Auteur Topic: Expositie op treinenbeurs  (gelezen 6028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Raages

  • Gast
Expositie op treinenbeurs
« Gepost op: 23 februari 2016, 11:34:06 »
Onlangs was ik in Houten op de beurs en ik vroeg mij af of exposanten van een baan daar ook enige vergoeding voor ontvangen. Dat een handelaar zijn tafel moet huren begrijp ik wel. Maar wat is de motivatie voor een club of particulier om zijn spoorbaan daar heen te slepen en te laten bekijken?
Ik wil dit graag weten om rekening te houden met een eventueel exposeren bij de constructie van mijn toekomstige baan.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Expositie op treinenbeurs
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2016, 12:54:51 »
Misschien zou je daar informatie over moeten inwinnen bij de exploitant van die beurs... of bij de mensen die daar een modelspoorbaan hebben staan.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Expositie op treinenbeurs
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2016, 13:16:20 »
Als voormalig deelnemer aan verschillende beurzen kan ik wel wat algemene dingen roepen. Maar verschillende beursorganisatoren gaan er verschillend mee om, en ook niet elke club vraagt of krijgt hetzelfde. Hoe dan ook is de vergoeding beperkt, en zelden kostendekkend. De vergoeding is altijd iets wat je van tevoren met de beursorganisator bespreekt.

Er is een beurs waar de organisatie van alles regelt. Als je gevraagd wordt om met je baan daar te komen staan regelen ze overnachtingen en maaltijden, en er is dan zelfs een aparte deelnemers-kantine. Kom je van ver, dan is een zekere reiskostenvergoeding ook mogelijk. Dat een beursorganisator zoveel doet is echter een grote uitzondering.

Er zijn ook beurzen waar je "blij mag zijn" dat je je kunsten mag vertonen en waar je alles zelf moet regelen en betalen. Alleen stoelen en dranghekken worden dan wel ter beschikking gesteld. Maar reiskosten, parkeergeld, maaltijden en drinken, overnachtingen, dat zoek je allemaal zelf maar uit. Moet je als club een busje huren om de baan te vervoeren, dan wordt die vaak wel vergoed, mits je dat natuurlijk eerst overlegd hebt.

En dan zijn er beurzen die daar ergens tussenin zitten.

Je hobby deels betalen door op beurzen te gaan staan zoals ik weleens heb horen beweren, dat is een idee dat je maar beter snel kunt vergeten. Hoe goed de beurs je als exposant ook vertroetelt, financieel leg je er altijd op toe.

De motivatie om er te gaan staan moet vooral zijn dat je het zelf leuk vind om iets te laten zien, of om anderen op weg te helpen, of iets in die orde.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Expositie op treinenbeurs
« Reactie #3 Gepost op: 23 februari 2016, 14:09:17 »
In aanvulling op Dirk's bijdrage: ik denk ook dat je tot de absolute top moet behoren, wil een beursorganisatie onkosten in je investeren.
Jouw vraag maakt trouwens wèl dat ik akelig nieuwsgierig ben geworden naar foto's van dingen die je hebt gemaakt.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Expositie op treinenbeurs
« Reactie #4 Gepost op: 23 februari 2016, 14:56:31 »
Dan zul je je nieuwsgierigheid nog even moeten bedwingen, want zover ben ik nog niet.  ;)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Expositie op treinenbeurs
« Reactie #5 Gepost op: 23 februari 2016, 21:32:46 »
Als een vereniging gevraagd word in te schrijven voor een tentoonstelling dan hoort bij die inschrijving ook een vergoeding voor de te maken kosten, belangrijke posten zijn transport van de materialen, verzekeringen en reis- en verblijfkosten, het is mijn ervaring dat de organisatoren, mits je het netjes opgeeft, daarover niet heel moeilijk doen, natuurlijk wordt er altijd onderhandeld....

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Raages

  • Gast
Re: Expositie op treinenbeurs
« Reactie #6 Gepost op: 24 februari 2016, 09:55:44 »
Met de informatie die ik in jullie gewaardeerde reacties lees en gelet op de vrijwel uit te sluiten gelegenheid dat een organisatie mijn privé modelbaan zal uitnodigen en de toch hoogst onwaarschijnlijkheid dat ik nog eens ga verhuizen, kan ik mijn spoorbaan gewoon vast in bouwen in de ruimte die ik ter beschikking heb.
Bij eventuele verkoop of sloop is de grootste schade het baanframe zelf. Het rollend materieel, de scenery en de rails zijn er met enige moeite altijd nog wel af te halen.
Die schade weegt niet op tegen de problemen van vele noodzakelijke railscheidingen, stekerverbindingen en extra frame delen om het geheel te kunnen opdelen.
Nog af gezien van de mogelijke storingen die dat allemaal met zich meebrengt en de zichtbaarheid ervan.

Nu maar eens kijken wat we zo al in die 9 m2 (3x3) voor leuks kwijt kunnen. Ik had al een paar ideeën in een Wintrack demo geprobeerd, maar heb toch besloten verder met Anyrail 5 te gaan tekenen. Het resultaat zal ik binnenkort in het forum laten "keuren". ;D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Expositie op treinenbeurs
« Reactie #7 Gepost op: 24 februari 2016, 20:04:05 »
Met de informatie die ik in jullie gewaardeerde reacties lees en gelet op de vrijwel uit te sluiten gelegenheid dat een organisatie mijn privé modelbaan zal uitnodigen...
Misschien is het een idee om eens te kijken naar: http://www.teammitropa.nl en http://www.martinwelberg.nl. Wellicht kun je daar ontdekken hoe hoog je de lat voor jezelf wilt leggen.

Citaat
...en de toch hoogst onwaarschijnlijkheid dat ik nog eens ga verhuizen, kan ik mijn spoorbaan gewoon vast in bouwen in de ruimte die ik ter beschikking heb.
Het bouwen in modules heeft zowel voor- als nadelen. Ikzelf heb geen plannen om te verhuizen en op een beurs staan lijkt me ook niks en toch vind ik bouwen in modules prettiger. Omdat ik dan niet meteen met een heel baanplan hoef te beginnen. Als een aantal modules klaar zijn en ik hoef nergens meer onder of achter te kruipen, dan koppel ik ze aan elkaar zodat het één geheel wordt. Als ik dan later toch nog eens besluit dat ik een van de modules wil aanpassen, dan hoef ik niet de hele boel af te breken. Maar, iedereen werkt weer op een andere manier.
Succes met je baanplannen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Expositie op treinenbeurs
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2016, 23:16:23 »
Er is één Nederlandse tentoonstelling die zo ongeveer alleen privé banen tentoon stelt: OnTraxs in het spoorwegmuseum, stelt wel hele hoge eisen, is binnenkort weer, ga eens kijken en praten.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Expositie op treinenbeurs
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2016, 08:08:36 »
OnTraxs in het spoorwegmuseum, stelt wel hele hoge eisen

Daar hoef je je ook niet zelf met je baan te melden. Exposanten staan er uitsluitend op uitnodiging.

Het karakter van de tentoongestelde "banen" is primair dat van een diorama, en die hebben zelfs niet altijd allemaal ook iets met rails. Een belangrijk deel bestaat uit een of twee modules, groter is een uitzondering. Het zijn stuk voor stuk staaltjes van scenery bouw.

Ontraxs wordt georganiseerd door TeamMitropa i.s.m. het Spoorwegmuseum. Als je bij TeamMitropa kijkt zie je wat hun leden zelf presteren, en dat geeft gelijk een aardig beeld van wat je op Ontraxs kunt verwachten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.