Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277759 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #475 Gepost op: 7 oktober 2019, 21:15:26 »
Kijk, de hele plastic trukendoos gaat hier open. Top tips!
Beste @Rob,
Ik heb nog even nagedacht over jouw opmerking en ben even gaan bladeren door het forum en het is wat ik eigenlijk al wist: @Pierre doet het ook:  :D


Deze leidingen maak ik van oude gietbomen en limonade rietjes. Even een aansteker onder een gietboom en deze is prima in model te buigen.
Nou moet ik wel zeggen: dit zijn wel bijzonder fraaie gietbomen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #476 Gepost op: 7 oktober 2019, 23:26:49 »
Ach, wat is er veel te vinden, hier.
Maar ik ben lui en wacht gewoon tot de tips nog een keer opborrelen   :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #477 Gepost op: 9 oktober 2019, 13:52:55 »
Maar ik ben lui en wacht gewoon tot de tips nog een keer opborrelen   :)
In mijn luie uurtjes blader ik graag door het forum om briljante ideeën op te doen.  8)
Maar genoeg geleuterd, we gaan weer aan het werk.

Kleine update
Terwijl jullie aan het bankhangen zijn, onder een FIAT liggen of weet ik veel wat jullie allemaal uitspoken ben ik nog even bezig geweest met mijn fabriek. Inmiddels heb ik een aantal mogelijkheden bedacht: kinderdagverblijven waren er toen nog niet, maar er was wèl stadsgas. Veel onder jullie jongeren weten dat waarschijnlijk niet meer maar voordat we aardgas uit de grond van die arme Groningers oppompte, was er stadsgas. Toen we over zijn gegaan op aardgas, moesten alle gasfornuizen, gaskachels en gasgeisers worden aangepast. Dat was nogal een operatie en ik geloof zeker dat de witgoedhandel gouden tijden beleefden.


Stads- of lichtgas werd geproduceerd uit steenkool. Ik heb dus twee mogelijkheden bedacht als reden voor deze fabriek: een gasfabriek of een brandstoffenhandel. Aan een gasfabriek kleeft wel één nadeel en dat is zo'n ruimtevretende gashouder. Maar voorlopig houd ik beide opties nog even open. En voor het geval @Jack gaat vragen of ik deze hele meuk ook in mijn fabriek ga inbouwen? Ja, helemáál compleet met alles erop en er aan. Alleen ga je er niks van zien omdat er matglas in de raamkozijnen komt.


Om wat variatie aan te brengen heb in de rechter zijgevel een extra doorgang gemaakt.


Ook heb ik de voor- en rechter zijgevel aan elkaar geplakt. Doordat het spul nu aan elkaar zit kon ik de buizen de hoek om buigen.


Ook heb ik nog wat leidingwerk aangevuld.


Voordat deze fabriek arriveerde was het plan om deze rechter gevel te gebruiken voor mijn onderdoorgang. Maar omdat het normaalspoor vrij strak achter die fabriek langsloopt is daar geen ruimte meer voor.


Geeft niks want ik had nog wat portalen liggen van een gedemonteerde locloods. Ik heb de portalen wat lager gemaakt omdat er smalspoor onderdoor moet. Misschien past deze doorgang wel beter bij de fabriek.


Oh ja, die opening in die zijgevel: ik had nog een oud vakwerkbruggetje liggen met smalspoor. De buizen kunnen dan onder deze brug lopen naar de andere kant.


En die kolen kunnen dan rechtstreeks worden aangevoerd vanaf de steenkolenmijn.


Om het verhaal een beetje te laten kloppen, wordt aanvoer meestal gevolgd door afvoer dus heb ik bedacht om op de begane grond van de fabriek toch ook nog maar een spoortje te leggen. Omdat ik geen haakse kruising in N of in H0e had liggen, ga ik me redden met dit mini-draaischijfje.


