Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277951 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #175 Gepost op: 15 november 2017, 20:47:40 »
Komt goed! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #176 Gepost op: 16 november 2017, 14:10:43 »
Komt goed! ;)
Dank voor je verlichtende woorden. En nu ik het daar toch over heb:

Verlichting
Het leuke van een groter project zoals dit station is dat er zo'n beetje van alles inzit maar dan verpakt in één enkel gebouw: spoor, winkeltjes, restaurants, Preisertjes én natuurlijk veel interieur. Dat betekent dat ik ongestraft heen en weer kan schakelen van bijvoorbeeld het leggen van rails naar de verlichting van het interieur.


Het stationsgebouw bestaat voorlopig nog uit losse onderdelen: de voorgevel, de zijgevels, de achtergevel en het interieur. Dat gebouw kan ik pas definitef in elkaar zetten als het interieur helemaal klaar is en als de binnenkant van de muren zijn afgewerkt. Bovendien moet er bovenop de kaartverkoop nog een etage komen en boven de fietsenstalling. Dus voordat het spul in elkaar kan moet er nog wel wat gebeuren.


De kiosk heeft nu ook verlichting. Die lichtkier bovenin komt doordat het plafond nog los ligt. Dat kan pas vastgelijmd als de achter deze kiosk gelegen fietsenboer helemaal is ingericht. De ervaring leert dat als ik te snel de boel dichtplak, ik er nooit meer bij kom.


Op de foto lijkt het een zee van licht, maar het zijn maar twee ledjes; eentje boven de kaartverkoop en eentje in de ruimte er voor. Er komt natuurlijk nog een rij wachtende Preisertjes voor de loketten, maar er moeten eerst nog wat reclame-uitingen en dienstmededelingen opgehangen worden.


Een experiment met indirect licht achter de dwarsbalk, misschien moet ik dat licht wat dimmen en verspreiden. Achter deze doorgang komt links en rechts een trap naar het eerst perron.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #177 Gepost op: 18 november 2017, 01:08:20 »
Preisertjes
Een station zonder Preisertjes is natuurlijk geen echt station.


De vraag is natuurlijk: hoeveel is er vanaf de buitenkant van te zien.


En zijn de ruiten wel doorzichtig genoeg.


Er zitten nog geen deuren in de hoofdingang en ik moet nog uitvinden hoeveel er dan nog in beeld blijft. En anders worden het rolluiken.


Inmiddels zit bij fietsenstalling de binnenkant van de buitenmuur er ook in.


Tussendoor heb ik ook nog even nagedacht over de saaiheid van het metselwerk.


En ik dacht dat deze versie iets meer sju geeft. de voegen moeten nog wel worden bewerkt.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #178 Gepost op: 18 november 2017, 09:58:34 »
Hoi Wim,

Ziet er levendig uit zo.
Misschien een idee om de muren accenten te geven met een gele baksteen i.p.v. dat grijs?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #179 Gepost op: 18 november 2017, 10:11:56 »
Om eerlijk te zijn vind ik saai mooier.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #180 Gepost op: 18 november 2017, 10:54:04 »
Ziet er levendig uit zo.
Misschien een idee om de muren accenten te geven met een gele baksteen i.p.v. dat grijs?
De bakstenen waren nog niet helemaal naar mijn zin en daarom was ik op zoek naar ietsje meer accenten. Geel heb ik geprobeerd maar dan werd het voor mij wat té levendig en te vrolijk. Ik ben eerlijk gezegd op zoek naar een soort deprimerende grauwheid; een soort uitzichtloos sfeertje en daarom ben ik overgestapt van geel naar grijs. Maar, ik ben er nog niet helemaal uit en nog op zoek naar de juiste toon.
Dat wat ik zoek is eigenlijk wat @Pierre schrijft: hoe saaier, hoe mooier waardoor eventuele accenten er meer uitspringen. Maar die accenten zoek ik eigenlijk in meer zwerfvuil, groene aanslag en een bijna vanzelfsprekende grauwheid. Daarom heb ik de raamkozijnen van dit station ook niet wit geschilderd, maar in een soort onbestemd kleurtje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #181 Gepost op: 18 november 2017, 12:22:17 »
De gezellige jaren 50...
Dan zou ik gaan voor een heel donkerrode steen. Tegen het zwart aan.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #182 Gepost op: 18 november 2017, 13:38:26 »
De gezellige jaren 50...
Precies. Er komt nog wel een zwarte wetwash overheen. Op die manier komen de meer donkere accenten nog wat naar boven.


