Auteur Topic: Modelspoorbaan GGoos  (gelezen 47678 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #50 Gepost op: 6 april 2011, 12:49:27 »
Maar wat je tussen haakjes schrijft is akadabra.
MMI is Marklin Motorola 1 en MMII is Marklin Motorola 2 protocol.

grt Piet.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #51 Gepost op: 6 april 2011, 20:30:25 »
Thanks :)

Ik ben dus verder gegaan met de praktijk. Ik neem aan dat de pal gemonteerd moet worden zoals op de foto?





Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #52 Gepost op: 6 april 2011, 22:17:20 »
Beste Gerard,

Ik heb het maar even nagekeken op de Viessmann website, maar het is wel de 5213, Motorola, schakeldecoder voor o.a. duurstromen, het is eigenlijk niet meer als een 5211 met ingebouwde relais.

Op de ingangen van de schakelaars van het relais zet je de regelbare wisselspanning, op de twee uitgangen elk ??n van de twee draden met diode's van de wisselmotor, de derde draad gaat naar de andere aansluiting van de trafo voor de regelbare wisselspanning.

Het nadeel van de 5213 is natuurlijk wel dat er een duurstroom op de wisselmotor staat, op zich niet heel erg, de wisselmotor heeft eindschakelaars.

Een hulpspanning op de 5211 is inderdaad mogelijk maar is meer bedoeld, denk ik, om een hogere spanning (is kracht) uit de decoder te krijgen, niet om minder spanning er uit te krijgen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #53 Gepost op: 7 april 2011, 00:19:19 »
Daar is ie weer,......................

Een pdf kon ik zo gauw niet vinden maar wel een foto van ons Forum mede-lid Ben.
Dit is een wissel geweest met een magneetspoelen aandrijving en aangepast i.c.m. een Conrad wisselaandrijving.

hier het schema welke ik sucsesvol heb toe gepast









Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #54 Gepost op: 10 april 2011, 12:39:37 »
Maar wat je tussen haakjes schrijft is abracadabra.

Gerard,

Met MMI bedoel ik het M?rklin Motorola-protocol 1 = oud, MMII is M?rklin Motorola-protocol 2 = nieuw.

Verder ben ik ook even bezig geweest met een opfris-cursus voor mijzelf betreffende de Conrad Wisselaandrijving en zoals aangegeven was via de andere reacties heeft men toch de schakeling nodig.

Hieronder een frisse tekening (schema) van het voorgaande.



Betreffende de ondervloeraandrijving van M?rklin voor de K-rails, daar kom ik de aankomende week even op terug.

 

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #55 Gepost op: 19 april 2011, 14:44:39 »
Thanks allen weer :) Ik ga met beide testen draaien (zowel Conrad aandrijving als Marklin ondervloeraandrijving).


Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #56 Gepost op: 26 april 2011, 17:51:16 »
In het kader van de voorjaars opruiming was ik even bezig met de externeschijf van mijn computer en daar vond ik dit:



In een grijs verleden heb ik ooit deze tekening eens gemaakt.
Het zelfde printplaatje wat Riny ook al gepost had maar nu met het bijbehorende schema.

Ik zal, voor de liefhebbers, proberen de werking uit te leggen:
Gebruikelijk is de toepassing bij een K83 of andere magneetartikel decoder.
Zoals deze:



Stel op de rode aansluiting, van de printplaat, staat een plusspanning die uit de magneetartikeldecoder komt.
Dan zal er een stroom gaan lopen door R1 die er voor zorgt dat de onderste transistor gaat geleiden, naar de gele(-) draad.
En de motor zal gaan lopen.
Evenzo als er een plusspanning op de groene draad staat dan zal de bovenste transistor gaan geleiden en zal de motor de andere kant op lopen.
Zo sluit je dus een tweedraads wisselmotor aan op een driedraads decoder.

Opm. je hebt dus per decoderuitgang, cq. Conrad wisselaandrijving een hulpschakeling nodig.

grt P.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #57 Gepost op: 28 april 2011, 17:42:52 »
Wow.... dit ga ik nog een paar keer lezen voordat ik het begrijp. Sorry, weinig verstand van electro  :-\

Voor mijn verjaardag afgelopen week een Engelse kruiswissel gekregen die ik hard nodig heb voor mijn baan. Ik sluit nog niets aan, ik moet eerst duidelijk hebben hoe ik mijn wissels ga schakelen.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #58 Gepost op: 10 mei 2011, 15:55:08 »
Het is al even geleden dat jullie mij hier hebben gezien. Aangezien ik werkzaam ben voor een grote spelcomputerfabrikant waarbij recent een grote hack heeft plaatsgevonden heb ik het heel druk met werk.

Toch een short update:

Ik heb een nieuwe goedwerkende Engelse wissel gekregen voor mijn verjaardag en inmiddels de oude dus vervangen. In Houten heb ik royaal wat rails gekocht, voldoende om mijn stationsporen aan te kunnen leggen (als de technische tekening klopt).

Dit werk is momenteel in uitvoering. Probeer snel wat foto's te maken.

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #59 Gepost op: 10 mei 2011, 16:09:06 »
Dit werk is momenteel in uitvoering. Probeer snel wat foto's te maken.

Beste Gerard,

Je maakt ons wel lekker nieuwsgierig, dus kom op met die foto's.

P.s. Ja, werken is fantastisch alleen jammer dat er zoveel vrije tijd in gaat zitten. (Weet ik mij te herinneren van 10 jaar geleden)

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #60 Gepost op: 4 juni 2011, 16:23:30 »
Vandaag tijd gehad om even de zolder te bezoeken. Ik weet dat het mooi weer is, maar mijn hobby had zolang stil gelegen dat ik even de zolder op moest. Veel gewerkt afgelopen maanden, dus ja, dan weet je het wel.

Een fotootje dan maar. Voor mijn verjaardag had ik een Engelse wissel gekregen en deze dus in mijn baan geplaatst. Ik ben de stationssporen aan aan het leggen.


GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #61 Gepost op: 24 juni 2011, 09:23:37 »
Al met al besloten om gebruik te gaan maken van de gewone M?rklin wisselmotoren. Dit is voor mij het meest eenvoudige.

Ik heb gelezen dat wanneer wisselmotoren moeilijk of niet schakelen er vaak een booster geplaatst dient te worden.

Concrete vraag over iets heel anders: hoe worden de S88 gevoed? Gaat dat gewoon over/ via de datakabel?

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #62 Gepost op: 24 juni 2011, 09:34:15 »
Beste Gerard,

Eindelijk eens een indruk van het geen je op zolder hebt staan. ;) :D

Je vraag over de S88 Viessmann 5217, deze wordt gewoon aangesloten op de S88 bus van je IB-IR zoals in de handleiding van de IB wordt aangegeven.
Verder hebben de prints geen extra voeding nodig, dit wordt verzorgd door de S88 bus van de IB.
Wel even in de IB aangeven hoeveel modules je er aan wilt gaan hangen anders kan hij ze niet uitlezen.
Zelf heb ik het aantal op maximaal staan (dacht 32 stuks) zodat, wanneer er een uitbreiding komt, ik hier niet meer naar hoef te kijken en het ook geen problemen geeft wanneer iets dergelijks zou vergeten.

Mocht ik niet duidelijk genoeg zijn in de uitleg,.................gewoon doorvragen.

bob

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #63 Gepost op: 24 juni 2011, 09:47:36 »
H? Gerard dat gele gebouw heeft wel wat weg van 'de Citadel' tegenover de stationstunnel!

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #64 Gepost op: 24 juni 2011, 10:19:15 »
@Riny
Thanks! Ik ben echt een leek in het kwadraat op gebied van electronica. Wel vreemd voor iemand met modelspoor als hobby. Moet dan ook eerlijk zeggen dat het mij om de scenery/ aankleding van de banen gaat :) Het antwoord is meer dan duidelijk :)

@Bob
Ja klopt, ik heb hem ook nog in het blauw en die komt inderdaad voor het station te staan.

@allen
Aangezien ik graag gebruik maak van jullie expertise, de volgende vraag: :)
Ik heb mijn blokken ingedeeld in 3 secties (inrij, hoofd, stop), de S88 (5217) heeft 16 aansluitingen; dit betekend dat er 5 blokken aangesloten kunnen worden op ??n 5217.

De vraag: hoe sluit ik blok 6 dan aan? 1 deel van de sectie op de "1e 5217" en 2 andere delen van de sectie op de "2e" 5217?


Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #65 Gepost op: 24 juni 2011, 10:27:20 »
Beste Gerard,

In de M?rklin wisselspoelen (motoren) zitten eindschakelaars, bij schakelproblemen deze eruit halen en kortsluiten, met een booster bedoel je waarschijnlijk een externe voeding op de 5211, werkt ook.

Terugmeldpunten gewoon aansluiten op de dichtstbijzijnde 5217, maakt niet uit dat het niet op volgorde is of dat er niet gebruikte aansluitingen zijn, wel even goed opscrhijven welke meldrailstaaf je op welke aansluiting aangesloten hebt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #66 Gepost op: 24 juni 2011, 12:10:56 »
Hier voor de ge?nterseerde info in pdf vorm.

Eindafschakeling aanpassen C-wisselaandrijving

Voorbeeldschema aansluitingen 5211 / 5217.





GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #67 Gepost op: 24 juni 2011, 13:02:14 »
@Riny,

Thanks! Ik zie nu hoe de voeding doorloopt van de wisseldecoders. Gewoon rood en bruin kabeltje tussen de decoders en uiteindelijk vanuit een decoder (de laatste in rij) aansluiten op de rails (gelijk aan een aansluitrails).

T.z.t. zal ik voordat ik stroom erop zet wel een foto ter controle hier posten :)


Terugmeldpunten gewoon aansluiten op de dichtstbijzijnde 5217, maakt niet uit dat het niet op volgorde is of dat er niet gebruikte aansluitingen zijn, wel even goed opscrhijven welke meldrailstaaf je op welke aansluiting aangesloten hebt.

Groet, Anne W


Is er een maximale lengte voor de draad vanaf het contactpunt in de rails naar de 5217?

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #68 Gepost op: 24 juni 2011, 13:16:17 »
Is er een maximale lengte voor de draad vanaf het contactpunt in de rails naar de 5217?

Beste Gerard,

Nee, die is er niet, alleen bij een redelijke lengte zou ik wel draad nemen van minimaal 0,25 qmm2.
In de situatie op mijn oude modelbaan zaten soms lentes van bijna 10 meter en heb daar nooit problemen mee ondervonden.
We belangrijk, houd de eerst S88 (5217) zo kort mogelijk bij de IB, de vervolg S88 modules moge gerust verder uit elkaar liggen.
Om geen negatieve invloed te krijgen (storing van buitenaf) vanuit de "flatcable" (platte kabel) van S88 maar S88 zou ik een ander type kabel gebruiken.
(Zal eens opzoeken welke draad/kabel type ik daar voor toegepast heb)


Zelf gemaakte S88 kabel(s)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #69 Gepost op: 24 juni 2011, 23:00:46 »
Beste Gerards en Riny,

Op de foto zie ik K-rails en die hebben andere aandrijvingen als C-rails, het zijn zo te zien wel dezelfde schakelaartjes, 2 stuks per aandrijving.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #70 Gepost op: 25 juni 2011, 09:10:58 »
Op de foto zie ik K-rails en die hebben andere aandrijvingen als C-rails, het zijn zo te zien wel dezelfde schakelaartjes, 2 stuks per aandrijving.

Beste Anne,

Je hebt 300% gelijk, foutje van mij.
Ik zal voor de K-wissels ook een pdf bestand aanmaken.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #71 Gepost op: 26 juni 2011, 12:09:47 »
@Riny

Thanks! Ik heb kabel van Brawa en die heeft tenminste die dikte. Dus afstand tussen contactpunt in de rails tot aan mijn 5217 zal maximaal 3,5 meter zijn.
Over die S88, volgens mij heeft Conrad hiervoor een geschikte kabel die dus niet "flat" is.


Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #72 Gepost op: 26 juni 2011, 13:10:55 »
Over die S88, volgens mij heeft Conrad hiervoor een geschikte kabel die dus niet "flat" is.

Beste Gerard,

Klopt helemaal alleen zijn deze 2 meter lang en er zit een "koppel" stekkertje bij om ze evntueel te verlengen.
Zelf vind ik ze persoonlijk nogal aan de prijs.
Klikkerduklik

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #73 Gepost op: 10 juli 2011, 14:45:18 »
Afgelopen dagen wat opruimwerkzaamheden verricht. Meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om wat vooruit te denken en te kijken hoe e.e.a. eruit zou kunnen gaan zien.

Fotootje:



Nu snel stoppen met vooruit kijken en verder met aansluiten etc etc :)

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #74 Gepost op: 10 juli 2011, 15:20:16 »
Nu snel stoppen met vooruit kijken en verder met aansluiten etc etc :)

Beste Gerard,

Het is ook wel eens leuk om vooruit te kijken / denken van hoe het kan worden.
Dus een beetje afwisseling breekt de sleur dien je maar te denken.

Bij mijn op te bouwen baan zal ik niet, zoals voorgaand, 1 jaar alleen maar touwtjes aansluiten.
De basis zal worden gelegd maar zal het deze keer toch wat afwisselender gaan doen.
Zou gauw de rails liggen, stukje aansluitwerk, stukje scenery, enz.
Dat houd het leuk.

Een mens wil toch ook wel eens iets anders zien dan alleen maar rails en hout. :'(