Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277748 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #25 Gepost op: 16 augustus 2017, 14:02:14 »
Kleine update
Ik ben maar vast begonnen met de voorgevel.


Ik heb eerst deze gevel wat opschuurd zodat het spul een beetje gelijk ligt en de lijm wat beter plakt zodat er een nieuwe laag metselwerk overheen kan. Het nieuwe metselwerk heeft een iets kleinere baksteen, die beter overeenkomt met het metselwerk van de arcadebogen.


Ik vind de ingang nog een beetje te hoog, dus heb ik verzonnen dat er een trap moet komen voor de ingang. Ik vond nog een trap van Bahnhof Bonn die ik mooi kan gebruiken... maar hij is wel wat te smal.


De zaag erin en het opengevallen stuk opvullen met nieuwe traptreden.


De basis van de voorgevel zit erin. Met die trap komen de verhoudingen van het totale beeld een beetje dichter bij elkaar. De vloer van de stationshal wordt dus nu een stukje hoger. Hoe of ik die verhoogde vloer ga combineren met de bebouwing aan de zijkant moet ik nog uitvinden. Waarschijnlijk ook een hogere vloer.

 
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #26 Gepost op: 16 augustus 2017, 20:08:44 »
Voor Jack
maar.... achteraanzicht?. zijaanzichten? bovenaanzicht? Maten?
Of zit dat allemaal in die grijze massa van jou?  ;D
Speciaal voor @Jack maak ik altijd extra foto's met muntstukken zodat-ie de verhoudingen een beetje kan inschatten. Dit keer speciaal voor Jack: een bovenaanzicht.


Of het nou een vooraanzicht is of een bovenaanzicht, tekeningen zijn voor mij slechts een globale leidraad en zijn dus nooit in beton gegoten. Het kan dus best zijn dat gedurende het bouwproces het een en ander zou kunnen veranderen. Maar dit terzijde.
De bestemmingen van de linker en de rechter vleugel zijn nog niet echt ingevuld. Vast staat wel dat van de linker aanbouw, het deel dat grenst aan de stationshal, wordt gereserveerd voor de kaartverkoop. De rechter aanbouw wordt ingericht voor de afhandeling van bagage, pakketpost en gevonden voorwerpen.
Verder ga ik geen energie steken in interieurs die buiten het zicht vallen en zo laat ik bijvoorbeeld de toiletten buiten beeld.
Doordat ik een trap voor de ingang heb gezet, komt de vloer wat hoger te liggen en komen de vloeren in de beide zijvleugels ook wat hoger uit. Aan de linkerkant zal dan ook een trap moeten komen maar rechts overweeg ik misschien een klein laadperron omdat daar de pakketpost zit. En dat geeft ook meteen weer wat variatie in het totaalbeeld.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:35:36 »
Nóg een update
Nadat ik de contouren van de voorgevel zo'n beetje scherp heb, ben ik gaan nadenken over het interieur dat achter die gevel zit. Op die manier kan ik verzinnen hoe groot die stationshal wordt en hoe ik de stijl van het interieur kan verbinden met de stijl van die aangrenzende arcadebogen.


Dus ben ik vast begonnen met de binnenkant van de achtergevel. Dat is de gevel die aan het perron grenst. Omdat deze gevel aan het perron grenst, heb ik wat minder hoge ramen gebruikt. Op die manier hoef ik bijvoorbeeld geen kiosk ofzo pal voor een raam te zetten. Bovendien hou ik dan voldoende raamkozijnen over om ook de binnenmuren van kozijnen te voorzien.
Die boog geeft toegang tot de onderdoorgang naar de perrons en is in dezelfde stijl als de arcadebogen. Maar, alles ligt nog los, dus er is ruimte voor twijfel of ik die boog laat zitten en er toch een rechte doorgang van maakt. De muren van de stationshal en de tunnel krijgen een lambrisering van metrotegels in licht-blauw.
Het ziet er nu nog wat kaal uit, maar met wat aanvullend lijstwerk gaat het misschien wel wat worden.


