Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277949 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #125 Gepost op: 27 oktober 2017, 15:48:20 »

Die deuren moeten natuurlijk wel wijd open staan anders zie je nog niks.

Of deuren met heel veel glas.  Misschien een glazen draaideur?  Het is in ieder geval duidelijk zichtbaar zo. Ziet er goed uit.

Groet,
Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #126 Gepost op: 27 oktober 2017, 16:10:41 »
Ik denk dat ik de deuren ga gebruiken die Pierre ook heeft zitten in zijn Station Hoogbaan.


Maar dan wijd open zodat je nog net kunt zien dat er deuren zitten, maar er geen last van hebt.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #127 Gepost op: 27 oktober 2017, 18:19:11 »
Ik denk dat het goed zichtbaar te maken is in de stations hal Wim en dan is het ... GEWELDIG!!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #128 Gepost op: 28 oktober 2017, 07:40:44 »
Even internet moeten missen en zie wat er weer allemaal bij is gekomen.

In een woord geweldig!
De kiosk is geweldig, algemene sfeer perfect, wellicht nog een kauwgomballen automaat o.i.d. Er nog bij.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #129 Gepost op: 28 oktober 2017, 23:12:15 »
Hallo @Wim,

Het nadeel van openstaande deuren met glas vind ik dat je dan aan de binnenkant tegen het niet afgewerkte glas zit aan te kijken.
Bij je muren los jij dat op met een spouwmuur en dubbele kozijnen maar bij deuren kan dat natuurlijk niet.

Groet,

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #130 Gepost op: 29 oktober 2017, 01:06:33 »
...wellicht nog een kauwgomballen automaat o.i.d. Er nog bij.
Daar moet ik nog even over nadenken. Ik kom erop terug.

Het nadeel van openstaande deuren met glas vind ik dat je dan aan de binnenkant tegen het niet afgewerkte glas zit aan te kijken.
Bij je muren los jij dat op met een spouwmuur en dubbele kozijnen maar bij deuren kan dat natuurlijk niet.
Daar heb je inderdaad een punt @GéJé. Jouw feedback maakt dat ik de lat altijd weer wat hoger probeer te leggen en daar dank ik je voor.


Bij de fietsenstalling ga ik twee Franse deuren gebruiken die naar twee kanten -naar binnen-  opendraaien en verdwijnen dan min of meer uit het zicht.


De hoofdingang bestaat uit twee aparte ingangen, ook met Franse deuren die naar binnen opendraaien. Alleen in de middelste spijl moet ik even opletten dat ik ze zodanig openzet dat de binnenkant niet te zien is.. en anders keer ik de deuren om, want van binnenuit naar buiten is er geen zicht.


Bij de kaartverkoop komen ook weer Franse deuren. Aan beide kanten van die ingang zitten ramen, maar vanuit de ramen zullen de binnenkan van de deuren niet te zien zijn omdat die deuren vrij smal zijn.
Maar Gert-Jan, je hebt een punt waar ik zeker op zal letten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #131 Gepost op: 29 oktober 2017, 02:15:09 »
Als je de deuren ver genoeg open zet dat de deur bijna tegen de gevel komt kan je ze andersom vastlijmen en kijk je tegen de mooie kant van de deuren aan.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #132 Gepost op: 29 oktober 2017, 14:01:49 »
Even een puntje van veiligheid voor de Preisertjes.
Volgens mij moeten de deuren in openbare gebouwen naar buiten draaien. Als er brand is (of een andere calamiteit), dan gaan naar binnen draaiende deuren niet open met een drommende menigte die naar buiten wil.
Volgens mij is ergens in de middeleeuwen een kerkbrand rampzalig afgelopen omdat de ze de naar binnenslaande deuren niet open kregen en sinds die tijd draaien deuren naar buiten.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #133 Gepost op: 29 oktober 2017, 19:59:13 »
Volgens mij moeten de deuren in openbare gebouwen naar buiten draaien.

