Auteur Topic: Modelspoorbaan GGoos  (gelezen 47675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GGoos

  • Gast
Modelspoorbaan GGoos
« Gepost op: 1 april 2011, 13:12:52 »
Op mijn zolder ben ik een baan aan het bouwen in een U-vorm. De flanken vormen de baan, deze staan in verbinding met het toekomstige station. Een kort overzicht:

Ik gebruik Google picasa als webalbum. Mijn ervaring is dat niet altijd alle foto's goed worden weergegeven. Mocht dit het geval zijn, laat het dan even weten, dan verhuis ik de foto's naar een ander host

De rechter flank:


Stationszijde:


Gisteren heb ik een stukje spoor als proef ge-balast. Gewapend met korrel, een injectiespuit, vloeibare houtlijm met een druppel afwasmiddel ben ik aan de slag gegaan:

Het resultaat:

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2011, 13:22:41 »
Gerard,

Dat ziet er niet verkeerd uit.
Het moet, naar mijn mening, ook niet te straks liggen als of het in een mal is gelegd.
Wanneer straks de vervolg- scenery erbij komt gaat dat een goed uiterlijk geven.

P.s. pas wel op met de wissels te ballasten, doe dit alleen waar geen bewegende delen zitten

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #2 Gepost op: 1 april 2011, 13:55:13 »
Hallo Gerard,

Ziet er zo te zien goed uit! Heb je ook een totaaloverzicht van je (toekomstige) baan? Ik ben daar heel benieuwd naar.
Zag ik niet het zelfgemaakte NS-station van Weert op de tweede foto staan?
Succes met de verdere bouw.

Met groet, Roel  ;)

Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #3 Gepost op: 1 april 2011, 13:57:31 »
Thanks Riny en Roel.

@Riny,
Ik had jou site erop nageslagen wat het ballasten betreft. Heel waardevolle informatie.
De bewegende delen zal ik niet voorzien van balast. Dank voor die tip.

@Roel
Overzichtje zal ik snel proberen te posten.
Ja, het stationnetje staat al op de baan, maar verhuist van tijd tot tijd afhankelijk van de werkzaamheden :)

jerry

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #4 Gepost op: 1 april 2011, 17:52:14 »
als je de wissels of andere (ontkoppelrail) ballast
schilders tape erlang en op de biels
ballasten en als t droog is met een hobby/breekmes wegsnijden langs de biels
is mij ook 1 X gebeurt
wissel vast(en das geen eens hout)
toen met tape getest en gaat perfect

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #5 Gepost op: 1 april 2011, 22:37:58 »
Beste Gerard,

Indien je terugmeld railstaven (massa detectie) gebruikt, ook oppassen dat dat stuk railstaaf vrij is van ballast en verdunde houtlijm,als het nat is dan geleidt het en heb je een continue melding, normaal gaat het over als de lijm droog is, maar ik heb een ervaring dat het niet over ging...., sindsdien ben ik erg voorzichtig (ik heb nu 96 terugmelders)

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #6 Gepost op: 1 april 2011, 23:09:47 »
maar ik heb een ervaring dat het niet over ging...., sindsdien ben ik erg voorzichtig (ik heb nu 96 terugmelders)

Beste Anne,

Wanneer verdunde houtlijm uitgedroogd/gehard is zal het nooit of te nimmer een geleiding geven.
Controleer dit maar eens met een multimeter.
Ooit is dit op andere fora's ook eens naar voren gebracht en bleek achteraf een broodje aap verhaal.
Let wel, dit is geen negatieve kritiek ten aanzien van jouw maar dit gaat dus over het "zogenaamde" probleem wat er niet is.

Heb zelf ook destijds mijn K-rails geballast, uit laten harden en de multimeter er op gezet, niets aan het handje.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #7 Gepost op: 1 april 2011, 23:23:05 »
Beste Riny,

Omdat ik het in theorie met je eens ben, heb ik de zin gebruikt: "ik heb een ervaring dat het niet over ging" en het kan zo wie zo geen kwaad om voorzichtig te zijn, denk ik.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #8 Gepost op: 2 april 2011, 09:32:20 »
Omdat ik het in theorie met je eens ben, heb ik de zin gebruikt: "ik heb een ervaring dat het niet over ging" en het kan zo wie zo geen kwaad om voorzichtig te zijn, denk ik.

Beste Anne,

Als het om voorzichtigheid gaat ben ik het helemaal met je eens en kan het geen kwaad mensen daar voor te waarschuwen.
Maar zou het geen onrust kunnen geven voor de beginnende modelspoorder?
D?t was mijn insteek en zeker geen verwijt van foute informatie, dus neem het niet verkeerd op aub.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #9 Gepost op: 2 april 2011, 10:45:56 »
Thanks allen. Ik weeg alle adviezen natuurlijk af en zie ze allen als goed bedoeld :) Dit stukje heb ik bij wijze van proef gedaan en ja, het is niet helemaal waterpas recht, maar ik denk dat dit deels realistisch is, en deels op te vangen is met aankleding met groen :)

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2011, 13:09:53 »
Even een vraag tussendoor. Iemand enige ervaring met de Marklin 7548 Uitbreidingsset ondervloer voor wisselaandrijvingen?

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2011, 14:37:58 »
Iemand enige ervaring met de Marklin 7548 Uitbreidingsset ondervloer voor wisselaandrijvingen?

Gerard,

Helaas kan ik je geen antwoord geven op je vraag, heb ze wel liggen, maar nog nooit toegepast.
Is misschien Servo aandrijving geen optie voor je?

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2011, 20:26:27 »
Zegt me niets maar zal een Googlen :) Voor mij moet het wel haast plug & play zijn helaas  :-\

Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2011, 20:51:03 »
Zegt me niets maar zal een Googlen :) Voor mij moet het wel haast plug & play zijn helaas  :-\
Hoi Gerard,
ik ben er voorzichtig mee bezig, het hele project staat nu even stil, want ik krijg van de zomer familie over uit Australie en dan creeren we tijdelijk slaapplaatsen op de zolder.
Maar kijk even op mijn site: http://www.modelbaan.ath.cx/servo/
Dan zie je een uitvoering met een stukje theorie achter het idee.

grt Piet.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #14 Gepost op: 4 april 2011, 22:34:35 »
Beste Gerard,

De M?rklin wisselaandrijvingen staan niet echt goed bekend om hun bedrijfzekerheid, vooral de eindafschakeling gaat nogal eens problemen geven, meestal moet je die eindafschakelaars overbruggen/verwijderen, daarnaast geeft de ondervloeraandrijving ook nog wat verzwakking van de beweging van de wisselaandrijving.

Servo's is natuurlijk een goede optie, ook voor wat betreft het langzamer omgaan van de wisseltongen, maar met kruiswissels kan dat juist weer problemen geven, de tongen kunnen het momentum van de snelheid nodig hebben om de eindstand te bereiken.

Bij ons op de club in Den Bosch zijn we nu begonnen met de wisselmotoren van Conrad met decoders van LDT (M-Dec)en een oude M?rklin trafo als hulpspanning, daarmee kunnen we de hulpspanning zo instellen dat de beweging van de wisseltongen niet heel erg snel gaat, maar wel snel genoeg om de eindstanden te bereiken.

Groet, Anne W


Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #15 Gepost op: 5 april 2011, 00:31:38 »
Servo's is natuurlijk een goede optie, ook voor wat betreft het langzamer omgaan van de wisseltongen, maar met kruiswissels kan dat juist weer problemen geven, de tongen kunnen het momentum van de snelheid nodig hebben om de eindstand te bereiken.
Je kunt juist heel goed, met de juiste decoder de snelheid individueel per kanaal regelen en voor een kruiswissel kun je ook een servo zo instellen dat hij wat verder door loopt en dat het verenstalen draadje het juiste momentum geeft.
Het is een kwestie van experimenteren, dat is ook een facet van onze hobby, toch?
Bij ons op de club in Den Bosch zijn we nu begonnen met de wisselmotoren van Conrad met decoders van LDT (M-Dec)en een oude M?rklin trafo als hulpspanning, daarmee kunnen we de hulpspanning zo instellen dat de beweging van de wisseltongen niet heel erg snel gaat, maar wel snel genoeg om de eindstanden te bereiken.
Ik ben vanwege het lawaai afgeknapt op deze oplossing.
Ook zijn de LDTdecoders veel te duur, 52 Euro is nogal wat.
Maar mijn grootste bezwaar is de herrie van die Conrad motoren, mijn buren hoeven toch niet te weten dat ik een wissel omgooi, of wel?

grt Pet.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #16 Gepost op: 5 april 2011, 08:27:50 »
Veel info. Ik heb hier volgens mij nog een Conrad Wisselmotor liggen. Ooit van een kennis gekregen, nooit iets mee gedaan  ::)

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #17 Gepost op: 5 april 2011, 10:01:12 »
Ik ben even verder op onderzoek uitgegaan omdat ik nou eenmaal veel plug & play materiaal moet hebben aangezien ik niet heel technisch onderlegd ben. Wellicht klinkt dit vreemd voor een modelspoor hobbyist.

Vraag over de Conrad wisselmotor
Ik ben even gaan googlen. Als ik het goed heb begrepen monteer je deze onder de baan en steek je een soort van "palletje" in de handbediening van je K-rail wissel?

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #18 Gepost op: 5 april 2011, 10:46:12 »
Gerard,

Wanneer je deze wisselaandrijving van Conrad bedoeld dan zou ik dat persoonlijk niet doen.



Ze werken goed maar maken flink geluid bij het omzetten (klappen)
Het lijkt dan net of er iemand met een hamer op je modebaan slaat.

Ik dacht dat ik nog wat documentatie had in mij archief betreffende info dus zal eens voor je gaan zoeken.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #19 Gepost op: 5 april 2011, 10:48:46 »
Die bedoelde ik inderdaad. Ik weet niet wat onder klappen verstaan wordt. Komt dat geluid boven het geluidsniveau van rijdende treinen door?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #20 Gepost op: 5 april 2011, 10:51:16 »
Beste Piet,

Het geluid is inderdaad een nadeel en bij de M?rklin kruiswissels gaan de tongen, als je de aandrijving langzaam beweegt, maar wel in de eindstand komt, nog wel eens niet allemaal mee.

Natuurlijk is een servo mooier, er komt echter ook wat programmeerwerk bij komen en daar moet je ook van houden.

De LDT decoders kun je ook als bouwpakket kopen, dan zijn ze natuurlijk wat goedkoper.

Beste Gerard,

Je monteert de wisselmotor onder de baan, bij de wisselmotor worden twee stangetjes geleverd, ??n van de twee steek je door de plank heen naar boven door de handaandrijving en controleert of alles vrij loopt, in de middenstand van het motortje moet het stangetje ook in de middenstand van de wissel komen.


Het klappen wordt al flink minder als je de hulpspanning op de decoder op 12 volt zet.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #21 Gepost op: 5 april 2011, 10:55:49 »
Gerard,

Neem de voorgaande reacties ook even mee in je eventuele overwegingen.

Hieronder wat documentatie betreffende wissel-aandrijvingen.

Download

P.s. ik heb eventueel nog wat meer.

Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #22 Gepost op: 5 april 2011, 11:11:33 »
Die bedoelde ik inderdaad. Ik weet niet wat onder klappen verstaan wordt. Komt dat geluid boven het geluidsniveau van rijdende treinen door?
Ja die dingen geven een rot herrie, ik overdrijf een beetje met "mijn buren hoeven niet te weten dat ikk een wissl omgooi" maar als ik wel eens tijdens het rijden (koploper regelt bij mij alles) even afdaal naar de eerste verdieping om daat een plasje te doen, dan hoor ik op de overloop dat er wissels worden omgezet.
En dan is de deur naar zolder dicht, want ik heb drie katten en die mogen niet met de trein 'spelen'
Dus in eerste instantie lijkt het een redelijk goedkope oplossing, maar ik mieter ze op termijn allemaal onder mijn tafel vandaan.

grt Piet.

Piet

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #23 Gepost op: 5 april 2011, 11:16:39 »
Het geluid is inderdaad een nadeel en bij de M?rklin kruiswissels gaan de tongen, als je de aandrijving langzaam beweegt, maar wel in de eindstand komt, nog wel eens niet allemaal mee.
Ik heb geen ervaring met de kruiswissels, Anne maar ik maak me sterk dat met goed afstellen dat te verhelpen moet zijn.
Natuurlijk is een servo mooier, er komt echter ook wat programmeerwerk bij komen en daar moet je ook van houden.
Dat is ??nmalig, dus dat valt mee.
Het klappen wordt al flink minder als je de hulpspanning op de decoder op 12 volt zet.
Ja, maar omdat er in die motortjes nog al wat variaties zitten als het gaat om soepel lopen, wil de ene wel bij 12v goed lopen en de andere niet.
Dus dan zet je je hulpspanning weer op 16 of 18 volt en dan geven ze weer van die mooie klappen.
Grt piet.

GGoos

  • Gast
Re:Modelspoorbaan GGoos
« Reactie #24 Gepost op: 5 april 2011, 11:19:36 »
@Riny, thanks. Leesvoer voor op de bank :)

@Piet, okay, ik begrijp het. Aangezien ik een setje heb liggen en nog wel een wissel over heb, ga ik hier eens mee experimenteren en het met eigen oren ervaren :)


Beste Gerard,

Je monteert de wisselmotor onder de baan, bij de wisselmotor worden twee stangetjes geleverd, ??n van de twee steek je door de plank heen naar boven door de handaandrijving en controleert of alles vrij loopt, in de middenstand van het motortje moet het stangetje ook in de middenstand van de wissel komen.


Het klappen wordt al flink minder als je de hulpspanning op de decoder op 12 volt zet.

Groet, Anne W

Thanks. Ik vond deze afbeelding na lang googlen :)



Ik heb een wisseldecoder van Viessman liggen (5211 uit mijn hoofd).