Auteur Topic: Rangeerheuvel  (gelezen 7217 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
Rangeerheuvel
« Gepost op: 8 maart 2016, 15:06:52 »
Een rangeerheuvel. Werkt dat op een modelbaan? Of koppelen de wagons niet los helling op?
Heeft iemand er ervaring mee?

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Rangeerheuvel
« Reactie #1 Gepost op: 8 maart 2016, 15:46:18 »
Misschien beantwoord dit je vraag.
Voor de rangeerheuvel moet je even doorspoelen naar 1:46 maar de rest van het filmpje is ook zeker het bekijken waard.
<a href="" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win"></a>


Ik weet niet op welk merk en type rail jij gaat rijden maar voor de meeste zijn er wel ontkoppel-rail in de handel.

Groeten, Gert-Jan


Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Rangeerheuvel
« Reactie #2 Gepost op: 8 maart 2016, 16:40:11 »
Wat een grappig iets zo'n rangeer heuvel! Had er nog nooit van gehoord, maar het idee is wel erg grappig!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Rangeerheuvel
« Reactie #3 Gepost op: 8 maart 2016, 16:59:50 »
Of koppelen de wagons niet los helling op?
Heeft iemand er ervaring mee?
Ik heb er geen ervaring mee. Maar het lijkt me wel een beetje voor de hand liggen dat ontkoppelen niet werkt voordat de wagons de heuvel opgaan. Zodra ze ontkoppeld zijn, koppelen ze weer vast als ze de heuvel op worden geduwd. Net voorbij het hoogste punt ontkoppelen, net voordat de wagons de heuvel af gaan, werkt volgens mij wèl.

Naar dit filmpje zocht ik naar aanleiding van de steenkolenbaan van @GéJé. Hij wil de lorries zelf laten rijden. Ikzelf zou die rangeerheuvel een tikkie minder stijl maken, zodat die wagens wat minder snel de heuvel afrijden. Maar het idee is heel interessant.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Rangeerheuvel
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2016, 19:17:27 »
dit idee word nog steeds toegepast bij grote rangeer terreinen
ik heb het al een paar keer mogen aanschouwen en is een mooi gezicht in het echt   ;D
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Rangeerheuvel
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2016, 19:53:49 »
Naar dit filmpje zocht ik naar aanleiding van de steenkolenbaan van @GéJé. Hij wil de lorries zelf laten rijden.

Inmiddels dus zelf gevonden @Wim  :D

Raages

  • Gast
Re: Rangeerheuvel
« Reactie #6 Gepost op: 8 maart 2016, 20:05:56 »
Dat filmpje is schitterend Gert-Jan en eigenlijk vind ik het vertrek van die loc met al die ketelwagens het mooist.
Volgens mij zijn er koppelingen die je kunt voorontkoppelen en ik denk dat het daarmee te doen is, maar de praktijk moet het gaan bewijzen. Een test van tevoren lijkt mij verstandig om dat zo'n heuvel toch een ingrijpende constructie in het baanplan is.
Als ik zover ben laat ik het resultaat wel zien.