Fabrikanten verdwijnen, de mallen niet.
Dat geldt vooral voor het rijdend materieel.
Jouef maakte een enorme upgrade door, vlak voordat ze overgenomen werden door Lima. Ze hadden in die tijd schitterend modellen, vooral personen- vrachtvervoer wagons, sterk gedetailleerd, goede decalls, maar slechte koppelingen.
In die mallen bestaat nog steeds een levendige handel. Een deel kwam bij Lima, een deel bij Liliput (en dus via via bij Herpa, Piko, Marklin en Bachmann), een deel kwam bij Sachsenmodelle, en daarna bij LSmodels. Twee jaar later ging Lima op de fles, en opnieuw gingen de mallen van de modellen alle kanten op.
Bij de rails ligt dat anders. Jouef bestond eerder dan Roco. Roco ging om (halverwege de jaren '80). Nadat ze jaren messing rails hadden verkocht, propageerden ze nieuwzilver als het betere werk. Duurder maar minder oxiderend.
Jouef kwam te laat. Lima niet. Lima en Piko zijn ook nieuwzilveren rails gaan maken, maar van beide merken bestaan ook nog messing en holle blikken rails, rails die je echt beter niet kunt nemen. Maar met die nikkelzilveren spoorstaven is niets mis.
Wat er wel mee mis is, is het ballastbed, en met name van de flex-rails, te slap en te dun.
Ik zou dus nooit Lima flex rails kopen, en ik heb ooit als test wat piko flexrails gekocht. Mijn conclusie: niet doen. De vaste stukjes rails hebben een steviger bedding dan de flexrails.
Blijft peco over, wat mij betreft, wat betreft prijs/kwaliteit verhouding.