Auteur Topic: Module 1, 2 en 3  (gelezen 160117 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.046
  • Thanked: 180 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #475 Gepost op: 7 oktober 2019, 21:15:26 »
Kijk, de hele plastic trukendoos gaat hier open. Top tips!
Beste @Rob,
Ik heb nog even nagedacht over jouw opmerking en ben even gaan bladeren door het forum en het is wat ik eigenlijk al wist: @Pierre doet het ook:  :D


Deze leidingen maak ik van oude gietbomen en limonade rietjes. Even een aansteker onder een gietboom en deze is prima in model te buigen.
Nou moet ik wel zeggen: dit zijn wel bijzonder fraaie gietbomen.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.316
  • Thanked: 37 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #476 Gepost op: 7 oktober 2019, 23:26:49 »
Ach, wat is er veel te vinden, hier.
Maar ik ben lui en wacht gewoon tot de tips nog een keer opborrelen   :)
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.046
  • Thanked: 180 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #477 Gepost op: 9 oktober 2019, 13:52:55 »
Maar ik ben lui en wacht gewoon tot de tips nog een keer opborrelen   :)
In mijn luie uurtjes blader ik graag door het forum om briljante ideeën op te doen.  8)
Maar genoeg geleuterd, we gaan weer aan het werk.

Kleine update
Terwijl jullie aan het bankhangen zijn, onder een FIAT liggen of weet ik veel wat jullie allemaal uitspoken ben ik nog even bezig geweest met mijn fabriek. Inmiddels heb ik een aantal mogelijkheden bedacht: kinderdagverblijven waren er toen nog niet, maar er was wèl stadsgas. Veel onder jullie jongeren weten dat waarschijnlijk niet meer maar voordat we aardgas uit de grond van die arme Groningers oppompte, was er stadsgas. Toen we over zijn gegaan op aardgas, moesten alle gasfornuizen, gaskachels en gasgeisers worden aangepast. Dat was nogal een operatie en ik geloof zeker dat de witgoedhandel gouden tijden beleefden.


Stads- of lichtgas werd geproduceerd uit steenkool. Ik heb dus twee mogelijkheden bedacht als reden voor deze fabriek: een gasfabriek of een brandstoffenhandel. Aan een gasfabriek kleeft wel één nadeel en dat is zo'n ruimtevretende gashouder. Maar voorlopig houd ik beide opties nog even open. En voor het geval @Jack gaat vragen of ik deze hele meuk ook in mijn fabriek ga inbouwen? Ja, helemáál compleet met alles erop en er aan. Alleen ga je er niks van zien omdat er matglas in de raamkozijnen komt.


Om wat variatie aan te brengen heb in de rechter zijgevel een extra doorgang gemaakt.


Ook heb ik de voor- en rechter zijgevel aan elkaar geplakt. Doordat het spul nu aan elkaar zit kon ik de buizen de hoek om buigen.


Ook heb ik nog wat leidingwerk aangevuld.


Voordat deze fabriek arriveerde was het plan om deze rechter gevel te gebruiken voor mijn onderdoorgang. Maar omdat het normaalspoor vrij strak achter die fabriek langsloopt is daar geen ruimte meer voor.


Geeft niks want ik had nog wat portalen liggen van een gedemonteerde locloods. Ik heb de portalen wat lager gemaakt omdat er smalspoor onderdoor moet. Misschien past deze doorgang wel beter bij de fabriek.


Oh ja, die opening in die zijgevel: ik had nog een oud vakwerkbruggetje liggen met smalspoor. De buizen kunnen dan onder deze brug lopen naar de andere kant.


En die kolen kunnen dan rechtstreeks worden aangevoerd vanaf de steenkolenmijn.


Om het verhaal een beetje te laten kloppen, wordt aanvoer meestal gevolgd door afvoer dus heb ik bedacht om op de begane grond van de fabriek toch ook nog maar een spoortje te leggen. Omdat ik geen haakse kruising in N of in H0e had liggen, ga ik me redden met dit mini-draaischijfje.


En dat draaischijfje moet wel een beetje netjes worden weggewerkt in de bestrating. De rails worden nog uit de bestrating gesneden en die rails lijm ik rechtstreeks op het multiplex. Op die manier krijg ik hopelijk een akelig strak tramspoortje.


Zicht vanaf de fabriek.


En een sfeerfoto.
Vragen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.316
  • Thanked: 37 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #478 Gepost op: 9 oktober 2019, 14:01:00 »
Wauw Wim.

Voortvarend. De gevel vervangen voor de boog was een goed idee. Past veel beter zo.
Dit wordt een indrukwekkend industriegebied zo. En die gashouder: die kun je ook als achtergrondfoto aan de fabriek toevoegen. Dat scheelt een hoop ruimte.

En voor het geval Jack gaat vragen of ik deze hele meuk ook in mijn fabriek ga inbouwen? Ja, helemáál compleet met alles erop en er aan. Alleen ga je er niks van zien omdat er matglas in de raamkozijnen komt.
Ook als je het niet kunt zien is het goed te weten dat het er is  ::)

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 194
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #479 Gepost op: 9 oktober 2019, 14:18:56 »
Een kleine aanvulling op het verhaal van Wim over het stadsgas wat inderdaad verkregen werd uit steenkool. Nadat het gas uit de steenkool was werd het overblijfsel cokes genoemd. Deze cokes werd weer geleverd aan diverse grote panden voor de verwarming hiervan middels centraal verwarming, waarvan de ketels gestookt werden met cokes. Deze ketels werden dag en nacht gestookt, m.a.w. er waren altijd stokers aanwezig. Voorbeelden van gebouwen in Amsterdam waren de ziekenhuizen, diverse banken, politiebureaus enz. 
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.553
  • Thanked: 43 times
  • Geslacht: Man
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #480 Gepost op: 9 oktober 2019, 23:37:25 »
Holy Moses, dat gaat rap bij jou. Interieur erin? Ik zeg niks  :-X ;D
Ga je ook stoom genereren? Dat hoort er eigenlijk wel een beetje bij.

Och, en als het niet zichtbaar is heb je in ieder geval de voldoening van het bouwen toch?

Inspirerend!

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0, ECOS 2, Trams, Dinamo Carsysteem, Periode 1600 - 2014, Nederland

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.430
  • Thanked: 173 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #481 Gepost op: 10 oktober 2019, 09:40:19 »
Wauww ... het is een tijdje rustig geweest bij huize Wim maar dat maak je nu dubbel en dwars weer goed man. Wat een prachtig stukje werk lever je hier en wat een briljant idee van die gasfabriek. Een gashouder is misschien wat ruimte verslindend maar een grote schoorsteen moet wel kunnen. (Ik weet dat je die nog hebt liggen 8) ). Allemaal buizen, doorgangen en smalspoorbaantjes ... helemaal top. ;)
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.046
  • Thanked: 180 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #482 Gepost op: 11 oktober 2019, 17:33:32 »
Makkers, dank voor de wauw’s.
En die gashouder: die kun je ook als achtergrondfoto aan de fabriek toevoegen. Dat scheelt een hoop ruimte.
Zo’n gashouder op de achtergrond scheelt zeker een bak ruimte, maar ik vind zo’n gashouder wel een mooie aanvulling om ergens een plek voor te vinden. Dus vind ik het niet erg als ik een keer over zo'n ding struikel.

Ga je ook stoom genereren? Dat hoort er eigenlijk wel een beetje bij.
Ja dat hoort er wel bij. Alleen persoonlijk ben ik niet zo weg van de rook uit die rookgeneratoren. Dus laat ik het misschien bij wat bewegende tand- en vliegwielen.
Citaat
Och, en als het niet zichtbaar is heb je in ieder geval de voldoening van het bouwen toch?
Nou Jack, ik ben een beetje afgestapt van allemaal dingen bouwen die je vervolgens nooit meer ziet.

