Auteur Topic: Lima, Jouef  (gelezen 7784 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LimaNick

  • Gast
Lima, Jouef
« Gepost op: 15 april 2016, 19:49:27 »
Heren en dames.

Kan iemand mij uitleggen waarom lima en jouef  rails gezien word als waardeloos slecht niet goed.
En als je het wil verkopen moet je het verkopen voor 1cent perstuk.
Wat is er nu mis met dit soort rails???

Alstublieft leg mij dit eens uit.

Gr Nick

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lima, Jouef
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2016, 20:33:06 »
Waardeloos, slecht en niet goed lijkt me wat kort door de bocht. Bij zo’n beetje alles wat er in de wereld te koop is zijn er verschillen in prijs en natuurlijk ook in kwaliteit. Ik kan niet precies aangeven hoe dat tegenwoordig zit, maar Lima en Jouef zaten in het wat goedkopere segment.
Persoonlijk kies ik niet voor rails van Lima omdat het prijsverschil niet zo heel erg groot is tussen bijvoorbeeld Lima of Roco. Wissels kunnen storingsgevoelig zijn dus geef ik liever wat meer geld uit aan Roco of Peco.
Lima is een Italiaans bedrijf en is overgenomen door het Engelse Hornby Railways. Lima zelf had al het Franse modelbouwbedrijf Jouef overgenomen. Net als Jouef waren modeltreinen van Lima aanvankelijk vooral populair bij modelbouwers die (al dan niet door een te klein budget) weinig eisen stelden aan detaillering en goede rij-eigenschappen. Bij de huidige modellen is er veel verbeterd. Bij locomotieven met draaistellen is de lawaaierige rondmotor in slechts één draaistel bij veel modellen vervangen door een middenmotor met kardanaandrijving op beide draaistellen.
Persoonlijk vind ik het materieel van Lima niet altijd even denderend; niet alleen qua detaillering maar Lima heeft ook regelmatig NS-treinstellen op de markt gebracht die zelfs nooit hebben bestaan. En het verschil in prijs is er natuurlijk ook: een NS-loc 1100 van Roco doet rond de € 80,- en hetzelfde model van Lima koop je voor € 30,-.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima, Jouef
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2016, 20:34:58 »
Probleem met de betreffende rails is met name het snel oxideren van de railstaven, waardoor je veel moet poetsen. De wisselaandrijvingen hebben geen eindafschakeling, en dat maakt ze ook niet populairder.

Voor minder dan drie euro heb je al nieuwe flexibele rails van een kleine meter, die aanzienlijk minder vervuilingsproblemen geeft. Gebruikte Lima rails moet dus per meter duidelijk véél voordeliger zijn dan drie euro, wil je het kunnen verkopen. En dan nog zeggen de meesten: doe mij maar nieuwe rails, want voor die paar centen voordeel wil ik de ellende van het slecht rijden door contactproblemen niet hebben.

In de praktijk zijn de kopers van Lima rails vooral mensen die zich er nog maar nauwelijks in verdiept hebben en alleen zien dat het voordelig is. De keren dat ik Lima rails koop, is dat om de railstaven los te gebruiken, bijvoorbeeld als lading. Maar nooit om op te rijden.

Je vraagt gaat nadrukkelijk over de rails. Over de treinen van Lima is een mooier verhaal te vertellen. Daar zit best mooi spul tussen dat soms echt niet goedkoop is, denk bijvoorbeeld aan de Mat46, sommige TEE en Benelux modellen en de M4 IJssellijners. Er zijn genoeg Lima rijtuigen die helemaal niet verkeerd zijn, zeker als je ze zelf wat pimpt. En de oude Lima aandrijvingen gedragen zich heel fatsoenlijk als je digitaal gaat rijden en er een behoorlijke decoder in doet. Met wat eenvoudige handelingen kun je ook de tandwielen stiller krijgen, en dan is er technisch weinig mis met een Lima lok.

Jouef was nog weer een klasse voordeliger dan Lima. De aandrijving daarvan is zo primitief, dat een fatsoenlijk rijgedrag eigenlijk niet te bereiken is zonder de hele aandrijving te vervangen. En dat zijn de Jouef modellen die ik ken, gewoon niet waard. Bovendien was Jouef (net als DDR-Piko) erg goed in het leveren van volslagen gefantaseerde NS modellen. Jouef werd in Nederland vooral geleverd via de V&D (dat was vroeger een bekend warenhuis ...), en Lima werd ook verkocht bij de Hema.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Bjor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 22
  • Thanked: 1 times
Re: Lima, Jouef
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2016, 22:51:01 »
Nick,

De oude Jouef rails (ik spreek nu over de zestiger en zeventiger jaren) waren van messing. Dat oxideerde waar je bij stond. Wij hadden een Jouef baan. Jouef was goedkoop en daarom waren we daarop aangewezen. We hebben alles geprobeerd (wasbenzine, alcohol, spiritus, zelf Brasso) om de oxidatie tegen te gaan, maar meer dan één á twee rondjes konden we niet rijden, zonder tussendoor de rails te moeten poetsen. En inderdaad waren de wisselaandrijvingen niet voorzien van eindafschakeling. We hebben er wel een stel "opgestookt".
De treinmodellen waren eenvoudig, maar toch nog aardig gedetailleerd. Niet voorzien van anti slip bandjes, was de trekkracht laag. Nu waren de meeste wagons geheel van plastic en dus erg licht, maar vooral de twee-assers ontspoorden bijna op iedere wissel en op ieder oneffenheidje in de baan.

Tegenwoordig lees ik doorgaans lovende berichten over Jouef, dat kwalitatief nu sterk is verbeterd. Maar oude messing rails zou ik zeker links laten liggen.

Ben


 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Lima, Jouef
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2016, 08:11:15 »
Lima en Jouef zijn al meer dan tien jaar onderdeel van Hornby. Net als Rivarossi en Electrotren, overigens. Met name voor Lima/Rivarossi/Jouef heeft dat in het algemeen tot een flinke kwaliteitsverbetering geleid.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Lima, Jouef
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2016, 02:22:27 »
Fabrikanten verdwijnen, de mallen niet.
Dat geldt vooral voor het rijdend materieel.

Jouef maakte een enorme upgrade door, vlak voordat ze overgenomen werden door Lima. Ze hadden in die tijd schitterend modellen, vooral personen- vrachtvervoer wagons, sterk gedetailleerd, goede decalls, maar slechte koppelingen.
In die mallen bestaat nog steeds een levendige handel. Een deel kwam bij Lima, een deel bij Liliput (en dus via via bij Herpa, Piko, Marklin en Bachmann), een deel kwam bij Sachsenmodelle, en daarna bij LSmodels. Twee jaar later ging Lima op de fles, en opnieuw gingen de mallen van de modellen alle kanten op.

Bij de rails ligt dat anders. Jouef bestond eerder dan Roco. Roco ging om (halverwege de jaren '80). Nadat ze jaren messing rails hadden verkocht, propageerden ze nieuwzilver als het betere werk. Duurder maar minder oxiderend.

Jouef kwam te laat. Lima niet. Lima en Piko zijn ook nieuwzilveren rails gaan maken, maar van beide merken bestaan ook nog messing en holle blikken rails, rails die je echt beter niet kunt nemen.  Maar met die nikkelzilveren spoorstaven is niets mis.

Wat er wel mee mis is, is het ballastbed, en met name van de flex-rails, te slap en te dun.
Ik zou dus nooit Lima flex rails kopen, en ik heb ooit als test wat piko flexrails gekocht. Mijn conclusie: niet doen. De vaste stukjes rails hebben een steviger bedding dan de flexrails.

Blijft peco over, wat mij betreft, wat betreft prijs/kwaliteit verhouding.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof