer een lege wagon naar buiten en worden die wagons verzameld door de rangeerloc 1 op de sporen tussen de sloperij en de werkplaats. De E-loc vindt een parkeerplaats op het spoor links onder.
De grap is dat er helemaal niets wordt afgeladen in de werkplaats. De volle wagon verdwijnt namelijk via de draairail naar een opstelspoor in het niet zichtbare achterland. Daarvoor zorgt een tweede dieselloc 2. Die zet ook een zelfde lege wagon op op de draairails en als de deur weer open gaat kan de dieselloc 1 de wagon weer meenemen. Tot alles gewisseld is en de lege trein door de E-loc weer naar het achterland kan worden gereden.

Om het verhaal kort te houden. De zelfde soort procedure verloopt ook voor wagons met en zonder containers getrokken door E-loc 2, maar dan andersom (leeg er in, beladen er uit)
Dit werk wordt onafhankelijk van de staalrollen gedaan door een paar andere diesellocs (3 en 4)

En om het nog wat meer op te leuken, duwt er ook een dieseltje 5 een wagon door de wasstraat en een andere diesel 6 de wagons onzichtbaar weer terug. Ja, de wasstraat werkt ook met draaiende borstels, maar zonder water.

Dan is er nog een 3 tal personenrijtuigen die af en toe personeel komen halen en brengen. (werk voor de E-locs)

Tevens kan er een gemengde goederentrein (E-loc werk) verschijnen waarvan de wagons door de diesels moeten worden opgeborgen in de verschillende buffersporen. ( en later weer verzameld).

Tenslotte is er nog activiteit bij de sloperij waar regelmatig een trein met wrakken aankomt, die na controle op het terrein dan door de kraan in de werkende shredder worden gekieperd. (ze verdwijnen via een bandsysteem naar het spoor achter de sloperij, waar ze weer in de inmiddels omgereden wagons belanden)
Het schrootafval "uit de shredder" wordt verzameld in twee zelflossers, welke op tijd worden weggebracht naar achteren om ook achter de sloperij hun inhoud te storten in een bak van waaruit het met een schroefgoot weer naar voren getransporteerd gaat worden.

Heel veel rangeren dus. Genoeg te beleven lijkt me zo.

In komende bijdragen zal ik nog wat details nader invullen.
Bovendien ga ik er een kort verhaal bij schrijven over de mensen die er bij betrokken zijn.
Met onderstaande link kun je het verhaal volgen. Spring naar het begin.

"Van grootvader op kleinzoon."


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2016, 14:41:25 »
Wauw ... Frits. :o Dat is heel veel rails en heel veel rangeermogelijkheden. Prachtig opgezet plan man. Petje af.
Een vraagje die bij me opkomt is ... waarom moet de baan vervoerbaar zijn? Wil je er beurzen mee gaan bezoeken?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2016, 15:45:17 »
Het idee om de boel eens tentoon te stellen speelde door mijn hoofd, maar gelet op mijn leeftijd (nu 71) en de tijd tot de dag dat het ook helemaal zal werken, vermoed ik dat het niet gaat gebeuren.
Een andere overweging over mobiliteit vloeit voort uit het feit dat wij nogal eens verhuisd zijn. Sinds ons huwelijk in 1967 hebben wij op 9 verschillende adressen gewoond. De kans is dus groot dat ik over 5 jaar misschien weer ergens anders zit en dan is een min of meer mobiele baan wel handig.
Doordat het eigenlijk een hoge royale tafel is, die met de korte kant tegen de muur staat (verschuifbaar) kan ik er altijd aan alle kanten heel goed bijkomen. Dat het zo hoog is is ook erg fijn als je er onder moet werken, maar bij een grote klus aan de onderzijde kan ik de hele tafel desnoods op zijn kant draaien.  ;D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2016, 16:48:27 »
Tja ... dat is duidelijk. Mijn baan ligt ook hoog en ik moet zeggen dat het zeer comfortabel werkt. Zeker aan de onderkant. Bovendien ziet het er heel realistisch uit als je op je baan kijkt van deze hoogte. succes man met de verdere uitwerking. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2016, 18:03:26 »
geen schepen die lossen of laden vanaf de treinen  ???
wel vet al die trein bewegingen ,,mag wel gaan beveiligen met seinen
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2016, 18:23:47 »
Ambitieus plan hoor.
Je had me er al eens wat over verteld, ben wel benieuwd wanneer de start plaats zal vinden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2016, 20:37:51 »
Wel Tom, de tafel staat er en de eerste rails zitten er op vast. De afgelopen maanden heb ik een boel materieel kunnen aanschaffen, maar aan verschillende voertuigen moet nog flink gesleuteld worden, voordat ze echt goed inzetbaar zijn.
Op de baan ga ik voorlopig handbestuurd digitaal rijden met mijn Roco Multimaus en 1 booster. Aan automatiseren wordt wel gedacht, maar dat schuif ik nog een poosje voor me uit.
Maar ik heb al heel lang lopen zoeken naar een combinatie van al mijn hobbies in één project.
Ik zocht dus naar een modelbaan om te bouwen en te spelen, een goed verhaal om een nieuw boek te schrijven (er zijn er al 2), een object om te kunnen fotograferen en ik heb jaren lang 3D Artwork gemaakt en dat wilde ik niet opgeven.

