Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277891 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #150 Gepost op: 8 november 2017, 21:41:37 »
Hallo @Wim
Mooi die stalen constructie.  Als het middelste gedeelte open blijft, moet je de achtergevel op perron niveau dan aan de binnenkant ook afwerken? of komt dat niet in het zicht?

Wat ik in die ruimtes ga maken aan weerszijden van de stationshal daar ben ik nog niet uit.

Een wachtlokaal en een bagagedepot ?  ::)
Maar als er niet veel van te zien is dan zou ik er ook niet veel werk van maken.

Groet,
Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #151 Gepost op: 10 november 2017, 11:11:10 »
Hallo @Wim
Mooi die stalen constructie.  Als het middelste gedeelte open blijft, moet je de achtergevel op perron niveau dan aan de binnenkant ook afwerken? of komt dat niet in het zicht?
Scherp gezien @GéJé! Die binnenkant in het middelste deel van de achtergevel komt zeker in het zicht en misschien nog wel wat meer in het zicht dan bijvoorbeeld de fietsenstalling en de kaartverkoop. Natuurlijk omdat de ramen in het middelste deel veel groter zijn, maar ook omdat de kijkrichting en kijkhoek volop zicht gaat bieden op het interieur.


Alweer een tijd geleden heb ik de middelste drie ramen van de achtergevel kleiner gemaakt omdat ik anders niet genoeg raamkozijnen over zou hebben om de binnenkant ook van raamkozijnen te voorzien. Het idee om direct onder de drie ramen een boog te maken, voor de tunnel naar het andere perron, heb ik laten varen omdat ik de verhoudingen van deze binnenmuur niet vond kloppen.


Doordat ik deze muur heb onderbroken lijken de verhoudingen in dit plan meer in balans.

Voor wat betreft de invulling links en rechts van de stationshal is er genoeg invulling te vinden: bagagedepot, stationsrestauratie, wachtlokaal, toiletten of kantoren. Maar voordat ik daaraan ga beginnen, moet ik eerst zien hoe of ik uitkom met de hoeveelheid beschikbare raamkozijnen. Want als ik op de etage opbhet niveau van het perron een interieur ga inbouwen, dan wil ik ook dat ik aan de binnenkant een netjes afgewerkt raamkozijn te zien krijg een niet een stuk doorzichtig plastic.

Tussendoor is er alweer een dag en een nacht verstreken en ben ik verder gegaan met het interieur:


Zo heb ik van de muur aan de perronzijde de binnenkant inmiddels bekleed met muur en raamkozijnen. Rechts op de foto ben ik bezig geweest met het plafond van de kaartverkoop. Daar bovenop komt de vloer van een stationsrestauratie. Aan de andere zijde, boven de fietsenstalling, komt een wachtruimte met toiletten. Daarom worden twee ramen aan de perronzijde geblindeerd met melkglas.


De zijmuren van het stationsgebouw staan inmiddels in de verf. Links de linker zijmuur waar de fietsenstalling zit. Ik heb het bovenste raam geblindeerd en bij de rechter muur weet ik nog niet of ik het daar ook ga doen. Dat hangt een beetje af hoe of ik uitkom met mijn plannen.

Maar als er niet veel van te zien is dan zou ik er ook niet veel werk van maken.
Al met al is de inkijk op perron-niveau best behoorlijk en zou het misschien wel jammer zijn als ik dat niet benut om tóch wat meer met het interieur te doen. Als ik dat nu niet doe dan krijg ik daar misschien later spijt van.
Enfin, we gaan het zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #152 Gepost op: 12 november 2017, 16:30:05 »
Een druilerige zondag
Een mooie dag om eens even het grotere geheel van de omgeving van het station te overzien en te kijken of alles een beetje wil passen en ben ik vandaag eens bezig geweest met passen en meten.


De aanvankelijke schets van hoe of ik de plannen in elkaar dacht te puzzelen. En ik ben nog eens druk bezig geweest met de zichtlijn. Ofwel, staan er geen gebouwen op een plek waar ze het zicht ontnemen van dingen die ik juist meer in beeld wil hebben? Het eerste wat me opvalt is dat er vooraan de zichtlijn een dikke busgarage het zicht staat te ontnemen en daarnaast twee pakhuizen die er nog een schepje bovenop doen.


