Auteur Topic: Station 2.0  (gelezen 277762 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Station 2.0
« Gepost op: 9 februari 2016, 15:12:58 »
Al een hele tijd loop ik met het idee in mijn hoofd om een Nederlands station te maken met een verhoogd spoor.


De voorzijde van dat station moet een beetje zoals dit worden, maar dan anders.


Met leuke details.


Dit zijn de spullen die ik voorhanden heb: dit is mooi van opzet, maar het is natuurlijk een Duitse S-bahn en eigenlijk is het meer een halte dan een echt station.


Aansluitend op dit station met de zijkant van bogen, gaat dit viaduct natuurlijk  ook een rol spelen.


Ooit heb ik een complete locloods gekocht waarvan ik het binnenwerk inmiddels heb gebruikt voor een mijnschacht. De zijgevels wilde ik aanvankelijk gebruiken als industriele achtergrond. Maar misschien kan ik er ook nog wel wat meer mee.


Dit gebouw had ik op Marktplaats gekocht als stationsgebouw. Dat had ook best gekund als-ie wat groter was geweest. Sorry @Gert-Jan en bedankt voor je suggesties, maar dit gaat hem toch niet worden. Volgens mij heb ik meer werk aan verbouwen dan dat ik vanaf niks zelf iets inelkaar zet. Bovendien ben ik op zoek naar iets met meer in- en uitgangen, zoals stations dat hebben.


Ik denk dat ik hier eens mee aan de gang ga met het middelste deel van deze zijgevel.


Dit heb ik ook nog liggen: best een fraaie voorgevel, maar ook veel te laag voor een verhoogd station.


Links een van de bogen en rechts de zijgevel van de locloods. De bakstenen moeten natuurlijk wel beter bij elkaar passen.


Ook de gele stenen boven de ramen lopen niet mooi mee met de curve van de ramen.


Ik denk dat ik van deze gevel een mal maak en dan zelf aan de gang ga met metselen.


Het begin is er: de maten kloppen nog niet, maar het onderste deel heeft in elk geval drie in- en uitgangen en het bovenste deel wordt hoog genoeg.
De basis is gelegd, mocht ik een beter idee krijgen voor een verhoogd station, dan kan ik van deze gevel altijd nog een bioscoop maken.  8)
Binnenkort meer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Station 2.0
« Reactie #1 Gepost op: 9 februari 2016, 16:43:55 »
De maten klopte niet en daar blijf ik dan toch weer mee in mijn hoofd zitten. Zo vind ik dat de ramen boven in één lijn moeten doorlopen naar de deuren onderin.


Nu klopt het wèl en zijn de ramen in lijn met de deuren. De totale hoogte van de gevel moet ik nog bepalen volgens de regels van de gulden snede, zodat het totaalbeeld een beetje in verhouding is.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Station 2.0
« Reactie #2 Gepost op: 9 februari 2016, 17:15:11 »
De totale hoogte van de gevel moet ik nog bepalen volgens de regels van de gulden snede, zodat het totaalbeeld een beetje in verhouding is.  8)

Kijk!  :) Daar heb ik als bouwkundig opgeleide nou verstand van.
( Maar jij als fotograaf natuurlijk zelf ook  8) )

Lengte A + lengte B = lengte C


De ramen recht boven de deuren is inderdaad veel beter.


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2016, 19:56:41 »
En de uitkomst is het magische getal: 1,61803398875


Inderdaad @GéJé de gulden snede wordt (al verschrikkelijk lang) gebruikt in de bouwkunst. Behalve in de architectuur wordt de gulden snede ook door vormgevers, kunstschilders en fotografen gebruikt. Alhoewel de laatste groep vaker de regel van derden gebruikt.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Station 2.0
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2016, 20:52:47 »
Gulden snede was toch iets met 'oneindig'?
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2016, 23:13:43 »
Gulden snede was toch iets met 'oneindig'?
Nee, oneindig is meer iets waar geen einde aan zit; het tegenovergestelde van eindig.
De Gulden Snede (ook wel het Gouden Getal) is heel kort door de bocht, meer een wiskundige formule die wordt gebruikt in de esthetica.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2017, 15:53:10 »
Ik vind dit al een heel behoorlijk begin van een station Wim. De ramen boven de deur in één lijn is veel beter. Gulden snede daar heb ik geen verstand van. Ik werk alleen op het oog en met een Preiser poppetje (= ongeveer 1,75 m).  ;D Werkt heel aardig bij mij. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2017, 11:58:03 »
Jongens bedankt voor jullie suggesties, jullie prima ideeën en feedback.
A Ik ga toch lekker mijn eigen gang.
B Ik neem jullie suggesties mee in mijn plannen.


