Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277795 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #400 Gepost op: 10 augustus 2019, 17:49:13 »
Wim, je gaat ons toch niet wijs maken, dat jullie bijna anderhalf jaar bezig zijn geweest om je huis te schilderen of hebben jullie een kasteel. :P :) :-*
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #401 Gepost op: 10 augustus 2019, 20:10:39 »
Nee Nico,
Maar tussendoor ben ik druk geweest met werk, verschillende projecten en andere bezigheden. En er zijn perioden dat ik gewoon niet zoveel zin heb om op zolder te zitten.
Het H0-gebeuren stond daarmee een beetje op een laag pitje.
Maar Nico, je hoeft niet zo heel lang te zoeken en dan vind je vast nog wel meer open projecten.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #402 Gepost op: 10 augustus 2019, 20:17:24 »
Wauw ... heftige beslissing. :o Kan je niet van de achterkant gewoon een 60 of 70 cm af zagen Wim? Dan is het mooie haven gedeelte inclusief brug gewoon nog bruikbaar en kan het verkeer zelfs over de kade lopen of vlak daarboven. Verder alles naar de voorkant verhuizen. Ik zie daar nog wel vele mogelijkheden. Of euhh ... ben ik te laat en is alles al uit elkaar?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #403 Gepost op: 10 augustus 2019, 21:54:12 »
Wauw ... heftige beslissing.
Welnee @Pierre,
Zó dramatisch is het niet. Alles wat er ooit gestaan heeft stond er los op en alle onderdelen zijn weer te gebruiken maar dan in een andere opstelling. Ik heb dus niets hoeven slopen.

Citaat
:o Kan je niet van de achterkant gewoon een 60 of 70 cm af zagen Wim? Dan is het mooie haven gedeelte inclusief brug gewoon nog bruikbaar en kan het verkeer zelfs over de kade lopen of vlak daarboven. Verder alles naar de voorkant verhuizen. Ik zie daar nog wel vele mogelijkheden.
Aan de achterkant een stuk er afzagen heb ik inderdaad overwogen, maar dat zou betekenen dat ik de onderliggende constructie zou moeten aanpassen of opnieuw zou moeten maken. Als ik het ding opnieuw in elkaar zet dan heb ik minder werk en wordt het resultaat een stuk strakker. Bovendien was deze constructie al behoorlijk breder (dieper) en langer gemaakt en dat heeft de constructie ook niet veel goed gedaan.
Het gedeelte met de kade, de haven en de brug blijven gehandhaafd in de nieuwe opzet, alleen komt er iets meer water. Bij de eerste versie was er eigenlijk teveel ruimte tussen het station en de kade; maar ook weer te weinig om er iets zinnigs mee te doen. Het station komt in de nieuwe opzet behoorlijk dichter bij de kade, waardoor het station ook beter in het zicht ligt.
Enfin, ik ga de komende dagen wat passen en meten.

Citaat
Of euhh ... ben ik te laat en is alles al uit elkaar?
Yep! Het is nu een stapeltje keurige planken, poten met zwenkwielen, platen triplex en een bak vol torxschroeven en bouten. Doorpakken heet dat.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #404 Gepost op: 11 augustus 2019, 12:00:49 »
Popcorn en cola staan klaar, we wachten nagelbijtend op de bank...  ;D (zo komt dat kerkje van mij nooit af zucht  :-[)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #405 Gepost op: 11 augustus 2019, 13:14:42 »
Nou @Jack voordat je jezelf gaat installeren; dit soort operaties kosten tijd... en vooral veel denkwerk. Ik denk dat @Pierre een van de weinigen is die in no-time geniaal bedachte bouwwerken bij elkaar weet te fröbelen die bovendien ook nog naadloos in het geheel passen. En dat laatste (hoe past het in get geheel) zit bij mij een beetje het probleem. Ik kan denk ik wel aardig huisjes plakken, maar vervolgens kom ik erachter dat de opstelling van die leuke huisjes toch niet goed in het geheel passen. Een soort tunnelvisie of welke naam je er ook aan wilt geven.
Eén van de treffende voorbeelden waarom ik het spul heb gedemonteerd:


Ik weet niet of jullie dat nog weten, ik heb een kademuur gebouwd met een muur met bogen. Geinig bedacht. Maar het straatniveau zit veel te laag waardoor de muur met bogen boven de straat uitsteekt. Die straat zou dus eigenlijk een stuk hoger moeten zitten. Alleen zou ik met een hoger straatniveau niet meer uitkomen met mijn basculebrug. Verkeerd uitgemeten :o
En zo zat het hele plan vol met dit soort rekenfoutjes.
Maar, niet alles is gedemonteerd.