Let even niet op de rommel, maar het hele stationsgebeuren staat nu strak tegen de achterkant van deze module. Maar misschien is het wel een idee om het station een stuk naar voren te schuiven en misschien zelfs ietwat schuin te zetten. Het voordeel zou dan zijn dat ik achter het spoor ruimte krijg om een façade (inderdaad: gejat van @Pierre) van bebouwing te maken. Bovendien komt het station dan wat dichter in het zicht en wordt het stationsplein wat minder groot.


Uiteindelijk gaat het om zichtlijnen, doorkijkjes en zoveel mogelijk leuks in beeld te houden.


Ach en dan heb ik natuurlijk nog die pakhuizen (oude foto) die aan het eind van de kade het zicht staan weg te nemen. Kan ik die pakhuizen niet beter ergens anders een plek geven en op die plek wat neerzetten dat minder zicht ontneemt? Misschien tóch een scheepshelling. Dat vindt @Jack vast geen slecht idee.
Zó, dat was de zondag.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #153 Gepost op: 13 november 2017, 17:52:27 »
Kleine update
Vandaag ben ik weer even verder gegaan met het station. Daar gaat dit draadje immers over.


Inmiddels zitten de zijmuren van het station ook in de verf: links de zijmuur aan de rechterkant en rechts de muur aan de linkerkant, daar waar de fietsenboer zit.


Verder ben ik bezig geweest met de grondplaat. Links en rechts van het stationsgebouw is ruimte voor drie arcadebogen. Dat wil niet zeggen dat die er allemaal komen. Het kan best zijn dat ik later verzin om een huis tegen het spoor aan te zetten. Op die manier onderbreek ik een beetje het patroon van die bogen.
Bij elkaar is het best wel een groot ding geworden. Maar het stationsgebeuren krijgt nu wel een zekere stevigheid en valt niet uitelkaar als ik het verplaats. Over de lengterichting komen nog verstevigingen van stroken triplex, zodat het één stijf geheel wordt.


Met een plaat triplex er bovenop heb ik een stevige ondergrond voor de rails en de perrons.


Links en rechts komen natuurlijk nog openingen voor trappen, langs het perron masten voor de bovenleiding en als dat allemaal klaar is... pfff... dát duurt nog even.
Tips, suggesties?
Nú kan het nog.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #154 Gepost op: 13 november 2017, 18:59:45 »
Tja Wim, ik denk dat je dat heel goed zelf kunt bepalen. Het zit in je hoofd en het enige wat je nog moet doen is bouwen  ;D (en soms weer een stukje afbreken).

Ik laat me gewoon lekker verrassen, ik zou alleen niet teveel verschillende dingen op een halve m2 gaan proppen.
Een scheepshelling is zeker mooi maar ik weet uit ervaring dat je daar een behoorlijke ruimte voor nodig hebt om het
echt goed uit de verf laten komen. Kom maar op met de geit...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #155 Gepost op: 13 november 2017, 20:02:38 »
Een scheepshelling is zeker mooi maar ik weet uit ervaring dat je daar een behoorlijke ruimte voor nodig hebt om het echt goed uit de verf laten komen. Kom maar op met de geit...


Ach hoeft ook niet allemaal zo vreselijk groot te zijn. Ik dacht eigenlijk meer aan zoiets van Artitec. Dit prutteltje kost meer dan vijftig euro, maar zoiets lijkt me niet zo heel erg moeilijk te maken. En ik heb het dan alleen over het hellinkje en niet over die gebouwtjes eromheen.
Maar, voorlopig ben ik nog even druk met dat station.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #156 Gepost op: 13 november 2017, 20:33:56 »
Owja natuurlijk. Ik dacht meer aan zoiets:

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #157 Gepost op: 14 november 2017, 09:06:59 »
Jij bent echt van het grote werk Jack. Kathedraal in plaats van een kerkje en werf in plaats van een hellinkje  ;D
Maar ik ben het met Wim eens dat een scheepshelling niet zo groot hoeft te zijn. Zelf heb ik ook nog een klein hoekje en materiaal voor een werfje.



We dwalen wel een heel eind af van je mooie stationsplan Wim. Sorry.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Station 2.0
« Reactie #158 Gepost op: 14 november 2017, 09:15:19 »
Inmiddels heb je je station ook gezien bij onze grote buren. Het wordt er zeker mooi genoeg voor!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #159 Gepost op: 14 november 2017, 14:33:12 »
Inderdaad @Jack denkt meteen weer in het groot.

Maar ik ben het met Wim eens...
Ik ook!

We dwalen wel een heel eind af van je mooie stationsplan Wim. Sorry.
Nee hoor @Pierre, ik ben zelf begonnen over die scheepshelling in verband met de directe omgeving van het station.