Jullie krijgen daarom van mij binnenkort een bouwverslag met foto's van de baan en mijn eigen "Super Preissers" (3D modellen), die mij gaan helpen bij de bouw van de containerfabriek en het rangeerterrein en daar omheen een kort? verhaal beleven.

Ik hoop dat het een beetje interessant blijft. Het baanplan ligt wel voor 99% vast, maar verder zie ik wel waar mijn fantasie en jullie gewaardeerde opmerkingen mij heen brengen. Ik heb al gezien dat ik nu ook eindelijk een verplichte gelegenheid heb om mijn twee flitsers effectief te gaan gebruiken. Want voor een beetje flinke scherptediepte heb je een klein diafragma en veel licht nodig.
Kortom ik moet nog een boel leren, maar dat is wel leuk vind ik zelf.

Frits

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #7 Gepost op: 26 juli 2016, 20:45:59 »
geen schepen die lossen of laden vanaf de treinen  ???
wel vet al die trein bewegingen ,,mag wel gaan beveiligen met seinen

In eerste instantie wilde ik ook een containerterminal, maar een schip is gewoon te groot en de kraan onwijs duur of heel moeilijk te bouwen. Daarna is het langzaam gegroeid naar deze opzet. We werken nu met een Railplan versie 15. :o
Dat beveiligen zal wel los lopen zolang er maar 1 machinist is. Later hoop ik meerdere treinen te gelijkertijd te kunnen laten werken. Later dus. ;)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #8 Gepost op: 26 juli 2016, 21:20:29 »
Respect!

Een zo doorgedacht plan vind ik super.
Zelf ben ik niet zo van start gegaan. Tja...
Bijzonder respect dat je de tijd durft te nemen en rekening houdt met eventuele veranderingen in de toekomst. Verhuizen, digitaliseren enz.

Ik ben zeer benieuwd naar de vorderingentekort hou ook van een goed boek, kortom ik ga het zeker volgen.

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #9 Gepost op: 26 juli 2016, 23:23:50 »
Gaaf plan, Frits!
Een goed doordacht plan met veel rangeermogelijkheden.  Succes met de verdere opbouw. En een duidelijk plan maakt het ook een stuk makkelijker je rollend materieel te kiezen.
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2016, 08:42:05 »
Dat laatste Frans, valt toch een beetje tegen. Het blijkt namelijk dat ik niet de enige liefhebber ben van containerwagons. Daar betalen ze op de markt toch goed geld voor. Het zelfde probleem had ik met zwaar transportwagons, die mijn staalrollen moesten gaan vervoeren. Onbetaalbaar duur.
Maar er is een alternatief gevonden. Het tijdperk van mijn baan (1960-1980) laat toe dat er wat oudere modellen inzetbaar zijn. Omdat het om een privé spoorbaan terrein gaat, kan ik ook alle regels en wetten aan mijn laars lappen. Het gevolg is wel, dat ik nu op mijn 2 rail baan een boel Märklin wagons heb rijden met geïsoleerde assen natuurlijk.

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2016, 10:36:02 »
3, 4 maanden lang niks van @Raages, en ineens, skjlebam!, ligt daar een plan op tafel, waar ik u tegen zeg.

Het is niet geheel mijn manier, maar dat hoeft ook niet. Je moet doen, waar je zelf prettig bij bent.

Ik vindt het idee wel ronduit briljant. Petje af hoor...
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2016, 14:30:26 »
Dank jullie wel voor de stimulerende woorden. Zoals ik al eerder schreef, ga ik het project niet alleen doen.
Ik heb daarvoor de hulp ingeroepen van een aantal 3D karakters, die ik hierbij even wil laten zien om kennis te maken.



vlnr: 2 Preissers (voor de verhouding), Falon, Jason en Jack.