Bij mijn aanvankelijke opzet heb ik de entree willen gebruiken van Station Mittelstadt van Faller. Maar daar kleeft wel een gevaar aan: wil je dezelfde stijl aanhouden van die entree, dan zou je diezelfde stijl eigenlijk moeten doortrekken naar het hele station. Dan krijg je dus de stijl van Station Mittelstadt in een andere vorm. Bovendien vond ik die ingang toch een beetje te smal en te laag, want ik wil royaal zicht houden op het interieur van de stationshal. Doordat ik de ramen in mijn eerste opzet in lijn heb gebracht met de entree, worden de zijkanten van deze gevel wel erg breed.
Ergens klopte er iets niet in deze opzet en ik was bang dat ik gaande het proces zou vastlopen. Na een paar nachtjes slapen heb ik dit plan dus terzijde gelegd. Die entree is prima voor een winkelpui, maar niet voor mijn station.
Back to the drawing board.  ::)


Een nieuwe opzet maar nu in een soort stijl van Art Deco. Ik wil de bestaande gevel van de uitelkaar getrokken locloods wèl als basis gebruiken en dus de indeling van de ramen laten zoals het is. Net zoals @Pierre dat deed met zijn seinhuis, de gevel opnieuw in de bakstenen zetten met sierlijsten en Art Deco-elementen. De entree wordt in deze nieuwe opzet een stuk breder en een stuk hoger, waardoor de complete gevel ook wat hoger wordt. Boven de ingang komt een luifel die aan de onderkant traps-gewijs is opgebouwd. Die luifel komt aan beide kanten rond de gevel te lopen.
Het hoofdgebouw krijgt aan beide zijkanten bijgebouwen, die deels onder het spoor lopen, voor de kaartverkoop, bagage en wachtruimte. Vanuit de stationshal komt er een tunnel onder het spoor, met aan beide zijden trappen die naar de perrons lopen.
En als dit project tóch nog mocht vastlopen, dan heb ik er een mooie bioscoop bij.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2017, 14:04:06 »
 :) En wat wordt de naam van het Station?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2017, 15:03:02 »
:) En wat wordt de naam van het Station?
De plaatsnamen die ik gebruik en via ANWB-borden verwijzen naar nabijgelegen plaatsen zijn:
Wilmse
Elders
Ginder
Herwaards
Her en Der

De werktitel is Station 2.0 en boven de luifel komt waarschijnlijk Nederlandse Spoorwegen te staan. Ik denk dat ik volsta met de plaatsnaam op de kopse kant van het station.


Ergens op de gevel komt denk ik nog wel zo'n wiel met vleugels te staan, alleen dan wel wat meer in Art Deco-stijl.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2017, 15:12:47 »
 ;D  ;D  ;D Ik zal mijn TomTom eens raadplegen, kijken of ik er kan komen  :P
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2017, 17:07:32 »
In de tijdspanne van mijn baan bestond er nog geen TomTom en zul je dus niks kunnen vinden. ::)
Logica van de bovenste plank.
Als ik een Franse modelspoorbaan zou maken dan zou het Wimereux het of Wimille heten... en die bestaan wèl op TomTom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2017, 18:20:51 »
Misschien heb je hier al aan gedacht maar ... je hebt ooit van die trappen en doorgangen gekocht van een verhoogd station/halte op Marktplaats. Als je die (of delen ervan) gaat gebruiken voor je nieuwe station bepalen die toch de hoogte van de onderste etage? Dit vind ik helemaal niet meer terug in je verhaal. Ga je die niet meer gebruiken?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2017, 20:45:44 »
Als je die (of delen ervan) gaat gebruiken voor je nieuwe station bepalen die toch de hoogte van de onderste etage? Dit vind ik helemaal niet meer terug in je verhaal. Ga je die niet meer gebruiken?
Goede vraag Pierre, maar tijdens het verzinnen van een passende stationsgevel ben ik nog niet toe gekomen om het grotere plan uit te leggen.


Jij bedoelt dit hele gebeuren? Ja, die ga ik wel gebruiken. Een deel van die bogen heb ik al gebruikt voor mijn haven, maar ik heb nog wel wat over.


Ik heb om de verhoudingen te laten zien de hele handel even naast elkaar gelegd. In het midden de contouren van de stationshal. In die opening onder de voorgevel komt de ingang van het station en aan de beide zijkanten van de stationshal komen twee zijvleugels. Die zijvleugels staan ten opzichte van de stationshal een stuk naar achteren. Nog verder naar achteren komen de arcadebogen met daar bovenop het spoor en de perrons.
Het kan best zijn dat ik die zijvleugels nog iets hoger maak en de verhoudingen nog wat aanpas met winkels eronder of een fietsenstalling. Ik zal zo nog eens kijken wat jij allemaal voor nering drijft onder je station.
Die stationshal krijgt geen tussenliggende etage, maar wordt één grote, hoge ruimte.


En dan natuurlijk nog de overkapping. Deze overkapping heeft denk ik niet genoeg lengte om het stationsgedeelte ruim te overdekken, dus om het mooi te krijgen zou ik er eigenlijk eentje bij moeten kopen.


Van die lullige winkeltjes onder de bogen ben ik niet echt onder de indruk. Je zou mogen verwachten dat Faller daar wat beters voor had verzonnen. Die winkeltjes gaan er dus uit en daar ga ik iets anders voor verzinnen. Ook de trappen die via de buitenkant naar het perron lopen vind ik qua schaalverhouding niet echt kloppen.


Daar ga ik deze trappen voor gebruiken, maar dan via de binnenkant van het stationsgebouw.


Die brug wordt zeker in het plan opgenomen, maar ik moet nog even precies uitvogelen en uitmeten waar precies. Hij is te mooi om 'm niet te gebruiken.
Ik ben vast nog wat vergeten, maar in elk geval in een korte schets mijn Master Plan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #14 Gepost op: 13 augustus 2017, 11:59:13 »
Kleine update
Ik heb hier en daar toch nog even wat wijzigingen aangebracht in de plannen: zo heb ik beide zijvleugels van het hoofdgebouw een eind omhoog geschoven. Op die manier lijkt het hele station wat meer een geheel te worden.

Doordat die zijgebouwen nu hoger uitkomen kunnen daar, op gelijk niveau van het perron, bijvoorbeeld wachtruimtes komen. Dat lijkt me ook wel logisch dat je voor de wachtruimte weer helemaal naar beneden hoeft. In die zijgebouwen komen dus etages; de stationshal blijft de volle hoogte houden.
Een ander voordeel van het omhoogbrengen van die zijgebouwen, is dat de onderkant van het complete station nu gelijk loopt. Hierdoor is er op straatniveau ruimte voor allerlei stationsactiviteiten. Die luifel die aanvankelijk alleen gepland was boven de ingang van de stationshal, loopt nu door over de volle breedte van het station. Hierdoor wordt het station nog meer bij elkaar getrokken tot een geheel.

Als je die (of delen ervan) gaat gebruiken voor je nieuwe station bepalen die toch de hoogte van de onderste etage?
Ik denk dat het niet hoeft, maar die arcadebogen kunnen eventueel in hoogte worden aangepast en lager worden gemaakt. Die arcadebogen bij de haven heb ik ook lager gemaakt.


De bogen van die  arcadebogen bestaan uit twee boven elkaar liggende rollagen. Sowieso haal ik de onderste rollaag eruit om onderin meer ruimte te krijgen voor eventuele invulling. De delen die ik eruit snij kan ik weer gebruiken om zelf meer arcadebogen te maken.  ;) Maar ik denk dat ik ze op dezelfde hoogte laat, anders kom ik niet uit met mijn viaduct.
Overigens komen die arcadebogen niet over de volle lengte van het spoor te lopen, maar zullen ze hier en daar en afwisselend worden onderbroken door huizen die tegen het verhoogde spoor zijn aangebouwd. Anders worden die arcadebogen wel erg overheersend.