Inmiddels heb je je station ook gezien bij onze grote buren. Het wordt er zeker mooi genoeg voor!
Dankjewel voor het compliment.
Maar ik plaats sommige topics niet bij de buren alleen omdat ik iets mooi genoeg vind. Als ik dat zou doen dan zou ik mijn thuisbasis (dit forum) te kort doen. Ik doe dat omdat ik op andere forums weer andere feedback krijg. Als mensen iets mooi vinden is natuurlijk hartstikke leuk, maar eerlijk gezegd vind ik suggesties en ideeën belangrijker. 
Overigens ben ik wel blij dat wij niet zo groot zijn.

Maar ik ga lekker verder
Vandaag ben ik bezig geweest met passen en meten en dat is blijkbaar niet mijn sterkste kant.


De binnenmuur van de fietsenstalling heb ik inmiddels op z'n plaats geplakt.


En omdat ik hier een verkeerde berekening heb gemaakt, moest ik dit stukje muur eruit zagen. Goed dat het interieur nog niet zat vastgeplakt op de grondplaat. Die kioskverkoper zal het worst zijn.


Daar waar ik de zaag heb gezet is deze nieuwe muur gekomen.


Achter deze muur komen links en recht de trappen naar het perron.


Dit hele gebeuren bestaat uit een grondplaat en daar bovenop nog een plaat op het niveau van het spoor. Die openingen heb ik gemaakt voor de trappen.


Langs een metalen lat hoop ik dat de perronranden een beetje recht lopen.


Inmiddels staan de perronranden dik in de houtlijm.


De onderdoorgang. Die wordt nog wel een stuk smaller.
Enfin, tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Station 2.0
« Reactie #160 Gepost op: 14 november 2017, 16:28:51 »
Kunnen die pakhuizen niet helmaal rechts ,
de bus garage wat links en dan waar de pakhuizen staan je helling

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #161 Gepost op: 14 november 2017, 17:19:05 »
Weet je wat ik wel jammer vind Wim. En ik weet dat ik soms een mierenneuker ben maar ... dat de rollagen boven de ramen aan de voor en achterkant gelijk lopen met het andere metselwerk en dat ze er op liggen bij de zijkanten ::) Ik denk dat je er niet veel van ziet maar .....

Overigens wel errruuug mooie muurtjes! ;)

Ik herstel het even Wim. Valse beschuldigingen. Ik heb nog even teruggekeken in je draadje en inderdaad steken de rollagen aan de voorkant ook uit. Sorry. :-[
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #162 Gepost op: 14 november 2017, 18:42:58 »
Kunnen die pakhuizen niet helmaal rechts ,
de bus garage wat links en dan waar de pakhuizen staan je helling
Ik zal de tekening er nog even bijplakken:


De verhoudingen van deze tekening kloppen niet helemaal, maar die pakhuizen kunnen in principe overal staan. Wèl het liefst langs het water. Helemaal rechts was ik van plan om iets van een vuurtoren neer te zetten. Die pakhuizen kunnen ook aan het eind van de Oude Gracht tegen het spoor staan. Dat onderbreekt dan tegelijkertijd een beetje dat bogenpatroon.
Dat busstation kan ik inderdaad helemaal naar links schuiven. Dan blijft-ie toch in het zicht, maar ontneemt niet het zicht van de bebouwing. Die helling vooraan bij de kademuur krijgt wel een gebouw of een werkplaats, maar dan wel een stuk lager.
@jerry blijf dit soort suggesties leveren daar kan ik wat mee!

Nou eens zien wat @Pierre allemaal heeft:
Weet je wat ik wel jammer vind Wim. En ik weet dat ik soms een mierenneuker ben maar ... dat de rollagen boven de ramen aan de voor en achterkant gelijk lopen met het andere metselwerk en dat ze er op liggen bij de zijkanten ::) Ik denk dat je er niet veel van ziet maar .....
Overigens wel errruuug mooie muurtjes! ;)
Dankjewel.
Bedoel je dat het lijst- en metselwerk van de voorgevel niet gelijk loopt met de achtergevel? Dat de achtergevel (aan het perron) niet dezelfde lijsten en rollagen heeft als de voorkant heeft te maken met pure en ongegeneerde luiigheid. Daarnaast ben ik ook een beetje zuinig op mijn slinkende voorraad dunne muurplaten. En die mooie ronde rollagen boven de ramen komen ook uit een pakketje waar ik niet genoeg van in voorraad had.
Omdat die achtergevel van het station wat meer buiten beeld valt én er nog een overkapping komt, heb ik gedacht dat dat misschien niet zou opvallen.
Maar misschien bedoel je wel wat anders?
En verder: blijf jij alsjeblieft lekker mierenneuken. Dit zijn dingen waar ik wat mee kan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #163 Gepost op: 14 november 2017, 18:44:26 »
Ik herstel het even Wim. Valse beschuldigingen. Ik heb nog even teruggekeken in je draadje en inderdaad steken de rollagen aan de voorkant ook uit. Sorry. :-[
Te laat!
 :P
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Station 2.0
« Reactie #164 Gepost op: 14 november 2017, 18:59:53 »
Als je de pakhuizentegen de bogen zet aan t end van de gracht kan de helling rechts
Of bus loods links
pakhuizen rechts
helling achter de brug eind van de gracht
lage bebouwing dan rechts van de helling