"Falon, stel jij het team even voor?"
"Ik? Moet dat nu?"
"Ja, doe jij dat maar even."
"Nu ja, goed dan.
Helemaal rechts dat is Jack Krens, de eigenaar van dit oord. Jack is 32 en van beroep handelaar in van alles.
Hij is niet getrouwd, maar heeft wel een vriendin Vera.
Deze vlakte en puinhopen heeft hij onlangs geërfd van zijn niet onbemiddelde grootvader Jaap Krens. Hij wil hier een containerfabriek gaan bouwen.

Dan heb je Jason Raages (45). Fotograaf in hart en nieren. Een echte paparazzo. Hij is een vriend van Jack en heeft aangeboden hier te komen helpen, maar dat zal wel grotendeels bestaan uit in de weg lopen. :D
Jason is een volle neef van Raages en lijkt ook wat op hem. Hij is een verstokte vrijgezel, omdat hij nooit tijd voor een vriendin heeft en heeft gehad. Een goed luisteraar waar je al je ellende bij kwijt kunt.

En ik ben Falon Hogan. Dat klinkt wat Engels en komt doordat mijn vader uit Canada kwam en hier in 1945 met mijn moeder is getrouwd. In 1947 ben ik geboren en heb na de middelbare school een opleiding gevolgd voor dieseltechnicus en een cursus kraandrijver vond ik ook geweldig. Ik werk bij een groot transportbedrijf op de onderhouds afdeling en mag graag met een flinke truc eens een rondje over de testbaan scheuren. Toen Jack, die ik ken via een andere vriendin van ons, mij vroeg hem te komen helpen, was ik er meteen voor te vinden. Helemaal toen ik hoorde dat Jack een eigen diesellocomotief, een oude NS 534 Hippel, en een heuse spoorwegkraan had gekocht. Daar gaan we nog veel lol van beleven denk ik. Oh ja, ik ben ook single op dit moment."

Zo, het is altijd fijn te weten over wie je dan praat.
Falon lijkt wat tenger en klein maar ze staat haar mannetje echt wel. Toen ze Jack voor het eerst ontmoette, deed die nogal kleinerend over haar postuur.
Nadat ze hem desgevraagd vertelde wat ze voor werk deed, lachte hij haar uit en beweerde dat zo'n kaboutertje als zij niet eens bij de pedalen van een truc kon komen en het stuurwiel zou kunnen draaien.  ;D
 :o
Jack vond zichzelf, op de grond zittend terug en voelde zijn linker oog behoorlijk opzwellen. Geen wonder, want ze had meteen uitgehaald en hem vol op zijn bek geraakt. Sinds dient gelooft hij alles van haar en kijkt wel goed uit wat hij zegt. Maar ze kan nu meer van hem hebben. Een fraai stel, maar ze weten wel van aanpakken.

Volgende keer gaan we kijken wat ze gaan doen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2016, 17:37:02 »
Mooie 3d karakters, als je die ook zo in 3D kan printen kan je goud verdienen en liggen de containerwagons voor jou nergens meer te duur.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #14 Gepost op: 27 juli 2016, 17:53:26 »
Zijn die 3d geprint???? Ubervetcoolkicken... :o :o :o :o
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #15 Gepost op: 27 juli 2016, 18:05:23 »
Als die 3D zijn geprint dan ziet het schilderwerk er wel ubervetcool uit.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2016, 20:49:21 »
Ho, ho. 3D figuren zijn getekende poppen op een computer. Het zijn een een soort paspoppen van gaas dat je kunt vervormen met het tekenprogramma. Ook de kleding is gemaakt van zo'n gaas. Om zoiets te maken is niet eenvoudig, maar dat hoef ik ook niet. Mijn tekenprogramma Studio van Dazz kan mijn pop bewegen en aan en uitkleden. Dus mijn verdiensten zijn de houding en expressie van de pop en de kleding die voor de pop heb moeten kopen. Nadat ik alles heb ingesteld kan ik dan een zogenaamde render (2D foto) maken en die verwerk ik dan weer in mijn echte foto.
Als je echt geïnteresseerd ben google  je naar Dazz Studio en die promoten hun product dan wel.

