Auteur Topic: Probleempje met ledstrips in vitrine kast  (gelezen 9236 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Gepost op: 3 april 2016, 21:29:05 »
Ik heb mijn vitrine kast dit weekend afgemaakt. Is een kast geworden van 2 meter lang met 12 lagen voor treinen.
In deze kast heb ik 8 LED strips van een meter geplakt. Aan de achterkant van de kast heb ik alles met kraansteentjes aan elkaar geknoopt (+ op+ en - op-)

Ik had nog een universeel adapter liggen. Die heb ik op 4.5 volt gezet, dit komt overeen met de drie batterijen per verlichting setje.
Op de schakelaartjes van de batterij houder zat een weerstandje (aan de +)kant. Zo'n weerstandje heb ik nu in het snoer van de adapter gesoldeerd.
Als ik de stekker in het stopcontact doe branden alle verlichting sets, ziet er erg mooi uit.

Nu het probleem, het weerstandje in het snoer van de adapter wordt ongelofelijk heet. zo heet dat de krimpkous die ik er los overheen had gedaan al gekrompen is en gaat stinken.
Weten iemand wat ik niet goed heb gedaan?
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #1 Gepost op: 3 april 2016, 21:34:42 »
Te veel leds op één weerstandje Sander.  Meer weerstanden gebruiken en een kleinere groepjes maken per weerstand.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #2 Gepost op: 3 april 2016, 22:01:23 »
Dank je Pierre.

Maar ben niet blij met je antwoord. Dit betekend dat de kast weer leeg moet om hem van de muur af te kunnen halen.
Ik heb helaas de andere weerstandjes al weggegooid. Ik heb nog wel ergens een assorti bakje met weerstandjes van Conrad staan. Kan ik elk willekeurige weerstand gebruiken? Ik had ook twee setjes verlichting waar helemaal geen weerstandjes op zaten.
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #3 Gepost op: 3 april 2016, 22:16:47 »
Kan ik elk willekeurige weerstand gebruiken?

Nee. Een verkeerde waarde heeft als risico dat de LEDs het niet of niet voldoende doen, of erger: dat ze kapot gaan.

Weet je hoeveel LEDs er in serie staan? Of kun je een foto van een strip maken? Welke kleur hebben de LEDs? Met die informatie kunnen we je wat gerichter vertellen wat je nodig hebt.

Ik had ook twee setjes verlichting waar helemaal geen weerstandjes op zaten.

Dat gebeurt wel vaker bij batterijvoeding van goedkope LEDs. Een batterij heeft als het ware een ingebouwde weerstand, en in sommige gevallen is dat al voldoende voor de LEDs. Bij gebruik van een trafo heb je absoluut een weerstandje nodig (of een andere regelschakeling).
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2016, 18:11:46 »
weerstandje van groter vermogen nemen.Makkelijk te berekenen .Zet eens de juist gegevens online en we helpen je aangaande de weerstand en het vermogen.We hebben dus de gegevens van de ledstrip nodig.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2016, 18:56:46 »
Het is een LED strip van de Action 1 meter lang met 30 LED's. Er zit een batterij houder in voor 3 AA batterijen (4.5volt dus). Meer technische info kan ik niet vinden op de verpakking.

Met vriendelijke groet,

Sander

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2016, 19:12:42 »
kan je eens een foto nemen van de strip van bovenaan gezien ? Dan zien we hoe de leds zijn aangesloten.
Denk dat ze per led zijn aangesloten met een weerstandje en dat is niet zo leuk.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #7 Gepost op: 4 april 2016, 19:23:37 »
Het weerstandje zit aan het aan-uit schakelaartje gesoldeerd, zie foto's




Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #8 Gepost op: 4 april 2016, 19:50:22 »
Okee. Dat is een strip waarop alle LEDs parallel staan. Energietechnisch niet optimaal, maar vooruit.

1) De weerstand

De spanningsval over de LEDs is ongeveer 3,5V. De spanningsval over de weerstand is dan ongeveer 1V. Een gewone weerstand kan maximaal 0,25W verwerken. Dat betekent dat er een maximum is van 250mA, maar beter is wat lager. Bij 200mA geldt R=1V/0,2A = 5 ohm. Een weerstand van 4,7 ohm zou een goede waarde zijn.

De weerstand kan dus een 1/4W type zijn van 4,7 ohm

2) Hoeveel LEDs per weerstand

De vraag is hoeveel licht het geheel moet geven. Voor een maximale lichtopbrengst stuur je 20mA door elke LED. Dat zijn 10 LEDs per weerstand. Dat betekent dat je elke strip van 30 LEDs in 3 delen verdeelt. Het is voldoende om telkens de + te onderbreken. Elk deel van 10 LEDs krijgt dan een eigen weerstand. Per strip heb je dan drie weerstanden nodig.

