Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277785 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #425 Gepost op: 26 augustus 2019, 16:10:57 »
Mooi plan Wim om het smalspoor daar te koppelen. Een beetje smalspoor op je baan is altijd leuk  ... toch? Ik hou d'r van. ;)
Ik begrijp alleen niet waar je de metro aan het vrachtspoor gaat koppelen. Dat metro station komt toch eigenlijk een soort van onder je baan. En de bascule brug is er bovenop Of zit het metrostation zo ongeveer op waterniveau?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #426 Gepost op: 26 augustus 2019, 21:17:20 »
Mooi plan Wim om het smalspoor daar te koppelen. Een beetje smalspoor op je baan is altijd leuk  ... toch? Ik hou d'r van. ;)
Ik ook!  :D

Citaat
Ik begrijp alleen niet waar je de metro aan het vrachtspoor gaat koppelen. Dat metro station komt toch eigenlijk een soort van onder je baan. En de bascule brug is er bovenop Of zit het metrostation zo ongeveer op waterniveau?
Goede vraag! Tot nog toe bestaat dit twee-fasen-concept (stationsomgeving en de haven) uit drie lagen: het waterniveau, het niveau van de kade en dan het straatniveau. Het metrostation samen met dat hele steenkolenmijn gebeuren is in een wat andere tijd in elkaar gezet en daarom liggen de afmetingen ook wat anders.
In principe ligt dat metrostation op de hoogte van de kade... daar waar dat smalspoor ook komt te liggen. Om de module met de steenkolenmijn perfect te laten aansluiten moet er nog wel wat aan gebeuren.


Omdat het metrostation, van vloer tot plafond, wat hoger is dan de ruimte tussen het niveau van de kade en het straat, moet de hoogte van het metrostation wat worden ingekrompen. Nou zijn die tunnelportalen best royaal bemeten dus daar kan wel wat af worden gezaagd, zonder dat de verhoudingen geweld wordt aangedaan.
Per saldo zou het wel eens kunnen betekenen dat die complete steenkool-module opnieuw moet worden opgebouwd. Daar zit dus nog wel even wat werk in, maar wat geeft dat.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.


Ondanks de moordende hitte op m’n zolder ben ik even aan het passen en meten geweest: kasseien en smalspoor leek me wel een mooie combi.


Alleen zou het beter passen als ik een gootje zou maken. Op die manier komt de rails wat dieper te liggen en komen de kasseien op de zelfde hoogte als het loopplank loopvlak van de rails.


Enfin, dat plaveisel rond die bocht leggen wordt nog wel een dingetje.
Tot zover?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #427 Gepost op: 27 augustus 2019, 10:02:59 »
Omdat het metrostation, van vloer tot plafond, wat hoger is dan de ruimte tussen het niveau van de kade en het straat, moet de hoogte van het metrostation wat worden ingekrompen. Nou zijn die tunnelportalen best royaal bemeten dus daar kan wel wat af worden gezaagd, zonder dat de verhoudingen geweld wordt aangedaan.
Per saldo zou het wel eens kunnen betekenen dat die complete steenkool-module opnieuw moet worden opgebouwd. Daar zit dus nog wel even wat werk in, maar wat geeft dat.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd.

Ja Wim ... ik begin het nu een beetje te snappen. Het metrostation en zeker de steenkoolmijn moet dus eigenlijk een stukje hoger komen te liggen. Ga je dat dan wel redden met de mijnschacht? Misschien moet er voor het mooie nog een niveau 4 komen onder de waterspiegel waar de kolenmijn komt. Met de lift een uitgang op metroniveau. Of ga ik nou te ver? ::)

Enfin, dat plaveisel rond die bocht leggen wordt nog wel een dingetje.

Waarom gebruik je geen klei of nog makkelijker schuimkarton en daar kinderhoofdjes in stempelen. Ik heb daar zeer goede ervaringen mee. Het schuimkarton druk je op de rails en aan de indruk kan je dan precies zien waar je moet snijden. Mooier aansluiten kan volgens mij niet.