Om het verhoogde station met alle bij komende meuk in elkaar te kunnen zetten, moest ik een losse constructie maken van triplex.


Die stations-unit is natuurlijk nog in tact, maar moet hier en daar nog wel wat worden aangepast. Gelukkig heb ik ook dit gedeelte vastgeschroefd en geen houtlijm gebruikt.


In principe blijf ik vasthouden aan deze schets van het station, alleen komt  (zoals Pierre al voorstelde) dit hele stationsgedeelte wel een heel stuk dichter bij de kademuur. Hierdoor wordt het hele te bebouwen oppervlak een stuk minder diep.
Enfin, verdere uitwerking volgt... en brilliante suggesties zijn natuurlijk welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #406 Gepost op: 11 augustus 2019, 16:46:25 »
Tja Wim ... suggesties ... dat is niet eenvoudig. Ik kan je hooguit vertellen wat ik met jou materiaal zou doen. ::)

De losse constructie klopt goed wat breedte betreft. Deze heb je wel nodig. Wel zou ik het achterste perron wat smaller maken zodat je nog ongeveer 2 cm achter het perron hebt voor eventuele achtergrond of achtergrond bebouwing. Ook kan het station zeker de helft van het perron naar binnen vallen. Volgens mij is dat op je tekening ook een beetje zo.

Ik zie het een beetje zo voor me van voor naar achter: Water (echt niet te breed) plus lage kade. Dan de hoge kademuur. De straat kan aan de voorkant gelijk aan de kademuur lopen met hooguit een stoepje er tussen. Dan een redelijk brede straat van ongeveer 10 cm en weer een stoepje. Vanaf de stoep ongeveer een diepte van 2 huizen ( beetje rekening houden met met gebruik van je al gebouwde huizen) tot het spoor. Dan het dubbele spoor en tot slot de achterwand. Dan kom ik op ongeveer 80 cm diepte. Met alles wat je wil kan het echt niet smaller. Er is wel een maar .... ik zou aan de rechter of linker kant het geheel met een kleine bocht naar voren laten lopen als dat kan. Daar verdwijnt het water dan in een punt van de tafel. Anders wordt het wel een heel kaarsrecht geheel.

Dan kijken welke huizen je kan inpassen en de eventuele nieuwe huizen bouwen naar de ruimte die je hebt te besteden.

Maar ja ... dat zou ik doen maar ... het is niet mijn baan ;D

Succes met je beslissingen maatje. We zien ze wel komen hier op het forum. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #407 Gepost op: 11 augustus 2019, 16:51:24 »
Ach Wim,

Je bent in ieder geval verder: je weet nu hoe je het niet wilt hebben  8)
(Vrij naar Edison's "I have not failed, I've just found 10,000 ways that won't work" - Ik heb niet gefaald, maar 10.000 manieren gevonden die niet werken).
Al hoop ik dat je in iets minder dan nog 9.999 opstellingen wel de juiste opstelling krijgt  ;)

En qua materiaal is er niets verloren gegaan. Ben benieuwd naar station 3.0 (?)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #408 Gepost op: 11 augustus 2019, 22:07:13 »
Tja Wim ... suggesties ... dat is niet eenvoudig. Ik kan je hooguit vertellen wat ik met jou materiaal zou doen. ::)
Meestal komen jouw suggesties wel aardig overeen met in welke richting ik ongeveer zat te denken.

Citaat
De losse constructie klopt goed wat breedte betreft. Deze heb je wel nodig. Wel zou ik het achterste perron wat smaller maken zodat je nog ongeveer 2 cm achter het perron hebt voor eventuele achtergrond of achtergrond bebouwing.
Enige ruimte achter het tweede perron had ik zelf ook al bedacht en is het niet om daar een façade aan bebouwing te maken, dan is het wel om mijn Faller Car System achter het station te laten lopen.