Voor minder lichtopbrengst ga je meer LEDs per weerstand aansluiten. Bijvoorbeeld door de strip in twee delen te verdelen, en dan per 15 LEDs een weerstand te gebruiken. Elke LED krijgt dan gemiddeld 13mA. Waarschijnlijk is dat nauwelijks minder fel dan bij 20mA.

Sluit je een hele strip aan, dan heb je dus een weerstand per 30 LEDs, en krijgen de LEDs gemiddeld 6,7mA. Dat zal zichtbaar minder fel zijn dan de voorgaande mogelijkheden.

3) Meer mogelijkheden

In plaats van de genoemde weerstand 1/4W van 4,7 ohm, kun je ook weerstanden 1W van 1 ohm gebruiken. Daar kan dan 1A door, en dat zijn 50 LEDs bij 20mA. Of 100 LEDs bij 10mA.

4) Trafo

Let wel op dat de trafo al die amperes kan leveren. 8x30=240 LEDs op elk 20mA is wel mooi bijna 5A, en dat is een beste boel! Gebruik dus ook draden die dik genoeg zijn.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #9 Gepost op: 4 april 2016, 19:54:03 »
volledig mee akkoord en dure boel om te voeden.Dan zijn die chinese strips van 5 m voor 3.19 euro veel beter en voordeliger.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Frans

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 61
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
  • zoals 't treintje thuis tsjoekt tsjoekt 't nergens
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #10 Gepost op: 4 april 2016, 20:46:31 »
Hallo Sander,

Check (of meet) even of de ledjes 20 mA trekken...  Een paar weken geleden kocht ik bij de Action meterstrips met 30 ledjes die iets meer dan 5 mA trekken (nagemeten met een multimeter kwam ik op 160 mA voor 30 parallel geschakelde ledjes, dus per ledje 160/30 is ca. 5,3 mA per ledje.  Maar ook bij ledjes van 5 mA loopt er toch een stroom van 8x 160 mA wat 1,28 Ampère is. 
Mvg, Frans
Marklin HO K-rail / Digitaal / Stoom+diesel / Tijdperk II-III / Zwarte Woud

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #11 Gepost op: 4 april 2016, 20:47:05 »
Okee. Dat is een strip waarop alle LEDs parallel staan. Energietechnisch niet optimaal, maar vooruit.

1) De weerstand

De spanningsval over de LEDs is ongeveer 3,5V. De spanningsval over de weerstand is dan ongeveer 1V. Een gewone weerstand kan maximaal 0,25W verwerken. Dat betekent dat er een maximum is van 250mA, maar beter is wat lager. Bij 200mA geldt R=1V/0,2A = 5 ohm. Een weerstand van 4,7 ohm zou een goede waarde zijn.

De weerstand kan dus een 1/4W type zijn van 4,7 ohm

2) Hoeveel LEDs per weerstand

De vraag is hoeveel licht het geheel moet geven. Voor een maximale lichtopbrengst stuur je 20mA door elke LED. Dat zijn 10 LEDs per weerstand. Dat betekent dat je elke strip van 30 LEDs in 3 delen verdeelt. Het is voldoende om telkens de + te onderbreken. Elk deel van 10 LEDs krijgt dan een eigen weerstand. Per strip heb je dan drie weerstanden nodig.

Voor minder lichtopbrengst ga je meer LEDs per weerstand aansluiten. Bijvoorbeeld door de strip in twee delen te verdelen, en dan per 15 LEDs een weerstand te gebruiken. Elke LED krijgt dan gemiddeld 13mA. Waarschijnlijk is dat nauwelijks minder fel dan bij 20mA.

Sluit je een hele strip aan, dan heb je dus een weerstand per 30 LEDs, en krijgen de LEDs gemiddeld 6,7mA. Dat zal zichtbaar minder fel zijn dan de voorgaande mogelijkheden.

3) Meer mogelijkheden

In plaats van de genoemde weerstand 1/4W van 4,7 ohm, kun je ook weerstanden 1W van 1 ohm gebruiken. Daar kan dan 1A door, en dat zijn 50 LEDs bij 20mA. Of 100 LEDs bij 10mA.

4) Trafo

Let wel op dat de trafo al die amperes kan leveren. 8x30=240 LEDs op elk 20mA is wel mooi bijna 5A, en dat is een beste boel! Gebruik dus ook draden die dik genoeg zijn.

Dit is voor mij echt hoge school aba cadabra. Snap er echt niets van.