 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #428 Gepost op: 27 augustus 2019, 13:24:59 »
Het metrostation en zeker de steenkoolmijn moet dus eigenlijk een stukje hoger komen te liggen.
Eigenlijk wel.
Het mooist zou het zijn als het straatniveau van de kolenmijn zou aansluiten op het straatniveau van de basculebrug. Dat zou dan wel betekenen dat het metrostation op dit moment ongeveer op waterniveau uitkomt en dat is wat te laag. In dat geval zou ik het onderliggende metrostation een paar centimeter minder hoog maken òf het smalspoor wat hoger uit de tunnel laten komen.
Het metrostation minder hoog maken heeft eerlijk gezegd mijn voorkeur. Het perron in het metrostation weglaten scheelt al wat hoogte. Maar ja, zonder perron is het natuurlijk geen metrostation meer.


Maar hoe erg is dat? Het wordt dan wat meer zoals dit.
Zo'n metrostation was wel een geinig idee, maar heeft natuurlijk niks met een kolenmijn te maken. Als dat perron weg is dan kan die afgeronde achterkant een stuk naar voren, waardoor de zichtlijn een stuk beter wordt.


Dat metrogebeuren is nog wel even een dingetje: het geheel is in een lade gebouwd en omdat één van die liftschachten onder deze lade doorloopt naar een lager niveau, bestaat deze lade uit twee delen. Dat gat is dus de opening voor die liftschacht die een niveau lager moet uitkomen. Eigenlijk vond ik die liftschacht te ver naar achteren staan en als ik toch ga verbouwen wil ik die schacht verder naar voren. Betekent dus dat ik het hele spul moet gaan loshalen.  :o

Citaat
Ga je dat dan wel redden met de mijnschacht? Misschien moet er voor het mooie nog een niveau 4 komen onder de waterspiegel waar de kolenmijn komt. Met de lift een uitgang op metroniveau. Of ga ik nou te ver? ::)
Nee je gaat niet te ver... goede vraag en eerlijk gezegd heb ik daar zelf nog niet eens aan gedacht!  :o


Die liftschacht bestaat uit vier niveaus: de eerste etage, straat niveau, niveau -1 en -2. Om alle opties open te houden heb ik destijds die hele liftschacht opgebouwd met vier draadeinden en kan ik de vloeren van niveau -1 en -2 in hoogte verstellen. Slim bedacht Wim!

Enfin, dat plaveisel rond die bocht leggen wordt nog wel een dingetje.
Citaat
Waarom gebruik je geen klei of nog makkelijker schuimkarton en daar kinderhoofdjes in stempelen. Ik heb daar zeer goede ervaringen mee. Het schuimkarton druk je op de rails en aan de indruk kan je dan precies zien waar je moet snijden. Mooier aansluiten kan volgens mij niet.
Dat schuimkarton daar heb ik nog wel wat van liggen en met stempelen heb ik inmiddels ook wel ervaring.
Eigenwijs als ik ben, ga ik eerst proberen een papieren mal te maken van de rails en dan die mal overzetten op zo'n plaatje kasseien. Daar heb ik nog een hele stapel van liggen.
Als dat niet werkt dan ga ik over op piepschuim.
@Pierre, bedankt voor je meedenken; daar heb ik écht wat aan! 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #429 Gepost op: 28 augustus 2019, 10:52:30 »
Hey Wim, ik heb me nog niet in alle details verdiept maar het is mooi om te zien dat je weer 'in de wiggel' bent (om met onze zuiderburen te spreken  :) )

Ik krijg alleen het totaalplaatje nog niet helemaal helder (maar je bent zelf ook nog aan het puzzelen zie ik)
Begrijp ik het goed dat je 2 modules gepland hebt met: station, brug, metro, kolenmijn, haven/kade/gracht, bushalte + depot, pakhuizen en dat alles in 4 verdiepingen?

Respect, dat is een hele uitdaging!  :o



Mooie tekening trouwens, waar heb je dat mee gedaan?


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #430 Gepost op: 28 augustus 2019, 13:31:39 »
Ik krijg alleen het totaalplaatje nog niet helemaal helder (maar je bent zelf ook nog aan het puzzelen zie ik)
Begrijp ik het goed dat je 2 modules gepland hebt met: station, brug, metro, kolenmijn, haven/kade/gracht, bushalte + depot, pakhuizen en dat alles in 4 verdiepingen?
Gezien de telkens veranderende plannen, kan ik me wel voorstellen dat het totaalplaatje een beetje ontgaat. Er scharrelen hier op het forum gasten rond (en ik noem geen namen) die met hun linker hand een suikervrij colaatje inschenken en met de andere hand een compleet baanplan in elkaar schetsen... en zich daar ook aan houden. Ik niet; ik kan telkens maar één module verder denken.
De planning van de stationsmodule (Fase 1) was eigenlijk alleen goed uit te voeren als ik ook een aansluitend vervolg zou maken (Fase 2). Omdat ik bezig was met dat veldspoorbaantje lijkt het logisch om ook vast na te denken over een opzet voor Fase 3.

Kleine update 5

Ik heb even een (voorlopige) opzet gemaakt van de plannen en daar ook alweer wat wijzigingen in doorgevoerd:
Fase 1: Om de route van de FCS-bus wat meer praktisch te laten verlopen verhuist het busdepôt later naar de linkerkant van de module. Op die manier komt de bushalte aan de voorzijde van het station en niet aan de overzijde.
Fase 2: Aanvankelijk liep de kade ietwat schuin, maar het was toch meer praktisch om hem gewoon recht te laten lopen. Het veldspoor rechts van de module wordt aan de voorkant doorverbonden met de kolenmijn-module. Achterin krijgt dat spoor ook een verbinding met Fase 3. Kan best zijn dat er nog een wissel in komt en dat het spoor achterin ook naar links loopt.
Fase 3: Die kolenmijnmodule zit eigenlijk al in elkaar, maar zal opnieuw moeten worden gemaakt omdat onder andere de hoogte van het metrostation moet worden aangepast. Doordat de hoogte van het metrostation wat lager gaat worden om ± aansluiting te krijgen met het veldspoor op Fase 2. Daardoor wordt de kijkafstand ook kleiner. Dat betekent dus dat de achtergrond een stuk naar voren moet komen, anders krijg je een soort brievenbus waar je doorheen zit te loeren. Het perron van dat metrostation komt dan te vervallen en eigenlijk is het dan ook geen metrostation meer.
Het spoor dat achterin de modules komt te lopen, krijgt bij de steenkolenmijn een aftakking voor laden en lossen. Die kolen moeten ook worden afgevoerd. 

Citaat
Respect, dat is een hele uitdaging!  :o
Respect is bestemd voor mensen die kleine katjes uit bomen redden.

Citaat
Mooie tekening trouwens, waar heb je dat mee gedaan?
Met Adobe Illustrator CC. Dit programma is behoorlijk aan de prijs, maar als je in het onderwijs werkt dan kun je het kopen voor een appel en een ei. Is trouwens ook goed te gebruiken als je iets wilt (laten) lasersnijden.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #431 Gepost op: 28 augustus 2019, 18:24:59 »
Okay het begint een beetje te dagen, bebouwing komt dan verdeeld over de modules op straatniveau en gaat dat spoor nog rond lopen straks of heeft dat geen prio.

Respect heb ik voor oudere mensen  :P (de meeste althans)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #432 Gepost op: 29 augustus 2019, 09:57:02 »
Okay het begint een beetje te dagen, bebouwing komt dan verdeeld over de modules op straatniveau
Inderdaad @Jack, de bebouwing en het stratenplan worden ingericht op straatniveau en bij de haven voor een deel ook op kadeniveau.

Citaat
...en gaat dat spoor nog rond lopen straks of heeft dat geen prio.
Ik wil het voorlopig even bij deze drie modules laten anders wordt het project me wat te omvangrijk. Bovendien zit ik ook een beetje met de ruimte; die drie modules meten bijelkaar 3,66 x 80 cm en ik wil ook nog een beetje kunnen rondlopen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #433 Gepost op: 29 augustus 2019, 14:24:56 »
Omdat dit topic van Station 2.0 nogal is uitgegroeid naar Fase 1, 2 en 3 heb ik het onderwerp van dit topic wat aangepast.

Waarom gebruik je geen klei of nog makkelijker schuimkarton en daar kinderhoofdjes in stempelen. Ik heb daar zeer goede ervaringen mee. Het schuimkarton druk je op de rails en aan de indruk kan je dan precies zien waar je moet snijden. Mooier aansluiten kan volgens mij niet.
Ik denk dat het een mix gaat worden van plaatjes kasseien en dun schuimkarton.


Voor de buitenkant heb ik Wills SSMP204 plaatjes gebruikt. Die zijn tamelijk dun en makkelijk te knippen en te snijden. Bovendien heb ik mijn kade op dezelfde manier uitgevoerd en op die manier blijft het allemaal een beetje in dezelfde stijl. Aan de rand van het spoor heb ik de kasseien wat dunner geslepen en wat naar beneden gebogen. Het loopvlak van de wielen is vaak wat breder dan de rails en doordat de stenen bij rails iets aflopen, voorkom ik dat wagonnetjes gaan hobbelen op de kasseien.

 
Een beetje van Pierre en een beetje van Wim: tussen de rails wordt het denk ik dun piepschuim ofwel geëxpandeerd polystyreen... of misschien toch klei?. Ik heb dat in plaatjes liggen van een paar millimeter dik. Op dit moment weet ik nog niet of ik steentjes ga stempelen of dat het asfalt wordt.
Voor de bocht (onderin naar rechts) moet ik nog een doorgang bouwen, die een beetje in de stijl moet komen van de gebouwen boven de steenkolenmijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #434 Gepost op: 29 augustus 2019, 15:53:56 »
Dat ziet er goed uit, Wim.
Ik zou nog wel even de ondergrond / bielzen tussen de rails dezelfde (zwart?) kleur maken. Ik heb wel eens zo'n rails-in-de-weg gemaakt waarbij de bielzen zwart en de ondergrond (MDF)bruin was. Dat zag je duidelijk in de spleet tussen rails en weg (en dat zag er niet uit).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #435 Gepost op: 29 augustus 2019, 16:09:03 »
Mooi werk Wim. Ziet er lekker uit. Je hebt de plaatjes netjes tegen elkaar gekregen ;)

Ik zou nog wel even de ondergrond / bielzen tussen de rails dezelfde (zwart?) kleur maken. Ik heb wel eens zo'n rails-in-de-weg gemaakt waarbij de bielzen zwart en de ondergrond (MDF)bruin was. Dat zag je duidelijk in de spleet tussen rails en weg (en dat zag er niet uit).

Nog mooier is de binnenkant van de rails, de ondergrond en de bielzen roestbruin te schilderen voor de bestrating er langs komt. Dan zie je alleen een roestgootje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #436 Gepost op: 30 augustus 2019, 09:06:36 »
Mooie plannen. Ik dacht ook iets gelezen te hebben over een carsysteem, misschien handig als je ongeveer weet hoe de straten gaan lopen omdat je
bij eventuele stopplaatsen een spoel onder straatniveau moet plaatsen met het oog op je metro en kolenmijn gebeuren. Hoe hoog zijn jouw niveau verschillen eigenlijk?

Omdat dit topic van Station 2.0 nogal is uitgegroeid naar Fase 1, 2 en 3 heb ik het onderwerp van dit topic wat aangepast.