En dat draaischijfje moet wel een beetje netjes worden weggewerkt in de bestrating. De rails worden nog uit de bestrating gesneden en die rails lijm ik rechtstreeks op het multiplex. Op die manier krijg ik hopelijk een akelig strak tramspoortje.


Zicht vanaf de fabriek.


En een sfeerfoto.
Vragen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #478 Gepost op: 9 oktober 2019, 14:01:00 »
Wauw Wim.

Voortvarend. De gevel vervangen voor de boog was een goed idee. Past veel beter zo.
Dit wordt een indrukwekkend industriegebied zo. En die gashouder: die kun je ook als achtergrondfoto aan de fabriek toevoegen. Dat scheelt een hoop ruimte.

En voor het geval Jack gaat vragen of ik deze hele meuk ook in mijn fabriek ga inbouwen? Ja, helemáál compleet met alles erop en er aan. Alleen ga je er niks van zien omdat er matglas in de raamkozijnen komt.
Ook als je het niet kunt zien is het goed te weten dat het er is  ::)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #479 Gepost op: 9 oktober 2019, 14:18:56 »
Een kleine aanvulling op het verhaal van Wim over het stadsgas wat inderdaad verkregen werd uit steenkool. Nadat het gas uit de steenkool was werd het overblijfsel cokes genoemd. Deze cokes werd weer geleverd aan diverse grote panden voor de verwarming hiervan middels centraal verwarming, waarvan de ketels gestookt werden met cokes. Deze ketels werden dag en nacht gestookt, m.a.w. er waren altijd stokers aanwezig. Voorbeelden van gebouwen in Amsterdam waren de ziekenhuizen, diverse banken, politiebureaus enz. 
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #480 Gepost op: 9 oktober 2019, 23:37:25 »
Holy Moses, dat gaat rap bij jou. Interieur erin? Ik zeg niks  :-X ;D
Ga je ook stoom genereren? Dat hoort er eigenlijk wel een beetje bij.

Och, en als het niet zichtbaar is heb je in ieder geval de voldoening van het bouwen toch?

Inspirerend!

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #481 Gepost op: 10 oktober 2019, 09:40:19 »
Wauww ... het is een tijdje rustig geweest bij huize Wim maar dat maak je nu dubbel en dwars weer goed man. Wat een prachtig stukje werk lever je hier en wat een briljant idee van die gasfabriek. Een gashouder is misschien wat ruimte verslindend maar een grote schoorsteen moet wel kunnen. (Ik weet dat je die nog hebt liggen 8) ). Allemaal buizen, doorgangen en smalspoorbaantjes ... helemaal top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #482 Gepost op: 11 oktober 2019, 17:33:32 »
Makkers, dank voor de wauw’s.
En die gashouder: die kun je ook als achtergrondfoto aan de fabriek toevoegen. Dat scheelt een hoop ruimte.
Zo’n gashouder op de achtergrond scheelt zeker een bak ruimte, maar ik vind zo’n gashouder wel een mooie aanvulling om ergens een plek voor te vinden. Dus vind ik het niet erg als ik een keer over zo'n ding struikel.

Ga je ook stoom genereren? Dat hoort er eigenlijk wel een beetje bij.
Ja dat hoort er wel bij. Alleen persoonlijk ben ik niet zo weg van de rook uit die rookgeneratoren. Dus laat ik het misschien bij wat bewegende tand- en vliegwielen.
Citaat
Och, en als het niet zichtbaar is heb je in ieder geval de voldoening van het bouwen toch?
Nou Jack, ik ben een beetje afgestapt van allemaal dingen bouwen die je vervolgens nooit meer ziet.

Een gashouder is misschien wat ruimte verslindend maar een grote schoorsteen moet wel kunnen. (Ik weet dat je die nog hebt liggen 8) ).
Ik heb er inderdaad weer wat fraaie schoorstenen bij.  8) Links en rechts van dit fabrieksgebouw is geen ruimte, maar ik vraag me af of ik zo’n schoorsteen niet gewoon op het dak kan zetten.  :o

Verder ben ik bezig met de bebouwing rechts van de fabriek. Daar loopt die smalspoorbruig -over de doorgang heen- naar de andere kant, maar aan die andere kant moet natuurlijk nog wel een passend gebouw komen.
Dat is even een gepuzzel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #483 Gepost op: 13 oktober 2019, 23:24:05 »
Tussendoor ben ik even bezig geweest met dat H0e spoortje rechts van de fabriek.