Zelf doe ik dat werk al jaren en heb reeksen met korte beeldverhaaltjes en zelfs simpele animaties er mee gemaakt. Hardstikke leuk werk, maar fotografen vinden het geen foto, terwijl ik ook de camera en de verlichting moet instellen op mijn onderwerp. Natuurlijk is het vaak zichtbaar dat het geen echte mensen zijn.

Bedenk wel dat die super preissers er in mijn ogen buitengewoon slecht uitzien door de enorme verkleinig. Altijd nog wel veel mooier dan de echte Preisser vind ik.
Had iemand al een preissertje met een bril en schilder even zo'n ruitjes hemd voor mij.  ::)
En ik kan ze ik elke gewenste houding zetten.
Laat jullie niet te veel afleiden door mijn characters en mijn verhaal, tenslotte gaat het hier om de modelbouw en de treinen. Maar een beetje jus is wel lekker bij je eten. Toch? ;D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2016, 21:22:10 »
Een beetje als dit dus:

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2016, 08:34:56 »
Gaaf zeg. Iets dergelijks Wim kan ik dus ook maken met mijn modellen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2016, 10:22:52 »
Zag staalwagons te koop van Piko, 3 sets voor € 100,00
per set € 35,00



Kwam het op facebook tegen en dacht misschien is het wat voor jou.

LINK NAAR FB PAGINA
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2016, 10:55:30 »
Heel fijn dat je aan mij gedacht hebt Tom, maar in mijn geval moet de lading goed zichtbaar zijn en er een lege wagon van het zelfde model zijn. Het spel effect is namelijk dat ik een volle, geladen wagon de fabriek in rijd en er even later zo'n zelfde wagon leeg uithaal.  :)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #21 Gepost op: 28 juli 2016, 11:26:50 »
Ik weet niet of ze ook open kunnen, zo te zien denk ik wel maar ken ze verder niet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #22 Gepost op: 28 juli 2016, 12:11:08 »
Omdat enige bekendheid met de situatie en de gedachten achter het project echt nodig zijn, ga ik jullie eerst een stukje van het verhaal voorzetten.
Het is soms lastig om de bijbehorende beelden even snel te creëren, maar we hebben geen tijdslimiet afgesproken. Dus soms duurt het even voor ik weer verder kan gaan. Omdat ik het verhaal live schrijf en geen correcties op reeds gepubliceerde stukken kan toepassen, is het mogelijk dat er verderop iets wijzigt wat eerst anders was beschreven. Dat moeten jullie mij maar vergeven. Behalve de publicatie op het forum doe ik er verder niets mee. Het wordt gewoon voor de lol gemaakt.


Van grootvader op kleinzoon.

In juni 1973 stond Jack voor het raam van zijn appartement en staarde naar het grote terrein in de verte. Jack was zich aan het bezinnen op zijn nabije toekomst en had zelfs zijn baan opgezegd.
Hoe dat zo, zul je vragen.
Vorig jaar november was zijn grootvader Jaap Krens op 81-jarige leeftijd overleden na een kort ziekbed.
De man had een fatale leverziekte gehad, die hij lang verborgen had gehouden. Jaap Krens was geen man geweest voor medelijden en hield er erg van zijn zaken voor zich zelf te houden. Zelfs zijn vrouw Lisa, die een jaar of twaalf daarvoor was heengegaan, wist ook nooit waar hij mee bezig was en waar hij uithing.
Toch was Jaap een goede pleegvader voor zijn kleinzoon Jack geweest. Jack was het enige kind van zijn zoon Anton. Helaas was die  met zijn vrouw in de oorlog omgekomen bij een bombardement in Arnhem. De kleine jongen was toen al bij Jaap in huis geweest, omdat het in Arnhem erg gevaarlijk was in die dagen. Jaap en  Lisa woonden in Noord-Nederland op een wat afgelegen plek.
Krens was altijd handelaar geweest in roerende zaken. Achter het huis had hij een grote schuur, die bomvol stond met de meest uiteenlopende spullen. Van heel kleine sieraden tot een heuse spoorwagon en zo'n beetje alles wat daar tussen past, stond er te wachten op een koper.
 Jaap Krens had officieel een schrootbedrijf, compleet met een berg oud roest op het erf en een grote garage met dubieuze automobielen van allerlei merken. Ze woonden buiten het dorp aan een eenzame weg langs een oude verlaten spoorlijn en af en toe kwam er langs die weg een wagonlading nieuw schroot en haalden ze oud schroot bij hem op.
Rond het huis liepen vaak dubieuze figuren te scharrelen en Jaap deed met hen zaken in de schuur. Lisa vroeg nooit iets en was het wel gewend. Toen Jack ouder werd werd hem geleerd vooral geen vragen te stellen en helemaal niets, maar dan ook absoluut niets van wat hij zag of wist tegen iemand  te vertellen. Daar had grootvader hem héél goed van doordrongen en Jack was zwaar gestraft toen hij toch eens iets uit zijn mond liet vallen tegen een buurman.
Omdat de mensen in het dorp zo weinig van Krens wisten, gingen er natuurlijk allerlei roddels in het dorp rond. Zo beweerden ze stellig dat Krens tijdens de tweede wereldoorlog wapens van de Duitsers had gekocht en die weer voor grof geld had doorverkocht aan verzetsbewegingen en de Engelsen.
Wel  bewezen was, dat er in de herfst van 1943 een paar maal een Duitse vrachtauto op het erf gestaan had, maar niemand wist of die er nu iets kwam halen of er juist wat kwam brengen.
Krens zelf kwam zelden in het dorp. Wel was bekend dat er een broer van Jaap voor de oorlog al jaren in Duitsland woonde. Zeker was ook dat Jaap daar wel eens kwam met zijn vrachtauto.
Toen Jack vierentwintig was geworden ging hij het huis uit en woonde in Zwolle op kamers. Eens in de week reisde hij naar Jaap om voor hem te zorgen waar dat nodig was. Jaap waardeerde die bezoeken echt. Ook al, omdat het verder erg stil was geworden in zijn wereld. De klanten van vroeger kwamen niet meer of minder vaak en hij miste zijn vrouw ook behoorlijk.