Euh, heurt het dan eigenlijk niet onder het kopje 'Bouw modelbaan' thuis of misschien beter 'Planning modelbaan"?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #437 Gepost op: 30 augustus 2019, 11:38:15 »
Je hebt helemaal gelijk Jack. Inderdaad beter op z'n plek hier. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #438 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:05:38 »
Mooi werk Wim. Ziet er lekker uit. Je hebt de plaatjes netjes tegen elkaar gekregen ;)
Dank!  8)
Ik zou nog wel even de ondergrond / bielzen tussen de rails dezelfde (zwart?) kleur maken. Ik heb wel eens zo'n rails-in-de-weg gemaakt waarbij de bielzen zwart en de ondergrond (MDF)bruin was. Dat zag je duidelijk in de spleet tussen rails en weg (en dat zag er niet uit).
Citaat
Nog mooier is de binnenkant van de rails, de ondergrond en de bielzen roestbruin te schilderen voor de bestrating er langs komt. Dan zie je alleen een roestgootje.
Voordat ik de rails zou opvullen met styreen dan zal ik zeker tussen de rails eerst een roestgoot schilderen. Maar ik ben ook aan het overwegen of Action-klei niet een mogelijkheid is. Ik kan dan in de klein een soort groefrails simuleren, waardoor je niets meer ziet van de onderliggende bielzen... en die dan natuurlijk roestbruin schilderen.

Mooie plannen. Ik dacht ook iets gelezen te hebben over een carsysteem, misschien handig als je ongeveer weet hoe de straten gaan lopen omdat je bij eventuele stopplaatsen een spoel onder straatniveau moet plaatsen met het oog op je metro en kolenmijn gebeuren.
Voordat ik met Faller Car System aan de gang ga moet ik inderdaad eerst het stratenplan strak in de planning hebben en uittesten og zo'n bus wel alle bochten netjes kan nemen.

Niveauverschil speelt een rol bij het spoor: dat spoor loopt vanaf Module 1 (de stationsomgeving) naar Module 2 omlaag en moet dan bij Module 3 (de steenkolenmijn) op straatniveau uitkomen. Hoogteverschil gaat ook een rol spelen bij het smalspoor; dat loopt nu op het niveau van de kade en het 'metrostation', maar moet straks in Module 3 ergens op straatniveau uitkomen bij de gebouwen van de steenkolenmijn.
Die bus blijft gezellig op straatniveau rijden van Module 1 t/m Module 3.

Citaat
Omdat dit topic van Station 2.0 nogal is uitgegroeid naar Fase 1, 2 en 3 heb ik het onderwerp van dit topic wat aangepast.
Citaat
Euh, heurt het dan eigenlijk niet onder het kopje 'Bouw modelbaan' thuis of misschien beter 'Planning modelbaan"?
Je hebt gelijk. Van de verschillende losse bouwprojecten is het hele spul inmiddels uitgegroeid tot een soort van modelbaan. Ik heb de hele handel dus verplaatst.
Goede tip!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #439 Gepost op: 1 september 2019, 23:02:05 »
Zo, dat is een hele ommezwaai, moet dit maar weer eens gaan volgen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #440 Gepost op: 2 september 2019, 20:06:54 »
Zo, dat is een hele ommezwaai, moet dit maar weer eens gaan volgen.
@iTom dat lijkt me een strak plan... en niet omdat het dit allemaal zo wereldschokkend interessant wordt om te volgen, maar meer omdat de kans dat ik dan bruikbare feedback krijg een stuk groter wordt.

Om te beginnen ben ik behoorlijk door mijn bruikbare materialen heen geraakt, dus heb ik links en rechts wat spullen besteld.


Uit Groot Brittannië: een hoeveelheid Wills flexibele muurplaten en omdat mijn locale modelspoorwinkel blijkbaar geen ruimte had om ze op voorraad te hebben, heb ik platen styreen in verschillende diktes besteld bij: Modelbouwenzo.
Trouwens, met de lijm waarmee je PVC-regenpijpen en afvoerbuizen aan elkaar plakt, kun je ook prima styreen lijmen. Maar dat wisten jullie vast al.
Enfin, ik kan weer verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #441 Gepost op: 4 september 2019, 14:29:47 »
Ondertussen ben ik bezig geweest met de opvulling tussen de rails van het smalspoor. De mogelijkheid van plaatjes met kinderkopjes heb ik laten varen, omdat ik dan toch de onderliggende bielzen zou blijven zien... of ik ze nou bruin of zwart zou schilderen. Het idee van @Pierre om met schuimkarton te werken en daar kinderhoofdjes in te stempelen heb ik ook terzijde geschoven omdat bij het trekken van een groefspoor de bouten van de bielzen in het zicht kwamen. Daarbij komt ook dat geëxpandeerd polystyreen nogal kwetsbaar is. Dus heb ik klei gebruikt.


Ik had nog een paar pakjes Action-klei liggen, dus heb ik eerst wat houtlijm tussen de bielzen gedaan, rolletje kei tussen de rails gedrukt, glad gestreken, gestempeld en een groefspoor langs de zijkanten van de rails getrokken. Voordeel van deze klei is dat als het is uitgehard, je het oppervlak licht kunt opschuren en met een mesje de voegen kunt bijwerken.
Dat poortje van het landhoofd (ook wel bruggenhoofd) staat nog een beetje los van de grond omdat de hele constructie wat scheluw is geworden, maar als de hele constructie weer in elkaar zit gaat dat goedkomen. Maar vosrdathet spul in elkaar kan, moet ik eerst verlichting onder het poortje aanbrengen en verkeerslichten voor de scheepvaart.


Bovenaanzicht: rechtsonder wordt de spoorverbinding doorverbonden het metrostation (Module 3) en bovenin verdwijnt het smalspoor onder het normaalspoor en maakt dan een verbinding met Module 3. Daar moet dat smalspoor een helling maken van 3% (3 cm per 1 meter rijlengte) om op straatniveau uit te komen.


Omdat deze kademuur wat hoger is geworden dan aanvankelijk was bedoeld, moeten er natuurlijk nog wat lagen baksteen worden gemetseld. Langs de kademuur komen natuurlijk nog van die gezellige dukdalven.


Daar waar het smalspoor rechts vooraan naar Module 3 loopt komt een bouwwerk met een poortje.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #442 Gepost op: 4 september 2019, 19:31:16 »
Ziet er weer goed uit, Wim.
Die DAS klei is echt een super veelzijdig materiaal.
Ik weet dat rijden niet de prioriteit heeft, maar is het een idee om toch even een proefritje op het smalspoor te doen voor je de boel helemaal afwerkt?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #443 Gepost op: 5 september 2019, 09:49:01 »
Dankjewel @Robvd,
Die DAS klei is echt een super veelzijdig materiaal.
Ik weet niet of die klei van de Action hetzelfde is als de klei van DAS maar ik denk dat het wel werkt.           

Citaat
Ik weet dat rijden niet de prioriteit heeft, maar is het een idee om toch even een proefritje op het smalspoor te doen voor je de boel helemaal afwerkt?
Nou Rob, inmiddels zal wel duidelijk zijn dat ik meer een huisjesbouwer ben dan een modelspoorder. Het predikaat Super Modelspoorder is dus in mijn geval volstrekte onzin. Maar wat ik wel heb is dat er wat op mijn baan staat moet wèl kloppen en werken... en dat geldt natuurlijk ook voor de rails. Ik heb tijdens dat geklooi met die klei die module iets schuin gezet en eindeloos bezig geweest om de rails vrij te maken van minuscule frummeltjes. Doordat het spul iets schuin stond kon ik mooi testen of een wagonnetje mooi door die rails liep. En dat doet-ie. Ik moet alleen niet vergeten om nog even een stroomaansluiting op de rails te solderen.  :)

