Auteur Topic: Motorische wisselaandrijving  (gelezen 25234 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Motorische wisselaandrijving
« Gepost op: 4 maart 2016, 17:21:40 »
Toevallig kwam ik de MP1 tegen, een motorische wisselaandrijving van het merk MTB, een Tsjechische producent van treinspullen.


Anders dan bij een servo, vind ik het voordeel van motorische aandrijvingen, dat je rechtstreeks en zonder veel gedoe de stroom erop kunt zetten. Deze motorische wisselaandrijving heeft een mooie rustige loop en meet slechts 34 x 28 x 17 mm.


Met deze aandrijving kun je niet allen wissels, maar ook mechanische seinen en spoorbomen elektrisch bedienen. De spanning mag variëren van 8 tot 16 V zowel gelijkstroom als wisselstroom.
Er is een wisselcontact ingebouwd om bijvoorbeeld het hartstuk van de wissels van spanning te voorzien. Het wisselcontact is voorzien van een thermische beveiliging als bescherming tegen een mogelijke kortsluiting in het hartstuk. Maar volgens mij kan ik met dit wisselcontact ook andere dingen schakelen.
Prijs per stuk € 13,- of 5 voor € 60,- (= € 12,- per stuk) bij www.valleitrein.nl
Dit klinkt allemaal een beetje als reclame, maar is bedoeld als een tip.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2016, 21:31:19 »
Een filmpje van het ding:

De aandrijving kan ingesteld worden voor een slag van 3, 6 of 9 mm.


En dan is er ook nog een handleiding. Maar niet in het Nederdiets.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2016, 22:00:24 »
Hij is wel een paar euro duurder dan de wisselaandrijving van Conrad...


...maar hij lijkt me een stuk handzamer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2016, 23:00:23 »
In vergelijkingen met de Conrad is de MTB:
- veel beter in te stellen
- veel stiller
- natuurgetrouwer want flink trager
- en vooral: in tests blijkt hij veel betrouwbaarder op de lange duur

Je moet dan zelf afwegen of je daar de meerprijs voor over hebt. Dat is en blijft een persoonlijke zaak.

De fabrikant maakt primair kunststof onderdelen voor de auto-industrie en heeft daarin een goede naam. Sinds een tijdje maken ze daarnaast ook modelspoorartikelen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2016, 23:02:19 »
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er ook al mensen zijn die er ervaring mee hebben.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2016, 23:37:21 »
Ik ben al een poosje van plan om er eens één mee te nemen uit Houten, maar de firma "is mij nog niet opgevallen"

Overigens voor diegenen die de Märklin kruiswissels met één aandrijving gebruiken zal het niet erg werken, die hebben de snelheid van een magneetschakelaar nodig om alle 4 de tongen over te laten gaan.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 5 maart 2016, 08:09:12 »
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er ook al mensen zijn die er ervaring mee hebben.

Niet persoonlijk, maar ik kwam verslagen tegen van anderen die ik samengevat heb in mijn vergelijking hierboven. De duurtest is gedaan door een hobbyist die een schakelingetje heeft gebouwd, waarmee de aandrijving elke 6 seconden moest omschakelen. Dat is 600 omschakelingen per uur, en 14400 per dag. Na een paar dagen werkte de aandrijving nog steeds probleemloos. Zoveel omschakelen zal op een gewone hobby baan iemand z'n leven lang niet halen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2016, 12:16:58 »
Is er van hier al iemand die bestel en/of inbouwervaringen heeft met dit motortje?

En hoe ik moet bestellen online, via de website kan niet.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2016, 18:28:32 »
Gebruik hun contactformulier.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Jacob-Mandemaker

