Auteur Topic: Mijn BR 03 heeft last van losse wielen  (gelezen 2603 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Mijn BR 03 heeft last van losse wielen
« Gepost op: 16 mei 2016, 23:35:10 »
Mijn BR 03, catalogusnummer 37952, zal tegen zijn 10e verjaardag gaan lopen, heeft goed gereden, inmiddels met een Loksound, het enige wat er al een paar keer gebeurd is, is dat het linker achterste drijfwiel verschoof op de as, waardoor de kwartiering niet goed meer was.

Het gebeurde dit jaar wat vaker, waardoor de koppelstang ook niet recht meer was en ook andere wielen begonnen te verschuiven, dus de zaak maar rigoreus aangepakt en de zaak gedemonteerd.

Een flesje alternatieve "Loctite" gehaald en begonnen met de wielen van één kant weer te monteren



Maar na het demonteren van de wielen/assen zag ik iets wat mij doet denken dat deze BR 03 zijn twintigste verjaardag niet zal halen, de messing busjes waar de assen in draaien vertonen nogal wat slijtage.



Heeft iemand ervaring met dit soort slijtage of moet ik het maar scharen onder: het is en blijft speelgoed, overigens snap ik wel dat MiWuLA en MiWoRo continue onderhoud aan het rijdend materieel moetn plegen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Mijn BR 03 heeft last van losse wielen
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2016, 12:31:03 »
Heb je een mogelijkheid om de gaten op te meten of ze wel werkelijk uitgesleten zijn Anne? Op de foto rechts is een logische plek om te slijten maar het linker gat op de foto niet. Als ik heel goed kijk lijken de gaten wel iets uit het midden te zijn geboord.

Overigens zijn de busjes wel te vervangen. Ik heb het al eens gedaan met een locje van Trix. Ze zijn er ingeperst en dat is te doen met een bankschroefje. Even als het uitpersen. Ik weet alleen niet of de asjes los te krijgen zijn. Ik had wel het probleem dat van één asbusje het gat na het inpersen iets te klein was geworden. Het uitboren daarvan was nogal een precisiewerkje. Ik heb dat met een handboortje gedaan. Als je loc er niet te veel rijeigenschappen mee verliest of herrie gaat maken zou ik het voorlopig maar zo laten. Succes. ;)   
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/