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #165 Gepost op: 14 november 2017, 19:44:35 »
Als je de pakhuizentegen de bogen zet aan t end van de gracht kan de helling rechts
Of bus loods links
pakhuizen rechts
helling achter de brug eind van de gracht
lage bebouwing dan rechts van de helling
Beste Jerry, dat busdepot komt zoveel mogelijk links omdat die busloods daar precies gaat uitkijken op een straat die aan de linker kant van deze module loopt. Op de plek waar eerst de pakhuizen stonden komt dan die helling en helemaal rechts van de module had ik een vuurtoren in gedachten.
En die pakhuizen vinden wel een plek.

Dat ik verder wat slordig in de weer ben geweest met mijn rollagen en lijstwerk daar heeft @Pierre tóch wel een puntje:


▲ Deze twee zijmuren zijn niet precies gelijk. En ik denk dat het komt omdat ik aan de rechter muur een afdak van golfplaat wilde maken met een fietsenstallingrek eronder. Later bedacht ik me dat er arcadebogen tegenaan zouden komen en dan zou die fietsenstalling te ver uitsteken. Uiteindelijk maar zo gelaten. Ik zie nu trouwens dat ik die lijsten onderin nog moet bewerken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #166 Gepost op: 15 november 2017, 13:50:21 »
Rails leggen
Vandaag ben ik onder andere bezig geweest met het leggen van rails. Dat passen en meten vind ik niet de leukste bezigheid en mijn grootste angst is dat ik toch een verkeerde berekening heb gemaakt en dat bijvoorbeeld één locomotief vastloopt op het perron en ik het hel spul weer kan afbreken.
Dus ben ik eerst maar eens beziggeweest met mezelf in te lezen en daar kwam ik de NEN-norm van (hoe kan het anders) @Pierre tegen.


Foto geleend van Pierre
Dit zijn de maten die Pierre gebruikt. En hij schrijft erbij dat misschien niet iedereen met deze maten kan leven, maar voor hem werkt het prima. Ikzelf heb daarbij bedacht dat mijn Auhagen-perronranden 13 mm moog zijn en dat de perronhoogte in dit verhaal ook misschien een rol zou kunnen spelen.


Ik heb eerst die perronranden maar eens vastgeplakt met houtlijm. Houtlijm heeft het voordeel dat het wel een dag of wat duurt voordat het helemaal is uitgehard. En dat is maar goed ook want dan kun je met een mesje eronder, hier en daar nog wat correcties uitvoeren en opnieuw vastplakken. Voordeel van de perronranden die ik gebruik is dat de trottoirplaten perfect op die randen passen. Kan natuurlijk ook niet anders want ze zijn beiden van Auhagen.


Nadat de rail (voorlopig) is vastgeschroefd kijken of het matrieel een beetje past en eventueel corrigeren.


Uiteindelijk kom ik voorlopig uit op deze maten. Schroeven zijn geduldig dus ik kan nog bijstellen. Voordat ik met bedding ga strooien eerst nog maar eens goed nakijken.
Nog tips?
Zie ik wat over het hoofd?