Of als er genoeg plek is lijkt me dit wel een passende muurschildering.  ;)

Enfin, feedback en suggesties zijn in deze fase meer dan welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2017, 20:29:41 »
Dit komt me bekend voor, volgens mij Amstelstation Asd.  :P
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2017, 22:57:58 »
Hey Wim, je moet die tekeningen niet voor mij maken maar voor jezelf om inzicht te krijgen in het geheel,
dat verplicht je om alvast na te denken voordat je begint. 3x meten en 1x zagen is het devies  :D

Maar het wordt wel meer visueel nu en dan kan ik me ook een betere voorstelling maken.

Ik mis nog de stationsrestauratie of de krokettenmuur maar je zou ook een frietkraam op het plein kunnen zetten, of een visboer of een gebakskraam
of...

Die tunnel jat ik even mee..  :P
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #30 Gepost op: 18 augustus 2017, 01:23:45 »
Vanuit mijn hotelkamer in Haren:
Dit komt me bekend voor, volgens mij Amstelstation Asd.  :P
Ik dacht al: bij Mokumse Nico zal er wel een lichtje gaan branden. :D Inderdaad: het Amstelstation.

Hey Wim, je moet die tekeningen niet voor mij maken maar voor jezelf om inzicht te krijgen in het geheel, dat verplicht je om alvast na te denken voordat je begint. 3x meten en 1x zagen is het devies  :D
Het is jouw idee om tekeningen te maken en eerlijk gezegd vaar ik er wel bij. Soms vergeet ik nog wel eens wat ik nou precies allemaal had bedacht.

Citaat
Maar het wordt wel meer visueel nu en dan kan ik me ook een betere voorstelling maken.
Precies, als ik zo goed mogelijk kan uitleggen wat ik bedoel dan krijg ik ook betere feedback. @Pierre doet dat ook vaak en het werkt wèl.

Citaat
Ik mis nog de stationsrestauratie of de krokettenmuur maar je zou ook een frietkraam op het plein kunnen zetten, of een visboer of een gebakskraam of...
Met opzet heb ik nog niet alles ingevuld om dat ik over die specifiek invulling nog wil nadenken.

Citaat
Die tunnel jat ik even mee..  :P
Wacht nog even, want daar ga ik nog iets aan veranderen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #31 Gepost op: 27 augustus 2017, 13:25:23 »
Tijd voor een update
Het lijkt wat rustig op mijn zolderkamer, maar niets is minder waar. Tussen het werken, het reorganiseren en de warmte gebeurt er best wel wat.
Zelf een gelijkvloers station vanaf scratch opbouwen -en dan bedoel ik dus niet een bouwpakket in elkaar zetten- is op zich al een leuke uitdaging, maar een station bouwen met verhoogde sporen is behoorlijk wat ingewikkelder. Ik denk dat @Pierre daarover kan meepraten. En naast het plakwerk zit er ook nogal wat denkwerk in... en ik begin er langzamerhand achter te komen dat het denkwerk meer tijd in beslag neemt dan het uiteindelijke bouwen.


Aanvankelijk had ik bedacht dat ik dit viaduct zou kunnen integreren in de verhoogde spoordijk. Maar dat zou betekenen dat ik de spoordijk en het station een eind naar voren zou moeten plaatsen. Want verkeer dat onder de brug doorrijdt moet ook ergens links -of rechtsaf kunnen afslaan. Dan moet er dus achter de spoordijk een berijdbare weg komen, plus een façade van gebouwen. Dat plan kost veel teveel ruimte en laat ik voorlopig varen. Tegen de achterkant van de spoordijk komt een façade van gebouwen; een beetje zoals Pierre dat als achtergrond van zijn baan heeft.
Deze spoorbrug gaat natuurlijk niet in de vuilnisbak. De rondvormige winkeltjes onder de brug kunnen misschien nog dienst doen als kaartverkoop in de stationshal. En de rest zijn kostbare accessoires.


Dan heb ik ook nog dit ding staan. @SuperSylvester heeft een keer gevraagd of er ook een overkapping bij het station komt. Aanvankelijk bedacht ik me dat zo'n overkapping wel erg veel zicht op het perron zou wegnemen en bovendien heeft zo'n enkele overkapping niet echt veel perronlengte. Naar mijn idee nauwelijks lengte om de zijde langs het stationsgebouw te overkappen.


Van hetzelfde merk en type heb ik inmiddels via Marktplaats een overkapping gekocht. Nieuw in de boos. Die moet nog bezorgd worden, maar Samen met de overkapping die ik al heb staan, heb ik wel een redelijke perronoverkapping en is nu bovendien groot genoeg om twee sporen te overkappen.


Naast denkwerk en planning ben ik ook bezig geweest met fröbelen. De bakstenen van de bestaande voorgevel heb ik wat opgeschuurd zodat de lijm beter houdt voor de nieuwe bakstenen die op de gevel worden geplakt.


Ik denk dat deze bakstenen qua formaat beter passen bij de naastgelegen arcadebogen. Op dit moment ben ik aan het verzinnen wat voor soort luifel ik boven de ingang zal maken; een dichte luifel met afgeronde uiteinden zoals bij de trap of een wat meer bescheiden en doorzichtige luifel. Als de luifel te groot wordt, dan heb ik minder zicht op de ingang en daarmee ook weer wat minder zicht op de stationshal.  ::)
Verder moet ik natuurlijk nog verzinnen hoe of ik het portaal ga maken waar de deuren van de ingang moeten komen. Ik denk dat ik die ingang iets verdiep in de gevel, zodat ik nog iets met verlichting kan doen.


En dan is er natuurlijk nog de achtergevel aan de perronzijde. Deze gevel had ik al in drie stukken gesneden, maar nu toch weer aan elkaar geplakt en licht opgeschuurd. Aanvankelijk had ik het plan om -net als bij de voorgevel- deze achterkant ook met nieuwe bakstenen te beplakken. Maar dat kost erg veel werk en erg veel materiaal. En nu denk ik erover om deze gevel te laten voor wat het is. De perronzijde is toch net wat minder in het zicht dan de voorgevel.
De linker en rechter ramen zij inmiddels vergroot omdat daar doorgangen komen en de middelste drie ramen worden nog minder hoog gemaakt, om ramenkozijnen te sparen en omdat er voor die ramen iets van een kiosk of een koffiekraam komt.
Tot zover en ideeën en suggesties zijn natuurlijk meer dan welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #32 Gepost op: 27 augustus 2017, 16:31:36 »
Het gaat helemaal de goede kant op Wim. ;)  Het is waar dat er best wat denkwerk aan te pas komt om het geheel kloppend te krijgen. Zeker omdat je aan maten van je sloopwerk vast zit. Vaak komt er ook een list bij kijken en moet een gevel hoger ... of een kozijn lager gemaakt worden. Er is veel wat niet past zeg maar. Eigenlijk niets. Bovendien moet het er ook nog een beetje aannemelijk uit zien.

Volgens mij is het viaduct best te gebruiken. Het is zelf zonde om het niet te doen. Met een beetje verf is er een heel mooi bouwwerk van te maken. Als je de suggestie kan wekken van een straat achter dit viaduct heb je nauwelijks ruimte nodig.

Mooi dat je een 2e overkapping hebt weten te bemachtigen. Ik vind het wel wat hebben. En volgens mij neemt het helemaal niet zoveel zicht weg omdat de zijkanten open zijn.

Het hekwerkje, de staalconstructie en die gietijzeren palen zijn ook heel fraai. Moet je ook zeker hergebruiken.

Ik weet zeker dat het je gaat lukken met dit station. Het begin is in ieder geval top ... ennuh .. wel helemaal afmaken hè ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #33 Gepost op: 27 augustus 2017, 18:25:59 »
Volgens mij is het viaduct best te gebruiken. Het is zelf zonde om het niet te doen. Met een beetje verf is er een heel mooi bouwwerk van te maken. Als je de suggestie kan wekken van een straat achter dit viaduct heb je nauwelijks ruimte nodig.


Dat viaduct zou ik om ruimte te winnen alleen volgens de Pierre-methode kunnen toepassen met een 2D-achtergrond. Maar dan moet ik het wel in mijn stratenplan kunnen inpassen.
Dank voor je feedback.
Citaat
Ik weet zeker dat het je gaat lukken met dit station. Het begin is in ieder geval top ... ennuh .. wel helemaal afmaken hè ::)
Om precies te weten hoeveel ruimte dat station met de spoordijk gaat innemen moet dat station eerst af zijn. Daarna kan ik pas een indeling maken van een werkbaar stratenplan, de inrichting van het Stationsplein en de verdere bebouwing. Dit project moet dus echt helemaal af.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2017, 17:07:06 »
Nu mijn zending met een extra overkapping onderweg is, moet ik eens gaan nadenken over het verhoogde spoor dat langs het station komt te lopen. Ik denk dat ik voorlopig een soort losse bak maak in de vorm van een omgekeerde U-vorm. Dus moet ik eens zien of ik werkbare NEN-normen kan vinden, zodat ik kan uitvogelen waar mijn rails komen te liggen, de afstand tussen rails en perron...


Gevonden: de @Pierre-norm. Volgens mij gaat dit werken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Station 2.0
« Reactie #35 Gepost op: 28 augustus 2017, 17:18:54 »
Van al dat denk werk Wim krijg je wel een houten kop zo te zien  ;D :D :D
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #36 Gepost op: 5 september 2017, 15:25:53 »
Kleine update
Van al dat denk werk Wim krijg je wel een houten kop zo te zien  ;D :D :D
Van het denkwerk zeker.
De grote uitdaging is om de voorgevel passend te maken op het interieur. En met het interieur bedoel ik dan de stationshal: zal ik bijvoorbeeld de kaartverkoop aan de zijkant van de stationshal maken of gelijk laten lopen met de breedte van het station en door laten lopen in de rechter of linker zijvleugels? In de breedte van het station zit het meer in het zicht. Pfff...
En dan natuurlijk de aansluiting van de de achtergevel op het perron. Dat perron moet precies op hoogte komen om aan te sluiten op de rest van het stationsgebouw.
Enfin, tijd voor plaatjes:


Voor de beeldvorming nog even een terugblik op het grotere geheel. De precieze plek waar het station moet komen staat eigenlijk nog een beetje open; voor hetzelfde geld schuift de hele handel nog wat naar links om beter uit te komen met het stratenplan. Ik wil namelijk proberen om zoveel mogelijk gebouwen en panden in het zicht te houden. Daarom ga ik dat hele stationsgebeuren op een losse unit zetten, zodat ik de hele zaakhe heen en weer kan schuiven.
Ook zit ik nog een beetje met de rechterzijde van het verhoogde spoor. Daar houdt namelijk ook de haven op en had ik in mijn aanvankelijke plannen rekening gehouden om daar (ook) arcadebogen te maken. Dat karretje rij ik min of meer zelf in de poep om daarboven óók een rij arcadebogen te maken. Dan zou je dus twee rijen arcadebogen boven elkaar krijgen en dat is dus spuuglelijk. Daarom denk ik dat ik ter hoogte van de Oude Gracht wat bebouwing strak tegen het spoor aan zet, zodat het effect van dubbel arcadebogen is omzeild.  8)


Op dit moment (as we speak) ben ik druk bezig met de voorgevel te voorzien van andere bakstenen. Aanvankelijk bedacht ik me om de originele bakstenen links en rechts zo te laten, maar ik vind de verschillen toch te groot. Bovendien heb ik in het metselwerk van de voorgevel rollagen aangebracht en ietwat uitstekende randen van bakstenen... dan moet dezelfde stijl natuurlijk ook worden doorgevoerd bij de zijgebouwen.
Over de luifel boven de hoofdingang ben ik ook nog aan het nadenken en ook of ik die luifel laat doorlopen naar de beide zijkanten.


Aanvankelijk had ik bogen bedacht onder beide zijvleugels, maar ik ben daar toch vanaf gestapt. Ik trek nu de lijn van de ramen aan de bovenkant door naar de begane grond. Vierkante kozijnen werken ook een stuk makkelijker dan ronde kozijnen.


Deze heb ik inmiddels ook binnen. Samen met de overkapping die ik al had staan, kan ik nu de volledige breedte van het stationsgebouw overkappen, dus kan ik gaan nadenken over de perronzijde.


Aan de perronzijde komen natuurlijk ook rails te liggen en die moeten van bedding worden voorzien. De Action verkoopt verpakkingen waarin drie lagen steenslag in verschillende kleuren. De bovenste laag steenslag is bijzonder geschikt als bedding voor de rails.
Enfin, tot zover.
En mochten jullie je ooit afvragen waarom ik van die irritante driehoekjes () gebruik onder mijn foto's: de meesten van jullie plaatsen het onderschrift boven de foto en ik heb graag een onderschrift onder de foto.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #37 Gepost op: 8 september 2017, 17:04:58 »
Het is hier op het forum behoorlijk uitgestorven. Aan het weer kan het toch niet liggen. :-\ Is er niemand meer aan het fröbelen??
Ik wèl!  ;D

Kleine update


De voorgevel en de rechter zijvleugel zitten aan elkaar. Aan de achterkant is de boel bewapend met vuurpijlstokken tegen het kromtrekken.


Een irritante kier in de hoek heb ik weggemoffeld met een regenpijp. Waar zijn die dingen anders voor? Die witte rand boven de hoofdingang wordt de bevestiging voor het afdak.


Doordat ik in de hoek van de voorkant een soort sleuf heb gemaakt, kan ik straks de complete voorgevel voor het interieur schuiven. Van de zijmuur moet ik nog even de exacte diepte bepalen in verband met de minimale ruimte die ik nodig denk te hebben voor de inrichting van het interieur. Voorlopig maak ik er een blinde muur van. Dat scheelt weer raamkozijnen.


Nu ik scherp heb hoe of de rechter zijvleugel eruitziet kan ik beginnen met de linker zijkant.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #38 Gepost op: 8 september 2017, 20:38:39 »
Waar zo'n noodkreet al niet goed voor is :P

Ziet er goed uit Wim. Op den duur zou ik toch nog een raamkozijn plaatsen in de blinde muur. Ik denk dat het mooier is.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #39 Gepost op: 8 september 2017, 21:30:58 »
Net weer thuis van vakantie, er wordt hier wel geprutst hoor, nog wel een mooi bouwdoosje meegenomen uit Tsjechië. Verder geniet ik van jullie bouwnijverheid ;).
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #40 Gepost op: 8 september 2017, 21:58:28 »
Nou, Wim,
Dat ziet er toch solide uit in 3D.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #41 Gepost op: 8 september 2017, 22:06:39 »
Dank voor jullie complimenten.
Op den duur zou ik toch nog een raamkozijn plaatsen in de blinde muur. Ik denk dat het mooier is.
Dat is een goede, maar ik moet eens kijken hoe of ik met mijn raamkozijnen uitkom. Het punt is namelijk ook dat als ik in die blinde muur -bijvoorbeeld op de bovenverdieping- een of meerdere ramen maak, ik zicht krijg op de binnenkant van de voorgevel. En dat betekent dan dat ik aan de binnenkant van de raampartij ook kozijnen moet maken. Ik vind het namelijk geen gezicht als je aan de binnenkant van zo'n raam alleen maar plastic glas ziet zitten.  ::)


Maar beste @Pierre, ik houd de optie open en anders wordt het een toffe reclameposter...


...of beter deze?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Station 2.0
« Reactie #42 Gepost op: 8 september 2017, 23:01:14 »
Wim, Zo'n stijlvolle reclame vind ik ook wel wat hebben.
In mijn begintijd in Amsterdam woonde ik vlak bij de Blooker fabriek. Dus zoiets zou ook kunnen.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #43 Gepost op: 10 september 2017, 21:37:53 »
Waar zo'n noodkreet al niet goed voor is :P
@Pierre, ik doe m'n best om de vaart er een beetje in te houden... dus:
Een kleine update


De linkerkant zit er nu ook in en de gehele voorgevel bestaat nu uit één geheel. Nog hier en daar wat lijstwerk en regenpijpen en dan kan de entree in de verf. Daarna komt de luifel boven de ingang en dan de rest van het schilderwerk.


De binnenkant van de gevel is verstevigd met vuurpijlstokken om te voorkomen dat het hele zaakje uit z'n verband raakt. Het hout aan de onderkant is de basis voor een laag Lundia-triplex, waar bovenop de uiteindelijke vloer komt.
Tsja, de basis is nu denk ik wel gelegd. Ik kan nu gaan nadenken over het interieur van de beide zijvleugels en de stationshal.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #44 Gepost op: 10 september 2017, 22:22:58 »
Dat ziet er goed uit @Wim,

Ik heb wel een vraagje:  ::) Waarom heb je de symmetrie uit het gebouw gehaald met de verschillende posities van de deuren in de zijvleugels? Of is dit een vooropgesteld plan en heb je het al aangepast aan je ideeën voor het interieur?

Ik ben benieuwd naar de volgende update.

Groet,

Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #45 Gepost op: 10 september 2017, 22:56:01 »
Het ziet er lekker uit zo Wim. Goed te zien dat je weer lekker (en goed) bezig bent. Er zit gelijk weer schot in de zaak. ;)

Verder had eigenlijk dezelfde vraag als Gert-Jan. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #46 Gepost op: 11 september 2017, 11:23:44 »
Waarom heb je de symmetrie uit het gebouw gehaald met de verschillende posities van de deuren in de zijvleugels? Of is dit een vooropgesteld plan en heb je het al aangepast aan je ideeën voor het interieur?
Goede vraag. Het aanvankelijke plan is/was om de stationshal zonder open verbinding met de zijvleugels te maken. Dan zouden alle faciliteiten, zoals kaartverkoop, informatieborden en zaken die je zoal in een stationshal zult aantreffen in die stationshal komen. Maar, zo vreselijk groot is die stationshal nou ook weer niet om dat er allemaal in te proppen. Bovendien zit ik een beetje met de zichtbaarheid van al dat interieur. Ik ga namelijk geen energie steken in een interieur als je er geen reet meer van ziet.
In die stationshal komen natuurlijk drie hoge ramen boven de ingang, staan de deuren van de ingang open en is die hal verlicht, maar is alles (of zoveel mogelijk) wel zichtbaar? Dus heb ik bedacht om de ruimte van de stationshal wat meer uit te breiden: de ruimte rechts wordt in z'n geheel bij de stationshal getrokken en aan de linkerkant wordt alleen het rechter raam bij de stations hal gehaald. Hierdoor krijgt de stationshal wat meer ruimte... én meer ramen waardoor je meer zicht hebt op het interieur.


Als ik aan de linkerkant de symmetry zou handhaven met de ingang in het midden, dan zouden de gestalde fietsen links van de ingang moeten komen. Maar om een beter zicht te krijgen op het interieur, was ik van plan om in de linker zijmuur een raam te maken. Voor dat raam kon ik geen fietsen neerzetten, dus heb ik bedacht om de lijn van de bovenste raampartijen door te trekken naar beneden, maar de ingang te verplaatsen naar links.
Zoals ik het nu inelkaar heb gesleuteld heb ik denk ik met meer ruimte, meer ramen en zoveel mogelijk zicht op het interieur. Ook de kaartverkoop aan de rechter zijkant zit nu ook meer in het zicht omdat je er nu frontaal tegenaan kijkt.


Zoals het er nu uitziet ga ik deze brug waarschijnlijk wel gebruiken, maar zonder die ronde delen onder de brug. Deze twee delen ga ik (waarschijnlijk) gebruiken voor de kiosk en de kaartverkoop in de stationshal.
Daarbij komt ook dat het is natuurlijk een fraaie brug, maar door die karakteristieke bouwwerken onder de brug, is het wel heel erg een Faller-brug en ik wil er eigenlijk meer een Wim-brug van maken.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #47 Gepost op: 11 september 2017, 15:08:26 »
Dat is een duidelijk verhaal en antwoord op de vraag Wim. Je hebt er goed over nagedacht. ;) Ik denk dat het goed gaat werken zo.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #48 Gepost op: 11 september 2017, 17:42:52 »
Nog wel even een dingetje is het krom- en scheluwtrekken van de voorgevel.


Bovenaanzicht: links heb ik vuurpijlstokken als bewapening gebruikt en rechts moet dat nog gebeuren.


Ik heb nu onderin over de hele breedte versteviging gemaakt, maar ik denk dat ik bovenin hetzelfde moet doen. Als ik zo doorga dan wordt het aan de binnenkant bijna een vakwerkhuis.  :o


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #49 Gepost op: 11 september 2017, 21:33:46 »
Ach Wim, mooi vakwerk is ook niet lelijk.
Het geheel begint toch steeds meer vorm te krijgen.
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
En laat je niet jagen, jagen doen we in het bos. ;)