Een beetje het sfeertje van deze smoezelige melkhandel, uit de tijd dat uiterste verkoopdatum nog geen issue was.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #183 Gepost op: 19 november 2017, 08:00:04 »
Om eerlijk te zijn vind ik saai mooier.

Ben het eigenlijk met Pierre eens.
Wellicht als deze kleur héééél erg vuil wordt gemaakt.

Dat winkeltje is wel echt precies goed.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #184 Gepost op: 19 november 2017, 10:01:12 »
Wellicht als deze kleur héééél erg vuil wordt gemaakt.
Als het het station over the top ga vervuilen, dan hou ik geen vervuiling meer over voor mijn onbewoonbaar verklaarde woningen.


Zoal deze woningen in de Amsterdamse Uilenburgstraat rond 1925.
Bron: Wikipedia


Ik denk dat ik het hier bij laat.


Voor.


En na.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Station 2.0
« Reactie #185 Gepost op: 19 november 2017, 11:19:24 »
Vervuiling is altijd lastig om dat goed en in verhouding te doen

Vraagje
waar komt die foto uilenburgerstraat vandaan
dat is heeel lang terug

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #186 Gepost op: 19 november 2017, 12:48:21 »
waar komt die foto uilenburgerstraat vandaan
dat is heeel lang terug
Sorry, ik heb inmiddels de bronvermelding bij de fot gevoegd en hier komt de foto vandaan:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Floradorp

Vervuiling is altijd lastig om dat goed en in verhouding te doen.
Daar heb je zeker een punt @jerry.


Ik wil het niet moeilijker maken dan het is, maar het is wel zoeken naar een geloofwaardige en natuurlijke balans. En vooral proberen om de echte wereld na te bootsen.
Ik was toch bezig met verweren en ik had de verf nog nat:

 

 
Dus heb ik gelijk maar even die boekhandel aangepakt.

Terug naar de bovenleiding
Ik ben bezig geweest met experimenteren, uitmeten en uitproberen. Ik kan die perrons nog niet inbouwen, want de masten van de bovenleiding moeten op grond-niveau komen en dus moet ik de perrons om de masten heenbouwen. Dat is op zich niet zo'n punt, maar ik kan pas verder met het stationsgebouw, als de perrons er in zitten.


Ik heb Sommerfeldt-masten in twee uitvoeringen: met een lange en met een korte arm, om een zigzag-patroon te krijgen in de bovenleiding. Maar volgens mij zijn de korte armen te kort en de lange armen te lang, zodat het zigzag-patroon wat overdreven van de ene naar de andere kant loopt.
Maar daarnaast is de stationsoverkapping te laag om die masten onder de overkapping weg te werken. Die overkapping moet dus hoger gemaakt en dan moet ik een manier vinden om een soort dwarsoverspanning te maken waar die rijdraden aan vast komen te zitten. Omdat ik die stationsoverkapping afneembaar wil houden en omdat er ook nog verlichting in moet komen, wordt dat een heel gepuzzel.
En dan is er ook nog het punt: bouw ik die twee overkappingen als één geheel of als twee afzonderlijke delen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #187 Gepost op: 19 november 2017, 14:26:28 »
Woouw! ... je verwering is prachtig geslaagd man. Is dit een drybrush met zwart? Schitterend!