Misschien lijkt het alsof ik van het ene naar het andere project fladder, maar om verder te kunnen met de rest van de infrastructuur moet ik eerst weten hoeveel ruimte ik overhoud voor mijn andere bebouwing. Daarom is het noodzakelijk dat ik precies weet hoeveel ruimte het spoor en het station gaat innemen. Vandaar.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #15 Gepost op: 13 augustus 2017, 20:17:49 »
Hoeveel ruimte heb je eigenlijk voor het station en hoe lang worden je perrons? Het was ook mijn idee om het verhoogd spoor
als een rode draad door het geheel te laten lopen met hier en daar wat onderbrekingen voor een brug, huizen, stukje grond etc.

Aan je tekenkunsten zal het zeker niet liggen  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #16 Gepost op: 13 augustus 2017, 22:18:44 »
Hoeveel ruimte heb je eigenlijk voor het station en hoe lang worden je perrons?
Hoe groot het stationsgebouw precies wordt heb ik nog niet scherp. Maar voor die perrons kan ik gaan tot 1,5 meter (in H0 is dat denk ik zo’n 1.725 meter). Het stationsgebouw kan ik dan meer of minder naar links of naar rechts schuiven. Maar de precieze plaats van het station is afhankelijk hoe of ik uitkom met de rest van de bebouwing en het stratenplan. Dat wordt nog een heel gepuzzel. Maar waar dat station ook precies komt te staan, er hoeven geen palen in de grond dus kan ik wel vast beginnen met bouwen.  ::)
Ik denk dat ik het best dat verhoogde spoor in losse elementen opbouw. Dat werkt een stuk gemakkelijker.

Citaat
Het was ook mijn idee om het verhoogd spoor als een rode draad door het geheel te laten lopen met hier en daar wat onderbrekingen voor een brug, huizen, stukje grond etc.
Goed idee, ik ga je volgen.  :)

Citaat
Aan je tekenkunsten zal het zeker niet liggen  :D
Dank!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #17 Gepost op: 15 augustus 2017, 14:36:15 »
Nog een update:
Aanvankelijk was ik vooral bezig met het op hoogte brengen van de naast het station gelegen arcadebogen. Op deze manier zou ik de precieze hoogte weten van het spoor en de perrons, zodat ik niet straks de hele handel weer opnieuw moet maken omdat er iets niet klopt. Het meest handig leek het me om dan het hele zaakje 1:87 uit te tekenen. Ik heb dan een bouwtekening met de precieze maten èn ik kan het hele gebouw uitknippen om te zien of het een beetje oogt op de baan.


Terwijl ik bezig was met passen en meten bedacht ik mij dat het misschien mooier zou zijn om die arcadebogen wat meer bij het station te betrekken en onder onder de beide zijgebouwen dezelfde bogen te maken.
Om de verhoudingen te duiden heb ik er even een Preisertje bij gezet die staat te wachten op de bus. Die gek weet natuurlijk niet dat er nog geen bus is... en ook nog geen station.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #18 Gepost op: 15 augustus 2017, 16:10:12 »
Hoi Wim,

ik heb me al vaker verbaast over je tekenwerk en schetsen. Erg mooi om te zien hoe iemand zo kan tekenen en schetsen.
Heeft minder met het onderwerp te maken maar vond dat ik dit ff aan je kwijt wilde :-)

Groet Mies

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Station 2.0
« Reactie #19 Gepost op: 15 augustus 2017, 16:30:26 »
Ik vind dit dit station een heel mooi en imposant geheel worden Wim. Bouwtekening is ook van grote klasse. Helemaal goed. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2017, 17:38:55 »
Erg mooi om te zien hoe iemand zo kan tekenen en schetsen. Heeft minder met het onderwerp te maken maar vond dat ik dit ff aan je kwijt wilde :-)
Dankjewel. Leuk om te lezen.