  • Gast
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 26 augustus 2016, 21:40:47 »
Hoi Wim ik wil reageren op de wissel motor die jij gevonden hebt, hij is inderdaad niet duur en ziet er goed uit.
Ik zelf heb nog een andere aandrijving gevonden een koppen motor van een 2,5 ins harde schijf.
Als de schijf kapot is en niet meer te gebruiken is dan is de koppen motor nog goed en die zaag ik uit de harde schijf na dat ik hem uit elkaar heb gehaald.
Je moet dan nog wel wat aan passingen maken onderhandere twee draadjes aan twee hele kleine puntjes solderen en een veertje er op maken.
Maar het werkt grandioos het gaat wel sneller dan dat motortje wat jij gebruikt, maar het geeft geen arde tikken.
3 V is voldoende en die kun je makkelijk een uur op laten staan zonder dat het spoeltje te warm wordt.
Als je in een computer winkel waar ze ook de P.C. maken vraag om de kapotte schijven en er bij zegt dat ze de contacten om mogen buigen zodat er geen stekker meer op kan zodat je ze niet meer uit kunt lezen, dan kan ik ze gratis mee krijgen dus goed koper kan niet.
Ik stuur de wissel mee aan en ontkoppel de wagens er mee, en ben nog elke keer mee bezig wat ik er nog meer mee kan.
Als je meer kracht moet hebben dan kan je ook van de grote schijven de koppen motor gebruiken.
Ik heb zelf 6 mm tempex onder mijn kurkbed leggen en daar passen makkelijk die koppen motors wat dikte aangaat onder, dus kan ze gelijk tegen het kurk aan lijmen vlak onder de wissel zodat ik ook geen last heb met de treinen die een verdieping lager rijden.
Als er meer over wilt weten en foto's er van laat het me weten dan stuur ik ze je toe.
Groeten Jacob.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 7 oktober 2016, 00:00:53 »
@Jacob
Zoals je heb beschrijft, klinkt het als het ei van Columbus. Nou heb ik toevallig vooral 3,5 inch HS's op zolder liggen in plaats van 2,5 inch schijven, maar ik vraag me af waarom ik nooit op het idee ben gekomen.

Als ik je goed begrijp, zitten er 2 motoren in een schijf: een om rond te draaien, en een om de kop te verplaatsen. En het gaat kennelijk om lage voltages.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2016, 10:05:12 »
Klopt. Het motortje dat de koppen verplaatst loopt op spanningen beneden de 5V, lager werkt vaak goed, hoger is uit den boze. De motor die de schijf laat draaien is gewoonlijk ook een 5V type, hoewel ik in heel oude schijven ook 12V motoren heb aangetroffen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Jacob-Mandemaker

  • Gast
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #12 Gepost op: 21 oktober 2016, 22:04:59 »
Hoi Jan Trein.
Maar je kunt ook de 3,5 inch gebruiken deze is stekker maar aan 2,5 inch heb je genoeg, maar je kunt zo bij een computer winkel om 2,5 schijfjes vragen ze moeten dan alleen de aansluiting op de printplaat kapot maken of de print er afschroeven ivm prive.
Deze kun je zo gratis krijgen als je er een stel hebt gehad dan geef je ze een keer wat koeken voor bij de koffie dat werk altijd.
Ik heb in middels al 80 motortjes verzameld en stop er nu mee.
Maar als je er meer over wilt weten hoe ik het gedaan heb laat het even weten ik heb foto's en filmpje er van gemaakt.

Groeten Jacob.

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #13 Gepost op: 22 oktober 2016, 08:33:59 »
Hoi Jacob,

kun je wat foto's plaatsen hier op het forum?
ik ben ook wel geintreseerd hoe je dat gemaakt heb.

Groet Mies

Jacob-Mandemaker

  • Gast
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #14 Gepost op: 30 januari 2017, 20:59:07 »
Hoi Richel.
Ik heb je vraag pas een week geleden gelezen. dus je heb wel lang moeten wachten tot dat je een reactie krijgt op je vraag.
Maar ik vind het leuk dat je het vraagt en zal mijn best doen om de nodige foto en een verhaal er bij te maken.

Jacob-Mandemaker

  • Gast
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #15 Gepost op: 15 februari 2017, 21:27:13 »
Hoi Richel.
Ik heb je vraag pas een week geleden gelezen. dus je heb wel lang moeten wachten tot dat je een reactie krijgt op je vraag.
Maar ik vind het leuk dat je het vraagt en zal mijn best doen om de nodige foto en een verhaal er bij te maken.