Een gashouder is misschien wat ruimte verslindend maar een grote schoorsteen moet wel kunnen. (Ik weet dat je die nog hebt liggen 8) ).
Ik heb er inderdaad weer wat fraaie schoorstenen bij.  8) Links en rechts van dit fabrieksgebouw is geen ruimte, maar ik vraag me af of ik zo’n schoorsteen niet gewoon op het dak kan zetten.  :o

Verder ben ik bezig met de bebouwing rechts van de fabriek. Daar loopt die smalspoorbruig -over de doorgang heen- naar de andere kant, maar aan die andere kant moet natuurlijk nog wel een passend gebouw komen.
Dat is even een gepuzzel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.046
  • Thanked: 180 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #483 Gepost op: 13 oktober 2019, 23:24:05 »
Tussendoor ben ik even bezig geweest met dat H0e spoortje rechts van de fabriek.


Dat draaischijfje was wel een geinig ding maar na enig gewrik brak het dingetje in tweeën en een deel sprong ergens in de ruimte om nooit meer terug te worden gevonden. Dit soort dingen gebeuren.  :o


Deze had ik ook nog ergens liggen, maar hij is te groot.


Dus heb ik even een nieuw opzetje gemaakt en de bestrating erin gelegd.


Tussendoor heb ik bedacht dat zo’n smalspoorbruggetje wel geinig is, maar het is eigenlijk een spoor dat doodloopt in de fabriek en dat is ook wel een beetje saai. Dus heb ik bedacht dat het H0e-spoortje dwars door de fabriek komt te lopen en aan de andere kant er weer uitkomt.


Dat betekent dat ik in de linker zijkant ook een doorgang moet maken. Die zijgevel heeft het in de loop der tijd al behoorlijk zwaar gehad: eerst is het arme ding in drie stukken gezaagd en vervolgens weer in elkaar geplakt. En nu gaat het beestje wéér onder het mes...


Gelukkig had ik dit deel nog niet vastgelijmd aan de rest en dat werkt een stuk makkelijker. Nou ja, makkelijk. In de loop der jaren wordt dit materiaal wat minder makkelijk in de omgang en breekt snel af.


Morgen mogen de klemmetjes eraf en ga ik eens opzoek naar iets dat op een bruggetje gaat lijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.316
  • Thanked: 37 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #484 Gepost op: 14 oktober 2019, 10:19:50 »
Hoi Wim,

Ik vind het toch elke keer weer mooi en moedig hoe je de gevels verzaagd en weer goed krijgt.
En nu het smalspoor niet in de fabriek stopt, komt-ie zeker weer op de naastliggende module (module 2 als ik me niet vergis) uit?

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.430
  • Thanked: 173 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #485 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:24:04 »
Lekker zagen, snijden, hakken en plakken. Ik hou hier van Wim. ;D Het gaat helemaal goed komen. Leuk idee om gewoon door de fabriek heen te kunnen rijden.
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 9.046
  • Thanked: 180 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #486 Gepost op: 14 oktober 2019, 21:03:07 »
Ik vind het toch elke keer weer mooi en moedig hoe je de gevels verzaagd en weer goed krijgt.
Nou Rob, ik denk dat ik dat een beetje van Pierre heb geleerd: je kunt je baan aanpassen aan je model maar je kunt ook je model aanpassen aan je baan. Bij de laatste optie gaat de zaag erin.  ;)
Lekker zagen, snijden, hakken en plakken. Ik hou hier van Wim. ;D
Precies!

En nu het smalspoor niet in de fabriek stopt, komt-ie zeker weer op de naastliggende module (module 2 als ik me niet vergis) uit?
Je hebt het precies goed.


De fabriek staat in deze versie nog niet ingetekend, maar het grootste deel van de tweede module (Fase 2) is nog blanco. Mijn idee was om aan de achterzijde van de tweede module  (dus net voor het spoor) wat lichtere industrie in te plannen en daar loopt dan ook het smalspoor dat aan de linkerkant uit de fabriek loopt. Tot hoever dat spoortje gaat lopen weet ik nog niet en ook weet ik nog niet hoe dat vorm gaat krijgen. Maar dat is van latere zorg.
Enfn, eerst morgen maar eens een etage in die fabriek plakken waar dat spoor overheen moet lopen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing