Auteur Topic: lijmen  (gelezen 7478 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mateboer

  • Gast
lijmen
« Gepost op: 26 februari 2016, 19:37:20 »
goedenavond

dit is mijn eerste keer op dit forum, samen met mijn zoon van 14 zijn we een paar maand geleden begonnen met het maken van een modelspoorbaan
we gingen hier blanco in dus eerst informatie her en der gevraagd filmpjes bekeken op you tube over dit onderwerp je komt dan toch al een mooi eindje op weg
nu heb ik een vraag over het lijmen van een achtergrond op een houten plaat op de verpakking staat dat dit met houtlijm moet maar moet ik dit ook eerst verdunnen en zo ja wat is dan de verhouding
dit geld ook voor de railbedding ik heb me laten vertellen dat je houtlijm verdunt met water en dan afwasmiddel er bij doen als dit waar is wat is dan hier de verhouding van
 
gr thijs

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: lijmen
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2016, 20:24:26 »
Hallo Thijs en zoon,
Welkom op het forum. Als je even tijd hebt stel je dan even voor in het draadje even voorstellen zodat iedereen weet wie je bent en met wat voor materiaal aan de gang gaat en zo. Dat praat ook iets makkelijker. ;)

Om op je vraag terug te komen over lijmen. In de eerste plaats ... neem niet te dun hout om kromtrekken te voorkomen. Als lijm kan je inderdaad witte houtlijm gebruiken maar ook gewoon behangplaksel werkt prima. Voor balasten gebruik ik zelf Boekbinders lijm of witte houtlijm verdunt met water (ongeveer 50 - 50) en een paar druppels afwasmiddel om de oppervlakte spanning te breken. Zou je geen afwasmiddel gebruiken dan blijft de lijm als druppels op de ballast liggen. Door de afwasmiddel trekt het mooi in/tussen de korrels of steentjes in.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: lijmen
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2016, 08:15:59 »
Dat beetje afwasmiddel maakt dus wel degelijk een heel verschil. Dat is een handige tip van Pierre.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: lijmen
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2016, 08:36:31 »
Inderdaad.

De keuze tussen houtlijm en boekbinderslijm heeft vooral te maken met hoe belangrijk je demping vindt. Als je de railbedding en ballast vastlijmt met houtlijm, wordt het geheel een harde koek die alle contactgeluid doorgeeft aan de ondergrond. Boekbinderslijm blijft wat flexibel, en geeft daardoor minder door.

Als je houtlijm gebruikt, neem dan een wateroplosbare (aangeduid als D1 of D2). Wil je ooit de bedding verwijderen oftewel de rails losmaken, dan is het een kwestie van vochtig maken en een poosje wachten, waarna je zonder schade aan ondergrond of rails alles weer los kunt maken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: lijmen
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2016, 20:51:39 »
Dirk bedankt voor die info.
Dat wist ik nog niet dat er verschillende soorten houtlijm zijn.
Ik heb gewoon de standaard Bison en Pattex gebruikt.
Ik hoop dat deze gemakkelijk loslaten, indien nodig uiteraard.  ;D

Wel begrijp ik dat ik dus beter boekbinderslijm had kunnen gebruiken voor de ballast.  :-[
Waar is deze te koop? Bij de bouwmarkt? Is er een groot prijsverschil tussen beide?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: lijmen
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2016, 21:29:37 »
Boekbinderslijm is verkrijgbaar bij de meeste creatief winkeltjes zoals Pipoos. De prijs is niet echt anders dan houtlijm.

Wat betreft de houtlijm: als je het flesje nog hebt kun je zien of er D1, D2, D3 of D4 op staat. De bouwmarkt hier verkoopt D2 en D4, de laatste voor buitentoepassingen en dus ook duurder.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: mark mms

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: lijmen
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2016, 21:49:56 »
Top, Dirk!

Ik heb D2 gebruikt.
Zodra ik bij Pipoos in de buurt ben , zal ik wat inslaan.

Bedankt!

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: lijmen
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2016, 23:28:37 »
Succes!

Ik heb net nog even wat prijzen gecheckt, en vastgesteld dat boekbinderslijm in het algemeen zelfs nog wat goedkoper is dan de meeste D1 of D2 houtlijmen in de bouwmarkt. Dat is dan altijd weer een prettige bijkomstigheid.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: lijmen
« Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2016, 08:08:16 »
Ik weet niet wat voor rail men gebruikt, is het bijv. Trix of Märklin C of M rail plak dan eerst de zijkanten af met schilderstape en doe daar de ballast overheen.
Zelf verdun ik houtlijm altijd met ruitensproeiervloeistof of ik maak ook wel gebruik van voorstrijk als ik K-rail of rail zonder bedding ga ballasten.
Achterwand plakken kan inderdaad goed en voordelig met houtlijm, die haal ik altijd bij de Action rond de 2 euro ipv rond de 5 euro bij de bouwmarkt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: lijmen
« Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2016, 22:08:43 »
Tot nu toe heb ik rails van fleischmann, roco en andere merken op een bedding van Noch vast gespijkerd. Daartussen is heel fijn zand 0-1mm, gelijmd met verdunde houtlijm (houtlijm/water).

Voor de rest zal ik kijken of boekbinderslijm verstandiger is, i.v.m. Geluid.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: lijmen
« Reactie #10 Gepost op: 29 februari 2016, 23:16:13 »
Als de lijm/bedding droog is moet je wel de spijkertjes er weer uithalen Mark anders geven die het geluid door.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/