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #167 Gepost op: 15 november 2017, 14:12:05 »
Hoi Wim,
Ziet er goed uit, hoor. Nog even wat tips (open deuren), waarvan ik niet weet of dat voor jou van toepassing is, maar goed.
Rij je nog met (oud NS) stoom? Die cilinders van stoomlocs (zeker van oud materieel) willen nog wel eens buiten de NEM-norm uitsteken. Dus vooral die dan ook nog proberen.
Volgens mij lopen de sporen kaarsrecht langs de perrons, maar als er nog wissels tussen komen: even kijken of deze in afgebogen stand ook goed te berijden zijn.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #168 Gepost op: 15 november 2017, 15:12:19 »
Beste Rob, ik denk dat je wel een punt hebt, waarvoor dank!
Mijn periode ligt ergens in de vijftiger jaren en daar rijdt stoom, diesel en elektrisch vrolijk in het rond. Erg natuurgetrouw ben ik nou ook weer niet, want in die periode waren de perrons waarschijnlijk vaak een stuk lager.
Enfin, de foto's:




Deze voormalige DR-loc heeft nogal wijduitstaande drijfstangen en gaat zeker vastlopen op de perronranden.


En deze BR 80 heeft ook niet al teveel ruimte.
Ik denk dus dat er wel een paar millimeter meer tussenruimte mag tussen de rails en het perron. En dan kom ik tóch uit op de NEM-code van Pierre. Hij heeft 14 mm tussen de rail en het perron en bij die van mij staat de teller op 12 mm. Het lijkt misschien niks, maar het is wel het verschil tussen soepel rijden of vastlopen.
Gelukkig zijn schroefjes geduldig.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #169 Gepost op: 15 november 2017, 15:22:18 »
Goh, Wim. Ga jij een norm volgen? Als 't mot, dan mot 't, hè :D
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #170 Gepost op: 15 november 2017, 15:46:05 »
Goh, Wim. Ga jij een norm volgen? Als 't mot, dan mot 't, hè :D
Ik ben eigenlijk niet zo van opgelegde normen en waarden. Maar als er een gast op het forum is die succes heeft met een bepaald norm, dan lift ik daar graag op mee.

...maar als er nog wissels tussen komen: even kijken of deze in afgebogen stand ook goed te berijden zijn.
Er komen slechts twee sporen en er komen geen wissels langs het station te lopen. Wissels en bochten komen pas voorbij het station. De ruimte tussen de twee sporen moet ik nog even uitrekenen in verband met de stations overkapping en dan kunnen de steentjes erin.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #171 Gepost op: 15 november 2017, 16:29:16 »
Een locje wat behoorlijk uitstekende cilinders heeft is de Anna. Toch bij opmeten is dit maar 10 mm. Dit is bij bijna alle locs die ik bezit ongeveer zo. Ook de oude Triang of Bing modellen en die hebben een iets grotere schaal. Dus zolang je maar een recht perron hebt moet 14 mm meer dan voldoende zijn. Ik ken mensen die maar 12 mm hanteren zodat de treinen stak langs het perron rijden. Heel anders gaat het worden als het perron in een bocht loopt. Dan heb je nog niet eens zo zeer last van de locs maar wel van de treeplanken en erg lange wagons die tegen de perronrand komen. Ook bovengrondse wisselaandrijvingen hebben meer ruimte nodig (tussen de 20 en 25 mm)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #172 Gepost op: 15 november 2017, 17:07:41 »
Het is wat jij schrijft: 14 mm is een veilig uitgangspunt. Vanaf de voorzijde gezien komt het spoor in een flauwe bocht naar rechts te lopen, maar dan is het perron denk ik al gepasseerd.
De ruimte tussen de twee sporen en de precieze plek van het perron aan de overzijde moet ik nog even precies uitvogelen. Maar dan moet ik eigenlijk eerst die perronoverkapping in elkaar plakken om de exacte maten te weten.
Ik heb het ook niet makkelijk.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #173 Gepost op: 15 november 2017, 19:59:54 »
Eigenlijk moet je eerst de rails leggen op de juiste maat en daar je perron(s) op aanpassen. Dan zit je altijd goed. Een perron een halve cm smaller of breder maken gaat makkelijk. Je rails een halve cm naar elkaar toe schuiven kan flink problemen opleveren. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #174 Gepost op: 15 november 2017, 20:39:53 »
Eigenlijk moet je eerst de rails leggen op de juiste maat en daar je perron(s) op aanpassen. Dan zit je altijd goed.
Bij het eerste spoor moest ik wel éérst het perron aanleggen omdat ik een naadloze aansluiting wil hebben tegen de muur van de achtergevel. Het spoor aan de overkant ga ik inderdaad eerst aanleggen, voordat ik de perronranden er in zet. Als het spoor eenmaal vast ligt dan plak ik de perronranden er in. Tsja, dan denk ik daarna de steentjes erin te strooien.
Ik heb net wel nog even de rails van Spoor 1 op 14 mm geschroefd.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)