Wat betreft je bovenleiding. Ik denk/vind het niet zo mooi om bovenleidingmasten onder de overkapping te zetten. De overkapping heeft zelf ook al een hoop pilaren van zich zelf.  In het echt zal men ook gewoon de hangdraden aan de overkapping vastmaken. Ik denk dat je de twee overkappingen aan elkaar vast moet maken en niet moet verhogen (is ook niet mooi). Ga gewoon onder de overkapping voor een enkele rijdraad met de hangdraden aan de constructie van de overkapping. Maak dan vlak voor en na de overkapping een mast waar je deze enkele draad aan de dubbele kan koppelen van de verdere bovenleiding. De bovenleidingen zitten vaak gewoon vast met een soort haakjes die simpel los te maken zijn als je de overkapping om wat voor reden dan ook weg wil gaan halen. Je kan hem dan na loskoppelen weghalen compleet met de bovenleidingen die gewoon onder de kap blijven hangen.

Ik weet niet of het een beetje duidelijk is wat ik hier probeer te omschrijven. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #188 Gepost op: 19 november 2017, 16:22:21 »
Zo, die Hofnar heeft flink zitten paffen: alles zit onder het roet.
Ik vind de vervuiling/aanslag erg goed geluk, Wim. Complimenten.

Over de bovenleiding: ik zou de kappen niet verhogen. Eerder de bovenleiding verlagen. Op station Amsterdam zaten de beugels als het ware bijna ingeklapt op het dak, zo laag hing de bovenleiding daar. Tenminste, in mijn jeugdige beleving...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Station 2.0
« Reactie #189 Gepost op: 19 november 2017, 17:18:58 »
Kan je de masten niet inkorten ,en dan als palen gebruiken
Je kan ook dat vakwerk dan dicht maken

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #190 Gepost op: 19 november 2017, 17:35:54 »
Woouw! ... je verwering is prachtig geslaagd man. Is dit een drybrush met zwart? Schitterend!
Dankjewel @Pierre!
Nee het is geen drybrush maar zwart met erg veel terpentine; dus heel erg verdund. Met drybrush kom je niet tussen de voegen. Door in de hoeken wat meer te laten lopen en met een stukje keukenrol te deppen waar je de overgang naar minder vuil wil maken, krijg je een door airbrush-effect.

Citaat
Wat betreft je bovenleiding.
Duidelijk verhaal.

Zo, die Hofnar heeft flink zitten paffen: alles zit onder het roet.
Ik vind de vervuiling/aanslag erg goed geluk, Wim. Complimenten.
Dankjewel Rob,
Terpentine en papier gaat inderdaad wel hard. Misschien scheur ik 'm er wel af en plak ik er een ander overheen. Ik ben er nog niet uit.

Citaat
Over de bovenleiding: ik zou de kappen niet verhogen. Eerder de bovenleiding verlagen. Op station Amsterdam zaten de beugels als het ware bijna ingeklapt op het dak, zo laag hing de bovenleiding daar. Tenminste, in mijn jeugdige beleving...
Dank voor jullie feedback!
Die twee overkappingen verhogen is wel heel wat werk, want dan zou ik voetjes moeten maken of buisjes waar de staanders van die overkapping in passen. Teveel werk zonder spectaculair effect.
Ik ga met jullie ideeën aan de slag.


Tussendoor ben ik nog wel even bezig geweest on een soort van portaal te maken, maar dat gaat 'm op deze manier niet worden omdat de bovenste draad op deze manier niet past.

Kan je de masten niet inkorten ,en dan als palen gebruiken
Sommerfeldt masten kunnen alleen aan de bovenkant worden ingekort omdat aan de onderkant een draadeind zit, zodat ze kunnen worden vastgeschroefd.
Enfin, ik de bovenleiding even laten rusten en heb dus maar even wat anders gedaan:


Dit is -vanaf de voorkant gezien- de rechter zijgevel. Enfin, die kennen jullie inmiddels wel. Daar zat nog geen raam in. Het interieur moet de stationsrestauratie worden: houten vloer, smerige muren, een buffet met zo'n grote koffieketel en natuurlijk zo’n warmhoudkast voor de saucijzenbroodjes.
Pfff... volgende keer bouw ik een bioscoop.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #191 Gepost op: 20 november 2017, 10:08:08 »
Ik heb nog even nagedacht over de argumenten van @Pierre:
Wat betreft je bovenleiding. Ik denk/vind het niet zo mooi om bovenleidingmasten onder de overkapping te zetten. De overkapping heeft zelf ook al een hoop pilaren van zich zelf.  In het echt zal men ook gewoon de hangdraden aan de overkapping vastmaken. Ik denk dat je de twee overkappingen aan elkaar vast moet maken en niet moet verhogen (is ook niet mooi). Ga gewoon onder de overkapping voor een enkele rijdraad met de hangdraden aan de constructie van de overkapping. Maak dan vlak voor en na de overkapping een mast waar je deze enkele draad aan de dubbele kan koppelen van de verdere bovenleiding. De bovenleidingen zitten vaak gewoon vast met een soort haakjes die simpel los te maken zijn als je de overkapping om wat voor reden dan ook weg wil gaan halen. Je kan hem dan na loskoppelen weghalen compleet met de bovenleidingen die gewoon onder de kap blijven hangen.
Het duurt bij mij altijd even, maar dan komen er ineens allemaal kwartjes uit de automaat vallen:

► Ik voeg die twee overkappingen als één geheel samen. Een van de twee overkappingen was al gebouwd en de tweede bouw ik er tegenaan. Omdat die overkappingen nogal fragiel zijn denk ik erover om op de een of andere manier aan de onderkant van het dak metalen strips te lijmen, zodat ze enige stijfheid krijgen.
► Aanvankelijk zat ik teveel met die masten van de bovenleiding in mijn hoofd die op grondniveau moesten komen. Omdat de perrons hoger zijn moest ik die als het ware om die masten heen bouwen. Ik zou dan niet eerder met de perrons kunnen beginnen, voordat die masten er stonden. Maar omdat de bovenleiding aan de overkapping vast komt te zitten, speelt dat geen rol meer. Ik hoef alleen maar gaatjes in de perrons te boren, daar waar de zuilen van de overkapping komen.
► De bovenleiding die onder de overkapping wordt gemaakt blijft grotendeels uit het zicht en is met koperdraad -redelijk eenvoudig- in elkaar te solderen. Die draad kan bij de uiteinden wat omhoog staan zodat de pantografen er niks van merken.
► Dat betekent dus dat ik in elk geval een begin kan maken met de perrons onder de overkapping. En dat is dus het deel dat tegen het stationsgebouw aan komt en ook waar de trappen moeten komen vanaf de begane grond naar de perrons.
► De de delen van de perrons die buiten de overkapping vallen en waar wèl portalen of masten moeten komen, zijn dan van latere zorg. Ik doe één beer per keer.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje begrijpelijk is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #192 Gepost op: 20 november 2017, 10:25:26 »
Duidelijk.  :) Misschien kan je zelfs de strips die je onder de kap lijmt ook gelijk gebruiken om led strips voor verlichting op te plakken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #193 Gepost op: 20 november 2017, 10:37:20 »
Hoi Wim,
Klinkt goed. Soms moet je een beer ook even een nachtje op de weg laten liggen...
Begrijp ik het nu goed dat de palen van de overkapping, met bovenleiding, vast komen te staan en het dak er dan los op komt?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #194 Gepost op: 20 november 2017, 10:49:04 »
Hoi Wim,
Klinkt goed. Soms moet je een beer ook even een nachtje op de weg laten liggen...
Begrijp ik het nu goed dat de palen van de overkapping, met bovenleiding, vast komen te staan en het dak er dan los op komt?
Rob
Nee Rob, de complete stationsoverkapping wordt gebouwd tot één geheel, inclusief het dak. En dat moet ook wel want dat dak zorgt ervoor dat het geheel nog een beetje stevigheid houdt. De zuilen, palen of staanders van de overkapping komen dan los in de gaatjes van het perron te zitten.
Dat betekent dat ik voor de verlichting onder de overkapping een los te koppelen verbinding moet maken. Op deze manier kan ik de complete overkapping verwijderen als er bijvoorbeeld een trein ontspoort. 8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #195 Gepost op: 20 november 2017, 10:54:34 »
Ah, ik snap het.
Je kunt voor de elektrische verbinding aan een paar van de palen een pin maken en die in een metalen buisje laten vallen.
Of je zet ergens langs een paal en kiosk o.i.d. neer waar een stekker in/aan/onder zit.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #196 Gepost op: 20 november 2017, 11:00:24 »
Misschien kan je zelfs de strips die je onder de kap lijmt ook gelijk gebruiken om led strips voor verlichting op te plakken.
Dat is wel een idee. Ik nog moet even uitvinden op welke hoogte het licht het best uitkomt zodat ik geen lasogen krijg van die ledjes.  :o