Ik vind dit dit station een heel mooi en imposant geheel worden Wim. Bouwtekening is ook van grote klasse. Helemaal goed. ;)
@Pierre, dankjewel voor je reactie.
Ik denk dat ik dit plan nu maar eens gewoon ga uitvoeren. Maar mocht je nog van die kleine typische Pierre-suggesties hebben, laat ze vooral weten want ik kan nu nog aanpassen.  ::)

Ik weet nog niet of ik dat duidelijk genoeg heb uitgelegd, maar er zit dus een verspringend patroon in dit station: zo staat de stationshal met de hoofdingang het meest naar voren, de zijgebouwen wat naar achteren en de feitelijke arcadebogen achteraan.
► In de linkervleugel komt op perronhoogte (dus op de eerste etage) een wachtruimte. Aan de perronzijde komt dan zo'n zelfde gevel met drie van die boogramen, waarvan het middelste raam wordt doorgetrokken zodat er een deur in kan.
Op de begane grond komt iets van een fietsenmaker... of een kapper.
► Het hoofdgebouw wordt van onder tot boven een grote stationshal; dus zonder tussenliggende etages.
► Voor de rechtervleugel moet ik nog een en ander uitvogelen omdat daar ook een perronkant komt waar mijn smalspoorbaan komt te liggen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2017, 17:54:09 »
Prachtig getekend Wim, maar laat ik weer eens die advocaat van Dhr. D.Uivel uithangen  :P:

Vooraanzicht perfect, Preisertje voor de verhoudingen perfect, maar.... achteraanzicht?. zijaanzichten? bovenaanzicht? Maten?
Of zit dat allemaal in die grijze massa van jou?  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Raages

  • Gast
Re: Station 2.0
« Reactie #22 Gepost op: 15 augustus 2017, 19:45:08 »
Dit wordt weer een knap stukje model architectuur.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Station 2.0
« Reactie #23 Gepost op: 15 augustus 2017, 23:59:20 »
Schetswerk is idd top.
Welke ramen ga je gebruiken?
Iets van Art Deco ramen?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Station 2.0
« Reactie #24 Gepost op: 16 augustus 2017, 00:33:58 »
Dank voor jullie reacties.
...maar.... achteraanzicht?. zijaanzichten? bovenaanzicht? Maten?
Of zit dat allemaal in die grijze massa van jou?  ;D
Mijn eerste doel (en uitdaging) was om een station inelkaar te fröbelen dat er qua stijl, in combinatie met die arcadebogen, geloofwaardig uitzag. En ik denk dat ik met deze opzet verder kan.
En verder? De indeling van de achter- en de zijgevels aan perronzijde zullen er ongeveer hetzelfde uitzien. Maar, er moeten wel deuren komen, een afdak boven het perron en een trap vanuit de tunnel naar het perron. Het zou dus kunnen zijn dat de contouren van de gevels aan de perronzijde gelijk zijn aan de voorzijde, maar dat wel de indeling anders wordt. Maar zover ben ik nog niet: ik doe altijd één beer per keer.
Het modelspoor-gebeuren neemt bij mij niet de allerbelangrijkste plaats in; de scenery speelt voor mij een veel grotere rol. Er komen dus slechts twee sporen door het station te lopen en één perron waar ook smalspoor langs loopt. En dat scheelt ook weer een klap aan ruimte.
Ik begin dus eerst maar eens met de voorkant -daar zit werk zat in- en vandaaruit werk ik dan naar achteren.

Welke ramen ga je gebruiken?
Iets van Art Deco ramen?
Voorlopig gebruik ik de ramen van de locloods. Dat scheelt een pak werk. De Art Deco-elmenten zullen voornamelijk in het metselwerk gaan zitten... eigenlijk dus meer een beetje Amsterdamse School. En alleen de voorgevel van de stationshal wordt geornamenteerd, maar niet teveel kermis anders krijgt die voorgevel teveel een afwijkende stijl. Het moet wel een beetje bij elkaar passen. De aanbouwen aan de zijkanten lopen gaandeweg over in de stijl van de arcadebogen. Op die manier denk ik een logisch en geloofwaardig verloop te krijgen.
Het is een heel gepuzzel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)