Dat draaischijfje was wel een geinig ding maar na enig gewrik brak het dingetje in tweeën en een deel sprong ergens in de ruimte om nooit meer terug te worden gevonden. Dit soort dingen gebeuren.  :o


Deze had ik ook nog ergens liggen, maar hij is te groot.


Dus heb ik even een nieuw opzetje gemaakt en de bestrating erin gelegd.


Tussendoor heb ik bedacht dat zo’n smalspoorbruggetje wel geinig is, maar het is eigenlijk een spoor dat doodloopt in de fabriek en dat is ook wel een beetje saai. Dus heb ik bedacht dat het H0e-spoortje dwars door de fabriek komt te lopen en aan de andere kant er weer uitkomt.


Dat betekent dat ik in de linker zijkant ook een doorgang moet maken. Die zijgevel heeft het in de loop der tijd al behoorlijk zwaar gehad: eerst is het arme ding in drie stukken gezaagd en vervolgens weer in elkaar geplakt. En nu gaat het beestje wéér onder het mes...


Gelukkig had ik dit deel nog niet vastgelijmd aan de rest en dat werkt een stuk makkelijker. Nou ja, makkelijk. In de loop der jaren wordt dit materiaal wat minder makkelijk in de omgang en breekt snel af.


Morgen mogen de klemmetjes eraf en ga ik eens opzoek naar iets dat op een bruggetje gaat lijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #484 Gepost op: 14 oktober 2019, 10:19:50 »
Hoi Wim,

Ik vind het toch elke keer weer mooi en moedig hoe je de gevels verzaagd en weer goed krijgt.
En nu het smalspoor niet in de fabriek stopt, komt-ie zeker weer op de naastliggende module (module 2 als ik me niet vergis) uit?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #485 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:24:04 »
Lekker zagen, snijden, hakken en plakken. Ik hou hier van Wim. ;D Het gaat helemaal goed komen. Leuk idee om gewoon door de fabriek heen te kunnen rijden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #486 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:03:07 »
Ik vind het toch elke keer weer mooi en moedig hoe je de gevels verzaagd en weer goed krijgt.
Nou Rob, ik denk dat ik dat een beetje van Pierre heb geleerd: je kunt je baan aanpassen aan je model maar je kunt ook je model aanpassen aan je baan. Bij de laatste optie gaat de zaag erin.  ;)
Lekker zagen, snijden, hakken en plakken. Ik hou hier van Wim. ;D
Precies!

En nu het smalspoor niet in de fabriek stopt, komt-ie zeker weer op de naastliggende module (module 2 als ik me niet vergis) uit?
Je hebt het precies goed.


De fabriek staat in deze versie nog niet ingetekend, maar het grootste deel van de tweede module (Fase 2) is nog blanco. Mijn idee was om aan de achterzijde van de tweede module  (dus net voor het spoor) wat lichtere industrie in te plannen en daar loopt dan ook het smalspoor dat aan de linkerkant uit de fabriek loopt. Tot hoever dat spoortje gaat lopen weet ik nog niet en ook weet ik nog niet hoe dat vorm gaat krijgen. Maar dat is van latere zorg.
Enfn, eerst morgen maar eens een etage in die fabriek plakken waar dat spoor overheen moet lopen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #487 Gepost op: 28 oktober 2019, 17:28:32 »
Tussendoor ben ik nog even bezig geweest met die fabriek. Omdat het H0e-spoortje van links naar rechts dwars door de fabriek heen loopt, moet er aan de linkerkant ook een brug komen.
Rechts van de fabriek loopt het smalspoor via een vakwerkbruggetje de fabriek in en voor de afwisseling wil ik links iets met baksteen doen.


