Auteur Topic: booster  (gelezen 13906 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
booster
« Gepost op: 14 februari 2016, 20:32:55 »
beste allemaal
Omdat ik met te veel treinen rijd en regelmatig storingen heb door overbelasting ben ik van plan om mijn booster uhlenbrock power 3 te vervangen door een booster uhlenbrock power 8
Kan iemand mij vertellen of dit een verstandige keus is
De baan scheiden en met 2 boosters  werken is niet meer mogelijk vandaar  rijden met een booster met voldoende vermogen lijkt mij het beste
De booster power 8 is wel kortsluiting beveiligd
Ik hoor het graag gr aad

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: booster
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2016, 20:55:04 »
De P8 is bedoeld voor grotere schalen dan h0. Nu ben ik nooit zo geïnteresseerd in waar iets voor bedoeld is. Wat je ermee kunt is veel interessanter. In dit geval is er echter een belangrijk verschil: de stroom die bij een kortsluiting op kan treden, is veel groter dan bij de P3.

Kijk je even naar de stroomafnemers* die in h0 materieel worden gebruikt, dan zijn die veel fijner dan in schaal 0. Daarmee zijn ze ook veel kwetsbaarder. De maximale kortsluitstroom en kortsluitduur van de P3 overleven ze meestal wel. Bij gebruik van de P8 kun je bij kortsluitingen te maken krijgen met defecte stroomafnemers, en ook het kunststof eromheen kan schade oplopen. Het kan dan maarzo gebeuren dat je favoriete lok mag verhuizen naar de losse onderdelen bak  :(

Rijd je geautomatiseerd tweerail digitaal, dan kunnen ook bezetmelders sneuvelen. Meestal zijn die echter een stuk robuuster dan de stroomafnemertjes in je treinen.

De baan scheiden en met 2 boosters  werken is niet meer mogelijk

Waarom niet? Ik ben daar heel benieuwd naar.

* Nee, niet die dingen op het dak, maar de messing en fosforbrons dingen die stroom afnemen van de wielen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
Re: booster
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2016, 22:12:40 »
Hallo Dirk bedankt voor je advies ik ga de booster zeker niet gebruiken
Ik weet alleen niet hoe ik de treinbaan kan scheiden alles is een beetje verweven in elkaar ik heb met de bouw geen echte secties aan gehouden wat ik achter af wel had moeten doen
Kan je mij wel een advies geven welke booster ik nog zou kunnen gebruiken om toch met 6 treinen tegelijk te kunnen rijden
gr aad


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: booster
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2016, 22:19:35 »
Het probleem is een beetje dat alles in digitaal h0 is ontworpen op maximaal 3 ampère. Zoals de P3 dus. Gewoonlijk is dat voldoende voor 5 à 6 treinen. Blijkbaar zijn jouw treinen grote stroomgebruikers, dat dat net niet lukt.

Maar met elke booster die sterker is dan 3 ampère loop je risico op schade. De oplossing is dan toch scheiden, en dat valt in de praktijk meestal best mee.

Kun je iets van een sporenplan tonen, en misschien wat foto's of tekeningen van hoe je de boel aangesloten hebt? Dan kunnen we met je meedenken over hoe je dat scheiden op zou kunnen lossen. Extra voordeel: je bent een stuk goedkoper uit dan wanneer je een P8 had aangeschaft.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
Re: booster
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2016, 22:48:39 »
Hallo Dirk ik ga morgen eens kijken hoe ik het op gaat lossen
Je hoor nog van mij
In ieder geval bedankt voor je advies
gr aad

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: booster
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2016, 11:55:21 »
Met welk programma werk je
in koploper kan je aangeven dat er max X treinen tegelijk rijden
Ik denk dat niet enkel je treinen maar ook de binnen verlichting meetellen,en dat je dat niet meerekend
4 wagons met binnen licht is ook een loc

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: booster
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2016, 12:14:39 »
@Jerry, het zou best kunnen dat Aad rijtuigen heeft met gloeilampverlichting. En je hebt helemaal gelijk dat een paar verlichte rijtuigen samen voor een lok kunnen tellen.