Citaat
Ook kan het station zeker de helft van het perron naar binnen vallen. Volgens mij is dat op je tekening ook een beetje zo.


Het eerste perron steekt inderdaad een stuk naar buiten. En dat kan nog een stuk verder tot aan het raam, aan in de zijmuur van het station. De muur met de bogen steekt dan ook verder naar voren. Dat is niet direct ruimtewinst, maar dat scheelt wel een stuk trottoir. Die boekenwinkel links op de foto worden twee andere huizen.

Citaat
Ik zie het een beetje zo voor me van voor naar achter: Water (echt niet te breed) plus lage kade. Dan de hoge kademuur. De straat kan aan de voorkant gelijk aan de kademuur lopen met hooguit een stoepje er tussen. Dan een redelijk brede straat van ongeveer 10 cm en weer een stoepje. Vanaf de stoep ongeveer een diepte van 2 huizen ( beetje rekening houden met met gebruik van je al gebouwde huizen) tot het spoor. Dan het dubbele spoor en tot slot de achterwand. Dan kom ik op ongeveer 80 cm diepte. Met alles wat je wil kan het echt niet smaller.
Ik heb het net even uitgemeten: dan wordt de diepte ongeveer 10 cm minder en daar is goed mee te werken. Wat ik wel ga doen is -vanaf het achterste perron tot aan het trottoir voor de ingang van het station- een losse module van het station maken. Voordeel daarvan is dat ik dan een makkelijker handteerbaar geheel krijg. Die losse stationsunit kan ik dan later in de baan laten zakken.

Citaat
Er is wel een maar .... ik zou aan de rechter of linker kant het geheel met een kleine bocht naar voren laten lopen als dat kan. Daar verdwijnt het water dan in een punt van de tafel. Anders wordt het wel een heel kaarsrecht geheel.
Ik zat er aan te denken om dat station ietwat schuin in het totale plaatje te leggen; links wat meer naar voren en rechts wat meer naar achteren. Dan krijg krijg ik links achter het station wat meer ruimte en heeft die Faller-bus genoeg ruimte om een mooie bocht te maken voordat-ie onder het viaduct doorrijdt. En misschie weet je dat ik er een hekel aan heb als de bus met z'n achterwielen de stoep raakt.
Rechts van het station zou het spoor dan met een flauwe bocht weer rechtdoor langs de achterkant lopen.

Citaat
Dan kijken welke huizen je kan inpassen en de eventuele nieuwe huizen bouwen naar de ruimte die je hebt te besteden.
Voordat ik ga zagen, schroeven en bouwen ga ik eerst eens rustig uitvogelen hoe of ik uitkom en natuurlijk ook rekening houdend met de zichtlijn. In pricipe wil ik wel oproberen om zoveel mogelijk gebouwde huizen in te passen.
Dank voor je suggesties.

Je bent in ieder geval verder: je weet nu hoe je het niet wilt hebben  8)
Nou Rob, dat is een beetje mijn probleem, terwijl ik bouw verzin ik weer allerlei andere dingen. Ik hoop in elk geval ooit uit te komen op de perfecte oplossing.

Citaat
En qua materiaal is er niets verloren gegaan. Ben benieuwd naar station 3.0 (?)
Nee Rob, het blijft 2.0... hooguit 2.1.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #409 Gepost op: 11 augustus 2019, 22:55:40 »
De FCS Bus kan toch ook in de ruimte onder de sporen lopen/keren Wim en dan voor het station langs weer terug ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #410 Gepost op: 14 augustus 2019, 12:46:17 »
De FCS Bus kan toch ook in de ruimte onder de sporen lopen/keren Wim en dan voor het station langs weer terug ::)
@Pierre dat zou inderdaad kunnen. Alleen (en daar komt weer zo’n vermoeiende “maar” aan) de onderkant van dat verhoogde spoor bestaat uit een triplex grondplaat als basis, met daarop dwarsverbindingen om de sporen en de perrons te dragen. Bovendien loopt er vanaf de stationshal een voetgangerstunnel onder de sporen door om naar het perron aan de overkant te komen. .


Even terug naar een eerdere schets (dat scheelt weer pagina’s terug bladeren): deze schets is volgens mij gemaakt op een moment dat het station nog niet is afgebouwd. Opvallend is wel dat ik alle highlights bijelkaar heb getekend. Eigenlijk meer bij elkaar gepropt en dat ging natuurlijk niet passen. Bovendien is alles nogal recht-toe-recht-aan. Storend aan deze opzet is ook de hoeveelheid bogen die langs de zijkant van het spoor lopen.


Om het kaarsrechte gevoel van de vorige opzet te doorbreken heb ik het spoor met het station wat meer schuin gezet. Niet teveel anders heb ik straks links -op de aangrenzende module- het spoor helemaal vooraan liggen. Doordat het spoor nu wat schuiner staat, krijg ik achter het spoor meer speelruimte en plek voor een façade van bebouwing én een Faller-bus die achter het spoor kan rijden.
Zowel links als rechts van het station komen viaducten en daarmee is ook de veelheid aan bogen rechts van het station opgelost, want die bogen verdwijnen goeddeels uit het zicht omdat daar huizen komen te staan. Bovendien kan de bus daar onderdoor rijden.
De waterkant zou aanvankelijk pal voor het station komen te liggen, maar daar ben ik toch van afgestapt. Daarom verhuist de kademuur en die basculebrug naar de aangrenzende module, rechts van dit plan...
Een goede zichtlijn is wel een dingetje. Het is wel geinig zo'n station, maar als je vervolgens de voorgrond gaat volproppen met bebouwing dan zie je natuurlijk niks meer. Ik heb dus op strategische plekken straten laten doorlopen zodat je een beetje zicht krijgt.

Dit is slechts een schets en het kan best zijn dat er nog wat meer speelsheid in het stratenpatroon komt en dat de straten breder worden, maar dat hangt ook een beetje af van hoe ik de beschikbare bebouwing het best bij elkaar kan schuiven.

Bij deze opzet ben ik uitgegaan van multiplex berken 122 x 61cm 9mm (€12,99 bij de Gamma). Om op 80 cm diepte uit te komen moet er dus nog een strook multiplex bij, maar ik denk dat ik hier een opzet heb om mee te beginnen.
Oh ja, suggesties zijn welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #411 Gepost op: 15 augustus 2019, 17:25:24 »
Kleine update 1
Wel geinig dat geschets uit de losse pols, maar het moet ook nog een beetje passen. Dus heb ik het zaakje even wat nauwkeuriger uitgewerkt. Ik heb meteen ook maar even de aansluitende module (Fase 2) in elkaar gefröbeld om een beetje beeld te krijgen van het verdere verloop.


Ik heb me zoveel als mogelijk aan de maatvoering van @Pierre gehouden; het wegdek is dus 10 cm breed. Behalve aan de voorkant van het station heb ik de straat wat breder gemaakt zodat er ruimte is voor parkerende afhalers, wegbrengers, taxi's en een bushalte. Het rijdek van de basculebrug is 7 cm breed en dat is wat krap, maar ik heb destijds uitgemeten dat twee bussen elkaar kunnen passeren zonder elkaars spiegels eraf te rijden.
De witte vlakken zijn bouwkavels en met mijn voorraad aan bouwsels kan ik de meeste kavels denk ik wel vullen.
Aan de achterkant komt een façade van wat hogere gebouwen die ruim boven het verhoogde spoor uitsteken. Het zou best eens kunnen dat daarvoor achterin wat weinig ruimte is, maar dan kan ik het hele zaakje een stukje naar voren schuiven.
De rechter module (Fase 2) is nog in ontwikkeling. Om wat variatie te krijgen en beter uit te komen met het spoor, heb ik wel wat hoogteverschil in gedachte.
Enfin, brand maar los!
 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #412 Gepost op: 15 augustus 2019, 21:56:58 »
Lijkt me een prima opstelling zo Wim. Misschien kan je wens om het water wat breder te maken nu ook wel. Als je het geheel van de kade wat naar achteren schuift gaat dat volgens mij wel lukken. Misschien kan je dan in plaats van een blinde binnen haven wel het water (eventueel met een hoek) onder het spoor door laten verdwijnen.

Overigens een heel mooie en duidelijke tekening/plattegrond wat je daar gemaakt hebt. Klasse! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #413 Gepost op: 16 augustus 2019, 12:23:57 »
Ziet er goed uit, Wim.

Dit ontwerp is strak zonder star te zijn  :) Vind ik...

Misschien is het een idee om op de voorgrond een (klein) busstation te plannen  en dan 1 of 2 huizenblokken te laten vervallen? Dat geeft een beter zicht op het station en de gelegenheid de Faller bus te laten stoppen. En dan kunnen de Preissertjes overstappen....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #414 Gepost op: 16 augustus 2019, 13:49:25 »
Misschien kan je wens om het water wat breder te maken nu ook wel. Als je het geheel van de kade wat naar achteren schuift gaat dat volgens mij wel lukken.
Daar ga ik wat mee doen.
Waar ik wel een beetje mee zit is de plek van die basculebrug. Om het havengedeelte achter die brug een beetje een geloofwaardig formaat mee te geven, heb ik die brug vooraan gezet. Ik heb op een ander forum een voorbeeld gezien waar zo'n zelfde brug eigenlijk helemaal geen functie had omdat het water voorbij die brug vrijwel direct ophield.
Aan de andere kant loopt die kade vooraan wel heel erg recht-toe-recht-aan en geeft eigenlijk niet heel veel meer mogelijkheden om er een weg langs te laten lopen. Wellicht kan ik die kade links wat meer naar achteren schuiven, zodat-ie iets schuin komt te staan.

Citaat
Misschien kan je dan in plaats van een blinde binnen haven wel het water (eventueel met een hoek) onder het spoor door laten verdwijnen.
Het water onder het spoor laten verdwijnen zou kunnen als ik daar een spoorbrug zou maken. Ik zou ook in het water een bocht naar rechts kunnen laten maken.
Ik ga weer aan het tekenen.

Citaat
Overigens een heel mooie en duidelijke tekening/plattegrond wat je daar gemaakt hebt. Klasse! ;)
Dankjewel! Vaak werkt een schets prima, maar met een tekenprogramma zoals Adobe Illustrator gaat het een stuk beter als je qua maatvoering wat nauwkeuriger wilt werken.

Dit ontwerp is strak zonder star te zijn  :) Vind ik...
Nou Rob, daar noem je wel wat. Ik ben een beetje van de starre, strakke lijnen en een beetje een autist als het gaat om wat meer frivoliteit in mijn opzet te verwerken. Wat dat aangaat zijn jullie een enorme hulp.

Citaat
Misschien is het een idee om op de voorgrond een (klein) busstation te plannen  en dan 1 of 2 huizenblokken te laten vervallen? Dat geeft een beter zicht op het station en de gelegenheid de Faller bus te laten stoppen. En dan kunnen de Preissertjes overstappen....
Het deel aan de overkant van het station, daar waar het zebrapad loopt, kan ik het huizenblok kleiner maken zodat daar een halte kan komen. Ik zal binnenkort ook even een route inplannen voor het openbaar vervoer.
Mannen, dank voor jullie inbreng!
Wordt vervolgd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #415 Gepost op: 16 augustus 2019, 16:31:51 »
Kleine update 2
Naar aanleiding van jullie feedback, heb ik een paar dingen aangepast.


De bushalte tegenover het station.
De kade heb ik ietwat schuin gezet, waardoor dit deel wat minder pech
Het havendeel voorbij de brug maakt nu een bocht, waardoor het lijkt alsof dit water ook ergens naartoe loopt en dat geeft een wat meer realistisch idee.
Het witte -nog braakliggende- deel zou wellicht een wat meer industrieel karakter kunnen krijgen; aan de voorkant laag en daar achter wat hogere gebouwen.


En dan denk ik een beetje aan dit sfeertje.
Foto geleend van @Pierre
Waarom ik per se op modulebakken aan het bouwen ben heeft met de mobiliteit te maken. Die bakken komen op poten met zwenkwielen en worden onderling met slotbouten aan elkaar gekoppeld. Stel dat ik ooit ga verhuizen van de ene naar de andere zolderkamer, dan hoef ik niet de hele zooi te slopen en rol ik het hele zaakje zó van de ene naar de andere kant.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #416 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:50:42 »
Kleine update 3
Na het teken- en denkwerk werd het tijd om wat grondwerk te doen. Ergens moet ik toch een begin met de ruwbouw maken. Ik was toch bezig dus heb ik na de eerste module (Fase 1) ook gelijk de aansluitende module (Fase 2) in elkaar gezet.


Bovenop ligt de Fase 2-module, dat is de module waar de haven moet komen en wat hier te zien is is het waterniveau. Daar moet dus nog een kade komen. Het straatniveau dat hoger ligt, wil ik met draadeinden op hoogte brengen. De onderbouw waar de sporen bovenop komen komt te vervallen en daar wil ik ook draadeinden gebruiken. Ik denk dat draadeinden nauwkeuriger en makkelijker werken dan opvullen met stukjes hout.


Het schuiven, passen en meten kan beginnen. Die opening rechts onderin heb ik open gehouden voor het busdepôt.


Aanvankelijk had ik bedacht dat links naast het station drie Faller-bogen zouden komen. @Pierre heeft me ooit twee setjes bogen toegestopt en ik denk er hard over om deze te gaan gebruiken. Gasthof zur Eisenbahn en Spedition Kasch & Co (wát een fanatasie) krijgen natuurlijk een wat andere invulling.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #417 Gepost op: 18 augustus 2019, 20:13:29 »
Ha ... de bouw is gestart. Dat ziet er al verdraaid goed uit in deze opstelling. Ik denk dat je het geheel nu een betere invulling gaat krijgen. Ik vind het overigens nog steeds een heel fraai groepje huizen wat je daar gebouwd hebt. Echt op z'n Wims. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #418 Gepost op: 24 augustus 2019, 17:46:49 »
Kleine update 4
Inderdaad @Pierre, de bouw is begonnen. Maar er waren toch nog wat haken en ogen met de onderbouw van de tweede module (Fase 2).


Ik ben nogal zuinig ingesteld en ben een overtuigd hergebruiker. Dus ben ik bezig geweest om met allerlei losse stukken triplex een beetje een ondergrond te maken. Dat werd dus een soort mozaïek van triplex en ik bedacht me dat ik me helemaal scheel zou plamuren en schuren om het spul een beetje glad te krijgen. Daarnaast was de kade links wel erg lang en rechts hield de wereld na het landhoofd op.


Ik heb dus even een nieuwe plaat triplex (9 mm dik) gehaald. Voor de planning heb ik de hele opzet veel meer naar links geschoven: de kade wordt dan een stuk korter en rechts van de brug heb ik nu meer ruimte. Een gladde plaat werkt natuurlijk ook wat lekkerder als je een waterpartij wilt maken.


Na wat heen-en-weer geschuif is dit het ongeveer geworden. De kade wordt nog een stuk ingekort en rechts van de brug heb ik nu ook genoeg ruimte om iets met bebouwing te doen. Het brugwachtershuisje zou in de eerdere plannen links aan de voorkant van de brug komen. Omdat de brug nu wat meer naar voren komt is er geen plek meer voor dat huisje. Misschien komt-ie nu aan de andere kant van het wegdek of aan de overkant. Ik moet nog even kijken hoe dat uitkomt.


Tijdens het bouwen kan het best zijn dat de hoogte van het straatniveau ineens niet meer klopt omdat bijvoorbeeld het wegdek ineens wat dikker is geworden. Daarom heb ik draadeinden gebruikt om de hoogte van het straatniveau nauwkeuriger in te stellen.


Die landeinden zweven nu wat boven de waterspiegel omdat in de vorige opstelling de kade in de haven een stuk lager was. Waarom ik dat zo heb bedacht weet ik niet meer. De kade in de haven krijgt nu dezelfde hoogte als de kademuur aan de voorkant en dat oogt ook een stuk meer logisch. Die hoofdeinden moeten aan de waterkant dus nog wat worden verhoogd.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #419 Gepost op: 24 augustus 2019, 19:15:24 »
Slim om fase 2 ook alvast in ruwbouw neer te zetten, Wim. Nu kan vrij eenvoudig eventueel aan fase 1 ook nog wat worden bijgesteld als dat nodig is voor fase 2...
Ik vind de brug iets van de rand af inderdaad wat beter ogen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #420 Gepost op: 24 augustus 2019, 21:12:24 »
Slim om fase 2 ook alvast in ruwbouw neer te zetten, Wim. Nu kan vrij eenvoudig eventueel aan fase 1 ook nog wat worden bijgesteld als dat nodig is voor fase 2...
Nou @Rob dat is een van de redenen, maar het is denk ik ook handig om in elk geval één stap (module) vooruit te denken. Bovendien kun je dan ook afwisselen; als je het ene even zat bent, kun je door met het andere.


Een andere reden is dat dit concept (Fase 1 en 2) is eigenlijk een uit elkaar getrokken uitwerking van mijn eerste versie. Het leek dus voor de hand te liggen om beide units in een keer in elkaar te schroeven.

Citaat
Ik vind de brug iets van de rand af inderdaad wat beter ogen.
Wat bedoel je precies? De planning is nu dat de brug vrijwel parallel loopt met de bogen langs de kade. Ik heb die brug juist wat naar voren geschoven opdat ik wat meer ruimte heb achter de brug, waar de haven komt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #421 Gepost op: 24 augustus 2019, 21:17:47 »
Hoi Wim,

Citaat
Ik vind de brug iets van de rand af inderdaad wat beter ogen.
Wat bedoel je precies? De planning is nu dat de brug vrijwel parallel loopt met de bogen langs de kade. Ik heb die brug juist wat naar voren geschoven opdat ik wat meer ruimte heb achter de brug, waar de haven komt.

Ik bedoelde dat de brug niet helemaal op de rechter kant zit, zoals op de eerste foto. Maar blijkbaar was dat al zo gepland  ;)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #422 Gepost op: 25 augustus 2019, 00:57:02 »
Ik bedoelde dat de brug niet helemaal op de rechter kant zit, zoals op de eerste foto. Maar blijkbaar was dat al zo gepland  ;)
Aha, een misverstand,
Rechts van de brug heb ik dan wat meer ruimte om een soort van opmaat te maken voor de module die rechts van de brug komt: Fase 3 en dat wordt dan de kolenmijn.
Maar eerst een begin maken met dit gedoe.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #423 Gepost op: 25 augustus 2019, 14:38:33 »
Het ziet er helemaal goed uit Wim. Hij gaat lekker zo. ;)

Ik ben ook zo'n recycle figuur en dat is zeker lekker goedkoop maar ... je maakt het je zelf soms wel moeilijker dan nodig  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #424 Gepost op: 25 augustus 2019, 23:21:19 »
Het ziet er helemaal goed uit Wim. Hij gaat lekker zo. ;)
Dankjewel Pierre.

Citaat
Ik ben ook zo'n recycle figuur en dat is zeker lekker goedkoop maar ... je maakt het je zelf soms wel moeilijker dan nodig  ;D
Ik weet niet of de analogie een beetje klopt, maar het was een beetje alsof ik een tekening wilde maken op een stuk papier waar ik eerst de oude tekening moest weggummen. Even een nieuw plaatje triplex halen was een stuk eenvoudiger.  ;D

Ik ben nog even aan het nadenken geweest over de invulling van rechter voorkant van die brug. Daar zit nog een stukje braakliggend terrein.


Het werfterrein van Artitec (ook een beetje geïnspireerd op Tom’s scheepshelling) was mijn eerste gedachte. Het zou daar mooi passen. Maar uiteindelijk wordt het toch iets heel anders.


Een smalspoorbaantje dat onder de boog van het landhoofd doorrijdt. De bocht en de doorrijhoogte passen precies. En dat komt eigenlijk mooi uit, want rechts van deze brug komt de module met het kolenmijngebeuren en sluit daarmee (vrijwel) naadloos aan op mijn aanvankelijke  plannen. Dat smalspoortje kan dan mooi gebruikt worden voor de aanvoer van stutbalken en ander mijnbouwspul, dat via de haven wordt aangevoerd.


Dit hele verhaal staat al een tijdje stof te happen. Daar waar het linker spoor de tunnel in gaat, was aanvankelijk bedoeld voor een verongelukt metrorijtuig. Dat spoor wordt nu doorgetrokken naar de module van de basculebrug.


Ik moet natuurlijk nog wel even de rommel opruimen om deze tunnel weer toegankelijk te maken.
Tot zover!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)