Deze zijgevel van een locloods heb ik ergens opgescharreld waar ik een brug van wil maken. Als ik van een locloods een station kan maken dan moet ik daar zeker een brug van kunnen maken.


Beetje snijden en plakken en ik heb een brug.


De drie delen van de gevel zitten inmiddels in elkaar. Voor de stevigheid heb ik een stukje multiplex aan de binnenkant geplakt. Dat is goedkoper dan styreen, houdt het spul mooi bij elkaar en is gelijk een mooie ondergrond voor het smalspoortje.


Zo’n fabrieksgebouw heeft al verschillende renovatieprojecten achter de rug waardoor de hoeken niet meer zo mooi aansluiten. In de meeste gevallen werk ik dit soort oneffenheden weg met regenpijpen, maar dit keer heb ik muurvuller van de Action gebruikt.


Dat vakwerkbruggetje rechts van de fabriek daar moet ik denk ik een wat bredere versie voor vinden. Het past allemaal maar net.


En nu ik het toch over dat bruggetje heb: dat bruggetje moet ergens in een naastgelegen gebouw uitkomen. En ik heb nog wat aan restanten liggen.


Als begin heb ik eerst even een opening gemaakt om te zien hoe ver ik kan komen met dit... eh... dingetje.
Wordt vervolgd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #488 Gepost op: 28 oktober 2019, 19:23:47 »
Zo, dat wordt zo langzaam een project! 360 m is toch heel wat om vol te bouwen. Typisch iets van vroeger met die verschillende bouwstijlen
door elkaar, waar komt de kantine?  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #489 Gepost op: 29 oktober 2019, 17:26:37 »
Zo, dat wordt zo langzaam een project! 360 m is toch heel wat om vol te bouwen.
Ja @Jack er zit nog een behoorlijk stuk werk in. Gelukkig kan ik het hele zaakje opdelen in verschillende kleine projecten want anders verlies ik het overzicht.

Kantine? Deze fabriek heeft geen kantine. In de periode waarin dit speelt nam het arbeidersvolk van die dikke bruine boterhammen van huis mee, besmeerd met reuzel en spek. Het volk dat in de buurt woont gaat naar huis voor een warme hap stamppot en spek.
Dit is ook in de tijd van de volkskoffiehuizen, met een bord voor de deur “De koffie is klaar” waar arbeiders hun brood aten.


Ik ben even verder gegaan met het bouwwerk waar het smalspoor doorheen moet lopen richting kolenmijn op de meest rechtse module.
Typisch iets van vroeger met die verschillende bouwstijlen door elkaar...
Dit gebouw komt qua bouwstijl weer wat meer in de buurt van de gebouwen van de aangrenzende steenkolenmijn.


Dit oorspronkelijke gebouw is opgetrokken uit kruisverband en ik heb alleen nog Vlaams (ook wel Hollands) verband liggen. Het komt in de buurt, maar het is toch wat anders. Ik denk niet dat iemand het ziet.


De voorkant en de rechter zijgevel. Ik had natuurlijk ook een Kibri-bouwdoos uit elkaar kunnen trekken, maar het gepuzzel met losse restjes vind ik eigenlijk veel leuker. Die horizontale naad in de zijgevel verdwijnt later uit het zicht als daar buizen en pijpen langs komen te lopen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #490 Gepost op: 29 oktober 2019, 17:39:31 »
Er waren echt wel kantines in die tijd hoor, kan het me nog zo goed herinneren, ik liep toen nog in mijn korte broek, de tijd van toen.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #491 Gepost op: 29 oktober 2019, 19:50:40 »
Er waren echt wel kantines in die tijd hoor, kan het me nog zo goed herinneren, ik liep toen nog in mijn korte broek, de tijd van toen.
Korte broek?
Ik heb nog helemaal geen Preisertjes met korte broek.  :o
Hoe het ook moge zijn: déze fabriek heeft géén kantine. Als de Preisertjes dat per se willen dan gaan ze maar lekker naar de stationsrestauratie verderop. Maar wel weer op tijd terug anders hou ik het in op het loon.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #492 Gepost op: 29 oktober 2019, 20:17:39 »
Ja zeg, geen kantine??? Dat wordt geheid STAKEN!

