Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277779 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #75 Gepost op: 20 september 2017, 10:57:06 »
Ziet er weer strak uit. Zelfs de (zinken?) afdichting van de luifel langs de gevel zit er op....
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Station 2.0
« Reactie #76 Gepost op: 20 september 2017, 11:08:18 »
Mooi werk, het is genieten om ernaar te kijken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #77 Gepost op: 20 september 2017, 14:25:08 »
Heren, dankjewel.


Het (meeste) lijstwerk zit er in. Ook heb ik links bij de fietsenstalling een trap aangelegd en aan de rechterkant waar (voorlopig) de kaartverkoop moet komen.


En inmiddels heeft de gevel een specie-kleurtje gekregen. Als vanavond de verf droog en uitgehard is, komen de bakstenen er in. Daarna gaat de luifel in de pisbak-groene verf.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #78 Gepost op: 21 september 2017, 22:20:43 »
Schiet lekker op Wim en het ziet nog goed uit ook.  8)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #79 Gepost op: 2 oktober 2017, 16:50:56 »
Schiet lekker op Wim en het ziet nog goed uit ook.  8)
Niet zo snel als ik zou willen.

Kleine update


Nadat de grondverf droog was ben ik met de bakstenen begonnen, het schilderen van de overkapping en de raamkozijnen.


Bij de fietsenstalling moet er natuurlijk nog een openstaande deur in.


De hoofdingang.
Enfin, voorlopig even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #80 Gepost op: 2 oktober 2017, 17:19:23 »
Wauw Wim ... top man. Ik vind vooral de betonrand en trappen mooi van kleur. ;)

Ik weet het 'tis muggenziften maar ....



ik vind het zo zonde van dat hoekje. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #81 Gepost op: 2 oktober 2017, 17:32:16 »
Nee hoor @Pierre dat is geen muggenziften, je hebt gelijk: het is een rothoekje en daar moet ik nog wat mee. Ik denk dat ik daar een regenpijp tegenaan plak. Waar zijn regenpijpen anders voor? Om rothoekjes weg te werken.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #82 Gepost op: 2 oktober 2017, 19:26:40 »
Pfff ... gelukkig ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #83 Gepost op: 2 oktober 2017, 19:28:10 »
Tip:
Kunststof (ABS) oplossen met aceton, de hoek daarmee plamuren en als het weer hard is de voegjes er in krassen.

Groet,
Gert-Jan

 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #84 Gepost op: 2 oktober 2017, 20:06:03 »
Pfff ... gelukkig ;D
Ach @Pierre
Wat zou ik nou moeten zonder mensen die niet alleen veren uitdelen maar ook met zinnige kritiek feedback komen?

Kunststof (ABS) oplossen met aceton, de hoek daarmee plamuren en als het weer hard is de voegjes er in krassen.
Dan zou je dus ook met nagellakremover kunnen lijmen? Mooie tip.
Maar in dit geval ga ik voor de regenpijp en eigenlijk zou die daar ook moeten zitten omdat de overkapping ietsje schuin loopt met het laagste punt tegen de muur van het station.
Trouwens, bestaat er kans dat jij nog verder gaat met je baan of slurpt het ondernemerschap al je tijd op.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #85 Gepost op: 2 oktober 2017, 20:47:01 »
ABS, bijvoorbeeld LEGO blokjes kun je in kleine stukjes knippen en vervolgens oplossen met aceton. Dit kan je gebruiken om een kunststof plamuur van te maken. Ik doe het zelf ook wel met stukjes gietboom die ik oplos met de modelbouwlijm waarmee ik de huisjes in elkaar plak. Hoeken van huizen die niet helemaal goed passen smeer ik dicht met dit goedje en als het hard is feil ik met een kleine feil de voegjes er weer in.

Trouwens, bestaat er kans dat jij nog verder gaat met je baan of slurpt het ondernemerschap al je tijd op.
   

tja.. mijn baan gaat inderdaad wel ten koste van mijn baan.