Na het overlijden had de notaris Jack als enig familielid, de Duitse broer was al eerder overleden, uitgenodigd en hem het laatst bekende testament voorgelezen. De scherpe handelsgeest van zijn grootvader was niet het enige dat Jack kreeg van zijn opa.

Jaap Krens bleek aanzienlijk meer te bezitten dan wat men hem zo op het eerste gezicht zou hebben toegedicht. Behalve het door de oude man schromelijk verwaarloosde terrein van de sloperij, de vervallen boerenwoning en de berg roerende zaken in de stoffige schuur, bleek opa nog een vorstelijk vermogen te bezitten van bijna twee miljoen gulden in cash en een partij aandelen.
Deels was dat ooit door hem belegd in aandelen Kon. Olie en Unilever en die waren nu ongeveer het 40-voudige waard geworden. Sommige andere aandelen waren waardeloos geworden, omdat het uitgevende bedrijf niet meer bestond. Kennelijk had Jaap de aankoop lang geleden gedaan en er nooit meer naar omgekeken met het idee van een appeltje voor de dorst.
Nadat het hele aandelenpakket door een accountant van de bank was uitgezocht en op waarde ingeschat, kon de notaris Jack melden dat zijn vermogen bijna zes miljoen gulden bedroeg. Natuurlijk zou de belasting hier ook nog flink van willen mee eten, maar dan bleef er toch altijd nog iets minder dan de helft over.
De accountant zou nog even met de belastingdienst in de clinch willen, daar Jack geen 1e graad erfgename zou zijn, maar 2e graad erfgename. Dit wilde de accountant wel aanvechten, omdat Jack praktisch zijn hele leven door zijn grootvader was opgevoed en ook als diens kind was aangenomen. Het verschil zou een aanzienlijk bedrag uitmaken in de belastingvordering.

Nee, met Jack Krens hoefde je geen medelijden te hebben, die zat er zo gezegd “warmpjes” bij.

Wordt binnenkort vervolgd op:
"Geld zat, maar wat doe je er mee?"

Raages

  • Gast
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #23 Gepost op: 28 juli 2016, 19:16:36 »
Terwijl jullie wat te lezen hebben zit ik te proberen een schroot bult te bouwen. Je zult zeggen dat je daar alles voor kunt gebruiken, maar dat valt tegen. De meeste "rommel" is te groot en te netjes. Maar ik denk dat het toch gaat lukken morgen. Je ziet het wel binnenkort.
Wat ik ook nog nodig heb is een zg. bouwaansluiting voor de tijdelijke energie op de bouwplaats. Dat is een klein ding! :o

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: De containerfabriek van Raages
« Reactie #24 Gepost op: 29 juli 2016, 15:33:57 »
Bedoel je die stroompaddestoeltjes met 8x 380v en 30x 230v ?
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol