Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277787 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #350 Gepost op: 26 maart 2018, 09:58:51 »
Ah, ok Wim,
Veranda's klinkt ook wel een stuk luxer dan balkon... Dan wil je geen balk die zon wegneemt of uitzicht doorbreekt  :D
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #351 Gepost op: 26 maart 2018, 13:38:47 »
Veranda vs balkon
In mijn Amsterdamse beleving was een veranda meestal gebouwd over de volle breedte, aan de achterzijde van een pand en overdekt door de veranda op de hogere etage. En daar was niks luxe aan want in alle gevallen was het enige "buiten" dat mensen hadden om bijvoorbeeld de was op te hangen.


Veranda's in de Amsterdamse Wilhelminastraat waar ik een deel van mijn jeugd heb doorgebracht.


In diezelfde Wilhelminastraat waren balkonnetjes niet meer dan een hekwerkje voor openslaande deuren.
Het verschil tussen een veranda en een balkon?
Maar ik weet ook niet alles, dus wie het weet mag het zeggen.

Overigens komt er op mijn bovenste veranda geen afdak, omdat ik anders het zicht op mijn keuken kwijtraak. Tsja, je moet toch wat.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #352 Gepost op: 26 maart 2018, 17:02:54 »
Mini update
Veel werk en niet dat je zegt: "Zó, dié heeft meters gemaakt!"


Speciaal voor @Jack: die gast is dol op muntjes en aanstekers.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #353 Gepost op: 26 maart 2018, 19:50:48 »
Speciaal voor @Jack: die gast is dol op muntjes en aanstekers.  :D

Yep, vooral dat eerste  ;D

Het hoeft toch ook niet snel te gaan? Je gaat in ieder geval vooruit. Ik zou wel een andere tegelzetter inhuren, of geef 'm een waterpas hehe.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #354 Gepost op: 26 maart 2018, 21:49:50 »
Het hoeft toch ook niet snel te gaan? Je gaat in ieder geval vooruit.
Inderdaad, ik heb geen deadlines (die heb ik de afgelopen jaren genoeg gehad) en ik heb geen haast.
Inmiddels is het spul geverfd en staat te drogen. Ik overweeg nog zo'n retro steelstofzuiger tegen het aanrecht aan te zetten. Een petroleumstel waar het stoofvlees op staat te sudderen gaat 'm niet worden.
Citaat
Ik zou wel een andere tegelzetter inhuren, of geef 'm een waterpas hehe.
Of een andere keukenboer. Het is voor de foto even los bij elkaar gezet. Een keuken stellen is wel wat meer werk.  ::)
Hoe is het trouwens met je kathedraal?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #355 Gepost op: 27 maart 2018, 14:36:18 »
Kleine update
Ik ben nog even bezig geweest met de keuken. Ook in de een-op-een-wereld zijn badkamers en keukens de meest bewerkelijke kamertjes. In 1:87 is dat eigenlijk niet veel anders, maar het spul zit erin en er kan gekookt worden.


De benedenburen krijgen natuurlijk ook een keuken, alleen hebben zij de gordijnen dicht en dus ga je daar niks van zien. Dat is wel weer jammer natuurlijk.


Vanaf de buitenkant valt natuurlijk wel veel buiten beeld.


Een beetje goed naar binnen loeren, een vette tl-balk en dan is het precies mooi zo.


Ik denk dat ik nog wel even dit item moet toevoegen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #356 Gepost op: 27 maart 2018, 17:32:38 »
Ja zo'n koffiemolen ken ik ook nog!
Volgens mijn vader de lekkerste koffie.
Kan ik niet over oordelen, ik lus helemaal geen koffie.

Maar die keuken is wel erg goed gelukt, vooral die gootsteen vind ik prachtig.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #357 Gepost op: 27 maart 2018, 18:30:25 »
Hee, ik zie in ieder geval mijn geliefde geiser!
Top priegelwerk, weer, Wim!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #358 Gepost op: 27 maart 2018, 21:54:17 »
Kwijl ... wat mooi. 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Station 2.0
« Reactie #359 Gepost op: 28 maart 2018, 11:04:14 »
Erg mooi!

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #360 Gepost op: 28 maart 2018, 12:33:18 »
De waterpas heeft geholpen :-) Wanneer kunnen we een bakkie doen?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #361 Gepost op: 28 maart 2018, 15:03:59 »
Heren, Bedankt voor de veren.

Kwijl ... wat mooi. 8)
Ja, dat is nou precies wat ik ook bij jouw bouwprojecten doe.  ;D

De waterpas heeft geholpen :-) Wanneer kunnen we een bakkie doen?
Bakkie doen?
Is Enschede niet een beetje buiten je comfort-zone?

Deuren
Meestal pas ik mijn bouwwerken aan op de voorraad van raamkozijnen en deuren. Met de schaalverhouding van raamkozijnen kom ik vaak nog wel weg, want je hebt grote en kleine raamkozijnen. Met deuren is dat vaak wat lastiger, want ik heb prachtige deuren op voorraad, maar meestal zijn ze veel te klein en moet ik ze dus zelf maken.


Bij de achtergevel heb ik openslaande deuren gebruikt van Station Goor, ooit uitgebracht door Holland Scale, maar de deuren naar de keukens moet ik zelf maken. En dat vind ik niet het leukste werkje. Bovendien moet de deur op de bovenste etage open staan, anders zie je niks meer van de keuken. En ja, die vuilnisbak staat daar dan natuurlijk gruwelijk in de weg.


Deuren en deurkozijnen maak ik meestal door dunne laagjes styreen over elkaar te leggen en dan eerst het kozijn uitsnijden uit iets dikker styreen en dan de deuren en kozijnen uit flinterdun styreen. Eerst schilderen en daarna plak ik het spul vast.. Die deur links wordt de deur die open staat en daarom zit er nog een stuk onder de deur zodat ik 'm kan vastpakken en dat snij ik later weg.


Het styreen is al wit, dus doe ik de kozijnen met een zwarte wetwash en veeg ze daarna schoon. De deuren en ramen worden pisbakgroen. De binnenkant van de linker deur krijgt ook een wetwash.


Glaszetten in 1:87 vind ik best wel een dingetje. Als ik lijm gebruik loop ik de kans dat er lijmresten op het glas gaan zitten. Bovendien vind ik overheadsheets en blisterverpakkingen niet al te best plakken. Het glas dat standaard geleverd wordt bij bouwpakketten vind ik dan weer te dik en weinig doorzichtig. Zo blijf je bezig en gebruik ik dus zelfklevend aluminiumfolie dat wordt gebruikt om luchtkanalen aan elkaar te plakken. Kun je bij elke @bouwmarkt wel kopen en je kunt er ook prima H0-loodstrips mee maken of je bouwwerken aan de binnenkant isoleren.


De deuren zitten erin en die zwarte wetwash combineert prima met de raamkozijnen ernaast.


De vuilnisbak is weg en ik heb gelijk in de keuken even een tl-balk opgehangen. Op de veranda komt natuurlijk nog een Preisertje die bezig is met de was. In de vijftigerjaren deden vrouwelijke Preisertjes de was en zaten mannelijke Preisertjes in de woonkamer te wachten tot hun bier werd ingeschonken. Eigenlijk helemaal geen beroerde periode.

Dan ga ik nu maar eens achter de laptop zitten om een dozijn afdrukbare weegschalen, koffiemolens, reclameborden, gordijnen en opschriften in elkaar te draaien.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #362 Gepost op: 29 maart 2018, 18:01:26 »
Kleine update
Vandaag ben ik even bezig geweest met wat drukwerk samen te stellen. De linker gevel van de drogisterij moest ook nog op maat gemaakt.


Bewerkt met Photoshop en in elkaar gezet met Adobe Illustrator®.

   
Even zoeken welke combinatie het best past bij het sfeertje.


En deze is het geworden. Het Aspro-bord vond ik wat teveel uit de toon vallen.


In de zijmuur moeten natuurlijk nog wc-raampjes. Alleen vond ik deze teveel kozijn en te weinig raam.


Dus heb ik ze zelf maar gemaakt. Ze liggen er nog los onder.


Dit wordt het ongeveer. Het achterste deel van deze muur, grenzend aan de keukens, wordt baksteen. En er komen natuurlijk nog muurankers in en omdat deze muur grenst aan het spoor, een flink reclamebord.
Tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #363 Gepost op: 29 maart 2018, 20:10:52 »
Het donkere gevelbord is een goede keus Wim. Heel mooi. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #364 Gepost op: 30 maart 2018, 22:49:07 »
Dankjewel Pierre. Dat vond ik eigenlijk ook.
Volgens mij moet er nog ergens een visboer, een groentenboer, een bakker en een kruidenier komen en dan kunnen de Preisertjes gevarieerd eten.  :D
Ik heb ook nog een foto gemaakt van de weegschaal die in onze keuken staat.


Eens zien wat er van over blijft als deze in de drogisterij op de toonbank zet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #365 Gepost op: 31 maart 2018, 17:49:09 »
Kleine update
In een klein uurtje over ben ik even bezig geweest met die weegschaal voor in mijn drogisterij.


Zo zonder voorpui komt die weegschaal best wel aardig uit de verf. Wèl moet ik erkennen dat er grenzen zijn aan het detailleren in 1:87. Op een gegeven moment is het spul zo klein dat het gewoon niet meer is vast te pakken.


Je moet goed door de raamspijlen loeren om nog wat te kunnen zien. Uiteindelijk gaat het om het totale plaatje.


Het trapportaal heeft weer gewoon wit licht, waardoor het ietwat hoerige karakter van de buren is verdwenen. Er wonen nu weer gewone, nette Preisertjes.


Nog zo'n projectje: een 1:87 koffiemolen van Douwe Egberts. Eigenlijk te klein om te maken. Een H0-kruidenrekje gaat er echt niet komen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #366 Gepost op: 31 maart 2018, 18:36:32 »
Hoi Wim,

Lekker de grenzen aan het opzoeken  :)
Zo zonder voorpui komt die weegschaal best wel aardig uit de verf. Wèl moet ik erkennen dat er grenzen zijn aan het detailleren in 1:87. Op een gegeven moment is het spul zo klein dat het gewoon niet meer is vast te pakken.
(...)
Uiteindelijk gaat het om het totale plaatje.
(...)
Nog zo'n projectje: een 1:87 koffiemolen van Douwe Egberts. Eigenlijk te klein om te maken. Een H0-kruidenrekje gaat er echt niet komen.  ::)
En er nèt niet overheen, wat mij betreft...

Maar ik sta met verbijstering te kijken. Zo onder het 'vergrootglas' van de camera ziet het er al echt goed uit. Dus met het blote oog is het helemaal top, denk ik zo.
En zo'n DE koffiemolen vind ik sowieso beter dan een Nespresso (ook 1:1)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #367 Gepost op: 31 maart 2018, 20:34:37 »
Wauw en wauw, alle twee ontzettend mooi geworden!

Maar ik ben het wel met je eens, ergens houdt het op met details maken.
Straks moeten we nog de kruimels in de gootsteen gaan maken.  ;)
Dat gaat me toch echt te ver.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Station 2.0
« Reactie #368 Gepost op: 31 maart 2018, 20:37:51 »
Ik zou nog graag een koekenpan met een paar speklapjes willen zien en ruiken... ;)

Gekkigheid.

Geweldig Wim! (En dat is géén gekkigheid)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #369 Gepost op: 1 april 2018, 08:51:01 »
He ja, geur in schaal 1/87  ::) ::) hoe zou dat ruiken  :)

Erg fraai Wim en heel knap gemaakt. Op deze schaal zijn dit soort details bijna onmogelijk maar jij bewijst het tegendeel.

Ga vooral zo door!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline André

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #370 Gepost op: 1 april 2018, 23:27:47 »
Super mooi , En mega detail.

petje af , als ik er 1 droeg
2 Rail , Volledig Arduino gestuurde baan ,Dcc++,Mardec,ArCoMoRa ,Alles van tijdperk 1900 - 1950 vind ik mooi, En Real Steam

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #371 Gepost op: 1 april 2018, 23:29:58 »
Dank voor al jullie plezierige en stimulerende reacties!

Ik zou nog graag een koekenpan met een paar speklapjes willen zien en ruiken... ;)
Die koekenpan zou misschien best nog wel eens het proberen waard zijn. Wellicht in een andere keuken want het zicht naar binnen is niet optimaal en ik ga geen energie steken in details die vervolgens niet meer te zien zijn.

He ja, geur in schaal 1/87  ::) ::) hoe zou dat ruiken  :)
Als een soldeerbout die zich een weg aan het smeulen is door een van je bouwwerken?  :D

Maar ik sta met verbijstering te kijken. Zo onder het 'vergrootglas' van de camera ziet het er al echt goed uit. Dus met het blote oog is het helemaal top, denk ik zo.
Het is een beetje de strijd met jezelf aangaan en uitproberen tot hoever je kunt gaan. En het één lukt beter dan het andere. En wat natuurlijk ook zo is, is dat met het blote oog het er allemaal een stuk beter uitziet. Vaak genoeg zie ik op de foto pas de foutjes (slordig schilderwerk of lijmresten) die voorkomen hadden kunnen worden.
En op deze manier is het niet alleen een hobby, maar ook soort sport.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #372 Gepost op: 2 april 2018, 11:29:45 »

En op deze manier is het niet alleen een hobby, maar ook soort sport.  ;)

Mmm ... dus eigenlijk ben je een soort van (1/87) topsporter. 8) Lekker doorgaan zo Wim.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #373 Gepost op: 3 april 2018, 12:42:29 »
Ach @Pierre voor mij is het wel een beetje sport, maar een topsporter ben ik zéker niet; die eer laat ik graag aan anderen.  ;D
Maar nu ik toch bezig ben:


De linker zijmuur van de Drogisterij is zo'n beetje klaar om geschilderd te worden. Als het schilderwerk helemaal gedaan is dan komen in die gaatjes de muurankers te zitten. En mochten jullie je afvragen waarom dat stuk tape op deze zijgevel zit: daar komt later een reclamebord.


Op het linker deel heb ik een verdunde verflaag specie aangebracht. Verdund opdat de verf goed in de voegen gaat zitten. Het rechterdeel een natte wetwash.


En daarna die wetwash er weer afgeveegd. Als ik fijner, waterproof schuurpapier had gebruikt dan had ik nu een fraai gestucte muur. Maar dit experiment is weinig succesvol omdat ik nu allemaal krassen zie. Soms zit het mee en soms zit het tegen.


Voorlopig heb ik er dus maar een verflaag overheen gezet. Goed laten drogen en dan zien wat ik er nog van kan maken.


Tussendoor heb ik nog even wat lood aangebracht bij de schoorstenen.
Tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #374 Gepost op: 3 april 2018, 17:37:04 »
Kleine update
Vervolg van het voorgaande



De verf was droog en ik heb links de bakstenen gevoegd... of eigenlijk andersom de bakstenen geschilderd. Rechts heb ik over de droge verf nog even een zwarte wetwash gedaan en daarna met tamponnerende bewegingen met een stuk wc-papier een wolken-effect gemaakt.
Het ziet er nu een stuk frisser uit.


De muur zit natuurlijk nog niet vast, want binnen moet ook nog wat gebeuren.


Verder natuurlijk moeten er nog een handvol muurankers in de muur, kozijnen in van de WC-raampjes, maar het begint aardig op te schieten en dan kan ik verder met de rest van de entourage.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)