Groet Gert-Jan


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #86 Gepost op: 3 oktober 2017, 00:14:40 »
Ik heb een tubetje plamuur liggen dat lijkt op ABS in pastavorm en dat is fijnkorreliger dan plamuur. Er zit volgens mij ook aceton in, want het is vrij agressief. Maar ik ga jouw methode ook een keer uitproberen.

Aan een kant is dat voor jou (en voor ons) natuurlijk wel jammer dat we de vorderingen van je baan niet meer kunnen volgen. Maar als je  een passie voor je werk hebt, dan is dat van onschatbare waarde. Wees daar gelukkig mee en vooral ook trots.
En die modelspoorbaan? Dat komt nog wel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: GéJé

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #87 Gepost op: 3 oktober 2017, 08:00:30 »
Aan een kant is dat voor jou (en voor ons) natuurlijk wel jammer dat we de vorderingen van je baan niet meer kunnen volgen. Maar als je  een passie voor je werk hebt, dan is dat van onschatbare waarde. Wees daar gelukkig mee en vooral ook trots.
En die modelspoorbaan? Dat komt nog wel.

Helemaal mee eens! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #88 Gepost op: 5 oktober 2017, 15:47:33 »
Kleine update
Ik weet het 'tis muggenziften maar...
ik vind het zo zonde van dat hoekje. ::)


Met met storend hoekje.


Zonder storend hoekje. Voor de beeldvorming heb ik er even wat oer-Hollandse trottoirtegels neergelegd.


En meteen nog maar wat afleidende stationsreclame opgehangen.
Ik ben nu bezig met de deuren en het interieur van de fietsenstalling. Stel je daar niet teveel van voor; het worden voornamelijk fietsen, een werkbank en natuurlijk een oer-Hollandse fietspomp.


Ik zat eigenlijk aan zoiets te denken. Dat moet niet zo moeilijk zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #89 Gepost op: 5 oktober 2017, 16:20:56 »
Hokes .. spokus .. en opgelost ;D Mooi gedaan Wim.



Effe bandjes oppompen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #90 Gepost op: 5 oktober 2017, 16:58:13 »
Getverdemme, denk je: “Ik kom een keer met wat nieuws” en dan heeft die Hagenees het alweer gedaan!
(En dan ook nog met dat eigenwijze pijltje erbij)  :'(


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #91 Gepost op: 5 oktober 2017, 19:10:11 »
Ha .. ha. Tja ... 't was gewoon nodig ;D Heb je gezien hoe zacht de banden van dit manneke zijn?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #92 Gepost op: 5 oktober 2017, 20:05:05 »
Goed opgelost @Wim,

Wel een puntje. Ik zie heel vaak dat gebouwen op de bestrating worden gezet en dan blijf je zo'n lelijke naad aan de onderkant zien. In het echt staan gebouwen natuurlijk niet op de bestrating maar wordt de bestrating tegen het gebouw aan gelegd.

En die modelspoorbaan? Dat komt nog wel.
Nog maar 25 jaar tot mijn pensioen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #93 Gepost op: 5 oktober 2017, 20:23:21 »
Goed opgelost @Wim,
Dankjewel @GéJé.

Citaat
Wel een puntje. Ik zie heel vaak dat gebouwen op de bestrating worden gezet en dan blijf je zo'n lelijke naad aan de onderkant zien. In het echt staan gebouwen natuurlijk niet op de bestrating maar wordt de bestrating tegen het gebouw aan gelegd voor de beeldvorming.
Goed punt! Alleen staat het station nog los op stoeptegels.