Bij elkaar genomen zit er nog giga veel werk in dit hele project. Module 1 en 2 staan nu nog los op schragen en daar moeten nog poten met zwenkwieltjes onder komen en die moeten natuurlijk ook nog op de goede hoogte uitkomen. Voordat ik dat H0e-spoortje verder kan uitleggen, moet ik eigenlijk eerst de haven rond leggen met kades. Het verhoogde normaalspoor (dat links van het station en rechts naar de kolenmijn loopt) moet er langzamerhand ook in komen, want daar moet het H0e spoortje onderdoor lopen.
Volg je het nog?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #444 Gepost op: 5 september 2019, 19:10:55 »
Hoi Wim,

De eerste test, even een wagonnetje heen-en-weer rollen is dus al gedaan,
Ik dacht alleen aan het aansluiten van het stukje smalspoor dat er nu ligt, en even heen-en-weer met een locje als test.
Dat kan al voordat de rest af is. Maar 't is maar een idee, hè.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #445 Gepost op: 7 september 2019, 15:57:39 »
Ik dacht alleen aan het aansluiten van het stukje smalspoor dat er nu ligt, en even heen-en-weer met een locje als test.
Dat kan al voordat de rest af is. Maar 't is maar een idee, hè.
@Robvd ik zal vandaag of moergen wat draadjes treken en het spul onder stroom zetten.


Inmiddels is de waterkant van het bruggenhoofd ook wat verhoogd. Maar zoals ik al eerder heb genoemd moet er nog wel heel wat aan dat ding gebeuren en dat is niet alleen het schilderwerk: bouw van een basculebrug.


Het poortje dat voor het landhoofd moet komen en wordt de doorgang voor het H0e-spoortje dat naar Module 3 loopt.
Aan de andere kant moet dit H0e-spoor recht onder het verhoogde (normaal)spoor uitkomen en maakt (uit het zicht) een bocht naar rechts. Daar waar het smalspoor uit het zicht verwijst moet dus ook doorgang komen en misschien is dit wat:


Ik had ooit nog een geinige verzameldoos op Marktplaats gescoord, met dit gebouw als inhoud. Oorspronkelijk is het een onderdeel van Faller's Station Mittelstadt 110115 en Station Bonn 110113. Het bouwsel wordt ook los verkocht als kantoorgebouw en lijkt erop dat Faller een ietwat statige indruk wilde geven aan dit gebouw. Qua schaalverhouding heb ik mezelf al veel vaker in de vingers gesneden en ook hier klopt er natuurlijk weer niks van. Als ik het wil gebruiken, dan zit er nog wel wat werk in.


Het gebouw moet een stuk hoger worden en gelukkig zit de voorgevel er twee keer in. De zijgevels ga ik niet gebruiken; dat worden blinde muren.


Dit deel wil ik gebruiken voor de eerste etage.


Anders krijg je twee doorgangen boven elkaar.  ::)


Nu lijkt het alsof het zo is bedacht door de maker.


Om daar een H0e-baantje doorheen te laten rijden, zou ik de ingang nog wat breder en hoger moeten maken. Maar voor ik dat doe wil ik van jullie eerst wel eens weten of dit een goed idee is of dat jullie zeggen: "dít slaat helemaal nergens op".


Een andere mogelijkheid is deze fabriek (39848 H0 van Kibri) die past mooi bij de rest van mijn fabrieksgebouwen en heeft een bruikbare doorgang waar een H0e-spoortyje doorheen kan lopen. Het kreng kost wel bijna 90 euro.  :o
Graag feedback!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #446 Gepost op: 7 september 2019, 17:14:12 »
Ik vind het bouwwerkje wat je gemaakt hebt wel wat hebben Wim. Er is ruimte genoeg om een goede doorgang te maken. Bovendien is het doodzonde om een gebouw van 90 euro te kopen om te slopen terwijl dit er goed uitziet.