Helaas brandt die verlichting meestal ook als de treinen stil staan. Je kunt dus ook aan oplossingen denken als de gloeilampverlichting vervangen door LED strips, en aansluiten op een uitgang van een (functie-)decoder. Dat vraagt het nodige ombouwwerk, en niet ieder vindt dat leuk. Sommigen willen hun materieel origineel houden, en dan is die oplossing al helemaal niet aan de orde. Bovendien moet je in de besturingssoftware aan kunnen geven dat de verlichting uitgezet moet worden wanneer de trein even niet meedoet.

Blijft staan dat Aad zegt met zes treinen tegelijk te willen kunnen rijden. Reken je voor een gemiddelde lok zo'n 500mA, dan zit je daarmee al op 3A. Verlichting uitschakelen of vervangen door LED strips is dan niet voldoende; een extra booster wel.

Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: booster
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2016, 17:39:28 »
heb hier al jaren een ESU 8 Amp booster in gebruik en nog nooit problemen gehad.Hangt gewoon af van de afschakelsnelheid van je systeem.Die van Esu heb ik de tijd niet om de kortsluiting op te heffen of hij gaat al in alarm .Als je argwaan hebt neem gewoon de 8 amp en verdeel via automatische zekeringetjes in delen van 4 amp.Ja en natuurlijk lampjes vervangen indien mogelijk door leds.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
Re: booster
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2016, 18:57:30 »


Hallo allemaal Ja nu weet ik het niet meer er zijn er die waarschuwen niet doen te gevaarlijk ivm kortsluitingen
En terecht Beter een waarschuwing dan een berg schade
Maar er zijn er ook die al jaren een zware booster gebruiken en geen schade ondervinden
Bijgaande een foto van 1 van de 3 schakelkasten met stroomdetectie en bezetmelders
In totaal zijn er 9 x 16 bezetmelders =144 blokken dit is de verdeling van de treinbaan
Er rijden 4 treinen met een sound decoder 2 ervan zijn uitgerust met een rook generator
Alle wagons zijn verlicht met led verlichting [ dus geen gloeilampjes ]  de meeste treinen hebben ook led lampjes

De spoorbaan is een 2weg systeem deze word aangestuurd door een centrale [ Raptor ] via een interface kan ik de baan besturen met mijn laptop en/of tablet
 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: booster
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2016, 19:53:11 »
... neem gewoon de 8 amp en verdeel via automatische zekeringetjes...

Dan wordt het probleem van Aad niet opgelost: het moeilijk kunnen scheiden van de baan in meerdere delen.

En als je toch de scheiding moet maken, is een extra 3A booster met trafo goedkoper dan een P8 met bijbehorende trafo.

... mijn booster uhlenbrock power 3

Met wat voor trafo wordt de P3 gevoed? Heeft die wel voldoende vermogen?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
Re: booster
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2016, 20:24:50 »
Hallo Dirk
De rails word gevoed met een trafo  16 volt 70VA en 4.38 amp
Voor de wissels en seinen is een aparte trafo van 40VA 15 volt en 2.67 amp
ik dacht dat de trafo wel zwaar genoeg was of heb jij een andere mening
Ik heb contact gehad met iemand op het Raptor forum van deze persoon mag ik een LDT booster 4.5 amp uitproberen en dan de power 3 booster gebruiken voor de wissels en seinen
misschien is dat de oplossing  ;D
Gr aad

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: booster
« Reactie #11 Gepost op: 15 februari 2016, 20:51:13 »
Dat zou een oplossing kunnen zijn.

Ik begrijp dat je de wissels uit dezelfde booster voedt, als de baan, namelijk de P3? Dan kan dat heel goed de oorzaak van je storingen zijn.

Als dat zo is moet je eens kijken of de decoders voor de wissels ook een trafo aansluiting hebben. En als ze die hebben, gebruik dan een losse trafo om de wisseldecoders te voeden, dan heb je een goede kans dat je storingen ook voorbij zijn.
Als dat niet zo is, kun je ook de P# voor de baan blijven gebruiken en een goedkoop boostertje voor de wissels gebruiken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
Re: booster
« Reactie #12 Gepost op: 15 februari 2016, 21:01:03 »
Hallo Dirk
Ja de decoders voor de wissels en seinen hebben een aansluiting voor een trafo zoals ik schreef in een eerder bericht is daar een aparte trafo voor aangesloten
gr aad

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: booster
« Reactie #13 Gepost op: 15 februari 2016, 21:53:22 »
Duidelijk. Dan lijkt het testen met de 4,5A booster me een heel goed idee.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: booster
« Reactie #14 Gepost op: 15 februari 2016, 23:26:51 »
Beste Aad,

In de Raptor is ook een module beschikbaar met de naam "Maximaal aantal rijdende treinen", deze module is speciaal gemaakt om een te kleine booster niet te hoog te belasten.

Overigens gebruik ik deze module om de baan netjes stil te zetten, ik zet het aantal op 0 en Raptor zoekt dan geen vervolgrijwegen meer, de treinen maken de rijwegen die in uitvoering zijn natuurlijk netjes af en stoppen netjes in het laatste blok van de in uitvoering zijnde rijwegen, daarna op stop drukken (gele lamp gaat branden), nog een keer op stop drukken (rode lamp gaat branden) en dan de actuele situatie opslaan door nog één of twee keer op stop te drukken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
Re: booster
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2016, 07:52:00 »
Hallo Anne
Ik weet van deze module en ga hem nog kopen
Eerst ga ik de booster van Teunis proberen misschien is dan alles opgelost
bedankt voor je reactie gr aad

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: booster
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2016, 10:07:03 »
Beste Aad,

Omdat je de krachtstroom voor je wissels van een aparte trafo haalt is het nergens voor nodig om de wissel decoders op een aparte booster te zetten, het "digitale" stroomgebruik van de wisseldecoders zit nu veel dichter bij 0 Amp als bij 1 Amp.

Dus je Power 3 booster gewoon vervangen door de booster van Teunis en rijden maar.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
Re: booster
« Reactie #17 Gepost op: 16 februari 2016, 10:56:03 »
Oke Anne dan kan waarschijnlijk de power 3 booster in de verkoop
gr aad

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: booster
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2016, 22:36:31 »
Beste Aad,

Ja, want mocht je toch naar 2 booster "moeten" dan moet je nog een DB 4 hebben, want er is één regel: hou boosters op één baan identiek.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: booster
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2016, 17:21:47 »
identiek is niet nodig.Wel zelfde merk is aangeraden omdat ze dan op hetzelfde principe werken en meestal dezelfde beveiligingen hebben ingebouwd.Wel mooi je secties scheiden.Voor 3rail is dit dus gewoon de middenleider (puko's) onderbreken bij de overgang.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: booster
« Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2016, 23:22:00 »
Beste Aad,

Een regel is geen wet, maar je kunt je voorstellen dat als de ene booster een iets anders signaal levert als de andere en er gaat een sleper over de scheiding, dat er wat zou kunnen gebeuren (let op de woorden zouden en kunnen), om deze kans te minimaliseren beveel ik het gebruik en identieke boosters aan en ook identieke trafo's/voedingen.

Een aanvullinkje: als er twee boosters zijn dan heb je minimaal twee scheidingen, overgangen

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: booster
« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2016, 04:21:04 »
Als je twee boosters gebruikt, maar de ene is voor het rijden en de andere voor wissels en seinen, dan maakt het voor de goede werking niet uit wat voor boosters die twee zijn. Voor Aad is dit stukje dus hoe dan ook niet van toepassing.

Off topic want wel interessant maar niet van toepassing op het probleem van Aad.

Ga je meerdere boosters gebruiken voor het rijden, dan zijn er twee aandachtspunten.

De eerste en allerbelangrijkste is dat er twee constructiewijzen zijn, en dat je die niet zonder meer op een baan kunt combineren. Dat zijn enerzijds de boosters met een H-brug of H-Bridge uitgang, en anderzijds de boosters met een common ground uitgang. Als je die twee types door elkaar gebruikt kunnen er op de overgang van de ene booster naar de andere, rare dingen gebeuren waardoor de boel in ieder geval niet lekker werkt. Bekijk altijd de specificaties van boosters of ze wat dat betreft van hetzelfde type zijn, wanneer je ze beide voor rijden gebruikt, dan weet je zeker dat je dat probleem niet gaat krijgen.