Da's nou een goede tip Rob. Heb ik nooit geweten. Ik doe altijd maar wat. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #134 Gepost op: 29 oktober 2017, 20:02:12 »
Rob je hebt helemaal gelijk, enkel voordeuren bij prive woningen geldt een uitzondering.
Staat in algemene bouwvoorschriften van Nederland en ook daarbuiten.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Station 2.0
« Reactie #135 Gepost op: 29 oktober 2017, 21:16:14 »
In het algemeen geldt dat deuren in openbare gebouwen altijd moeten openen in de vluchtrichting.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #136 Gepost op: 29 oktober 2017, 23:20:00 »
Als je de deuren ver genoeg open zet dat de deur bijna tegen de gevel komt kan je ze andersom vastlijmen en kijk je tegen de mooie kant van de deuren aan.
Dat klopt Pierre.  :)

Even een puntje van veiligheid voor de Preisertjes.
Volgens mij moeten de deuren in openbare gebouwen naar buiten draaien. Als er brand is (of een andere calamiteit), dan gaan naar binnen draaiende deuren niet open met een drommende menigte die naar buiten wil.
Dat heb je goed gezien Rob! Daarom had ik al bedacht dat ik er klapdeuren van maak die zowel naar binnen als naar buiten draaien.

Maar er is nog iets anders dat ik nog niet heb verteld en terwijl ik dit opschrijf voel ik me eigenlijk wel schuldig. Als de pleuris uitbreekt en die Preisertjes zouden naar buiten willen vluchten, dan kan dat helemaal niet omdat ze vastgeplakt zitten! Allemaal!  :'(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #137 Gepost op: 30 oktober 2017, 08:37:19 »
Van de schrik "als aan de grond genageld". Maar aan de klapdeuren lag het in ieder geval niet. :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Station 2.0
« Reactie #138 Gepost op: 30 oktober 2017, 10:28:21 »
... en die Preisertjes zouden naar buiten willen vluchten, ...

Maar dat willen ze helemaal niet. Of heb je ze het al gevraagd en zeiden ze van wel? ;)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #139 Gepost op: 30 oktober 2017, 15:32:54 »
Als je de deuren ver genoeg open zet dat de deur bijna tegen de gevel komt kan je ze andersom vastlijmen en kijk je tegen de mooie kant van de deuren aan.
...en in het uiterste geval kan ik ook nog twee deuren tegen elkaar plakken, dan krijg je aan beide zijden mooie kanten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #140 Gepost op: 2 november 2017, 13:22:09 »
Kleine update
De afgelopen dagen ben ik even bezig geweest met de andere kant van de stationshal: de kaartverkoop.


De stijl van de tegenoverliggend kiosk heb ik doorgetrokken naar de kaartverkoop.


De ronde zijkant.


Het personeel achter de loketten.


Zicht vanaf de buitenkant.




Vanaf de bovenkant het zicht op de indeling. De stationshal moet nog iets dieper worden gemaakt anders kom ik niet weg met de trappen.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #141 Gepost op: 2 november 2017, 17:06:36 »
Prachtig gedaan man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #142 Gepost op: 2 november 2017, 21:21:28 »
Wim,
De stationshal lijkt vanaf 'straatniveau' een stuk dieper dan deze in werkelijkheid is.  Of in ieder geval op de foto's
Mooi beeld in ieder geval.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #143 Gepost op: 4 november 2017, 10:34:59 »
De stationshal lijkt vanaf 'straatniveau' een stuk dieper dan deze in werkelijkheid is.  Of in ieder geval op de foto's.
Beste @Robvd dat lijkt maar zo.


Met een 1 euro als referentie wordt het beeld al heel anders en ook als er een rijtje Preisertjes staat te wachten bij de loketten.
In het midden wordt de stationshal wel een stuk dieper omdat daar links en rechts trappen komen om bij het eerste perron te komen. Bovendien komt er nog een tunnel die naar het achterste perron loopt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #144 Gepost op: 4 november 2017, 17:30:04 »
Vandaag nog even een stuk triplex op maat gezaagd, zodat het station met verhoogde sporen en naastgelegen bogen een stabiele ondergrond heeft om op te bouwen. Voordeel is dat ik dan een losse en meer handelbare unit heb.
En verder moest ik langzamerhand verzinnen hoe ik met de trap van de stationshal naar het perron kom.


Deze voetgangersbrug had ik nog liggen.


Niet bruikbaar als voetgangersbrug maar wel bruikbare trappen.


Ze zijn alleen te breed dus heb ik ze doorgesneden en dat levert weer bruikbare extra trappen op.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #145 Gepost op: 7 november 2017, 15:41:46 »
Kleine update
Vandaag ben ik vooral bezig geweest met het afwerken van de stationshal en de fietsenstalling, zodat ik verder kan werken met de etage boven de kiosk en de kaartverkoop. Het middengedeelte van de stationshal blijft open.


Zo heb ik de kant van de kiosk nog even een grauwsluier gegeven.


Tussen de loketten heb hekjes gezet zodat de wachtende Preisertjes elkaar niet voor de poten lopen.


Het spoorwegpersoneel biedt nog wel eens wat aan; in dit geval een geinig mozaïekje voor aan de muur. Dat bankje staat er voorlopig ter opvulling. Het is natuurlijk een beetje een onlogische plek om daar op een bankje te gaan zitten wachten.
Verder ben ik nog bezig om de fietsenstalling verder af te ronden, maar daarover later meer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #146 Gepost op: 7 november 2017, 17:22:24 »
Je hebt weer goed je best gedaan Wim. Het begint steeds echter te lijken. Ik vind dat tegeltjesplakkaat echt een super vondst. ;)

Dat bankje misstaat daar ook helemaal niet. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #147 Gepost op: 8 november 2017, 18:11:50 »
Je hebt weer goed je best gedaan Wim. Het begint steeds echter te lijken. Ik vind dat tegeltjesplakkaat echt een super vondst. ;)
Dankjewel @Pierre!
Citaat
Dat bankje misstaat daar ook helemaal niet. :)
Daar ga ik over nadenken: als het bankje door de deuren of de ramen in het zicht blijft dan laat ik de heren daar zitten.

Tussendoor een kleine update.
Ik probeer het interieur verder af te werken omdat ik langzamerhand het stationsgebouw wil dichtbouwen. En dat moet ik niet te snel doen anders kan ik er met mijn kolenschoppen niet meer bij. Ik denk dus dat ik eerst de achtergevel vastzet op de grondplaat, zodat ik de hoogte van het perron kan bepalen en kan uitvogelen waar de trappen precies gaan uitkomen.
Maar ik moet eerst nog verder met het interieur van het stationsgebouw.


Het middelste gedeelte van de stationshal blijft open en daarom ben ik een constructie aan het maken waar links en rechts muren op rusten.


En aan de onderkant van die contructie de plafonds met verlichting en daar weer bovenop de vloeren van de ruimtes erboven, die gelijke hoogte houden met het perron. Wat ik in die ruimtes ga maken aan weerszijden van de stationshal daar ben ik nog niet uit. Het kan best zijn dat ik de ramen zó vuil maak dat je er bijna niet doorheen kunt kijken en dat ik het interieur overlaat aan ieders fantasie.


Die zuilen heb ik iets naar voren geschoven zodat ze volop in het zicht komen en niet in de weg zitten bij de deuren van de hoofdingang.


De stijl van deze constructie komt weer terug bij de bogen aan weerszijden van het stationsgebouw.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #148 Gepost op: 8 november 2017, 20:25:37 »
Mooi .. mooi. ;)  Wim .. kan je de ramen niet voorzien van "matglas" zodat er wel licht door komt maar je er niet door kan kijken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #149 Gepost op: 8 november 2017, 21:14:19 »
Met invisible tape op het glas geplakt is dat inderdaad een optie. Maar daarnaast mogen de ramen wel iets geweatherd worden en zal aan de perronzijde nog wel wat meer vuiligheid komen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)