Wij willen een kantine, anders geen benzine!!!

Is dat geen leuke aanvulling? Brengt in ieder geval leven in de brouwerij  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #493 Gepost op: 29 oktober 2019, 21:27:42 »
Oké, oké!
Mag zoiets ook?
Het blauw is op de kraam geschilderd en de naam staat er op. Een beetje reclame en wat vlaggetjes. Mini projectje viskraam … klaar.




Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #494 Gepost op: 30 oktober 2019, 09:21:35 »
Ja zeg, geen kantine??? Dat wordt geheid STAKEN!

Wij willen een kantine, anders geen benzine!!!

Is dat geen leuke aanvulling? Brengt in ieder geval leven in de brouwerij  ;D

Nu met z'n allen in onze loc's naar het Malieveld!

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #495 Gepost op: 30 oktober 2019, 10:32:57 »
Haha, over de A2  ;D ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #496 Gepost op: 30 oktober 2019, 12:35:47 »
Nu met z'n allen in onze loc's naar het Malieveld!
Eh... ik moet even iets uitleggen.
Deze module 1, 2 en 3 speelt zich af in Tijdperk III gedurende de jaren 1950 - 1960. Ik weet niet welke grootscheepse acties jullie nog op touw willen gaan zetten, maar die tijd is inmiddels gepasseerd. Net zoals je van het tientje van Lieftinck geen tien euro meer kunt maken, heeft protesteren niet zoveel zin meer; de periode waarin dit hele verhaal zich afspeelt ligt ver achter ons.
Maar goed ik ben de beroerdste niet en zal jullie tegemoet komen: er komt een kantineruimte. En ik schrijf met opzet kantineruimte want de Preisertjes krijgen een ruimte waar ze zelf naar eigen inzicht en wensen een kantine mogen bouwen. Want ik heb nog zat werk.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Vleesman

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 90
  • Thanked: 5 times
  • Geslacht: Man
  • Peter
    • DIORAMAVIEW Fotografie
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #497 Gepost op: 30 oktober 2019, 15:48:11 »
Zie je wel...staken werkt altijd!...en ook nog vrij in te delen. Menigte juicht... ;D ;D ;D

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #498 Gepost op: 30 oktober 2019, 16:26:31 »
Nu nog een hoger salaris  ;D :P
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #499 Gepost op: 31 oktober 2019, 15:44:05 »
Nu nog een hoger salaris  ;D :P
Die zag ik al aankomen; je geeft die Preisertjes een vinger en ze grijpen gelijk naar de beurs in je achterzak. Het zijn ook net mensen.

Ik ben nog even bezig geweest met de rechterzijde van de fabriek. Daar moet een gebouw komen waardoor het smalspoor moet lopen richting Module 3. Omdat daar het terrein komt van de steenkolenmijn heb ik zo'n beetje dezelfde bouwstijl gebruikt. In Duitsland noemen ze dit de Gründerzeitarchitektur, maar in Nederland een gebruikelijke industriële bouwstijl rond 1870-1900.


Deze eerste opzet was achteraf geen echt succes. Niet alleen zat de zijgevel vol naden en kieren, maar zaten de raamopeningen op een andere hoogte.


Bij het in elkaar plakken van de voor- en zijkant ontstond er op de hoek een naad die met een regenpijp niet meer was weg te werken.


Ik ben dus opnieuw begonnen. Bij deze versie lopen de ramen in een lijn door tussen de voor- en zijgevel.


En deze past naadloos.


Rechts op het dak komt nog een voorraadvat met buizen en pijpen.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)