De LDT is een H-brug, de P3 een common ground booster. Ze samen gebruiken voor rijstroom zou wat dat betreft niet handig zijn.

Voor het andere aandachtspunt moet je je realiseren dat het digitale signaal op de baan uit reeksen van pulsjes bestaat, en dat die pulsen samen de informatie voor de decoders vormen. De centrale vormt die pulsen en geeft ze door aan de booster. Het maakt niet uit of dat een externe booster is (zoals bij de Raptor altijd het geval is) of dat het een ingebouwde booster is (zoals o.a. bij de IB, de Ecos, Zz21, DR5000). Het kost altijd een klein beetje tijd voordat een puls die door de centrale wordt opgewekt, aan de uitgang van de booster verschijnt. Hoeveel tijd, dat verschilt per booster. Wanneer een trein het gebied van de ene booster verlaat en in het gebied van de andere komt, worden de signalen van de boosters vaak heel even verbonden. Het is daarom wel prettig wanneer alle boosters die je voor het rijden gebruikt, tegelijk hun pulsjes op de baan zetten. In theorie krijg je anders vormen van zeer kort durende kortsluiting, en van verstoring van het digitale signaal. In de praktijk is het eigenlijk nooit een probleem.

@Anne W en @bellejt : Aad heeft geen puko's en sleperovergangen omdat hij tweerail rijdt.

Overigens ben ik het er volledig mee eens dat Aad eerst eens zou moeten proberen of alles goed werkt wanneer hij de P3 vervangt door de LDT 4,5A booster. Als dat zo is kan hij inderdaad de P3 verkopen. Mocht hij toch de P3 willen gebruiken voor wissels en seinen, dan is er nog steeds geen enkel probleem.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline aad

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 36
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • schilder
Re: booster
« Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2016, 06:53:40 »
Allemaal bedankt voor de adviezen ik heb de nieuwe booster inmiddels in huis en ga deze eerst eens aansluiten
op de trein baan
Ik ben eerst nog bezig met het uitbreiden van mijn schaduwstation het waren 6 opstel sporen en het worden er 11
dus werk zat
Ik laat t.z.t horen hoe het resultaat is van de LDT DB-4 booster
Groeten aad

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: booster
« Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2016, 10:40:55 »
O.K., dan geldt mijn redenering niet voor de scheidingen in de puntcontacten, maar voor de scheidingen in de railstaven, dit naast de normale 2-rail zaken.

Inderdaad, voor het gebruiken van H-Brug en Common Ground boosters geldt dat het nog minder aan te bevelen is, dit overigens ondanks het feit dat LDT het wel goedkeurt.

Natuurlijk mag je rustig verschillende boosters gebruiken voor magneetartikelen en voor rijden, het één heeft niets met het ander te maken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: booster
« Reactie #24 Gepost op: 18 februari 2016, 10:54:04 »
Off topic want wel interessant maar nog steeds niet van toepassing op het probleem van Aad.

Inderdaad, voor het gebruiken van H-Brug en Common Ground boosters geldt dat het nog minder aan te bevelen is, dit overigens ondanks het feit dat LDT het wel goedkeurt.

Het kan ook wel, onder de volgende voorwaarden:
- elke booster heeft een eigen trafo, die nergens anders voor wordt gebruikt, èn
- de ingangen van de boosters zijn voorzien van galvanische scheiding (meestal een optocoupler).

De laatste eis wordt door veel boosters al een aantal jaren aan voldaan. Maar controleer het wel altijd even!
De eerste eis heb je zelf in de hand.

Als je die twee dingen zeker weet, maakt H-brug of common ground op zich niet meer uit. Als aan een van deze eisen niet wordt voldaan, gaat het niet goed. Als je er niet mee vertrouwd bent, speel dan op safe, is mijn advies.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.