Voor de beeldvorming heb ik er even wat oer-Hollandse trottoirtegels neergelegd.
De kans dat ik de stoeptegels om het station heen ga leggen acht ik heel klein. Kierloos het station er bovenop plakken is vind ik stuk makkelijker én bovendien netter. Maar ik wacht even met vastplakken omdat ik (A) wacht tot alle kozijnen erin zitten en (B) omdat ik nog niet precies weet hoe het trottoir om het stationsgebouw heen gaat lopen. Bovendien maak ik deze stoeptegelplaten (van Auhagen) wat dikker zodat de stoepranden wat hoger worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #94 Gepost op: 9 oktober 2017, 01:30:46 »
Kleine update
Wel een puntje. Ik zie heel vaak dat gebouwen op de bestrating worden gezet en dan blijf je zo'n lelijke naad aan de onderkant zien. In het echt staan gebouwen natuurlijk niet op de bestrating maar wordt de bestrating tegen het gebouw aan gelegd.
Met dit in mijn achterhoofd ben ik vast bezig geweest met het trottoir.


Het trottoir zit dus nu vast aan de voorgevel.


Een echte dakdekker zal ik wel nooit worden, maar de mensen staan in elk geval droog.


Hier komt de fietsenstalling; de eerste aanzet voor dat interieur is in de maak.


De hoofdingang.


De rechter ingang. Of hier een buffet komt of de kaartverkoop weet ik nog niet.


De hoofdingang. De plafonnières zijn geen led's maar ledstrips.


De trottoirtegels zijn van Auhagen en die zijn vrij dun, dus heb ik de stoepranden wat dikker gemaakt.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #95 Gepost op: 9 oktober 2017, 09:33:08 »
Netjes, Wim
Daarvan raken we zeker niet in de put  :)
En de stoeprand, daar wordt straks tegen bestraat, neem ik aan (zodat de rand niet meer zo hoog boven de straat uit steekt)?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #96 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:57:46 »
Ik vind het geweldig Wim. Mooi gedaan man! ;)

Zelf leg ik liefst ook de bestrating tegen de huizen aan. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #97 Gepost op: 9 oktober 2017, 11:24:21 »
Dank heren.
En de stoeprand, daar wordt straks tegen bestraat, neem ik aan (zodat de rand niet meer zo hoog boven de straat uit steekt)?
Nou @Robvd, de hoogte van de stoeprand moet ik dat nog even bekijken. Waarschijnlijk komt er asfalt tegenaan (dat is goedkoper dan bestrating) en dan lijkt de stoeprand iets minder hoog, maar echt veel zal dat niet uitmaken. Als ik aan het modelbouwen ben dan overdrijf ik altijd een beetje, zodat details en accenten wat meer uit de verf komen. Tegen de zijkanten van de stoeprand komt nog wel een likje plamuur.

Zelf leg ik liefst ook de bestrating tegen de huizen aan. 
In dit geval heb ik de voorgevel (heel tegennatuurlijk én eigenwijs) bovenop bestrating gelijmd omdat anders de onderste traptreden niet de volle hoogte zouden behouden. Ook ben ik er niet zo dol op om ronde hoeken uit de bestrating te snijden, waardoor ik vaak allerlei kieren krijg.
Misschien een beetje een lastig uit te leggen verhaal, maar bijkomend euvel was dat ik het hele gebouw anderhalve millimeter hoger moest zien te krijgen omdat anders de vloer van het interieur boven de drempel uit zou steken.
Soms moet je wat.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #98 Gepost op: 9 oktober 2017, 19:14:34 »
Dat wordt een heel verdienstelijk stationsgebouw Wim.

Zelf vind ik de voegen tussen de stoeptegels iets te groot maar jouw 'ik overdrijf altijd een beetje' - uitleg is plausibel en ik zal daar verder
geen punten voor in mindering brengen  ;D Als ik binnenkort wellicht een dakdekker nodig zou hebben dan weet ik waar ik zijn moet...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #99 Gepost op: 9 oktober 2017, 19:37:31 »
Het ziet er netjes uit Wim.
Wat ik bedoelde is dat gebouwen los op de bestrating worden gezet. Als je, zoals jij, het gebouw er op lijmt en de naad netjes weg werkt is het ook netjes.

Groet,

Gert-Jan