Ook dat deurtje in de verzakte gevel vind ik grandioos. Misschien ook de deurpost nog een beetje scheef maken aan de bovenkant. Mooi werk man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #447 Gepost op: 7 september 2019, 22:53:03 »
Ik vind het bouwwerkje wat je gemaakt hebt wel wat hebben Wim. Er is ruimte genoeg om een goede doorgang te maken. Bovendien is het doodzonde om een gebouw van 90 euro te kopen om te slopen terwijl dit er goed uitziet.
Dankjewel @Pierre, ik moest even over de brug worden geholpen en dat deed je.  8)
Op Ebay zijn deze fabrieken wel wat goedkoper, maar het blijft een smak geld.
Tussen de raampartijen van dit geveltje komen natuurlijk nog bakstenen en ik ga proberen er een wat industrieel tintje aan te geven.         

Citaat
Ook dat deurtje in de verzakte gevel vind ik grandioos. Misschien ook de deurpost nog een beetje scheef maken aan de bovenkant. Mooi werk man. ;)
Dat die scheur in die bakstenen zit is eigenlijk bij toeval ontstaan. Soms hebben baksteenplaten last van wat veroudering en dan wordt het materiaal wat broos. Tijdens het snijden is er dus een stuk afgebroken en dat heb ik weer een beetje aan elkaar geplakt. Ik denk dat ik de grootste gaten ga afdichten, zodat het op reparatieplekken lijkt. En een beetje verval in dat deurtje is wel een idee.
Ach het wordt wel wat.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #448 Gepost op: 8 september 2019, 11:53:56 »
Ach het wordt wel wat.

Daar heb ik het volste vertrouwen in. ;)

Je bent de laatste tijd in ieder geval weer lekker aan het bouwen en het geheel begint behoorlijk vorm te krijgen. Goeie stap om opnieuw te starten. Alle delen sluiten nu lekker op elkaar aan en je denkt vooruit. Je moet inderdaad een beetje andersom gaan denken. Eerst maakte je (overigens prachtige) bouwwerkjes en paste dat op je baan in. Nu kijk je wat voor ruimte er is en maakt daar een bouwwerk in. Dat komt gelijk op je baantje een stuk realistischer over en sluit mooi aan op de rest. In het echt gebeurt dat immers ook zo. Goed bezig Wim en een lust om naar te kijken!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Module 1, 2 en 3
« Reactie #449 Gepost op: 9 september 2019, 12:56:08 »
@Pierre bedankt voor je zinvolle bijdragen.
Alle delen sluiten nu lekker op elkaar aan en je denkt vooruit. Je moet inderdaad een beetje andersom gaan denken.
Ik heb er geen foto's van gemaakt maar gisteravond heb ik onder Module 1 (de stationsomgeving) poten gezet en hopelijk vandaag ga ik onder Module 2 (het havengedeelte) poten zetten, zodat die twee modules naadloos op elkaar aansluiten. Op die manier is beter te zien hoeveel ruimte het spoor -dat vanaf het station naar rechts loopt- gaat innemen. Dan pas kan ik bepalen hoever de haven naar achteren gaat doorlopen.
Het heeft natuurlijk allemaal te maken met de verschillende hoogten en met name het verhoogde dubbele spoor. Dat spoor moet vanaf het station zakken naar de derde module (steenkolenmijn) tot op straatniveau.

Citaat
Eerst maakte je (overigens prachtige) bouwwerkjes en paste dat op je baan in. Nu kijk je wat voor ruimte er is en maakt daar een bouwwerk in. Dat komt gelijk op je baantje een stuk realistischer over en sluit mooi aan op de rest. In het echt gebeurt dat immers ook zo. Goed bezig Wim en een lust om naar te kijken!
Jullie échte modelspoorders doen dat allemaal: eerst de ruwbouw en de rails en dan verder met de volgende stappen... en met succes.  :)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)