Ah, ik snap het.
Je kunt voor de elektrische verbinding aan een paar van de palen een pin maken en die in een metalen buisje laten vallen.
Of je zet ergens langs een paal en kiosk o.i.d. neer waar een stekker in/aan/onder zit.
Aan zoiets zat ik inderdaad ook te denken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #197 Gepost op: 20 november 2017, 15:25:41 »
Smalspoor
Mijn aanvankelijke plan was om het station twee-sporig te maken, plus een H0e smalspoor op gelijke hoogte met de andere sporen. Dat smalspoor zou een directe verbinding moeten worden naar de steenkolenmijn, aan de rechterkant van deze module. Dat pendelspoortje zou dan aan de rechterkant van het station komen, totaan de zijmuur. Een soort kopstation dus. Maar als ik dat spoor op gelijke hoogte met de andere sporen leg, dan kom ik ergens rechts in de knoei met de andere twee sporen. Immers dat smalspoor moet verderop op het maaiveld van de steenkolenmijn uitkomen en moet daar dus een eind zakken.
Dus heb ik een andere optie bedacht: het smalspoor loopt onder de bogen door en verdwijnt dan ergens onder het bovenliggende spoor uit het zicht.
Ik ben nog even aan het schetsen geweest om het een beetje scherp te krijgen:


De verhoudingen kloppen misschien niet helemaal, maar op de schets links het stationsgebouw met de overkapping en in het midden drie arcade bogen. Bij mijn laatste aankoop zaten nog drie complete pakhuizen dus die kunnen mooi rechts van die arcadebogen, tegen het spoor aangebouwd worden. En dat geeft meteen het voordeel dat de cadans van al die arcadebogen meteen wordt onderbroken. Want anders worden het er wel erg veel.
Daar waar dat smalspoor onder (en achter) de bogen doorloopt, komt dus een soort kopstation: het spoor vooraan in het zicht en het perron daar achter.


Bron: Pierre
@Pierre heeft op zijn vorige baan ook ziets gedaan: een smalspoorbaan die onder een hoger spoor uit het zicht verdwijnt.
Vragen en/of suggesties? Graag!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #198 Gepost op: 20 november 2017, 17:05:34 »
Klinkt als een plan, Wim.
Is het nog een idee, om het smalspoortje ook langs de kade te leggen? Of maakt dat de boel weer mateloos ingewikkeld?
Of je gaat alleen van de kolenmijn naar de haven/kade en laat het station verder voor wat het is. Het lijkt me op zich ook niet zo zinvol om een goederensmalspoor naar het personenstation te laten lopen, al kan er gewoon onderdoor naar een denkbeeldig overslag station wel, natuurlijk.
Je ziet. Ik denk terwijl ik typ.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #199 Gepost op: 20 november 2017, 17:53:11 »
Klinkt als een plan, Wim.
Is het nog een idee, om het smalspoortje ook langs de kade te leggen? Of maakt dat de boel weer mateloos ingewikkeld?
Mateloos ingewikkeld is wel een beetje mijn dingetje.  8)

Citaat
Of je gaat alleen van de kolenmijn naar de haven/kade en laat het station verder voor wat het is. Het lijkt me op zich ook niet zo zinvol om een goederensmalspoor naar het personenstation te laten lopen, al kan er gewoon onderdoor naar een denkbeeldig overslag station wel, natuurlijk.
Je ziet. Ik denk terwijl ik typ.
Naast kolenkiepkarretjes heb ik ook nog wat personenrijtuigen in H0e. Die Preisrtjes kunnen natuurlijk op de fiets naar de steenkolenmijn of met de bus, maar ze kunnen nu ook met de trein. Het kan best zijn dat er nog een zijspoortje naar de andere kant van de Oude Gracht gaat lopen, maar ik weet nog niet precies hoe dat eruit gaat zien.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)