Kan ik niet gewoon per setje van 1 meter (30 LED's) een weerstandje er tussen zetten, zo was het in principe ook
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #12 Gepost op: 4 april 2016, 21:04:55 »
Hallo Sander,

Een paar weken geleden kocht ik bij de Action meterstrips met 30 ledjes

Ik denk dat ik die zelfde gekocht heb
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #13 Gepost op: 4 april 2016, 21:20:09 »
Dit is voor mij echt hoge school aba cadabra. Snap er echt niets van.

Mavo 3 Natuurkunde, of de goeie ouwe LTS-E, da's toch niet echt universitair. ;)

Kan ik niet gewoon per setje van 1 meter (30 LED's) een weerstandje er tussen zetten, zo was het in principe ook

Dat kan. Keuze:

1) Elke strip een weerstand 1/4W 4,7ohm.

Dan loopt er gemiddeld 6,7mA door de LEDs, die ontworpen zijn voor maximaal 20mA. Het zal desondanks nog een beste hoeveelheid licht zijn, maar of het genoeg is, kan je alleen zelf bepalen.

Bij 8 strips heb je dan een trafo nodig van 4,5V en minstens 1,6A / 7,2VA
Met een iets andere weerstand kun je een USB lader van 2A gebruiken. Die zijn goedkoop, en mogelijk heb je er zelf een liggen van je vorige telefoon.

2) Elke strip een weerstand van 1W 1,8ohm

Dan loopt er gemiddeld 19mA door de LEDs, die ontworpen zijn voor maximaal 20mA. Het is een heleboel licht, maar of het teveel is kan je alleen zelf bepalen.

Bij 8 strips heb je dan een trafo nodig van 4,5V en minstens 4,5A / 20VA

3) Daar kun je dan nog allerlei tussenliggende waardes berekenen. Maar ik vermoed dat optie 1 al meer dan genoeg licht geeft.

4) Vertel eens wat voor trafo je hebt (hoeveel A / VA) en we rekenen uit met wat voor weerstanden je alles veilig op die ene trafo aan kunt sluiten.


Overigens, die 1m stripjes van de Action gebruik ik vooral wanneer ik losse LEDs nodig heb. Voor strips zijn de 5m strips die @bellejt noemt veel geschikter.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #14 Gepost op: 4 april 2016, 22:32:50 »
Ik wil het leven niet moeilijker maken dan het is. Maar de Action heeft ook zelfklevende led-strips van 5 meter, daar zit een voeding en afstandbediening bij waarmee je de ledjes kunt aan-en uitschakelen én kunt dimmen. Zo’n setje kost minder dan €12,00. Ik heb hem in de keuken onder de schouw geplakt en dat werkt prima en geeft een bak licht boven het fornuis.

De goedkope strips van 1 meter, waar ik een hele berg van heb ingeslagen, heb ik aangesloten met een uitelkaar gehaalde USB-kabel op een USB-voeding en dat werkt ook uitstekend.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #15 Gepost op: 5 april 2016, 18:36:24 »
Dit is de adapter die ik gebruik

Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #16 Gepost op: 5 april 2016, 20:45:33 »
700mA max staat er op deze trafo.

Optie 1.

Elke strip zijn eigen weerstand. Dan is dat 87mA per strip, want je hebt er acht. De weerstand wordt nu 1V/87mA=11,4ohm => 12ohm

Je hebt dus voor elke strip een weerstand nodig van 12 ohm en dat kan een 1/4W type zijn.

De voor 20mA max ontworpen LEDs krijgen nu gemiddeld 3mA. Dat is niet veel, maar als je het genoeg vindt is het in orde. Het is de helft van wat Frans gemeten heeft op batterijvoeding.


Optie 2.

Wat je ook kunt doen is telkens twee strips in serie zetten. Dus: + van de trafo op weerstand, weerstand op + van strip 1, - van strip 1 op + van strip 2, - van strip 2 op - van trafo. En dat doe je vier keer voor acht strips.

Dan zet je de trafo op 9V en gebruik je weerstanden van 12 ohm 1/2W.  De LEDs krijgen nu gemiddeld 5,5mA, en dat is mooi meer licht uit dezelfde trafo. Het is hetzelfde als wat Frans eerder gemeten heeft.

Als je niet makkelijk aan weerstanden 12 ohm 1/2W kunt komen, kun je die vervangen door twee weerstanden van 22 ohm 1/4W, die je parallel zet. De LEDs krijgen dan gemiddeld 6mA. Dat moet een mooie waarde zijn.
 
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Probleempje met ledstrips in vitrine kast
« Reactie #17 Gepost op: 9 april 2016, 11:01:14 »
Heren,

bedankt voor jullie reacties. Ik laat het even voor wat het is. Als de kast ooit weer een keer van de muur of moet ga ik mij hier verder in verdiepen
Met vriendelijke groet,

Sander