Ik ga het weer proberen nu met een Word bestand het is maar 1 pagina het zijn er totaal 8 stuks
Maar deze is nog te groot 2,63 MB dus mogelijk dat het niet gaat.
Het is nog te groot dus ik weet niet hoe ik het dan moet doen.
Ik denk dat het gelijk via de mail moet maar dan moet ik wel een mail adres hebben of jij de mijne ik die van jou naar mij toe.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #16 Gepost op: 15 februari 2017, 23:14:16 »
Beste Jacob,

Als je dat Word bestand afdrukt en dan weer scanned als jpg, dan kun je hem als foto plaatsen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #17 Gepost op: 15 april 2017, 22:49:13 »
Ik heb er 5 besteld, heb ze deze week bij iemand gezien en werkt echt mooi, het geluid vond ik acceptabel, niet meer of minder dan dat van een servo, maar minder irritant dan een magneetaandrijving. Zal er tzt wel een verslag van maken als ik het niet vergeet.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #18 Gepost op: 15 april 2017, 23:22:33 »
Daar ben ik erg benieuwd naar.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #19 Gepost op: 15 april 2017, 23:34:55 »
ik ook hoor  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #20 Gepost op: 18 april 2017, 11:56:24 »
Toevallig keek ik ook even op hun site:
http://mtb-model.com/pages/mp5.php?lang=en

en warempel nu ook een mp5 met " 4 steps – 3, 6, 9 and 12 mm"
Citaat
Both d.c. and a.c. power supplies are suitable, with a current consumption aprox 150 mA during motion. The mechanism has a end of travel detection switch, i.e. the control voltage can be applied permanently, to be disconnected automatically once a respective position is reached and the motion stops. The integration of motor switch MP5 is universal – three-conductors (like electromagnetic) or two-condutors (like motor switch). You can change the old types easily without changeover of railway´s wiring. Switches are compatible with regular DCC decoders e.g. Lenz LS100, LS150 or decoders for motor switches. Motor switch has also two switch contacts with capacity 1A for supplemental aplication. The end switches provide the range to position after econditioning disconected power supply.

De handleiding is puur Tjechisch.

Nou zou ik zelf niet zo snel overstappen omdat ik ruim 20 Grüner's (euro per stuk) heb
en een kleine 20 servo's (3,5 euro per stuk). Maar het idee blijft zonder meer leuk voor de mensen die nog niets hebben, of alleen slechte Marklin wisselaandrijvingen.

Grüner relais (als 12 vDC wisselaandrijving, inderdaad klik-klak,
in het rode handvat zit een niet-verstelbare draadveer voor de wisseltong aandrijving):
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #21 Gepost op: 11 januari 2021, 14:54:26 »


Ik zit nog een beetje te sukkelen met die foto's!!!
Holderdebolderopzolder

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #22 Gepost op: 11 januari 2021, 15:03:34 »

Bovenste foto is de onderkant dus.
Holderdebolderopzolder

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #23 Gepost op: 11 januari 2021, 15:06:48 »



Het staat allemaal nog wel niet goed op zijn plaats denk ik !!
Het spul is nu gemonteerd onder in een tunnel en het werkt prima !!
Per ongeluk 2 dezelfde foto's !
Holderdebolderopzolder

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Motorische wisselaandrijving
« Reactie #24 Gepost op: 11 januari 2021, 15:17:03 »

Dit zijn de onderdeeltjes: Master microservo C8768 van Conrad € 5,07 ( + verzendenkosten )
                                     Servotester  ( ook van Conrad )          € 15,53        ,,          ,,

En ook het kleine lineaire servo'tje DS15 ( L ) van Conrad van € 12,49           ,,           ,,

Dit laatste heb ik niet gebruikt omdat ik bang ben dat het niet sterk genoeg is en kapot zal gaan onder in de tunnel. ( deze komen m.i. uit de vliegtuigmodelbouw )

ik heb 3 draadjes gesoldeerd aan de 3 pootjes van de potmeter op de tester en dat werkt goed, ook zonder de potmeter te verwijderen.
Het enigste nadeel is dat je 5 draadjes moet trekken vanaf de schakelaar en de voeding. ( De tester ligt onder de vloer bij het wissel. ! )
Voorde voeding gebruik ik een oude mobiel/batterijoplader.
Holderdebolderopzolder