Auteur Topic: Tandwiel vervangen.  (gelezen 3893 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
Tandwiel vervangen.
« Gepost op: 29 mei 2016, 15:46:05 »
Zo als elders al vermeld reed mijn onlangs gekochte "Sik" aller beroerdst. Hij maakte elke vijf centimeter een klein sprongetje. Onderzoek wees uit dat beide tandwielen op de assen gebroken waren. Vandaar dat gehik in de aandrijving. Er was maar 1 oplossing: de tandwielen vervangen.
Gelukkig kreeg ik hier een tip dat deze tandwielen besteld konden worden bij Erwin Prummel in Emmen. Gedaan dus en na een paar dagen waren ze in huis.
Maar dan moet het dingetje er nog af en de nieuwe er op. :o

Om er bij te komen moet een van de wielen van de as af. Maar dat trek je er niet even af. Ik niet tenminste.
Ik heb een wielentrekker nodig. Maar die heb ik niet op de plank liggen. Dan maar even maken.  :P

Ja hoor, met wat nadenken en zonder uitgebreid gereedschap kun je wel iets maken.
Men neme:



3 grote ringen
1 boutje M5
1 moer M5
3 boutjes M3
3 ringen M3
3 ringen M4
3 moertjes M3

De moer M5 paste net niet in het gat van de grote ringen en dat was maar goed ook. Door nu de gaten van twee ringen wat zeskantig uit te vijlen, kon de moer M5 daar perfect in zakken. De ringen en de moer werden aan elkaar gelijmd met 2 componenten lijm en dat vormde de basis van de trekker. De M5 bout heb ik aan het eind afgevijld tot rond 2,8 zodat hij vrij door het wiel past.
Dan drie gaten geboord in de ringen om mijn 3 "klauwen te bevestigen.
Die klauw bestaat uit een boutje M3, een ring M3 en een ring M4, op elkaar gelijmd voor meer stijfheid, en een moer M3.
Tenslotte was er nog een elastiekje nodig om de klauwen goed tegen het wiel aan te houden.

Zo ziet het er dan uit als alles in elkaar zit.







en dat het werkte moge uit de laatste foto blijken.



Nu kan ik weer gaan monteren en dat was goed te doen.

HuubvG

  • Gast
Re: Tandwiel vervangen.
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2017, 16:50:39 »
Reuze slim gedaan. Echt een goeie tip. Ik heb deze spulletjes ook wel in huis en kan simpel je voorbeeld namaken. Bedankt!

Raages

  • Gast
Re: Tandwiel vervangen.
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2017, 19:23:28 »
Dank je. Die dank Huub, kun je op dit forum ook aangeven door op het "thanks" icoontje te klikken in de rechter boven hoek van de bijdrage. De schrijver krijgt dan een bedanktpunt er bij. Maar gebruik het alleen als je de bijdrage echt de moeite waard vindt.